کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

مراحل لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

19 آذر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

لمینت دندان یکی از روش‌های محبوب و پررونق در اصلاح طرح لبخند و بهبود زیبایی ظاهر دندان‌ها محسوب می‌شود. حتما می‌دانید که لمینت نوعی روکش است دائمی است و روی دندان‌ها قرار می‌گیرد تا عیوب ظاهری آن‌ها را بپوشاند. در این مقاله همه اطلاعات مربوط به مراحل لمینت دندان را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. برای آشنایی با نحوه لمینت دندان، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مراحل انجام لمینت دندان 

شاید بپرسید لمینت دندان چیست و چرا باید از مراحل اجرای آن مطلع باشیم؟ روکش‌های لمینت، نوعی از روکش‌های دندانی هستند که سطح دندان را می‌پوشانند و می‌توانند از جنس رزین، سرامیک، پرسلین، فلدسپات و... باشد. روکش‌های لمینت گاهی به عنوان ونیر هم شناخته می‌شوند. این روکش‌ها ضخامتی حدود 0.7 میلی‌متر دارند و نسبت به کامپوزیت‌ها کمی ضخیم‌تر هستند. 

حتما شما لمینت و کامپوزیت، دو روش رایج زیبایی دندان را به خوبی می‌شناسید؛ حداقل اسم آن‌ها را شنیده و کسانی را که از این روش‌ها استفاده کنند، دیده‌اید. جدا از تفاوت جنس مواد به‌کاررفته در لمینت و کامپوزیت، فرق اساسی این دو روش در مراحل اجرای آن‌ها است. در واقع قبل از هر چیزی باید بدانید که مراحل لمینت دندان چگونه است. لمینت، برخلاف کامپوزیت، مراحل بیشتری دارد و طی یک جلسه انجام نمی‌شود.

نیاز به ساخت روکش لمینت در لابراتوار دندانپزشکی، علت این تفاوت است. بیایید در ادامه مراحل لمینت دندان را بهتر بشناسیم.

مراحل انجام لمینت دندان

عکسی از مراحل انجام لمینت دندان  

معاینه

جلسه اول لمینت، به معاینه و بررسی دندان اختصاص دارد. فرآیند معاینه دندان قبل از شروع درمان، مرحله‌ای ضروری و مهم است. بررسی دندان قبل از اجرای کار تضمین می‌کند که دندان شما گزینه مناسبی برای لمینت است و بعد از آن، مشکلی برایتان ایجاد نخواهد شد. 

در این مرحله دندانپزشک دندان شما را به لحاظ وجود التهاب یا پوسیدگی بررسی خواهد کرد تا احتمال بروز عوارض بعد از لمینت دندان، کاهش پیدا کند. شما باید الزاما این مرحله را بگذرانید. اجرای لمینت بدون گذراندن این مرحله، کاری ریسکی و غیر اصولی است. اگر دندان شما هیچ مشکلی نداشت یا پس از حل مشکلات دندانی توسط خودتان، پزشک می‌تواند شما را به مرحله بعد هدایت کند.

جرم گیری دندان

جرم‌گیری هم مانند معاینه، یکی از مقدمات الزامی در مراحل لمینت دندان محسوب می‌شود. دندان شما در این مرحله با کمک پزشک و توسط قلم هایپرسونیک مخصوص، از هر نوع پلاک و جرم تجمع‌یافته، پاک خواهد شد تا روکش لمینت روی لایه تمیز دندان‌تان قرار بگیرد. 

ممکن است در این مرحله کمی درد یا حساسیت داشته باشید. اگر حس ناخوشایندی دارید، می‌توانید از پزشک بخواهید برایتان داروی بی‌حسی تزریق کند.

جرم گیری از مراحل ایمپلنت دندان

تصویری از جرم‌گیری دندان

تراش دندان

از آنجایی که روکش لمینت ضخامت قابل توجهی دارد، نمی‌توان بدون تراش و کاهش ضخامت دندان، آن را جایگذاری کرد. در صورت عدم تراش درست و اصولی دندان قبل از لمینت، نتیجه آنچنان مطلوب نخواهد بود.

میزان تراش دندان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. نکته مهمی که باید در مورد این قسمت از مراحل لمینت دندان بدانید این است که تقریبا تمام مینای دندان فرد در این مرحله آسیب خواهید دید یا از بین خواهد رفت. 

