کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

12 علت زرد شدن دندان را بشناسید

20 اسفند ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

زردی دندان تاثیر قابل توجهی در زیبایی دارد و می‌تواند باعث کاهش اعتمادبه‌نفس در افراد شود. سفیدی دندان، یکی از مهم‌ترین عناصر در زیبایی لبخند است و به همین دلیل، روش‌های زیادی برای سفیدکردن دندان‌ها ابداع شده‌اند. اما علت زرد شدن دندان‌ها چیست؟ در این مقاله شما را با انواع علت زرد شدن دندان آشنا خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما تا انتهای این مقاله در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه باشید.

چرا دندان ها زرد می شوند؟

تغییر مزاج و صفراوی شدن بدن، علت زرد شدن دندان در طب سنتی ذکر می‌شود. اما از منظر طب نوین، عوامل زیادی در زرد شدن دندان‌ها دخیل هستند. این عوامل طیف وسیعی دارند و می‌توانند از بیماری‌های زمینه‌ای تا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان متغیر باشند. موارد زیر از مهم‌ترین و رایج‌ترین علل زرد شدن دندان محسوب می‌شوند.

علت زردی دندان

علت زردی دندان چیست؟

سیگار کشیدن؛ رایج ترین علت زرد شدن دندان

محصولات توتون و تنباکو، باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شوند. زردی دندان، یکی از بدیهی‌ترین عوارض سیگار کشیدن است.

جرم دندان ها

گاهی لکه‌های زرد به دلیل تجمع باکتری و پلاک روی دندان بروز می‌کند. در صورت عدم رعایت اصول صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، شاهد تجمع پلاک روی دندان و در نتیجه زرد شدن آن‌ها خواهید بود. می‌دانید جرم گیری دندان چیست؟ کافی است مدتی از مراقبت‌های دهان و دندان غافل شوید؛ مجبور می‌شوید همه‌چیز را درباره جرم‌گیری دندان بفهمید.

افزایش سن؛ علت طبیعی زرد شدن دندان

افزایش سن و پیری یکی از دلایل طبیعی زرد شدن دندان محسوب می‌شود. زمانی که پوشش مینای دندان از بین می‌رود و محو می‌شود، دندان‌ها لکه‌دار می‌شوند و کم‌کم تغییر رنگ خواهند داد.

نازک شدن مینای دندان

نازک شدن مینا، دیگر علت زردن شدن دندان محسوب می‌شود. وقتی مینا نازک شود، عاج زیر آن نمایان خواهد شد و دندان زرد به نظر خواهد رسید. عاج، ماده‌ای زرد رنگ متمایل به قهوه‌ای است و زیر مینا قرار می‌گیرد. اگر اخیرا متوجه شده‌اید که دندان‌تان هاله‌ای از زردی گرفته است، باید به نازک شدن مینا شک کنید. همین مسئله می‌تواند علت زرد شدن دندان بعد از جرمگیری هم باشد که تنها یکی از عوارض جرم گیری دندان به حساب می‌آید. بسیاری از متخصصین معتقدند که جرمیگری، با نازک کردن مینای دندان، در طول زمان منجر به زردی آن می‌شود.

مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها

برخی داروها روی رنگ دندان تاثیر دارند. مثلا مصرف آنتی بیوتیک‌هایی مانند داکسی سایکلین و تتراسایکلین علت زرد شدن دندان کودک زیر 8 سال هستند. همچنین داروهای آرام‌بخش، داروهای تنظیم‌کننده فشار خون و بعضی از آنتی هیستامین‌ها، روی بزرگسالان هم اثری مشابه دارند. 

مصرف غذاهای رنگی

طیف وسیعی از غذاها، دلیل لک شدن و تغییر رنگ دندان هستند. گوجه فرنگی در سس پاستا، ادویه کاری و انواع توت‌ها، همگی حاوی رنگدانه‌هایی‌اند که می‌تواند به مینای دندان بچسبد و سطح آن را رنگی و لکه‌دار کند. حتی سالادی سالم با سس سرکه بالزامیک اثر نامطلوبی روی رنگ دندان خواهد داشت. به همین دلیل لازم است بعد از مصرف غذا، دهان‌تان را بشویید.

چرا دندان ها زرد می شوند

مصرف برخی خوراکی‌ها از دلایل زرد شدن دندان

مصرف نوشیدنی های کافئین دار؛ غیرمنتظره ترین علت زرد شدن دندان

قهوه و چای، از اصلی‌ترین علل زردی رنگ دندان هستند. مصرف این دو نوع نوشیدنی اثر نامطلوبی روی رنگ دندان خواهد داشت. بهتر است مصرف آن‌ها را محدود کنید.

