کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

آشنایی با پروتز دندان ثابت

02 دی ، 1399
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

آشنایی و معرفی پروتز دندان ثابت

در مقاله های گذشته به پروتز دندان و انواع آن پرداختیم، که به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود، در حال حاضر هدف از این محتوا، معرفی بیشتر و آشنایی با پروتز دندان ثابت است.گفتیم که تولید پروتز ثابت دندان و پروتز های متحرک به گونه های متفاوتی است. از موادی مانند چسب و پیچ برای ثابت کردن پروتز دندان در جای خود استفاده می شود. انجام عمل پروتز دندان توسط متخصص کاشت دندان، دندانپزشک زیبایی صورت می گیرد. در ادامه به توضیح مفصلی درباره پروتز دندان ثابت می پردازیم.

پروتز دندان ثابت چیست؟

پروتزی که به دندان یا ایمپلنت دندان متصل می شود را پروتز دندان ثابت می گویند. روش اتصال این نوع پروتز دندان با چسب یا پیچ مخصوص این کار است، که فقط دندانپزشک ترمیمی می تواند پروتز را از دهان بیمار خارج کند. ساخت پروتز دندان ثابت از مواد مختلفی صورت می گیرد.

پروتز دندان ثابت و مواد سازنده آن

بریج سرامیک یا روکش متصل شده به فلز(PFM) :

در ابتدا ساخت فریمی از فلزات مخصوص مانند پالادیوم، تیتانیوم یا طلا که سبب ثبات روکش یا بریج می شود، انجام شده و بعد از آن برای بازسازی ظاهر و سطح جونده پروتز، لایه ای از سرامیک دندانی به این فریم متصل می شود.

پروتز ثابت دندان

پروتز ثابت دندان

پروتز دندان ثابت و مراحل درمان آن

۱. دندانپزشک زیبایی در مرحله اولیه، آماده سازی های لازم را بر روی دندان بیمار انجام داده و بعد از انجام قالب گیری دندان، نتیجه آن برای لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می شود.

۲. در لابراتوار گچ مخصوص دندانپزشکی در قالب ها ریخته شده و ماکت دندانی از جنس گچ ساخته می شود.

۳. بعد از آن فریم فلزی روی ماکت دندانی ساخته شده و سپس در حرارت بسیار بالا چند لایه سرامیک را به فریم فلزی متصل می شود. برای داشتن پروتز دندان زیبا که به دندان های واقعی بیمار نزدیک تر باشد، دندانپزشک باید توجه بیشتری به ویژگی های فردی مانند رنگ دندان و سایز آن داشته باشد.

۴. روکش یا بریج دندان های بدون فلز به این صورت است که ساخت این روکش ها از دی اکسید زیرکونیوم (روکش زیرکونیا) یا سرامیک فشرده است. روش آماده سازی آن مانند روکش های فلزی و سرامیکی بوده، اما در مراحل لابراتواری با هم متفاوت هستند، به این ترتیب که در این روش اسکن ماکت های دندان توسط دوربین های سه بعدی انجام شده و پس از آن روکش مورد نظر توسط کامپیوتر طراحی می شود، در مرحله بعدی با دستگاه هایی شبیه به دستگاه های تراشکاری دقیق صنعتی (شناخته شده به دستگاه های CAD CAM) بلوک ها زیرکونیومی را تراشیده و به روکش تبدیل می شود.

۵. بعد از آن روی لثه و در جای مناسب خود توسط متخصص دندانپزشک ترمیمی قرار می گیرد.

مراقبت از پروتز دندانی

مراقبت از پروتز دندانی

مزایا و معایب روکش زیرکونیا نسبت به پروتز فلزی و سرامیکی

در چند سال گذشته، ماده اصلی تشکیل دهنده روکش ها و بریج ها، یعنی سرامیک زیرکونیوم، توسعه بسیاری داده شده و این ماده نسبت به پروتز فلز و سرامیک مزایای بسیاری دارد:

  • این مواد به دلیل فلزی نبودن حساسیتی برای بافت دندان به وجود نمی آورد.
  • در بسیاری از جنبه ها، علاوه بر خواص ذکر شده روکش زیرکونیا ها، بهتر از فلز عمل کرده، و پروتز ساخته شده هماهنگی کاملی با رنگ و فرم دندان دارد.
  • باید گفت که این مواد با محیط سازگاری داشته و از لحاظ بیولوژیکی خنثی هستند. این نوع مواد به سختی حرارت و برق را از خود عبور می دهند. همچنین از دندان های پایه در برابر تحریکات شدید نگهداری می کنند و مهمترین مسئله این که روی سطح آنها، پلاک های دندانی تجمع نمی کنند.
  • باید اشاره کنیم که روکش های زیرکونیا در مقابل نور نفوذ پذیر بوده و حاوی خواص فتودینامیک عالی هستند که این مورد کمک شایانی به طبیعی تر شدن ظاهر روکش می کند.
  • با استفاده از این مواد نگرانی خارج شدن لثه از حالت طبیعی یا خطر التهاب آن وجود ندارد.
  • و یا نگرانی تغییر رنگ لثه ها در کنار لبه های فلزی و خطر ابتلا به آلرژی وجود ندارد.

اما از معایب آن باید به گرانتر بودن آن نسبت به موارد مشابه اشاره کرد. می توان گفت که افزون بر پروتز دندان، ایمپلنت های دندانی و همچنین قطعاتی که به ایمپلنت متصل می شوند، هم از همین مواد ساخته شده، که باید گفت استفاده و کاربرد این مواد فصل جدیدی را وارد عرصه دندانپزشکی کرده است. در محتوایی دیگر به ادامه این مبحث، به معرفی پروتز دندان متحرک می پردازیم. شما می توانید برای بررسی میزان آسیب دیدگی دندان های خود به مطب بهترین دندانپزشک غرب، دکتر مهدی ابوالقاسمی مراجعه کرده و با گرفتن مشاوره، برای برطرف کردن مشکل خود هر چه سریعتر اقدام کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66