کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

بررسی و معرفی انواع ایمپلنت دندان

23 اسفند ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

ایمپلنت دندان در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین روش‌های درمان بی‌دندانی است و هر روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. ایمپلنت‌ به جایگزینی برای تاج دندان گفته می‌شود که روی فیکسچر قرار می‌گیرد. امروزه انواع ایمپلنت دندان از مواد اولیه متفاوتی ساخته می‌شوند و هر کدام کاربرد خاص خودشان را دارند. در این مقاله با انواع ایمپلنت آشنا خواهید شد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

انواع ایمپلنت ها از نظر روش درمان

ایمپلنت‌های دندان بر اساس شیوه ساخت و چگونگی جاگذاری آن‌ها روی فک تقسیم‌بندی می‌شوند. مواردی که در ادامه می‌خوانید، بررسی انواع ایمپلنت دندان از بُعد درمانی است.

ایمپلنت فوری دندان

حتما می‌دانید پروتز دندان چیست؟ ایمپلنت یکی از انواع پروتز دندانی است و به طور کلی درمانی زمان‌بر به شمار می‌آید. فرآیند ایمپلنت دندان‌ها معمولا به چیزی بیش از 4 هفته زمان نیاز دارد تا به صورت کلی تکمیل شود. البته بعضی مواقع به زمان کمتری نیاز است که در این صورت از ایمپلنت فوری دندان استفاده می‌شود.

در این روش، برخلاف سایر روش‌های ایمپلنت دندان، ایمپلنت و دندان جایگزین هر دو به صورت هم‌زمان نصب می‌شود و وقفه‌ای میان آن دو وجود ندارد. این فرآیند فوری که در اصطلاح دندان‌پزشکی به عنوان «بارگذاری فوری» شناخته می‌شود، به این معنی است که شما می‌توانید در جلسه‌ای یک‌ساعته، ایمپلنت را نصب کنید.

ایمپلنت یک مرحله ای؛ از آسانترین انواع ایمپلنت

ایمپلنت تک مرحله‌ای نوعی ایمپلنت درونی است و مراحل ایمپلنت دندان در آن به شکلی طراحی می‌شود که طی یک مرحله نصب شود. این نوع ایمپلنت عموما زمانی استفاده می‌شود که بیمار کیفیت و تراکم استخوانی خوبی داشته باشد. در واقع پزشک قبل از نصب ایمپلنت مطمئن می‌شود که ایمپلنت هنگام قرارگیری در فک، پایدار خواهد بود.

این ایمپلنت‌ها در مناطقی از دهان که ظاهر و زیبایی در آنجا نقش مهمی ندارد استفاده می‌شوند. برای بیمارانی که کیفیت استخوان خوبی ندارند، ایمپلنت دو مرحله‌ای گزینه بهتری است. 

 ایمپلنت دو مرحله ای

در ایمپلنت دندانی دو مرحله‌ای، ایمپلنت در استخوان فک کاشته می‌شود و بافت لثه در جای خود بخیه می‌خورد تا ایمپلنت طی مدت سه تا شش ماه بهبود پیدا کند. در این مدت می‌توان از دندان مصنوعی استفاده کرد یا رژیمی مبتنی بر غذاهای نرم داشت. 

در مرحله دوم یک جراحی جزئی انجام می‌شود تا پوسته روی ریشه ایمپلنت باز شود و دندان جدید روی آن قرار بگیرد. تمام این پروسه 6 تا 8 ماه طول می‌کشد. همچنین امکان دارد این روش عوارض جزئی و محدودی هم داشته باشد. البته ممکن است با در نظر گرفتن مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان این عوارض به حداقل برسد.

ایمپلنت دیجیتال؛ از جدیدترین انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دیجیتال یکی از به‌روزترین انواع ایمپلنت دندان است. پزشک در این نوع ایمپلنت شبیه‌ساز رایانه‌ای سه‌بعدی را برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصب استفاده می‌کند. پزشک با این روش قادر است که جراحی را با حداقل برش برنامه‌ریزی کند. جراحی ایمپلنت دیجیتال بر ایجاد کمترین برش متمرکز است، بنابراین نسبت به روش‌ها و انواع سنتی ایمپلنت دندان درد و عوارض کمتری خواهد داشت.

