کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

لمینت دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

09 آبان ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

لبخند شما مثل کارت شناسایی شما است. لبخند، یکی از مهم‌ترین اجزای زیبایی صورت است که شما را در یاد دیگران ثبت می‌کند. داشتن دندان‌های سفید و مرتب تأثیر بسیاری در اعتمادبه‌نفس و جذابیت هر شخصی دارد، اما گاهی اوقات دندان‌های ما به دلایل مختلفی دچار مشکلاتی مانند رنگ‌گرفتگی، بدشکلی یا لب‌پریدگی می‌شوند. در این موارد می‌توان از روش‌های مختلفی برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده کرد که یکی از این روش‌ها لمینت است. در این مطلب به بررسی کامل مفهوم لمینت دندان چیست می‌پردازیم و مزایا و معایب، مراحل انجام و هزینه لمینت دندان را به شما می‌گوییم. اگر دوست دارید با روش لمینت دندان بیشتر آشنا شوید خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

لمینت دندان چیست؟

در پاسخ به سؤال پرتکرار شما مبنی بر اینکه لمینت دندان چیست باید بگوییم لمینت (با نام درست لامینیت دندان) نوعی روکش نازک و شفاف است که روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد. این روکش از موادی مانند کامپوزیت یا سرامیک ساخته می‌شود و باعث بهبود رنگ، شکل و اندازۀ دندان‌ها شود. لمینت دندان یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی دندان است که نتایجی بسیار طبیعی و زیبا را به همراه دارد قبل از اینکه تصمیم قطعی و نهایی خود را بگیرید، تا انتهای این مطلب را حتماً بخوانید.

لمینت دندان چیست

عکسی از لمینت دندان

مزایای لمینت دندان چیست؟

لمینت کردن دندان هنر ترمیم دندان است. دندانپزشک ماهر مادۀ لمینت دندان را به اندازه دلخواه شکل‌ می‌دهد و ظاهری طبیعی و زیبا به دندان‌ها می‌بخشد. لمینت به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود یکی از محبوب‌ترین مواد ترمیمی دندان است. در ادامه نگاهی به مزایای لمینت دندان می‌اندازیم:

1. مناسب بودن لمینت برای همه 

لمینت دندان یکی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است، در اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود و برای عموم افراد مناسب است. فقط زمانی که دندان‌های شما دچار مشکلات اساسی همچون پوسیدگی، بیماری لثه یا شکستگی شدید باشد، لمینت این مشکلات را تشدید می‌کند. 

2. سفیدی دائمی دندان

یکی از مزایای لمینت دندان، سفیدی و درخشش آن است. لمینت‌ها از موادی ساخته می‌شوند که رنگ سفیدی دارند و دندان‌ها را تا چند درجه سفیدتر کنند. آیا سفیدی لمینت دندان دائمی است؟ پاسخ این سؤال هم مثبت و هم منفی است. از یک طرف لمینیت دندان سفیدی دندان‌ها را به طور دائمی بهبود می‌خشد. این روکش‌ها از موادی ساخته می‌شوند که به مرور زمان تغییر رنگ نمی‌دهند. از طرف دیگر عوامل مختلفی باعث تغییر رنگ لمینت دندان می‌شوند. این عوامل عبارت‌اند از:

اگر از لمینت دندان به‌خوبی مراقبت کنید، می‌توانید از سفیدی و درخشش آن به مدت طولانی لذت ببرید، اما اگر از دخانیات استفاده می‌کنید، غذاها و نوشیدنی‌های رنگی می‌خورید یا بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی رعایت نمی‌کنید، ممکن است لمینت دندان شما به مرور زمان تغییر رنگ دهد.

3. روکش دائمی و بادوام

روکش‌های دائمی و بادوام از موادی ساخته می‌شوند که در برابر سایش، ضربه و تغییر رنگ بسیار مقاوم‌اند. روکش‌های سرامیکی ماندگاری خوبی دارند و می‌توانند تا 10 سال دوام داشته باشند. 