هرچقدر دندان‌های شما نامنظم‌تر باشند، احتمال افزایش تراش، بیشتر خواهد شد. البته در روش‌های جدید لمینت این میزان به حداقل خود رسیده است، چون از روکش‌های لمینتی استفاده می‌شود که از روکش‌های کلاسیک نازک‌تر هستند.

در هر صورت تراش دادن جزو اصلی‌ترین مراحل اجرای لمینت است و نمی‌توان آن را حذف کرد. بدون تراش امکان نصب و قرارگیری لمینت روی دندان وجود ندارد. در واقع تراش علاوه ‌بر طبیعی‌ترکردن ظاهر لمینت روی دندان، موجب ایجاد بستری برای چسبیدن آن به دندان اصلی خواهد شد.

در نظر داشته باشید که سطح تخصص و مهارت پزشک، نوع روکش انتخابی، وضعیت قرارگیری دندان‌ها، سلامت دندان و رنگ آن‌ها از مسائلی هستند که می‌توانند در میزان تراش‌خوردگی دندان موثر باشند.

انتخاب رنگ

قبل از آنکه پزشک سفارش ساخت لمینت شما را به لابراتوار بفرستد، باید رنگ مد نظرتان را انتخاب کنید. انتخاب رنگ یکی دیگر از مهم‌ترین مراحل لمینت دندان محسوب می‌شود. لازم است که این مرحله را با دقت کافی پشت سر بگذارید، چون نتیجه کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به طور کلی 24 رنگ در طیف رنگی روکش‌های لمینت سرامیکی وجود دارد. برای آشنایی با انواع لمینت سرامیکی نیز مقاله‌ای منتشر کرده‌ایم که می‌توانید بخوانید. پزشک طیف رنگ‌ها را به شما نشان خواهد داد تا رنگ مد نظرتان را انتخاب کنید. رنگ اصلی دندان‌های شما، رنگ پوست و رنگ چشم از مهم‌ترین عوامل در تعیین رنگ لمینت به حساب می‌آید. 

اگر قرار است فقط یکی دو دندان‌تان را لمینت کنید، باید رنگی مطابق با رنگ اصلی دندان در نظر بگیرید. برای لمینت تمام دندان هم به رنگ چشم‌ها و پوست دقت کنید. به طور کلی رنگ لمینت نباید از سفیدی چشم‌هایتان روشن‌تر باشد.

هرچه پوست تیره‌تر باشد، بهتر است رنگ لمینت را تیره‌تر از سفید انتخاب کنید. اصولا رنگ دندان نباید کنتراست چندانی با رنگ پوستتان داشته باشد. پزشک به شما کمک می‌کند تا بهترین رنگ هماهنگ با فاکتورهای ظاهری‌تان را انتخاب کنید.

انتخاب رنگ مناسب از مراحل لمینت دندان

انتخاب رنگ مناسب برای لمینت دندان

قالب گیری دندان

برای ساخته شدن لمینت در لابراتوار، به قالب دندان شما نیاز است. قالب‌گیری دندان روشی است که دندانپزشکان با کمک آن، شکل و اندازه دندان‌ها و فک شما را اندازه می‌گیرند تا کار لابراتوار برای ساخت روکش و... راحت‌تر باشد.

در این مرحله پزشک با کمک نخ رترکشن یا زیرلثه‌ای، بافت لثه را به عقب می‌راند تا تمام دندان شما نمایان شود. سپس از نوعی خمیر استفاده می‌کند تا بتواند شمایلی کامل از شکل فک و دندان شما تهیه کند. این خمیر روی دندانتان قرار می‌گیرد و شما باید آن را با دندانتان فشار دهید تا سفت شود. 

سپس خمیر تهیه شده از نقشه ساختار دندان شما به لابراتوار ارسال می‌شود تا روکش لمینت مدنظرتان، مطابق با دندان شما ساخته شود. قالب‌گیری از مهم‌ترین مراحل لمینت دندان است. اجرای صحیح این عمل کمک می‌کند تا نصب روکش لمینت بی‌دردسر انجام شود و قالب به لثه فشار نیاورد.

اگر همچنان در روز نصب لمینت دندان کمی با روکش مشکل داشتید، پزشک می‌تواند در مطب مشکل را برطرف کند.

نصب لمینت اولیه

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، لمینت دندان برخلاف کامپوزیت در یک جلسه‌ نیست و از انجام اقدامات اولیه آن تا نصب لمینت، وقفه‌ای چند روزه یا چند هفته‌ای وجود دارد. 

