کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

از مزایا و معایب بلیچینگ دندان چه می‌دانید

06 شهریور ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

یکی از دغدغه‌های هر فردی، بدون شک تغییر رنگ و زردی دندان‌ها است. تغییر رنگ دندان روی اعتمادبه‌نفس افراد اثر می‌گذارد و باعث آزردگی خاطر آن‌ها می‌شود. خوشبختانه امروزه روش‌های متنوعی برای مقابله با این مشکل وجود دارد. بلیچینگ دندان سریع‌ترین روش برای سفیدکردن دندان‌ها است که هم در خانه و هم در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود.

آیا می‌دانید بلیچینگ دندان چیست و چه مزایا و معایبی به همراه دارد؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با روش بلیچینگ دندان، مزایا و معایب آن و قیمت آن بیشتر آشنا شوید. 

بلیچینگ دندان چیست؟

در پاسخ به سؤال «بلیچینگ دندان چیست» باید بگوییم که بلیچینگ دندان یا بلیچ دندان یکی از روش‌های تخصصی برای سفیدکردن دندان‌ها است. لکه‌های قدیمی بر سطح دندان‌ها و تغییر رنگ دندان از عمده مشکلات مربوط به دندان‌ها هستند و مسواک نزدن، مصرف سیگار و عوامل ژنتیکی مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ و زردی دندان‌ها محسوب می‌شوند. 

وقتی فردی به طور منظم از مسواک استفاده نکند، دندان‌ها به مرور زمان کدر و لک می‌شوند. مصرف زیاد سیگار نیز به تدریج منجر به زردی و تغییر رنگ شدید دندان‌ها می‌‌شود. عوامل محیطی و ژنتیکی نیز روی جنس دندان‌ها تأثیر می‌گذارند. برخی افراد به طور ژنتیکی، مینای دندان ضعیفی دارند که به سرعت تغییر رنگ می‌دهد. 

تغییر رنگ ناشی از این عوامل را نمی‌توان فقط با مسواک زدن منظم و استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده برطرف کرد. خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی مواد ساینده‌ای هستند و استفاده بیش‌ازاندازه از آن‌ها باعث تضعیف مینا و خرابی دندان می‌شود. 

بلیچ دندان روشی مقرون‌به‌صرفه و سریع برای رهایی از لکه‌های دندانی است. اگر به هر دلیلی دندان‌هایتان زرد و بدرنگ هستند، می‌توانید با استفاده از این روش رنگ آن‌ها را چند درجه روشن‌تر کنید. در این روش دندانپزشک به کمک ژل‌های مخصوص بلیچینگ که حاوی مواد سفیدکننده و هیدروژن پراکسید هستند مشکل زردی دندان‌ها را برطرف می‌کند. میزان سفید شدن دندان در روش بلیچینگ بسته به جنس دندان و شدت زردی آن متفاوت است. 

مراحل بلیچینگ دندان چیست؟

مراحل بلیچینگ دندان به صورت زیر است:

1. ابتدا دندانپزشک دندان‌ها را به خوبی معاینه می‌کند. تمام پوسیدگی‌ها و مشکلات دهان و دندان قبل از درمان بلیچینگ باید رفع شوند. 

2. در این مرحله دندان‌ها کاملاً تمیز و جرم گیری دندان انجام می‌شود.

3. پس از شست‌وشوی دندان‌ها، ژل بلیچینگ با غلظت مناسب روی دندان‌ها به مدت 30 دقیقه قرار داده می‌شود. مواد بلیچینگ به‌هیچ‌وجه نباید به لثه‌ها و داخل دهان برخورد کنند. دندانپزشک برای جلوگیری از این کار از محافظ مخصوص استفاده می‌کند.

این مراحل، مراحل کلی بلیچینگ دندان هستند، اما روش انجام بلیچینگ دندان بسته به نوع آن ممکن است کمی متفاوت باشد. 

بلیچینگ دندان

تصویری از انجام بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان برای چه کسانی مناسب است؟

بلیچ یکی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی در اصلاح طرح لبخند است فقط باعث سفیدتر شدن دندان‌ها می‌شود؛ بنابراین انجام بلیچینگ دندان برای افرادی مناسب است که تنها مشکل دندان‌هایشان تغییر رنگ و تیرگی آن‌ها است. اگر می‌خواهید به سرعت رنگ دندان‌هایتان را چند درجه سفیدتر کنید، بلیچینگ دندان مناسب شما است.