استفاده زیاد از فلوراید

فلوروزیس یا مصرف بیش از اندازه فلوراید از دلایل عجیب اما موثر بر رنگ دندان است. ما همیشه درباره تاثیر مثبت فلوراید روی سلامت دهان و دندان شنیده‌ایم، اما شاید کمتر کسی در جریان باشد که افراط در مصرف فلوراید، تاثیر عکس خواهد گذاشت. مصرف بیش از اندازه فلوراید، خمیر دندان‌های حاوی این ماده و درمان‌هایی که فلوراید دارند، می‌توانند دندان‌تان را زرد کنند. اگر روش صحیح مسواک زدن را بدانید، تقریبا به استفاده از فلوراید نیاز نخواهید داشت.

ژنتیک؛ علت اجتناب ناپذیر زرد شدن دندان

ارث و ژن نقش تعیین‌کننده‌ای در زردی دندان‌ها دارد. دندان بعضی از افراد به‌صورت ژنتیکی رنگدانه‌های زرد دارد و نسبت به میانگین جامعه سفید به حساب نمی‌آید. اگر متوجه شده‌اید که علی‌رغم رعایت بهداشت دهان و دندان و نداشتن مشکلات زمینه‌ای، دندان زردتری نسبت به باقی افراد دارید، احتمالا مشکل‌تان ژنتیکی است.

ضربه دیدن دندان؛ علت عجیب زرد شدن دندان

 آسیب و ضربه فیزیکی از عواملی هستند که روی مینای دندان اثر می‌گذارد و باعث ترک آن می‌شود. همانطور که می‌دانید، هر نوع آسیب به مینای دندان، به مرور روی رنگ آن تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل، ضربه و آسیب نیز علت زرد شدن دندان محسوب می‌شود.

بیماری های خاص

شاید بتوان نادرترین علت زرد شدن دندان را ابتلا به برخی بیماری‌های خاص دانست. سلیاک، مشکلات کبدی، کمبود کلسیم، اختلالات تغذیه‌ای و بیماری‌های متابولیک می‌تواند روی تغییر رنگ دندان تاثیر داشته باشد و آن‌ها را زرد کند. همچنین بعضی از داروهای سرطان، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی هم می‌توانند اثری مشابه روی دندان داشته باشند. البته در این حالت، دندان از زرد به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد.

ارتودنسی کردن دندان

زرد شدن دندان در افرادی که اقدام به ارتودنسی کرده‌اند، مسئله‌ای شایع و طبیعی است. علت زرد شدن دندان بعد از ارتودنسی این است که دندان‌ها زیر براکت به سختی تمیز می‌شوند و این مسئله منجر به کاهش بهداشت دهان می‌شود. در نتیجه ممکن است پس از برداشتن ارتودنسی شاهد بروز لکه‌های سطحی باشید.

علت زرد شدن دندان

ارتودنسی از دلایل زرد شدن دندان

علت زرد شدن دندان کودکان چیست؟

دندان کودکان ممکن است به دلایل مختلفی زرد شود که بسیاری از آن‌ها با دلایل زردی دندان بزرگسالان، همپوشانی دارند. شایع‌ترین علت زرد شدن دندان دائمی کودکان این است که در بدو درآمدن دندان اصلی، صرفا این دندان‌های زردتر به‌ نظر می‌رسند.

دندان‌های دائمی عاج بیشتری نسبت به دندان‌های شیری دارند و به همین دلیل ممکن است متوجه شوید که دندان کودک‌تان زردتر از حالت عادی است. این مسئله کاملا عادی است. دندان‌های دائمی به مرور زردی خود را از دست می‌دهند و سفید خواهند شد.

کمی صبر کنید تا دندان‌ها کاملا رشد کنند و یکدست شوند؛ به این ترتیب کم‌کم رنگ آن‌ها روشن و عادی خواهد شد. اما اگر بعد از رشد کامل دندان‌های اصلی، همچنان زرد بودند، ممکن است به دلایلی که قبل از این قسمت به اشتراک گذاشتیم، ایجاد شده باشند.

علت زرد شدن دندان بعد از عصب کشی چیست؟

همه درباره درد بعد از عصب کشی می‌دانند، اما زرد شدن دندان؟ باید بدانید که زرد شدن دندان بعد از عصب کشی، مشکلی شایع است و دور از انتظار نیست. دلایل زیر از مهم‌ترین علل زرد شدن دندان بعد از عصب کشی محسوب می‌شوند:

  • نکروز بافت دندان و در نتیجه تغییر رنگ آن‌ها
  • نشت رنگ مواد مورد استفاده در پر کردن حفره دندان
  • تجزیه هموگلوبین

علت زرد شدن بین دندان کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت یکی از روش‌های رایج اصلاح طرح لبخند و زرد شدن بین دندان کامپوزیت مسئله‌ای طبیعی است. علت زرد شدن دندان بعد از کامپوزیت این است که جنس روکش‌های کامپوزیتی دندان، تخلخل کمتری نسبت به مینا دارند و هر چه مواد رزینی کمتری در این روکش‌ها به کار رفته باشد، امکان زرد شدن آن در اثر رنگدانه‌های مواد غذایی یا نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای یا سیگار کشیدن افزایش خواهد یافت.

