کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

ماندگاری و طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

20 آذر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

بدون شک ایمپلنت یکی از بهترین روش‌های جایگزین کردن دندان‌های از‌دست‌رفته محسوب می‌شود. طول عمر ایمپلنت دندان یکی از مسائل مهم و دغدغه بسیاری از متقاضیان این روش درمانی است. در این مقاله با شما از طول عمر ایمپلنت دندان صحبت کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر با ما تا انتهای این مقاله در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه باشید.

ماندگاری انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی مزایای زیادی دارند که آن‌ها را به یکی از گزینه‌های محبوب در درمان دندان‌های ازدست‌رفته تبدیل کرده است. مراحل ایمپلنت دندان فرآیندی به نسبت زمان‌بر است، اما در محبوب‌تر بودن این روش درمانی تاثیری ندارد. چراکه ایمپلنت، برعکس روش‌های اصلاحی دیگر نظیر روکش دندان یا لمینمت و کامپوزیت، ماندگاری بالاتری دارد. بسیاری از ایمپلنت‌ها، مدت‌زمانی طولانی دوام خواهند آورد و احتمالا تا آخر عمر مانند دندانی طبیعی برای شما کار می‌کنند.

میانگین طول عمر هر ایمپلنت دندانی در بدبینانه‌ترین حالت ممکن بین 10 تا 30 سال است؛ این یعنی با سرمایه‌گذاری روی ایمپلنت دندان، مطمئن خواهید بود که تا آخر عمر یا برای سال‌های متمادی از نعمت دندان بهره‌مند خواهید بود. برای آشنایی بیشتر با فرآیند کاشت ایمپلنت دندان، این ویدیو می‌تواند کمک‌کننده باشد.

طول عمر ایمپلنت دندان

عکسی از ایمپلنت دندان

در ادامه با ماندگاری رایج‌ترین ایمپلنت‌های موجود در بازار آشنا خواهید شد:

طول عمر ایمپلنت کره ای

ایمپلنت‌های کره‌ای از رایج‌ترین برندهای موجود در بازار دندانپزشکی ایران هستند. این ایمپلنت‌ها با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند  که بسته به قیمت، طول عمری متفاوت دارند. به طور کلی، عمر ایمپلنت کره ای بین 10 تا 20 سال برآورد می‌شود.

طول عمر ایمپلنت ایرانی

ایمپلنت‌های ایرانی که در سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند، کیفیت خوبی دارند و نسبت به برندهای خارجی، کم‌هزینه‌تر هستند. طول عمر ایمپلنت ایرانی هم مانند ایمپلنت کره‌ای بین 10 تا 20 سال برآورد می‌شود. 

طول عمر ایمپلنت آلمانی

باید بدانید که بهترین برندهای ایمپلنت دندان در جهان به برندهای آلمانی و آمریکایی اختصاص دارد. طول عمر این ایمپلنت‌ها بالای 20 سال است و بسیاری از کلینیک‌ها ماندگاری مادام‌العمر این ایمپلنت‌ها را تضمین می‌کنند.

طول عمر ایمپلنت سوئیسی

ایمپلنت‌های سوئیسی هم از بهترین برندهای تولیدشده محسوب می‌شوند و در میان برترین‌های این رده جا می‌گیرند. برند سوئیسی اشترومن یکی از معروف‌ترین تولید کنندگان ایمپلنت در دنیا است که طول عمر محصولات آن به بالای 20 سال می‌رسد. به طور کلی طول عمر ایمپلنت سوئیسی بسیار بالا است.

آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟

آیا ایمپلنت مادام العمر است؟ این مورد یکی از سوالات متداول ایمپلنت دندان است. در جواب به این سوال باید اشاره کنیم که در حالت کلی، ایمپلنت‌ها برای استفاده دائمی طراحی و به ندرت دچار مشکل می‌شوند. 

آیا ماندگاری ایمپلنت برای همه افراد یکسان است؟

هرچند به طور کلی مدت‌زمان ماندگاری ایمپلنت دندان بسیار زیاد است و این ایمپلنت‌ها برای استفاده طولانی‌مدت طراحی شده‌اند، نمی‌توان انکار کرد که نگهداری از ایمپلنت و سایر جزئیاتش، بر ماندگاری آن اثرگذار هستند. به همین دلیل، باید بگوییم که خیر؛ ماندگاری ایمپلنت برای همه افراد یکسان نیست.

عوامل موثر بر ماندگاری ایمپلنت

همانطور که اشاره کردیم، طول عمر ایمپلنت در همه افراد یکسان نیست و می‌تواند بسته به عوامل متعدد، متفاوت باشد. در ادامه با این عوامل آشنا خواهید شد.

مهارت پزشک

مهارت پزشک یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر ماندگاری ایمپلنت است. جراح باید به خوبی محل کاشت ایمپلنت را مشخص و با مهارت خاصی آن را در استخوان فک جایگذاری کند. هرچقدر جراحی ایمپلنت با مهارت بهتری انجام شود، بهتر جوش می‌خورد و کمتر اذیت‌تان خواهد کرد.