انجام بلیچینگ دندان محدودیت خاصی ندارد و تقریباً همه افراد در سنین مختلف می‌توانند از این روش استفاده کنند. با‌این‌حال دندانپزشکان توصیه می‌کنند بلیچینگ دندان از سن 18 سالگی به بعد انجام شود. اگر دندان‌هایتان به دلایل زیر دچار زردی و کدری شده است، بلیچینگ را به شما توصیه می‌کنیم:

  • عوامل ژنتیکی و شرایط محل زندگی
  • استعمال دخانیات
  • مصرف برخی داروها
  • افزایش سن 

بلیچینگ دندان برای افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند و زنانی که در دوره بارداری یا شیردهی هستند توصیه نمی‌شود.

انواع روش‌ های بلیچینگ دندان

حال که دانستید بلیچینگ دندان چیست، انواع روش‌های بلیچینگ را برای شما توضیح می‌دهیم.

بلیچینگ در منزل یا Home bleaching

در این روش بلیچینگ در خانه انجام می‌شود. البته بلیچینگ هوم به این معنی نیست که این روش بدون نظارت دندانپزشک انجام می‌شود. بلیچینگ هوم تحت نظارت مستقیم دندانپزشک انجام می‌شود و تنها پروسه سفید کردن دندان در خانه صورت می‌گیرد. 

در روش بلیچینگ هوم، ابتدا یک قالب تری پلاستیکی با شفافیت بالا و قطر کم، مخصوص دندان‌های فرد ساخته می‌شود. سپس ژل مخصوص بلیچینگ هوم بین تری و دندان‌های فرد قرار می‌گیرد. فرد باید این قالب را مدت مشخصی در روز، برای مثال شب‌ها هنگام خواب، روی دندان‌هایش قرار دهد. این کار معمولاً به مدت یک هفته تکرار می‌شود. غلظت مواد سفیدکننده در این روش 16 تا 20 درصد است تا باعث حساسیت بیش از حد لثه‌ها نشود. این روش در مقایسه با انجام بلیچینگ در مطب دندانپزشکی طولانی‌تر است. 

بلیچینگ در منزل

عکسی از قالب پلاستیکی مورد استفاده برای بلیچینگ در خانه 

بلیچینگ در مطب یا  office bleaching 

روش دیگر انجام بلیچینگ، آفیس بلیچینگ است. در این روش پروسه درمان در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود و غلظت مواد سفیدکننده بین 30 تا 40 درصد متغیر است. نتایج بلیچینگ آفیس معمولاً بلافاصله بعد از اتمام کار دندانپزشک قابل مشاهده است. همچنین میزان سفید شدن دندان‌ها در بلیچینگ آفیس بیشتر از روش بلیچینگ هوم است. در بلیچینگ آفیس مواد سفیدکننده به کمک دستگاه مخصوصی فعال و باعث سفیدی دندان‌ها در مدت زمان کمی می‌شود. 

مزایای بلیچینگ دندان 

اگر سؤال شما هم این است که «مزایای بلیچینگ دندان چیست؟» باید بگوییم که بلیچینگ دندان مزایای پیش‌رو را به همراه دارد:

  • مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی
  • دسترسی سریع به نتایج دلخواه
  • ماندگاری مناسب نتایج
  • روشی آسان، بدون دوره نقاهت و بهبودی برای سفید کردن دندان‌ها
  • روش بدون درد و غیرتهاجمی 

همچنین با روش بلیچینگ، دندان طبیعی دستکاری نمی‌شود و در روش آفیس بلبچینگ و هوم بلیچینگ مینای دندان‌ها تراشیده نمی‌شود.

عوارض بلیچینگ دندان

تقریباً 99 درصد دندانپزشکان هیچ عیب و مشکلی از روش بلیچینگ دندان دریافت نکرده‌اند؛ به این ترتیب معایب بلیچینگ دندان را با عوارض خفیف آن یکی می‌دانند:

1. ژل بلیچینگ می‌تواند منجر به حساسیت دندان‌ها و بافت‌های داخلی دهان شود.