4. ظاهر طبیعی و زیبا با لمینت دندان

لمینت دندان زیبایی را به لبخند شما هدیه می‌دهد. داشتن دندان‌های سفید و مرتب تأثیر بسیاری در اعتمادبه‌نفس و جذابیت افراد دارد.

5. نگهداری آسان

نگهداری از لمینت دندان نسبتاً آسان است. با رعایت نکات ساده زیر از لمینت دندان خود به‌خوبی مراقبت کنید و طول عمر آن را افزایش دهید:

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به طور منظم انجام دهید. 
  • از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • از جویدن یخ خودداری کنید. 
  • بعد از لمینت سیگار نکشید.

6. روش کمتر تهاجمی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لمینت دندان تهاجمی نبودن آن است. در لمینت تنها مقدار کمی از مینای دندان برداشته می‌شود. این مقدار برداشت آسیبی به دندان‌های طبیعی شما وارد نمی‌کند.

لمینت دندان

تصویری از قبل و بعد از لمینت دندان

معایب لمینت دندان چیست؟

حال که دانستید مزایای لمینت دندان چیست، به بررسی معایب لمینت می‌پردازیم. با وجود مزایای بسیاری که برای لمینت دندان شرح دادیم، لمینت دندان هم مانند هر روش درمانی دیگری معایبی دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. در ادامه به برخی از معایب لمینت دندان اشاره می‌کنیم:

هزینه بالا: لمینت دندان یک روش زیبایی نسبتاً گران‌قیمت است. هزینه لمینت دندان به عوامل مختلفی مانند نوع لمینت، تعداد دندان‌های مورد نیاز برای لمینت و دندانپزشک موردنظر بستگی دارد.

نیاز به مراقبت: لمینت دندان نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. اگر عاشق قهوه یا چای هستید، نمی‌توانید از ته‌دیگ غذا بگذرید و سیگار می‌کشید احتمالاً با لمینت به مشکل برمی‌خورید. البته لمینت‌ها نسبت به کامپوزیت از مقاومت بالاتری برخوردارند، اما با این حال باید بیشتر از دندان‌های طبیعی خود با آن‌ها سازش کنید تا دچار شکستگی و مشکل نشوند. 

احتمال شکستگی یا ترک خوردن: لمینت دندان در اثر ضربه یا فشار می‌شکند یا ترک می‌خورد. در این صورت باید برای ترمیم یا تعویض لمینت به دندانپزشک مراجعه کنید.

امکان بازگشت به حالت اولیه وجود ندارد: قبل از لمینیت دندان لازم است تا دندان‌ها به میزان لازم تراش داده شوند؛ به همین دلیل دندان‌های طبیعی شما ظاهر نازیبایی پیدا می‌کنند که با لمینت پوشانده و مرتب می‌شوند. اگر روزی خواستید لمینت دندان خود را بردارید با دندان‌هایی تراشیده‌شده روبه‌رو هستید؛ بنابراین اگر از نتیجه لمینت دندان خود راضی نباشید، باید برای تعویض آن‌ها مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید و ظاهرآن‌ها را مطابق با میل خود تغییر دهید. 

مراحل لمینت دندان چیست؟

اگر می‌خواهید دندان‌هایتان را لمینت کنید، دانستن نحوه انجام این کار می‌تواند مفید باشد. همچنین این اطلاعات به کاهش نگرانی‌های شما دربارۀ درد یا احتمال آسیب دیدن دندان‌ها کمک می‌کند. در ادامه و به طور کامل و جامع نحوه لمینت دندان را توضیح می‌دهیم.

لمینت دندان معمولاً در دو جلسه انجام می‌شود. در جلسه اول دندانپزشک دندان‌ها را معاینه می‌کند تا مطمئن شود شرایط مناسبی برای لمینت شدن دارند. سپس دندانپزشک مقدار کمی از مینای دندان‌ها را تراش می‌دهد تا فضای کافی برای لمینت ایجاد شود. از دندان‌ها قالب گرفته می‌شود تا لمینت‌ها مطابق با دندان‌های شما ساخته شوند و در آخر رنگ لمینت‌ها را با توجه به رنگ دندان‌های طبیعی شما انتخاب می‌کند. در جلسه دوم دندانپزشک لمینت‌های آماده‌شده را روی دندان‌ها قرار می‌دهد و با استفاده از مواد چسبنده محکم می‌کند.