ضمن اینکه پزشک باید به خوبی تشخیص دهد که آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت هستید یا نه. قبل‌تر، مفصل درباره اینکه ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست، صحبت کرده‌ایم. بنابراین، اگر پزشک در تشخیص اشتباه کند، احتمال شکست درمان افزایش خواهد یافت.

عوامل موثر بر ماندگاری ایمپلنت

مهارت پزشک از عوامل افزایش طول عمر ایمپلنت

برند مورد استفاده

همانطور که مطالعه کردید، برندهای مختلف ماندگاری متفاوتی دارند و طول عمر ایمپلنت دندان در برندهای مختلف یکسان نیست. در حال حاضر، ایمپلنت‌های ساخت آمریکا و آلمان از بهترین و با دوام‌ترین برندهای موجود در بازار هستند.

برندهای سوئیسی و سایر برندهای تولید اروپا در رده بعد قرار می‌گیرند. برندهای کره‌ای و ایرانی تقریبا در یک رده دوام و ماندگاری قرار دارند و کیفیت‌شان یکسان است. به همین دلیل، برند انتخابی‌ شما تاثیر زیادی در دوام و ماندگاری ایمپلنت دندان خواهد داشت.

وضعیت سلامت دهان و دندان

هر بیماری لثه و دندان می‌تواند موجب تخریب بافت لثه، فک یا شکست در جوش خوردن ریشه ایمپلنت شود. به همین دلیل، وضعیت سلامت دهان و دندان و نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای، نقش تعیین‌کننده‌ای در طول عمر ایمپلنت دارد.

برای مثال تراکم استخوان، مسئله بسیار مهمی است. اگر تراکم استخوان شما کافی نباشد، احتمال دارد که پیوند با شکست مواجه شود یا بعد از مدتی، دچار مشکلات فک و ریشه ایمپلنت شوید.

سلامت عمومی  بدن

از آنجایی که مراحل کاشت ایمپلنت دندانی طولانی و پروسه‌ای نسبتا زمان‌بر و سخت است، وضعیت جسمی متقاضی باید در حد مطلوبی قرار داشته باشد. به همین دلیل باید قبل از جراحی کاشت ایمپلنت، تمام سوابق پزشکی‌تان را با پزشک درمیان بگذارید و با او مشورت کنید. انواع بیماری‌های خود ایمنی، سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین بیماری‌های اعصاب یا اختلالات مربوط به استخوان، باید با پزشک در میان گذاشته شوند.

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت

هر روش درمانی که نیازمند تزریق یا جراحی باید، نیازمند این است که بعد از اتمام فرآیند، از یک سری اقدامات مراقبتی پیروی کنید. مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان هم از این قاعده مستثنا نیستند و نقش پررنگی در طول عمر ایمپلنت دندان دارند. این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • خونریزی پس از کاشت ایمپلنت طبیعی است و ممکن است تا چند ساعت بعد، به طول بینجامد. برای کاهش شدت خونریزی و احساس درد، از کمپرس یخ کمک بگیرید.
  • پس از اتمام خونریزی، گاز را از دهانتان خارج کنید.
  • به مدت 24 ساعت پس از جراحی، از تف کردن، خم کردن سر، مکیدن نی و آبکشی دهانتان خودداری کنید.
  • تا 10 روز پس از عمل کاشت ایمپلنت از فعالیت شدید بدنی خودداری کنید.
  • تا دو هفته از دهانشویه‌ای که پزشک تجویز کرده است، استفاده کنید.
  • از روز دوم، شستشوی دهانتان را آغاز کنید. به آرامی مسواک بزنید و اطراف محل جراحی را به آرامی بشویید.
  • برای ضدعفونی کردن محیط دندان، از یک لیوان محلول آب گرم و نمک شروع کنید و بعد از غذا دهان‌تان را بشویید.
  • بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. 
  • احساس درد بعد از جراحی طبیعی است؛ پزشک برای شما دارو تجویز خواهد کرد و اگر درد داشتید، باید از آن‌ها استفاده کنید.
  • حداقل به مدت 10 روز سیگار نکشید؛ مصرف مشروبات حاوی الکل هم پس از جراحی ممنوع است.
  • در 24 ساعت اول، مایعات خنک را شروع کنید. 
  • بعد از رفع بی‌حسی، می‌توانید غذای نرم و پوره‌شده بخورید؛ حدود یک ماه این رژیم غذایی را ادامه دهید.
  • فعالیت بدنی شدید را از 3 تا 4 روز محدود کنید. بهتر است در این روزها استراحت داشته باشید.

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت از عوامل افزایش طول عمر ایمپلنت

رعایت بهداشت دندان‌ها از مراقبت‌های بعد از ایمپلنت 

راه های افزایش طول عمر ایمپلنت

هرچند عوامل متعددی در طول عمر ایمپلنت تاثیر دارند، اما می‌توان با اتخاذ روش‌هایی خاص، طول عمر ایمپلنت را افزایش داد. راه‌های زیر از بهترین روش‌های افزایش طول عمر ایمپلنت است.