2. نتایج حاصل از این روش درمانی، دوام بالایی ندارند و دائمی نیستند.

3. دندان‌ها بعد از بلیچینگ مانند ایمپلنت دندان نسبت به مواد غذایی گرم و سرد حساس می‌شوند.

4. عوامل زمینه‌ای نظیر ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند دیابت روی نتایج این روش تأثیر می‌گذارند.

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

برای اینکه نتایج بلیچ دندان دوام بیشتری داشته باشد، لازم است همه دستورالعمل‌ها و توصیه‌های دندانپزشک خود را اجرا کنید. انجام مراقبت‌های بعد از بلیچینگ دندان به شما این امکان را می‌دهد که مدت بیشتری از تأثیرهای بلیچینگ دندان‌هایتان لذت ببرید. 

مراقبت از بلیچینگ دندان، به خصوص در 24 ساعت اول، اهمیت فراوانی دارد. هرچه مراقبت‌های 24 ساعت اول را جدی‌تر بگیرید، بلیچینگ دندان‌هایتان دوام بیشتری خواهد داشت. مراقبت‌های 24 ساعت اول بعد از بلیچینگ دندان عبارت‌اند از:

  • از مصرف نوشیدنی‌های رنگی مثل نوشابه، قهوه و چای، میوه‌های رنگی مثل گیلاس، انبه، موز، هندوانه و  خوراکی‌های رنگی نظیر پفک و شکلات بپرهیزید. مصرف این خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها باعث لک‌شدن دندان‌ها می‌شود. 
  • تا حداقل 24 ساعت بعد از بلیچینگ دندان از خمیردندان و دهانشویه‌های حاوی مواد رنگی خودداری کنید. 
  • تا حداقل 24 ساعت از مصرف سیگار بپرهیزید. 

بعد از گذشت 24 ساعت انجام مراقبت‌های زیر ضروری است:

  • به طور منظم و مداوم از مسواک استفاده کنید. 
  • از مسواک و خمیر دندان مناسب دندان استفاده کنید؛ مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید بهترین گزینه برای استفاده بعد از بلیچینگ دندان است. خمیردندان‌ سفیدکننده نیز از لک شدن دندان‌ها بعد از بلیچینگ جلوگیری می‌کند. البته نباید به طور مداوم از خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی مواد ساینده استفاده کنید. 
  • نوشیدنی‌های رنگی نظیر نوشابه، خوراکی‌های رنگی مثل پفک و شکلات و ... را کاهش دهید. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از لک شدن دندان، بعد از مصرف این خوراکی‌ها بلافاصله دندان‌هایتان را مسواک بزنید یا با آب تنها بشویید. 
  • برای نوشیدن آبمیوه و نوشابه بهتر است از نی استفاده کنید؛ این کار برخورد مواد رنگی نوشیدنی‌ را با دندان‌ها به حداقل می‌رساند. 
  • از رژ لب‌های ضدلک استفاده کنید. 
  • مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و سیگار را ترک کنید. 

همچنین به طور منظم برای بررسی سلامت دندان‌هایتان به دندانپزشک معتبر و مورد اعتماد مراجعه کنید. 

بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

حال که دانستید بلیچینگ دندان چیست و چه مزایا و معایبی دارد، باید از میزان دوام و ماندگاری آن اطلاع پیدا کنید. به طور کلی، نتایج بلیچینگ دندان دوام کمی دارند. نتایج بلیچینگ دندان به روش هوم بلیچینگ 2 تا 6 ماه دوام دارند؛ این در حالی است که نتایج بلیچینگ دندان به روش آفیس بلیچینگ از 6 ماه تا 2 سال دوام خواهند داشت.

در حالت کلی اگر به دنبال سفیدی دائمی دندان‌هایتان هستید، بلیچینگ دندان روش مناسبی نیست. علاوه‌براین رعایت دقیق مراقبت‌های بعد از بلیچینگ دندان تأثیر مهمی بر دوام نتایج بعد از این درمان دارد. مسلماً هرچه این مراقبت‌ها را جدی‌تر دنبال کنید، بلیچینگ دندان‌هایتان دوام و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. مسواک‌ زدن منظم دندان‌ها و مصرف نکردن خوراکی‌های رنگی، مهم‌ترین عامل در افزایش دوام نتایج بلیچینگ دندان است. 

