کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

پروتز دندان و سوالات متداول

23 دی ، 1399
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

پروتز دندان و سوالات متداول

   

پروتز دندان و سوالات متداول درباره آن، باید گفت که از سری مشکلات از دست دادن تمام دندان ها این است که باعث اختلال در جویدن غذا، فعالیت های روزانه، اعتماد به نفس و نیز کیفیت زندگی می شود.با به وجود آمدن چنین شرایطی، تنها راه حل مناسب برای برگرداندن نقش ظاهری و عملکردی دندان ها، پروتز دندان ها محسوب می شود. ساخت پروتز دندان به صورت درست و صحیح بسیار مهم است، زیرا باید جایگزین دندان های از دست رفته باشد، پس این جایگزین باید زیبا و مناسب برای استخوان و بافت لثه نیز باشد. پروتز دندان دو مدل : معمولی و فوری دارد.پروتز معمولی : این نوع پروتز بعد از کشیدن دندان ها و پس از ترمیم شدن بافت لثه ساخته می شود، و بعد گذشت مدتی از کشیدن دندان ها ، نزدیک به هشت تا دوازده هفته، آماده برای استفاده بیمار از پروتز می باشد.پروتز فوری : به این صورت است که این نوع پروتز از قبل ساخته شده و به همین علت پس از کشیدن دندان ها بلافاصله استفاده می شود. با بهره گیری و استفاده از پروتز دندان فوری، هیچ زمانی را بیمار بدون دندان نخواهد ماند.باید اشاره کنیم که به مرور زمان استخوان و لثه بیمار جمع و کوچک شده، به ویژه پس از کشیدن و در زمان ترمیم بافت لثه، پس بعد از مدتی، به تنظیم مجدد نیاز خواهد داشت تا در دهان بیمار به خوبی قرار بگیرد. پیشنهاد ما این است که تا زمانی که پروتز معمولی آماده شود، به عنوان راه حلی موقت از این نوع پروتز استفاده شود.

تصویری از پروتز دندان

سوالات متداول درباره پروتز دندان

 

تا چه مدت پروتز کامل قابل استفاده است؟

 

می توان گفت که اغلب بین ده تا پانزده سال می شود از پروتز کامل استفاده کرد. اما بهتر است به صورت سالیه، بیمار توسط دندانپزشک ترمیمی معاینه شود.

آیا چهره شخص با استفاده از پروتز کامل تغییر می کند؟

 

باید اشاره کنیم به اینکه در عصر حاضر به اندازه ای تکنولوژی ساخت این نوع پروتز دندان پیشرفت کرده است که تفاوتی در پروتز دندان کامل و دندان طبیعی مشاهده نمی شود. تنها تفاوتی که پروتز دندان کامل در فرد ایجاد می کند، این است که دیگر از دندان های پوسیده اثر باقی نمانده و فرد نیز لبخند زیبایی خواهد داشت.

آیا بر روی نحوه صحبت کردن، پروتز کامل تاثیری می گذارد؟

   

استفاده از پروتز دندان کامل برای اولین بار، نیاز به زمان دارد تا شخص به طور کامل با آن سازگار شود. صحبت کردن با پروتز کامل نیاز به تمرین دارد، ناگفته نماند که خوشبختانه اصلا جای نگرانی وجود ندارد، به این دلیل که زمان زیادی طول نمی کشد که حرکت لب ها و زبان با این نوع پروتز مطابقت کند.تصویری از دندان مصنوعی

آیا روی نحوه غذا خوردن، پروتز کامل تاثیری می گذارد؟

 

با دندان های طبیعی غذا خوردن بسیار ساده است، به دلیل اینکه دندان ها ریشه در استخوان فک دارند و غذاها را می توان به راحتی وارد دهان کرده و گاز زد. اما غذا خوردن با این نوع پروتز در ابتدا ممکن است کمی دشوار باشد. زمان استفاده از پروتز دندان، فرد باید شیوه درست غذا خوردن را با تمرین و تجربه کردن بیاموزد. هرچند باید گفت که تغییری که در نحوه غذا خوردن ایجاد شده بسیار نامحسوس بوده، ولی نیاز به کمی تمرین دارد.

روش و شیوه شست و شوی پروتز کامل چگونه است؟

 

این نوع پروتز دندان نیز هم مانند دندان طبیعی بوده و بعد از هر وعده غذایی نیاز به مسواک زدن دارد. اگر امکان مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا خوردن وجود نداشت، در اولین فرصت باید دندان ها را حتما مسواک زد. باید در هنگام شستن پروتز کامل، آن را با انگشت سبابه و انگشت شست، بر روی سطح نرمی مثل یک حوله یا ظرفی پر از آب نگه داشت.

آیا می توان با داشتن پروتز کامل در دهان به راحتی خوابید؟

بله می شود، اما بهتر آن است که قبل از خواب پروتز دندان را از دهان خارج کنید. استفاده از پروتز در طول روز به استخوان فک و لثه فشار وارد می کند، پس خارج کردن آن از دهان در طول شب اجازه استراحت و ترمیم را به لثه و استخوان ها می دهد.با انتخاب بهترین دندانپزشک زیبایی، شما می توانید از دندان های زیبا و لبخندی تاثیر گذار لذت ببرید.شما می توانید جهت مشاوره به مطب بهترین دندانپزشک پونک جناب دکتر مهدی ابوالقاسمی مراجعه کرده و هرچه زودتر به رویای لبخند هالیوودی برسید.

     
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66