چکاپ‌های مرتب

لازم است به منظور بررسی دائمی دندان‌ها از نظر وجود مشکل، به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. چکاپ‌های منظم می‌تواند در تشخیص زودهنگام مشکلات دهان و دندان و رفع سریع آن‌ها کمک بزرگی باشد. سعی کنید هر 6 ماه یک بار، برای معاینه دندان به پزشک مراجعه کنید. 

کنار گذاشتن عادات نامناسب

هر عادت ناسالمی که بتواند سلامت دندان را تحت تاثیر قرار دهد، از سبک زندگی‌تان حذف کنید. عادت به مصرف غذاهای چسبناک، گاز زدن خوراکی‌های سفت، مصرف نوشیدنی‌های اسیدی و شیرین و مواردی از این دست، باید به کلی از سبک زندگی‌تان حذف شوند. به این ترتیب عمر ایمپلنت دندان‌تان افزایش خواهد یافت.

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان از دیگر عواملی است که می‌تواند طول عمر ایمپلنت را افزایش دهد. سعی کنید حتما روزی دو بار مسواک بزنید و دندان‌هایتان را تمیز کنید. کشیدن نخ دندان می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود سطح سلامت دندان و طول عمر ایمپلنت داشته باشد. 

ضمنا! جرم‌گیری را فراموش نکنید. اگر در پی یافتن پاسخ این سوال هستید که جرم گیری دندان چیست، نگران نباشید؛ یک مقاله پر و پیمان را هم به این موضوع اختصاص داده‌ایم.

عوامل کاهش طول عمر ایمپلنت

همانطور که عواملی خاص می‌توانند طول عمر ایمپلنت را افزایش دهند، سبک زندگی غلط و عوامل آسیب‌رسان هم می‌توانند منجر به کاهش طول عمر ایمپلنت شوند. موارد زیر از مهم‌ترین رفتارهای اشتباه و ریسک فاکتورهایی هستند که بر طول عمر ایمپلنت تاثیر منفی دارند:

  • عدم مراقبت صحیح از دندان‌ها
  • کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی
  • افزایش سن
  • انواعی خاص از دارو و درمان
  • شرایط پزشکی خاص
  • بیماری‌های زمینه‌ای
  • کاهش تراکم استخوان
  • رژیم غذایی ناسالم و سرشار از خوراکی‌های سفت، شیرین و اسیدی
  • عدم توجه به توصیه‌های پزشک

میزان موفقیت ایمپلنت چقدر است؟

به جرئت می‌توانیم بگوییم که کاشت ایمپلنت از موفق‌ترین جراحی‌های دندانپزشکی در دنیا است. معمولا درصد موفقیت این عمل بسیار بالاست و ریشه، خیلی ساده به فک جوش می‌خورد. آمارها می‌گویند 95 درصد جراحی‌های ایمپلنت با موفقیت به اتمام می‌رسند. اما همچنان عوامل خطر مانند سن، تراکم استخوان، بیماری‌های زمینه‌ای و... می‌توانند در میزان موفقیت عمل تاثیرگذار باشند.

خدمات دندانپزشکی در کلینیک دکتر ابوالقاسمی

در این مقاله تلاش کردیم تا با شما از طول عمر ایمپلنت دندان صحبت کنیم و به این سوال جواب دهیم که آیا ایمپلنت دندان خراب می‌شود یا نه. شما می‌توانید برای درمان و کاشت ایمپلنت دندان، با همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید. ما به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین خدمات دندانپزشکی را با توجه به وضعیت پزشکی‌تان و در بالاترین سطح کیفی دریافت کنید. با ما همراه باشید.

سوالات متداول

1. آیا ایمپلنت دندان همیشه ماندگار است یا با گذشت زمان نیاز به تعویض دارد؟

عمر ماندگاری ایمپلنت دندان متفاوت است و به عوامل متعددی مانند مراقبت‌های فردی، سلامت عمومی فرد و تکنولوژی مورد استفاده برمی‌گردد. با مراقبت‌های مناسب و رعایت دستورالعمل‌های پزشکی، ایمپلنت دندان ممکن است دهه‌ها ماندگار بماند. اما در برخی موارد نیز نیازمند تعویض است؛ مثلا مراقبت نکردن، بی‌توجهی به عوارض جانبی یا مشکلات دندانی دیگر.

2.  آیا فرآیند ایمپلنت دندان با گذشت زمان تغییر می‌کند؟

فرآیند ایمپلنت دندان با گذشت زمان تغییر چندانی نمی‌کند. فرآیند نصب ایمپلنت به ‌طور کلی شامل جراحی کوچکی جهت درج ایمپلنت در فک یا فکینه و سپس مدت‌زمانی برای سازگار کردن واحد ایمپلنت و استخوان محل نصب است که معمولا چند ماه به طول می‌انجامد. پس از بهبود کامل، ایمپلنت آماده است و دندان‌پزشک می‌تواند دندان مصنوعی را به آن متصل کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66