عصب کشی دندان

21 فروردین ، 1400

همه چیز درباره عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چیست و چگونه انجام می شود؟ یکی از پروسه های دندانپزشکی ترمیمی روت کانال (Root Canal) یا عصب کشی می باشد، که که این پروسه شامل از میان بردن بخش داخلی و نرم دندان یا پالپ (Pulp) می باشد. در اصطلاح عامیانه به این بافت نرم عصب می گویند. به عبارتی دیگر عصب کشی دندان، ترمیم و درمان دندانی است که به دلیل پوسیدگی وسیع، در معرض از دست رفتن است.می توان گفت هدف عصب کشی دندان، نگهداری دندان به جای کشیدن آن و جایگزینی با دندان مصنوعی است.

چه زمانی به انجام عصب کشی دندان احتیاج پیدا خواهیم کرد؟

هنگامی عصب کشی دندان انجام می شود، که پالپ یا قسمت داخلی دندان دچار آسیب دیدگی، التهاب و عفونت شده باشد. باید اشاره کنیم که اگر پالپ یا همان مغز دندان هم از بین رفته باشد، تاج دندان یا بخش بالایی دندان می تواند همچنان دست نخورده باقی بماند. بهترین روش برای حفظ ساختار دندان ها، از بین بردن پالپ دندان آسیب دیده یا آلوده است.

نحوه عصب کشی دندان

از دلایل اصلی صدمه به پالپ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• ایجاد پوسیدگی عمیق به دلیل عدم رسیدگی به درمان سوراخ ها و حفره های دندانی
  • وارد شدن تروما و آسیب به دندان
  • انجام پروسه درمانی به دفعات زیاد روی یک دندان
  • پیدایش ترک دندان

احساس دردی متوسط تا شدید در دندان، تورم و احساس گرما در لثه از شایع ترین علائم آسیب دیدگی پالپ دندانی است.

مراحل عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

پروسه عصب کشی دندان شامل چند مرحله اساسی است، که عبارتند از :

. مرحله اول، بی حسی (Anesthetic) :

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که آیا عصب کشی دندان درد دارد؟ باید اشاره کنیم که برای انجام این عمل، دندانپزشک ترمیمی شما مقدار کمی از داروی بی حسی را در لثه، نزدیک دندان آسیب دیده تزریق کرده و بعد از زمان کوتاهی، لثه ها به شیوه موضعی بی حس می شوند. در طول عمل عصب کشی شما بیدار هستید، اما به دلیل بی حسی، هیچگونه دردی را احساس نمی کنید. پس بنابراین نگران درد عمل عصب کشی نباشید.

. مرحله دوم، برداشتن پالپ دندان (Removing the pulp)

بعد از بی حسی دندان، دندانپزشک ترمیمی، شکاف کوچکی در قسمت بالای دندان ایجاد می کند تا به پالپ آلوده یا آسیب دیده برسد، و برای برداشت آن از ابزار های مخصوصی به نام فایل دندانپزشکی (files) استفاده می کند. دندانپزشک با دقت بسیار بالا تمام مسیر کانال دندان شما را تمیز کرده و کاملا ضدعفونی می کند.

. مرحله سوم، آنتی بیوتیک ها (Antibiotics)

پس از برداشتن و از میان بردن پالپ آسیب دیده، دندانپزشک برای سرکوب عفونت ایجاد شده، موضع باز شده را با آنتی بیوتیک موضعی پوشش داده، تا مانع از تشدید و عود مجدد آن شود. دندانپزشک ترمیمی بعد از تمیز و ضدعفونی کردن کانال ها، دندان را با خمیر سیلر و ماده ای به نام گوتاپرکا پر می کند. همچنین اگر دندانپزشک لازم بداند، برای مدیریت و اطمینان از سرکوب عفونت، آنتی بیوتیک های خوراکی را برای شما تجویز می کند.

. مرحله چهارم، پر کردن موقتی (Temporary filling)

دندانپزشک شکاف کوچکی که در قسمت بالای دندان ایجاد کرده بود را به صورت موقت پر می کند، آن ها به کمک سیلانت سوراخ ها و درزها را مسدود می کنند تا کانال را از آسیب برگرفته از بزاق، محافظت شود.

مراحل عصب کشی دندان

مراحل پس از عصب کشی دندان چیست؟

شما ممکن است زمانی که اثر داروی بی حسی از بین رفت از ناحیه دندان و لثه کمی احساس درد داشته باشید، و یا ممکن است لثه شما متورم شود، نگران نباشید، دندانپزشک شما این علائم را با تجویز داروهای لازم درمان خواهد کرد. اما اگر درد دندان و لثه شما شدید بود و بیش از چند روز ادامه پیدا کرد حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.می توان گفت که پروسه عصب کشی دندان دشوار نبوده و برای شما محدودیتی ایجاد نمی کند.شما می تواند یک روز بعد از انجام عمل عصب کشی به روال روزانه زندگی خود بازگردید. اما این نکته را باید مد نظر داشته باشید که از جویدن مواد غذایی و یا خوراکی ها با دندان آسیب دیده که تازه عصب کشی شده، خودداری کنید.چند روز بعد از انجام عمل عصب کشی، شما دوباره به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده، تا دندانپزشک به کمک تصاویر اشعه ایکس مطمئن شود که عفونت روت کانال به طور کامل از بین رفته باشد، و در همین جلسه دندانپزشک ترمیمی اقدام به پر کردن دائمی دندان شما خواهد کرد.شاید ترجیح شما این باشد که که تاج دندان به صورت دائمی در جای خود باشد، و ممکن است که دندانپزشک یک تاج دائمی را برای دندان شما در نظر بگیرد.در واقع می توان گفت که تاج دندانی مصنوعی است که از پرسلن یا طلا ساخته می شود. البته ناگفته نماند که این تاج بسیار شبیه به تاج و دندان واقعی است و کسی مصنوعی بودن آن را متوجه نخواهد شد.

پیشامدهای بعد از عمل عصب کشی دندان چیست؟

یکی از روش های ترمیمی پروسه روت کانال است. باید گفت بیشتر کسانی که تحت این عمل قرار گرفته اند، تا آخر عمر می توانند از نتایج مثبت آن برخوردار باشند. با این حال ماندگاری نتایج مثبت، بستگی به میزان مراقبت از دندان های شما دارد. دندان های عصب کشی شده و یا مصنوعی نیز نیاز به محافظت، مسواک زدن و حتی نخ کشیدن دارند، درست مانند بقیه دندان های زنده و سالم که نیازمند مسواک زدن و رسیدگی بهداشتی هستند.

دندان های عصب کشی شده تا چه زمانی عمر می کنند؟

درمان ریشه به معنی برداشتن بافت زنده داخل ریشه های دندان است.پس ما هیچ کاری به اتصالات نگهدارنده دندان که دندان را در محل خود نگهداری می کند، نداریم. پس بنابراین اگر اتفاق خاصی برای دندان پیش نیاید، به طور معمول عمر دندان عصب کشی زیاد خواهد بود.شما می توانید جهت مشاوره به مطب بهترین دندانپزشک غرب جناب دکتر مهدی ابوالقاسمی مراجعه کرده و هرچه زودتر به رویای لبخند هالیوودی برسید.