ایمپلنت دیجیتال از جدیدترین انواع ایمپلنت دندان

عکسی از ایمپلنت دیجیتال

انواع ایمپلنت دندان بر اساس جایگاه آن نسبت به استخوان فک

می‌توان ایمپلنت دندان را بنابر شرایط بیمار، به شیوه‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد. حتی این امکان وجود دارد که شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت نباشید. تا حالا به اینکه ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست فکر کرده‌اید؟ بگذریم؛ انواع روش‌های ایمپلنت دندان نیز از دیگر فاکتورهای تفکیک ایمپلنت محسوب می‌شود. انواع مدل‌های زیر، ایمپلنت‌های دندانی هستند که هر کدام در قسمت‌های مختلفی از فک کاشته می‌شوند.

ایمپلنت زیگوماتیک

می‌توان ایمپلنت زیگوماتیک را برای درمان بی دندانی در بیمارانی که فک بالایشان هیچ دندانی ندارد یا افرادی که بیماری‌هایی مانند پریودنتیت تهاجمی، اساس و بنیان دندان‌شان را به شدت شکسته است، استفاده کرد. این ایمپلنت معمولا برای افرادی که تراکم استخوانی مناسبی ندارند، مناسب است.

می‌توان مهم‌ترین تفاوت ایمپلنت زیگوماتیک را با سایر انواع ایمپلنت‌های دندانی در این دانست که روی استخوان گونه قرار می‌گیرد. ایمپلنت زیگوماتیک بین انواع ایمپلنت‌ دندان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با این وجود، گزارش‌ها درصد بالایی از موفقیت را ثبت کرده‌اند.

ایمپلنت ساب پریو استیل؛ از کارآمدترین انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی ساب پریو استیل نوعی ایمپلنت دندانی هستند که در افرادی با استخوان تحلیل‌رفته فک و برای حمایت از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شوند. برخلاف انواع ایمپلنت‌ دندان، ایمپلنت‌های ساب پریو استیل در بالای استخوان و زیر بافت لثه قرار می‌گیرند.

ایمپلنت ساب پریو استیل چهارچوبی فلزی دارد که به طور سفارشی روی فک یا استخوان فک و بافت لثه بیمار نصب می‌شود. این چهارچوب با پایه‌های فلزی کوچکی که از لثه و داخل استخوان زیرین نفوذ می‌کند، در جای خود نگه داشته می‌شود. به مرور بافت لثه هم به چهارچوب فلزی خواهد چسبید و به نگه داشتن آن کمک می‌کند. 

ایمپلنت دندان اندواستیل؛ از رایج ترین انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت اندواستیل یا درونی، میان انواع ایمپلنت دندان، رایج‌ترین نوع محسوب می‌شود. این ایمپلنت از سه قسمت تشکیل شده است:

  1. ایمپلنتی که برای استحکام در استخوان قرار می‌گیرد.
  2. نوعی پایه جناحی که ایمپلنت را به دندان جدید متصل می‌کند.
  3. دندان جدید که پروتز دندان نیز نامیده می‌شود.

ایمپلنت فک، پایه جناحی و قسمت اتصال پروتز از تیتانیوم ساخته می‌شوند. این ایمپلنت‌های جراحی به دندانپزشکان و جراحان امکان می‌دهند که دندان‌ها و ساختارهای مشکل‌دار دهان را به صورت دائمی درمان کنند. این نوع از ایمپلنت دندانی، جایگزینی برای پروتزهای متحرک و پل دندانی هستند.

 اندازه انواع ایمپلنت دندان

اکثر تولیدکنندگان ایمپلنت‌های دندانی، ایمپلنت‌هایی با اندازه‌های مختلف ارائه می‌کنند. به طور میانگین، ایمپلنت‌ها طولی بین 7 تا 16 میلی‌متر دارند. طول ایمپلنت با سطح کلی آن رابطه مستقیم دارد. به طور کلی، ایمپلنت‌های کوتاه اغلب در ناحیه‌های انتهایی و ایمپلنت‌های بلندتر در بخش‌های جلویی فک استفاده می‌شوند.

