کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

انواع روش هایی درمان بی دندانی

20 آذر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

بی دندانی یک وضعیت پزشکی است که افراد در آن یک، چند یا همه دندان‌های خود را از دست داده‌اند. خوشبختانه امروزه درمان‌های متعددی برای جایگزین کردن دندان‌های طبیعی با مصنوعی ابداع شده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع درمان بی دندانی آشنا کنیم. برای آشنایی با این روش‌ها، با ما تا انتهای این مقاله در کلینیک دکتر ابوالقاسمی همراه باشید.

انواع روش های درمان بی دندانی

دلایل مختلفی برای از دست دادن یک یا همه دندان‌ها وجود دارد. عفونت لثه، بروز مشکل در بافت استخوانی که از دندان‌ها حمایت می‌کند، پوسیدگی و بیماری‌های خود ایمنی از مهم‌ترین دلایل از دست دادن دندان محسوب می‌شوند. فک بالا، بیشتر از فک پایین در معرض از دست دادن دندان قرار دارد.

به طور کلی می‌توان بی‌دندانی را در 4 کلاس طبقه‌بندی کرد:

  1. کلاس 1: افتادن دندان با حداقل آسیب که با پروتزها کاملا قابل درمان است.
  2. کلاس 2: از دست دادن دندان به همراه تخریب مداوم آناتومی حمایت‌کننده از دندان مصنوعی که می‌تواند مشکل ساز باشد.
  3. کلاس 3: مرحله‌ای که فک برای حمایت از عملکرد پروتز به جراحی نیاز دارد.
  4. کلاس 4: شدیدترین وضعیت از دست دادن دندان که حتی گاهی امکان دارد که به دلیل سوابق پزشکی بیمار، امکان جراحی وجود نداشته باشد.

انواع روش های درمان بی دندانی

روش‌های درمان بی‌دندانی

 عوامل متعددی می‌توانند ریسک از دست دادن دندان را افزایش دهند؛ موارد زیر از مهم‌ترین عوامل خطرزا هستند:

  • سن بالای 35 سال
  • مرد بودن
  • عدم دریافت خدمات دندانپزشکی
  • عدم استفاده از مسواک
  • مصرف دخانیات
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • روماتیسم

به جز علل از دست دادن دندان، آشنایی با درمان بی دندانی می‌تواند گزینه‌های جایگزین را به شما بشناساند و کمک کند تا درمان شوید. در ادامه با گزینه‌های درمان این عارضه آشنا خواهید شد.

ایمپلنت

ایمپلنت‌های دندانی گزینه اصلی درمان محسوب می‌شوند. این مواد بهترین جایگزین دندان‌های از دست رفته هستند. در این روش، ریشه دندان با پایه‌ای فلزی و کاملا زیست سازگار جایگزین می‌شوند و سپس در مرحله بعد، دندانی از جنس ایمپلنت به آن پیچ خواهد شد تا جایگزین دندان از دست رفته شوند.

ایمپلنت‌ها راه‌حلی طولانی برای بی‌دندانی هستند و می‌توانند کمکی بزرگ برای بازگرداندن لبخند و اعتمادبه‌نفس شما شوند. ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند به ‌صورت کامل قدرت بلع را به شما برگردانند و درست مانند دندان طبیعی عمل کنند.

البته باید اشاره کنیم که وارد شدن به این فرآیند می‌تواند بین 3 تا 9 ماه طول بکشد و ممکن است کمی زمان‌بر باشد؛ در عوض روشی طولانی‌مدت و ماندگار است که می‌تواند برای تمام عمر باقی بماند و درست مانند دندان شما عمل کند. این چند سطر البته، نمی‌توانند درست و کامل توضیح دهند که ایمپلنت دندان چیست، اما جهت یک ارائه اولیه کاربردی هستند.

ساب پریوستئال

درمان ساب پریوستئال نوعی ایمپلنت پیشرفته محسوب می‌شود که گزینه مناسبی برای افرادی است که امکان بهره‌مندی از ایمپلنت‌های معمولی را ندارند. این روش برای کسانی مناسب است که استخوان فک خود را به هر دلیلی از دست داده‌اند یا فک آن‌ها تحلیل رفته است.

ایمپلنت‌های ساب پریوستئال، به جای قرارگیری روی پیچ کاشته‌شده در استخوان فک، روی فریمی روی فک قرار می‌گیرند. این ایمپلنت‌ها از تیتانیوم هستند و می‌توانند با استخوان فک، سازگار شوند. 

ساب پریوستئال از روش های درمان بی دندانی

عکسی از ساب پریوستئال 

بریج دندان

درمان بی دندانی با بریج گزینه‌ای رایج برای بیمارانی است که دندان خود را به صورت جزئی از دست داده‌اند. بریج برای از دست دادن نهایتا سه دندان پشت هم استفاده می‌شود. بریج از پایه دندان‌های کناری برای پر کردن شکاف ایجاد شده استفاده می‌کند.

باید به این نکته اشاره کنیم که بریج‌ها به اندازه ایمپلنت بادوام نیستند و ممکن است بعد از چند سال، تخریب شوند؛ اما برای جایگزینی با دندان‌های ازدست‌رفته گزینه مناسبی هستند و قیمت مقرون به صرفه، از آن‌ها گزینه‌ای محبوب و درمانی متداول ساخته است.