بلیچینگ دندان بهتر است یا کامپوزیت؟

کامپوزیت دندان یکی دیگر از روش‌های دندان پزشکی برای اصلاح طرح لبخند است و برای از بین بردن تیرگی و تغییر رنگ دندان‌ها انجام می‌شود. یکی از سؤالات مهم متقاضیان بلیچینگ دندان این است که تفاوت بین کامپوزیت و بلیچینگ دندان چیست و کدام روش بهتر است؟

در پاسخ به این سؤال‌ها باید مزایا و معایب هردو روش را با یکدیگر مقایسه کرد. در کامپوزیت دندان لایه‌ای از مواد کامپوزیتی روی دندان‌های بیمار قرار داده می‌شود و مشکل تغییر رنگ آن را از بین می‌برد. علاوه‌براین، کامپوزیت دندان سایر مشکلات مربوط به دندان‌ها مثل ترک‌خوردگی، شکستگی و فاصله بین دندانی را نیز درمان می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید در کنار سفید کردن دندان‌هایتان مشکل فاصله بین آن‌ها را هم حل کنید، مسلماً کامپوزیت دندان بهتر از بلیچینگ دندان است.

در روش کامپوزیت، مینای دندان‌ها مقداری تراشیده می‌شود تا رزین کامپوزیتی پیوند محکم‌تری با مینای دندان ایجاد کند. با کامپوزیت ونیر شکل و فرم دندان‌ها را اصلاح می‌کنند، اما در روش بلیچینگ چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. بلیچینگ دندان را در خانه نیز انجام می‌دهند، اما کامپوزیت فقط در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. ما به شما توصیه می‌کنیم در مورد اینکه کدام روش برای شما بهتر است، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

قیمت بلیچینگ دندان 1402؛ عوامل مؤثر بر هزینه بلیچینگ دندان

قیمت بلیچینگ دندان بسته به برند مواد بلیچینگ، تخصص و تجربه دندانپزشک و روش بلیچینگ دندان متغیر است. هرچه دندانپزشک تجربه بیشتری در زمینه بلیچینگ دندان داشته باشد، تعرفه بلیچینگ دندان نزد بیشتر خواهد شد. همچنین نوع روش انجام بلیچینگ در تعیین قیمت نهایی آن تأثیرگذار است. به طور کلی، بلیچینگ دندان در مطب نسبت به بلیچینگ دندان در خانه هزینه بیشتری دارد. برای اطلاع دقیق از قیمت بلیچینگ دندان، قبل از درمان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

در نظر داشته باشید بلیچینگ دندان روشی زیبایی و ترمیمی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل بیشتر بیمه‌های درمانی هزینه بلیچینگ دندان را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. با این حال برخی از بیمه‌های سازمان‌های خاص ممکن است هزینه بلیچینگ دندان در خانه و مطب را بپردازند. برای اطلاع از این موضوع، با کارشناس بیمه طرف قرارداد خود صحبت کنید. 

 بلیچینگ، راهی برای سفیدتر کردن دندان های شما 

در این مقاله درباره یکی از پرطرفدارترین و البته سریع‌ترین روش‌های سفیدکردن دندان، یعنی بلیچ دندان، صحبت کردیم. می‌دانیم که بسیاری از شما این سؤال‌ها را در ذهن داشتید که بلیچینگ دندان چیست و چه مزایا و معایبی دارد. ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره روش درمانی بلیچ در اختیار شما قرار دهیم. مطالعه این مقاله به آن دسته از عزیزانی که به دنبال سفیدکردن دندان‌هایشان به روش بلیچینگ هستند، به شدت توصیه می‌شود.

سؤالات متداول 

1. مهم ترین علت بلیچ دندان چیست؟

اولین علتی که هر فردی قصد انجام بلیچینگ دندان را دارد، سفید کردن دندان‌هایش است. 

2. هزینه بلیچینگ دندان چقدر است؟ 

قیمت بلیچینگ دندان هر فرد متفاوت با فرد دیگر است و معمولاً دندانپزشک بعد از معاینه قیمت بلیچینگ را تعیین می‌کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66