علت زرد شدن دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی از جهاتی مانند کامپوزیت است و بیشتر از دندان طبیعی توانایی جذب رنگدانه‌ها را دارد. به همین دلیل، مصرف مواد غذایی حاوی رنگدانه یا نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای، دندان را زودتر از حالت عادی زرد خواهد کرد.

علت زردی دندان نیش چیست؟

همانطور که احتمالا خودتان هم متوجه شده‌اید، دندان نیش بیشتر از سایر دندان‌ها با غذا در تماس است. به همین دلیل، بیشتر از سایر دندان‌ها رنگ می‌گیرد و در معرض زرد شدن قرار دارد. همچنین از آنجا که ما بیشتر از این دندان کار می‌کشیم، زودتر از سایر دندان‌ها سطح براق و سرامیکی خود را از دست می‌دهد و همین مسئله، علت اصلی زرد شدن دندان نیش است. این مسئله در مورد دندان جلو هم صادق است و می‌توان علت زرد شدن دندان جلو را ناشی از این مسئله دانست. در این موارد می‌توان سفید کردن دندان با لیزر را به عنوان یک راهکار رفع زردی دندان امتحان کرد.

بلیچینگ کردن برای سفید شدن دندان

بلیچینگ دندان قطعی‌ترین راه درمان زردی دندان محسوب می‌شود. شما می‌توانید در مطب، منزل یا زیر نظر پزشک، کار بلیچینگ را انجام دهید و دندان‌هایتان را سفید کنید. در روشی جدید به نام پاور بلیچینگ، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن سفید کردن دندان را انجام دهید و این روش، تنها روش رفع زردی دندان در یک روز محسوب می‌شود. در بلیچینگ، پزشک از هیدروژن پراکسید قوی و نور آبی کمک می‌گیرد تا دندان‌تان را طی چهار جلسه به نتیجه دلخواه برساند. 

همچنین طی بلیچینگ در منزل، شما تحت نظارت پزشک و با کمک قالب دندانی، موادی به نام پراکسید کاربامید را روزانه 6 ساعت روی دندان قرار می‌دهید و طی یک تا دو هفته به نتیجه دلخواه می‌رسید.

روش های خانگی سفید کردن دندان 

موارد زیر از معروف‌ترین و موثرترین روش‌های درمان زرد شدن دندان در منزل محسوب می‌شوند:

  • مسواک زدن دندان با کمک ترکیب جوش شیرین و هیدروژن پراکسید (دقت کنید که به هیچ‌وجه این ترکیب را قورت ندهید و وارد معده شما نشود)
  • مالیدن پوست موز، پرتقال یا لیمو ترش به دندان
  • جویدن میوه‌های غنی از فیبر
  • استفاده از خمیر دندان‌های زغالی یا مسواک زدن دندان با زغال فعال

رفع مشکل زرد شدن دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با علت زرد شدن دندان و روش‌های کلینیکی و خانگی سفید کردن آن آشنا کنیم. شما می‌توانید برای سفیدی دندان یا اصلاح طرح لبخند، با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی ارتباط بگیرید. ما به شما کمک خواهیم کرد تا با بالاترین کیفیت ممکن و در بهترین زمان، خدمات دندانپزشکی را دریافت کنید. برای رزرو نوبت و مشاوره، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

1. زردی دندان چیست و چه عواملی موجب آن می‌شوند؟

زردی دندان به وضعیتی اشاره دارد که دندان‌ها به طور ظاهری زرد و رنگی به نظر می‌رسند. عواملی مانند مصرف سیگار، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی مانند قهوه و شربت‌های گازدار، نداشتن بهداشت دهان مناسب، رسوبات و لکه‌های سنگ دندانی، بیماری‌های دهان و لثه، پیری و عوامل ژنتیکی می‌توانند موجب زردی دندان شوند.

2. چگونه می‌توان زردی دندان را رفع کرد؟

برای رفع زردی دندان می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. این روش‌ها شامل بلیچینگ توسط دندانپزشک، استفاده از گاردها و سازوکارهای خانگی مانند خمیر دندان‌ها و محصولات سفیدکننده خانگی، اصلاح رژیم غذایی و مصرف کمتر مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که زردی دندان‌ها را تسریع می‌کنند و نیز حفظ بهداشت دهان و دندان‌ از طریق مسواک زدن و استفاده از ابزارهای سفیدکننده دندان است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66