انواع ایمپلنت دندان از نظر اندازه و قطر 

انواع ایمپلنت دندان براساس اندازه و قطر نیز قابل تفکیک هستند. بر این اساس، انواع ایمپلنت‌های دندان به سه دسته ایمپلنت استاندارد، پهن و مینی تقسیم می‌شود. ایمپلنت استاندارد اندازه‌ای بین 3.5 تا 4.2 میلیمتر دارد. متخصصان از این مدل برای انواع ایمپلنت دندان جلو و دندان‌های قدامی استفاده می‌کنند.

 قطر نوع پهن هم چیزی بین 4.5 تا 6 میلیمتر است. معمولا از این نوع برای عقب دهان استفاده می‌شود. قطر مینی ایمپلنت‌ها بین 2 تا 3.5 میلیمتر است. معمولا افرادی که تراکم استخوان کافی ندارند، از ایمپلنت های مینی استفاده می‌کنند.

 انواع ایمپلنت دندان از نظر جنس

رایج‌ترین و مهم‌ترین تقسیم‌بندی ایمپلنت، براساس جنس و مواد تشکیل‌دهنده مشخص می‌شود. این نکته را هم نباید از قلم انداخت که طول عمر ایمپلنت دندان با جنس آن رابطه مستقیم دارد. بر این اساس، انواع ایمپلنت را می‌توان در گروه‌های زیر دسته‌بندی کرد.

ایمپلنت زیرکونیوم؛ از معروفترین انواع ایمپلنت دندان

زیرکونیا که با نام علمی زیرکونیا دی اکسید هم شناخته می‌شود، ماده‌ای شیمیایی است که از عناصر زیرکونیوم و اکسیژن تشکیل می‌شود. زیرکونیوم نوعی فلز است اما به واسطه اکسیداسیون، به ماده‌ای سرامیکی تبدیل می‌شود. در واقع، زیرکونیا استحکام فلز را با قدرت مقاومت در برابر حرارت سرامیک ترکیب می‌کند.

دقت کنید که روکش زیرکونیا را با ایمپلنت زیرکونیا اشتباه نگیرید. زیرکونیا از آن جهت برای ساخت ایمپلنت مناسب است که هیچ‌ واکنش شیمیایی ایجاد نمی‌کند و خورده نمی‌شود. به همین دلیل، جایگزینی عالی برای تیتانیوم به حساب می‌آید. از سوی دیگر، رنگ سفید طبیعی، آن را به گزینه‌ای محبوب برای بیماران تبدیل می‌کند.

ایمپلنت زیرکونیوم از معروفترین انواع ایمپلنت دندان

عکسی از ایمپلنت زیرکونیوم

ایمپلنت سرامیکی

اغلب اوقات یکی از سوالات متداول ایمپلنت دندان درباره انواع سرامیکی آن است. این نوع ایمپلنت از ماده‌ای سفید تشکیل شده‌ است؛ بنابراین لازم نیست بیمارانی که بافت‌های لثه‌ای نازک و نرمی دارند یا خط لثه آنها در حال عقب‌نشینی است، نگران ظاهر شدن پیچ فلزی تیره باشند. زمانی که ایمپلنت سرامیکی توسط متخصص نصب شود، اساسا از دندان طبیعی قابل تشخیص نیست و ماننند دندان واقعی، ساده به نظر می‌رسد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ایمپلنت‌های سرامیکی پاسخ‌های التهابی کم یا ضعیفی دارند و قدرت استخوان‌سازی آن‌ها با ایمپلنت‌های تیتانیومی برابر است. ایمپلنت‌های سرامیکی بدون فلز هستند و بنابراین برای بیمارانی که به فلز حساسیت دارند بهترین گزسنه خواهد بود.

ایمپلنت با آلیاژ طلا؛ از باسابقه ترین انواع ایمپلنت دندان

استفاده از ایمپلنت طلا، سابقه‌ای طولانی در جوامع دارد. روکش‌های طلا در گذشته برای زیبایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و به دلیل سازگاری با بدن محبوبیت داشتند. البته امروزه با ساخت و معرفی مواد اولیه زیباتر، زیست سازگارتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر، استفاده از این روکش‌ها منسوخ شده است. 