بررسی انواع لمینت دندان

لمینت‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: لمینت پرسلن و لمینت رزین کامپوزیتی. هرکدام از این دسته‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به ویژگی‌هایشان برای کاربردهای متفاوتی مناسب هستند.

1. لمینت پرسلن: لمینت پرسلن از مواد سرامیکی ساخته می‌شود. این نوع لمینت بسیار بادوام و مقاوم است و سال‌ها عمر می‌کند. لمینت پرسلن معمولاً گران‌تر از لمینت رزین کامپوزیتی است. انواع لمینت پرسلن شامل لمینت ای‌مکس، سرامیک زیرکونیا و لمینت لومینیرز می‌شود. 

2. لمینت رزین کامپوزیتی: این ماده از مواد کامپوزیتی ساخته می‌شود و نسبت به لمینت پرسلن ارزان‌تر است. لمینت رزین کامپوزیتی معمولاً دوام کمتری نسبت به لمینت پرسلن دارد. انواع لمینت پرسلن شامل لمینت رزین کامپوزیتی معمولی و رزین کامپوزیتی هیبریدی است.

انتخاب بهترین نوع لمینت دندان

انتخاب لمینت دندان به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیازهای زیبایی و شرایط دندان‌ها بستگی دارد. اگر به دنبال روشی مقرون‌به‌صرفه و سریع هستید، لمینت رزین کامپوزیتی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد اما اگر می‌خواهید از روشی بادوام استفاده کنید که ظاهری طبیعی‌تر به دندان‌هایتان بدهد، لمینت پرسلن گزینه مناسبی برای شما است.

مزایا و معایب انواع لمینت دندان

انتخاب بهترین نوع لمینت دندان

لمینت برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان برای افرادی که دندان‌هایی با ظاهر نامناسب دارند عالی است. حتی اگر فاصله بین دندان‌های شما زیاد باشد هم می‌توانید از این روش برای اصلاح ظاهر دندان‌های خود کمک بگیرید. لمینت دندان حتی برای افرادی که دندان‌های سالم و بدون پوسیدگی دارند مناسب است. نکته بسیار مهم این است که اگر دچار مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان یا بیماری لثه هستید، باید این مشکلات قبل از لمینت دندان درمان شوند.

لمینت دندان؛ راهی برای زیبایی لبخند شما

در این مقاله صفر تا صد لمینت دندان چیست را با یکدیگر بررسی کردیم. از مزایا و معایب لمینت دندان گفتیم و به بررسی انواع لمینیت دندان و مراحل آن پرداختیم. لمینت دندان مانند یک لباس شیک است که ظاهر شما را بهبود می‌بخشد، اما برای رسیدن به این هدف انتخاب پزشک متخصص حرف اول را می‎زند. دکتر ابوالقاسمی، یکی از متخصصان برجسته دندانپزشکی زیبایی در ایران با استفاده از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و مواد، لمینت دندان را با بهترین کیفیت و قیمت انجام می‌دهد. با لمینت کردن دندان، لبخند زیبایی را به خود هدیه دهید.

سؤالات متداول:

1. لمینت دندان چیست؟

گاهی اوقات دندان‌های ما به دلایل مختلفی دچار مشکلاتی مانند تغییر رنگ، بدشکلی یا لب‌پریدگی می‌شوند. در این موارد می‌توان از روش‌ لمینت برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده کرد. لامینیت نوعی روکش نازک و شفاف است که روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد. این روکش از موادی مانند کامپوزیت یا سرامیک ساخته می‌شود و باعث بهبود رنگ، شکل و اندازۀ دندان‌ها شود.

2. چند نوع لمینت دندان داریم؟

لمینت‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: لمینت پرسلن و لمینت رزین کامپوزیتی.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66