درمان بی دندانی با بریج دندان

عکسی از بریج دندان

فول دنچر

دندان مصنوعی یا فول دنچر یکی دیگر از روش‌های درمان بی دندانی است که استفاده از آن رواج زیادی دارد. فول دنچر می‌تواند مجموعه‌ای جزئی یا کامل برای درمان بی دندانی باشد. این پروتزها، ظاهری طبیعی دارند و در انواع متحرک ساخته می‌شوند. 

هرچند دندان مصنوعی به اندازه ایمپلنت ماندگار و راحت نیست، اما می‌تواند تا حد زیادی کیفیت زندگی را بهبود دهد. از طرفی، هزینه فول دنچر نسبت به روش‌های دیگر، بسیار مناسب‌ و اقتصادی‌تر است.

ونیر کامپوزیت

در حالی که نمی‌توان روکش‌های سرامیکی یا کامپوزیت را درمان بی دندانی دانست، اما این روکش‌ها می‌توانند جایگزینی عالی برای دندان‌های شکسته، تخریب شده یا تغییر رنگ‌داده، باشند. روکش‌های ونیر، به سادگی طراحی و روی دندان نصب می‌شوند و از انواع روکش‌های دائمی هستند. این روکش‌ها می‌توانند نقش زیبایی در زیبایی دندان‌ها داشته باشند.

علاوه بر درمان بی دندانی، کامپوزیت ونیر در طرح لبخند نیز کاربرد دارد و ماده اصلی استفاده‌شده در این فرآیند زیبایی است.

کدام روش برای درمان بی دندانی بهتر است؟

انتخاب روش درمانی بی دندانی بیش از هر چیزی به میزان درگیری دندان و فقدان آن‌ها بستگی دارد. البته هزینه‌ای هم که قرار است بپردازید، در روش درمان تاثیر خواهد گذاشت. مثلا اگر تمام دندان‌هایتان را از دست داده‌اید و به دنبال گزینه‌ای اقتصادی هستید، بهتر است روش فول دنچر را انتخاب کنید.

اما اگر مسئله اقتصادی برایتان مطرح نیست و به دنبال درمانی جایگزین هستید، می‌توانید از ایمپلنت کمک بگیرید. روش درمان ساب پریوستئال، درمانی مناسب برای کسانی است که دچار تحلیل فک هستند یا به دلیل بیماری‌های خاص بخشی از استخوان فک خود را از دست داده‌اند، بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

در عین حال اگر یکی دو دندان خود را از دست داده‌اید و نمی‌خواهید به اندازه ایمپلنت هزینه کنید، بهترین گزینه برای شما بریج خواهد بود. بریج کمک می‌کند تا فاصله خالی میان دندان‌هایتان را پر کنید و هزینه سنگینی متحمل نشوید. 

همچنین استفاده از روش روکش ونیر، برای کسانی مناسب است که بخشی از دیواره دندان‌شان را از دست داده‌اند و می‌خواهند آن را حفظ کنند. این روکش‌ها گزینه‌ای مناسب برای زیباسازی دندان محسوب می‌شوند و می‌توانند تا سال‌ها دوام بیاورند.

با آگاهی کامل به سراغ درمان بی دندانی بروید

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع روش‌های درمان بی دندانی آشنا کنیم. در انتها باید در نظر داشته باشید که تعیین روش درمانی، مدت‌زمان و پروسه درمان، بر عهده پزشک شماست و به عوامل مختلفی مانند سطح درگیری دندان‌ها بستگی دارد. نکته نهایی این که، مراجعه منظم به دندانپزشکی و درمان مشکلات سطحی دندان، علاوه‌بر جلوگیری از بروز مشکلات شدید‌تر، می‌تواند جلوی هدررفت هزینه‌های زیاد درمان را هم بگیرد. شما می‌توانید برای مشاوره درمان و دریافت خدمات ایمپلنت و کامپوزیت دندان با همکاران ما در کلینیک دکتر ابوالقاسمی در تماس باشید.

سوالات متداول

1. آیا درمان بی‌دندانی با استفاده از ایمپلنت دندان مناسب است؟

استفاده از ایمپلنت دندان برای درمان بی‌دندانی یکی از راه‌های موثر و محبوب است. ایمپلنت دندان یک ساختار مصنوعی است که به استخوان فک یا فکینه متصل می‌شود و به عنوان پایه برای اتصال دندان مصنوعی به کار می‌رود. این روش دارای مزایای زیادی از جمله استحکام بالا، ظاهر طبیعی و کارکردی مشابه دندان‌های طبیعی است.

2. آیا درمان بی‌دندانی با پروتز هم ممکن است؟

بله، پروتزها نیز یک گزینه برای درمان بی‌دندانی هستند. پروتزهای متحرک شامل پروتزهای کامل (بیشترین تعداد دندان) یا پارسیال (برای جبران دندان‌های مفقوده) می‌شوند. این پروتزها معمولا بر روی لثه یا دندان‌های باقی‌مانده قرار می‌گیرند و با توجه به نیازهای فرد قابل جابه‌جایی هستند. با این حال، پروتزهای متحرک ممکن است در مقایسه با ایمپلنت‌ها استحکام کمتری داشته و نیازمند مراقبت‌های دقیق‌تر و تعویض باشند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66