ایمپلنت تیتانیوم؛ بهترین نوع ایمپلنت دندان

ایمپلنت تیتانیوم، بهترین نوع ایمپلنت محسوب می‌شود. این ماده سبک‌ و زیست سازگار است و شانس موفقیت بیشتری برای استفاده در ایمپلنت دندان دارد. ایمپلنت تیتانیوم با استخوان فک ترکیب می‌شود و ثبات و استحکام بیشتری ارائه می‌دهد. همچنین به استخوان لثه یا دندان‌ها هم آسیب نمی‌رساند.

تیتانیوم در مقایسه با طلا ماده قوی‌تری است که مادام‌العمر دوام می‌آورد. به همین دلیل در مورد مشکلات آینده آن نگرانی نخواهید داشت. به علاوه، تیتانیوم از آنجایی که وزن کمتری دارد، گزینه بهتری برای بیماران مسن‌ به حساب می‌آید.

ایمپلنت تیتانیوم از بهترین نوع ایمپلنت دندان

عکسی از ایمپلنت تیتانیوم

 تفاوت انواع ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیوم

عموم بیمارانی که در پی کاشت ایمپلنت دندانی هستند، زیرکونیوم را به تیتانیوم ترجیح می‌دهند. چراکه ایمپلنت‌ها یکی از انواع روش های اصلاح طرح لبخند هستند و زیبایی، اصلی‌ترین دلیل انتخاب ایمپلنت برای افراد است. ایمپلنت‌های زیرکونیا سفید هستند، اما ایمپلنت‌های تیتانیومی رنگی تیره دارند و ممکن است در انتهای دندان از خود خطی به جا بگذارند. البته اگر ایمپلنت‌های تیتانیومی به درستی قرار گرفته باشند، ریسک چنین اتفاقی بسیار پایین خواهد بود.

هر دو ایمپلنت‌های تیتانیوم و زیرکونیا کاملا ایمن هستند. هر دو ماده به خوبی در بدن انسان جاگذاری می‌شوند و تقریبا هیچ ریسکی برای سلامتی نخواهند داشت. 

البته اگر همچنان نگران سلامتی هستید، زیرکونیا گزینه بهتری است. این فلز نمی‌تواند مانند تیتانیوم با فلزات دیگر در دهان واکنش نشان دهد. در واقع‌ بزرگ‌ترین خطر برای بی‌خطر بودن ایمپلنت‌های زیرکونیا این است که امکان دارد شکسته شود و نیازمند ترمیم باشد.

انواع برندهای ایمپلنت دندان

کشورهای متعددی ایمپلنت دندان را با کیفیت‌های متفاوت ساخته‌اند و آنها را به سراسر دنیا عرضه ‌می‌کنند. قبلا درباره انواع برندهای ایمپلنت مطلب مفصلی نوشته‌ایم که می‌توانید به ان رجوع کنید. اما به طور کلی، در ادامه این مطلب کشورهای سازنده و انواع ایمپلنت‌های دندانی ساخته‌شده در این کشورها را بررسی خواهیم کرد. انواع ایمپلنت‌ها عبارتند از:

  • ایمپلنت کره‌ای
  • ایمپلنت سوئیسی
  • ایمپلنت آلمانی
  • ایمپلنت آمریکایی
  • ایمپلنت فرانسوی

درباره هر مورد توضیح کافی و وافی خواهیم داد.

ایمپلنت کره ای

با توجه به گسترش استفاده از انواع ایمپلنت دندان در کشورمان، مدتی است علاوه بر ایمپلنت‌های آمریکایی و آلمانی، انواع ایمپلنت‌ کره‌‌ای نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ایمپلنت‌های کره‌ای به دلیل استحکام فوق‌العاده، قیمت مناسب، کیفیت بالا، سازگاری با استخوان فک و از همه مهم‌تر، امکان خرید آسان در ایران‌، مورد استقبال طیف وسیعی قرار گرفته‌اند.

