کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

دلایل جرم گیری دندان

05 آذر ، 1399
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

دلایلی درباره جرم گیری دندان

  آیا می دانستید که عمل جرم گیری دندان هیچگونه دردی ندارد، و با این عمل رسوب های جمع شده روی دندان شما کاملا از بین خواهد رفت. احتمالا بوی بد دهان می تواند از وجود جرم بر روی دندان شما باشد، و در صورتی که زودتر برای از بین بردن آن دست به کار نشوید، ممکن است منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. برای جرم گیری دندان چند روش خانگی می تواند گزینه خوبی باشد، ولی اگر جرم روی دندان به مرحله حاد رسیده باشد، ضروری است که باید با مراجعه به مطب دندانپزشک ترمیمی، با استفاده دستگاه های ویژه عمل جرم گیری انجام شود. می توان گفت از عوامل تشکیل جرم دندان، بزاق دهان و میکروب های موجود در دهان است. جرم گیری دندان در روزهای نخست به آسانی قابل اجرا می باشد، زیرا هنوز لایه های ضخیمی از جرم روی دندان ایجاد نشده است. ولی این موضوع را در نظر بگیرید که اگر لایه جرم ایجاد شده روی دندان ضخیم شده باشد، باید برای رفع آن اقدامات جدی تری را در نظر داشته باشید.  کاملا مشخص است که افرادی که به صورت مداوم و به صورت جدی از سیگار و الکل استفاده می کنند، به وجود جرم روی دندان دچار می شوند، و همچنین مصرف مداوم و بیش از حد نوشیدنی های رنگی، قهوه و چای نیز جرم دندان را تشدید می کند. بد رنگ بودن دندان، روی لبخند شما بسیار تاثیر گذاشته، و لبخند شما را زشت می کند، و این امر روی اعتماد به نفس افراد اثری منفی دارد، در روش اصلاح طرح لبخند، دندانپزشک با توجه به شرایط، روش های درمان را به بیمار پیشنهاد می دهد. به این صورت که دندانپزشک زیبایی شرایط کامل بیمار را بررسی می کند.      دلایل جرم گیری دندان 

آیا جرم گیری دندان خطرناک است ؟

این موضوع را باید بدانید که جرم گیری نه تنها برای دندان های شما ضرری ندارد، بلکه خود جرم است که به دندان های شما آسیب می رساند و باعث پوسیدگی های جدی دندان ها می شود، و این امر به مرور زمان سبب از بین رفتن کامل دندان می شود. شاید بعضی افراد بر این باورند که بافت دندان با عمل جرم گیری از بین می رود، ولی این موضوع واقعیت ندارد، و تنها را درمان جرم دندان، جرم گیری آن است، که اگر به موقع اقدام نشود، هزینه های گزافی باید پرداخت شود. به این صورت که اگر در زمان مناسب این عمل انجام نشود، پوسیدگی دندان با گذشت زمان جدی تر شده و سبب ایجاد بیماری های لثه می شود، که این امر باعث می شود تا بیمار مجبور به درمان های بیشتر شود. به همین علت باید سعی کنید اقدامات لازم را هر چه سریعتر انجام دهید. برخی افراد بر این عقیده هستند که بعد از عمل جرم گیری، هنگام نوشیدنی های گرم یا سرد، دندان های آنها تیر می کشد، این مورد ممکن است در افرادی دیده شود که دچار بیماری های دهانی باشند. بر این اساس اگر درد یا هر مورد عارضه ای بعد از جرم گیری دندان داشتید، ارتباطی به این عمل نداشته، و اقدام جدی تری نسبت به مشکلات دندانی خود انجام دهید.   دلایل جرم گیری دندان 

روش جرم گیری دندان چگونه است ؟

دندانپزشک بر اساس میزان جرم ایجاد شده، عمل جرم گیری را انجام می دهد. اگر جرم دندانی خیلی حاد نباشد از یک جرم گیر ساده و دستی استفاده می شود، و در صورت ضخیم بودن جرم، باید به وسیله ابزارهای تخصصی جرم گیری شود.  دستگاه جرم گیری دارای نوک فلزی خاصی است که از بین بردن جرم دندان را با حرکتی چرخشی و ضربه ای انجام می دهد.  

آیا درست است که جرم گیری دندان درد دارد؟

این عمل هیچگونه درد ندارد، زیرا گفتیم که دستگاه به آرامی به صورت چرخشی به جرم ها ضربه می زند و آنها را از بین می برد، و فرد بیمار هیچ درد را احساس نمی کند. شاید بعضی از افراد بعد از عمل جرم گیری شاهد لق شدن دندان خود شوند، بله اما لق شدن دندان از قبل اتفاق افتاده که جرم جای خالی لق شدن را پر کرده بود، و بعد از پاکسازی جرم، لق شدن دندان حس می شود.  

جرم گیری دندان چه فوایدی دارد؟

باید این نکته را در نظر داشته باشید که جرم گیری باید حداقل سالی یک بار توسط دندانپزشک ترمیمی انجام شود. توجه داشته باشید که این عمل نباید در سال بیش از دوبار در بازه زمانی ۶ ماه بیشتر انجام شود. به این دلیل که میکروارگانیسم های مختلفی در محیط دندان وجود دارند، که به همراه خوراکی ها به خصوص غذاهایی که حاوی قند و کربوهیدرات هستند، به سطح دندان می چسبند. این وضعیت به مرور زمان باعث به وجود آمدن لایه های زرد و قهوه ای بر روی دندان می شود. پلاک میکروسکوپی نام این لایه ها می باشد که به راحتی از روی دندان برداشته نمی شوند.  پاکسازی این لایه های مضر، از عوارض گوناگون لثه ها و دندان ها جلوگیری می کند. جرم دندان باعث ملتهب و قرمز شدن لثه ها می شود. تحلیل لثه و استخوان و انحراف دندان با عدم پیشگیری این امر به وجود می آید، و در آخر منجر به لق شدن و از دست رفتن دندان می شود.    با انتخاب بهترین دندانپزشک زیبایی، شما می توانید از دندان های زیبا و لبخندی تاثیر گذار لذت ببرید. شما می توانید جهت مشاوره به مطب بهترین دندانپزشک غرب جناب دکتر مهدی ابوالقاسمی مراجعه کرده و هرچه زودتر به رویای لبخند هالیوودی برسید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66