نگرانی بسیاری از افراد پس از درک این موضوع، این است که چطور با دندان‌های تراش‌خورده در انظار عمومی ظاهر شوند. نیاز نیست نگران این مسئله باشید؛ خبر خوب اینکه پزشک به خاطر بخش زیبایی شناختی و همچنین حفظ سلامت دندان‌های شما، از لمینت موقت استفاده خواهد کرد.

این روکش، موقتی است و قابلیت جابه‌جایی دارد. شما باید در فاصله میان جلسه مقدماتی برای لمینت و آماده شدن روکش دندان‎تان، از آن استفاده کنید تا غذا وارد لایه‌های شکسته و تراشیده‌شده دندان نشود و دچار مشکلات احتمالی نشوید.

نصب لمینت اولیه

نصب لمینت اولیه دندان

ساخت لمینت دندان

در این مرحله از مراحل لمینت دندان، نوبت به کارهای فنی لابراتوارهای دندان‌سازی می‌رسد. لابراتوار با استفاده از مشخصات دندان‌های شما و رنگ انتخابی‌تان، روکش مدنظر را می‌سازد و آن را بعد از آماده‌سازی به دندانپزشک تحویل خواهد داد. 

همانطور که اشاره کردیم، لمینت با مواد اولیه متفاوتی ساخته می‌شود. این پروسه بین 15 روز تا یک ماه طول خواهد کشید. لازم است کمی در این مرحله صبور باشید تا روکش دندان آماده شود.

نصب لمینت روی دندان

بالاخره پس از گذشت حدود یک ماه و نیم و طی کردن تمام جلسات لازم، نوبت به جلسه نهایی و نصب لمینت روی دندان می‌رسد. در این جلسه پزشک روکش‌های آماده را با کمک چسب مخصوص لمینت به دندان‌هایتان می‌چسباند.

ممکن است این جلسه کمی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به طول بینجامد؛ ممکن است پزشک نیاز داشته باشد که مقداری از چسب را حین نصب تراش دهد تا نتیجه کار، زیباتر و بهتر به نظر برسد. پس اگر ابزار عجیب و غریبی در دست پزشک دیدید، نترسید! همه‌چیز طبق برنامه و به صورت طبیعی طی خواهد شد.

مراحل انجام لمینت چند جلسه طول می‌کشد؟

یکی از سوالات متداول درباره لمینت دندان این است که «چند جلسه برای تکمیل فرآیند لمینت لازم است»؟ تعداد جلسات لمینت به وضعیت بدنی شما و همچنین ترجیح پزشک بستگی دارد. ممکن است پزشکی ترجیح بدهد هر مرحله را در یک جلسه انجام دهد و پزشکی دیگر تمام مراحل را تا قبل از اجرا در یک جلسه به اتمام برساند.

به همین دلیل، بهتر است برای تعیین دقیق تعداد جلسات لمینت دندان، با پزشک مشورت کنید. اما در حالت کلی، هر پروسه لمینت دندان نباید کمتر از 2 و بیشتر از 4 جلسه باشد. به طور میانگین مدت زمان سپری شدن این جلسات هم بین 4 تا 6 هفته برآورد می‌شود.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

پس از اتمام مراحل لمینت دندان، کار شما به پایان نرسیده است. حالا شما هستید و روکش‌های سرامیکی مرتب و زیبایی که به مراقبت جدی نیاز دارند تا آسیب نبینند. لمینت در صورت نگهداری مناسب، طول عمر بالایی دارد و می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد. اصول مراقبتی زیر کمک می‌کنند تا روکش‌های دندان‌تان را تا جایی که می‌شود، حفظ کنید.

خودداری از فشار یا ضربه به لمینت

یک واقعیت را هیچ‌وقت فراموش نکنید؛ روکش سرامیکی دندان شما، شکننده و آسیب‌پذیر است. قرار گرفتن در معرض فشار مداوم یا ضربه می‌تواند باعث آسیب جدی به لمینت یا کاهش طول عمر آن شود. 

اگر ورزش می‌کنید، حتما از محافظ دندان کمک بگیرید و اگر دندان قروچه دارید، از پزشک بخواهید که برایتان نایت گارد تجویز کند. گاهی در وضعیت استرس و اضطراب، به صورت ناخودآگاه فک خود را روی هم فشار می‌دهیم. 