انواع ایمپلنت دندان کره ای

  1. ایمپلنت یوفیت: ایمپلنت کره‌ای یوفیت (UFIT) یکی دیگر از برند‌های مطرح ایمپلنت در کره است که دندانپزشکان ایرانی هم از آن استفاده می‌کنند، ساختار ایمپلنت یوفیت به شکلی طراحی شده است که زمان جویدن غذا فشارهای وارده به ایمپلنت در تمام سطح آن پخش می‌شود و در نهایت از آسیب به ساختار ایمپلنت جلوگیری خواهد شد. 
  2. ایمپلنت دنتیس: دنتیس (Dentis) یکی از معتبرترین برندهای تولیدکننده تجهیزات دندانپزشکی و ایمپلنت در کره محسوب می‌شود. این برند به علت ساخت ایمپلنت‌هایی با کیفیت استثنایی و قیمت‌ مناسب و اقتصادی، از محبوب‌ترین برندهای ایمپلنت کره است.
  3. ایمپلنت دنتیوم: برند دنتیوم (Dentium) در سال ۲۰۰۰ تاسیس شده است. ایمپلنت‌های برند دنتیوم کیفیت متوسطی دارند و تعداد زیادی از دندانپزشکان از ایمپلنت ‌کره‌ای دنتیوم استفاده می‌کنند. اگر بودجه بیمار خیلی زیاد نباشد و وضعیت استخوان فک و بافت لثه نیز حالت معمولی داشته باشد، می‌توان از ایمپلنت دنتیوم استفاده کرد.
  4. ایمپلنت اس‌ان‌یو: برند ایمپلنت اس‌ان‌یو (SNUCONE) از سال ۲۰۰۵ تاسیس شد. این برند هم از باکیفیت‌ترین ایمپلنت‌های دندان در کره است و جزو برندهای برتر ایمپلنت کره محسوب می‌شود.

ایمپلنت سوئیسی

سوئیس سابقه‌ای طولانی در تولید ایمپلنت دندان دارد و برای ساخت ایمپلنت، از تیتانیوم خالص یا آلیاژ تیتانیوم استفاده می‌کند. ماندگاری و استحکام ایمپلنت، با کیفیت تیتانیوم و همچنین تکنولوژی و ظرافت در ساخت ایمپلنت رابطه مستقیم دارد.

 انواع ایمپلنت دندان سوئیسی

  1. ایمپلنت اشترومن: اشترومن یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین سیستم‌های ایمپلنت دندان در جهان است. ایمپلنت‌های این شرکت با مواد و فناوری به‌روز و کیفیت بالا ساخته می‌شوند و جزو برترین برندهای سوئیسی هستند. اشترومن به کیفیت بالا، دوام طولانی و تولید با پشتوانه تحقیقات بالینی معروف است. به همین دلیل، از برترین برندهای برتر ایمپلنت دندان در جهان محسوب می‌شود. 
  2. ایمپلنت اس پی آی: ایمپلنت SPI، ساخت شرکت پزشکی تومن سوئیس، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در حوزه تولیدات لوازم دندانپزشکی در جهان است. خوشبختانه محصولات این برند در دسترس ایرانیان هم قرار دارد.
  3. ایمپلنت آی.اچ.دی.ای: IHDA یکی دیگر از تولیدکنندگان ایمپلنت در سوئیس است که در مجموع 83 ایمپلنت در سطح استخوان و بافت با اشکال مخروطی و صاف ارائه می‌دهد. این ایمپلنت با وجود آنکه از برندهای برتر جهان است، قیمتی مقرون به صرفه دارد. 
  4. ایمپلنت بایودنتا: بایودنتا در زمینه تولید ایمپلنت سوئیس برندی نوپا به حساب می‌آید که محصولات خود را با تکیه بر به‌روزترین فناوری‌ها تولید می‌کند و به همین جهت در حال توسعه به شمار می‌رود. این شرکت به دلیل نوآوری که در استفاده از اباتمنت‌های زیرکونیا معرفی کرده، طرفداران زیادی دارد. البته این برند به دلیل داشتن سه شیار در قسمت پایه و راحت بودن فرآیند کاشت در استخوان فک معروف شده است.

ایمپلنت سوئیسی IHDA از بهترین انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت آی.اچ.دی.ای

ایمپلنت آلمانی

آلمان یکی از برترین تولیدکنندگان ایمپلنت در جهان است. تولیدات این شرکت در ایران هم در دسترس قرار دارد. معروف‌ترین برندهای آلمانی ایمپلنت دنیا را در قسمت بعد معرفی خواهیم کرد.