این فشار می‌تواند موجب آسیب به لمینت شود. به همین دلیل، نیاز است که برای جلوگیری از این عارضه، حتما استرستان را مدیریت کنید یا در صورت لزوم از محافظ دندان کمک بگیرید.

دوری از غذای سفت

دوران پسا-لمینت، دوران خداحافظی با غذاهای سفت مانند ته‌دیگ، یخ یا آبنبات است. جویدن این خوراکی‌ها می‌تواند باعث ترک خوردن لمینت شود و هزینه زیادی را برای ترمیم به شما تحمیل کند. حتی ترجیح این است که به جای گاز زدن میوه‌هایی مانند سیب و گلابی، آن‌ها را تکه‌تکه کنید و در دهان قرار دهید. 

استفاده بیش از حد از دندان، در حالت کلی توصیه نمی‌شود و این توصیه در روزهای بعد از لمینت، رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

نخوردن غذای سفت از مراحل مراقبت از دندان بعد از لمینت

کاهش مصرف نوشیدنی‌های حاوی قهوه و سایر رنگ‌دانه‌های قوی

نوشیدنی‌های رنگی مانند چای، قهوه و نوشابه می‌توانند به رنگ لمینت دندان ضربه بزند. البته ما توصیه نمی‌کنیم که مصرف این نوشیدنی‌ها را قطع کنید؛ بلکه کافیست به جای سر کشیدن آن‌ها، از نی استفاده کنید و پس از مصرف هم دهان را بشویید.

مراقبت اصولی از دهان و دندان

برنامه مراقبت از دهان و دندان باید در همه افراد به صورت جدی پیگیری شود؛ این مسئله برای کسانی که کامپوزیت یا لمینت دارند، جدی‌تر است. برای اینکه روکش‌های جدید دندان‌تان در بهترین وضعیت باشند، لازم است که حتما به ‌صورت مداوم و روزانه از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.

استفاده از دهانشویه هم پیشنهادی دیگر برای تمیز نگه داشتن محیط دهان است تا احتمال پوسیدگی به کمترین حد ممکن برسد. قبل از مسواک، از نخ دندان استفاده کنید و حتما روزی دوبار مسواک بزنید. زمان مسواک زدن نباید از دو دقیقه کمتر باشد. در نهایت هم از دهانشویه استفاده کنید و آن را سی ثانیه در دهان بچرخانید.

ویزیت منظم دندان

حتی با وجود مراقبت کامل از دندان، باید مرتب توسط پزشک ویزیت شوید تا در صورت لزوم پلاک میان دندان‌ها برداشته شود یا اگر دندانی در معرض پوسیدگی قرار دارد، در مراحل اولیه تشخیص داده شود. هرگز قرارهای منظم دندانپزشکی‌تان را از دست ندهید و بیش از پیش برای سلامت دندان‌هایتان اهمیت قائل شوید.

لمینت دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مراحل لمینت دندان آشنا کنیم و اطلاعاتی را از نحوه اجرای آن با شما به اشتراک بگذاریم. کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی، خدمات لمینت دندان را با بهترین قیمت و کیفیت ارائه می‌دهد تا زیبایی را به لبخندتان بازگردانید. شما می‌توانید برای تعیین وقت یا رزرو نوبت مشاوره، با همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. آیا لمینت دندان‌ها ماندگاری طولانی دارد یا نیازمند تعویض است؟

لمینت دندان‌ها معمولا ماندگاری طولانی دارد، اما مدت زمان ماندگاری آنها به عوامل متنوعی مانند نوع مواد استفاده‌شده در ساخت لمینت، مراقبت‌های دندانی منظم، عادات تغذیه و تکنیک‌های دندانپزشکی بستگی دارد. با مراقبت‌های مناسب و اجتناب از عوامل مضر، لمینت دندان می‌تواند به مدت 10 تا 20 سال یا بیشتر هم ماندگاری داشته باشد.

2. آیا لمینت دندان‌ها قابل ترمیم یا تعویض هستند؟

بله، در صورتی که لمینت دندان‌ها خراب شوند یا نیاز به تعویض داشته باشند، می‌توان آنها را ترمیم یا تعویض کرد. در صورت خرابی کوچک، دندانپزشک می‌تواند ترمیم انجام دهد، اما در برخی موارد، به تعویض کامل لمینت دندان‌ها نیاز است. تعویض لمینت معمولا براساس شرایط خاص هر فرد و نیازهای دندان او انجام می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66