 انواع ایمپلنت دندان آلمانی

  1. ایمپلنت آی.سی.اکس: این برند توسط شرکت «مدنتیس مدیکال» ساخته می‌شود. در ساخت این ایمپلنت‌ها از تکنولوژی پیشرفته استفاده شده است، اما قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. اتصال داخلی این ایمپلنت به شکل شش گوش و مخروط است و به استخوان متصل می‌شود. سطح ایمپلنت‌های ICX سندبلاست است و در دمای بالا لعاب شده که باعث می‌شود اتصال قابل اطمینانی در استخوان داشته باشد و ایجاد حساسیت نکند.
  2. ایمپلنت جنرال: شرکت ایمپلنت جنرال در سال ۱۹۹۸ در آلمان تاسیس شد. ایمپلنت جنرال شکل مخروطی دارند و در استخوان حرکت نمی‌کنند. ایمپلنت‌های ایزی کات این شرکت با کمترین تهاجم و خونریزی قابل اجرا در دهان هستند.
  3. ایمپلنت ریتر: سیستم ایمپلنت آلمانی ریتر در عین ساده بودن بسیار پیشرفته است. جنس این ایملنت‌ها تیتانیوم درجه ۵ است و کیفیت بسیار خوبی دارد (درجه 5 به معنای باکیفیت بودن نیست). در این شرکت ایمپلنت‌ها تحت فرایند سندبلاست قرار می‌گیرند. این فرایند باعث می‌شود که پروتئین‌های پلاسما و خون در زیر منافذ ایمپلنت جمع شوند. در نتیجه پیوند با استخوان و بهبودی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.
  4. ایمپلنت آلفاتک: سیستم ایمپلنت آلفاتک از دو خط ایمپلنت به نام‌های تیوب لاین و اسلایم لاین تشکیل شده است. در ساختاین ایمپلنت از تیتانیوم درجه 4 یا 5 استفاده می‌شود. ایمپلنت‌های تیوب لاین، مخروطی-استوانه‌ای هستند. ورودی آنها به شکل یک سوکت شش گوش و نوع اتصال و پایه آن به شکلی طراحی شده است که به درستی روی لثه قرار گیرد و کمترین تحرک را داشته باشد.

ایمپلنت دندان آمریکایی

آمریکا جزو پیشگامان صنعت تولید تجهیزات دندانپزشکی، مخصوصا ایمپلنت، در سراسر جهان محسوب می‌شود. امروزه ایمپلنت‌های آمریکایی با استحکام بالا، ماندگاری طولانی، عملکرد عالی و ساختار طراحی کاملا سازگار با استخوان فک انسان، به عنوان بهترین برندهای ایمپلنت دنیا شناخته می‌شوند.

 انواع ایمپلنت دندان آمریکایی

  1. ایمپلنت زیمر: شرکت زیمر (Zimmer) یکی از پیشگامان صنعت ایمپلنت در جهان و از معروف‌ترین برندهای بازار است. یکی از محبوب‌ترین ایمپلنت‌های آن پیچ‌های دریچه مخروطی است که با هدف نصب آسان و پایداری بالا طراحی می‌شود. در این ایمپلنت از تانتالیوم به جای تیتانیوم استفاده شده است. این ایمپلنت با فرایند رسوب فیزیکی بخار تولید شده است. همین موضوع، ماندگاری و مقاومت در برابر خوردگی را بسیار افزایش می‌دهد. این ایمپلنت در میان انواع ایمپلنت دندان به موفقیت طولانی و دوام و استحکام بالا معروف است.
  2. ایمپلنت بیومت ‌3 آی: بیومت 3 آی (BIOMET 3i) یکی از تولیدکنندگان شناخته‌شده ایمپلنت آمریکایی است. این شرکت 25 ایمپلنت در سطح استخوان و بافت را با اشکال راس مخروطی و مستقیم ارائه می‌کند. این شرکت علاوه بر تولید ایمپلنت، در حوزه آموزش هم فعالیت دارد.
  3. نوبل بیوکر: ایمپلنت‌های دندانی نوبل بیوکر برخلاف سایر انواع ایمپلنت دندان، از فلز ساخته نشده‌اند، بلکه جنس آن‌ها از سرامیک است و تنها از دو قسمت تشکیل می‌شوند. مزیت این فناوری نصب آسان آن است و تا حد زیادی خرابی را کاهش می‌دهد؛ زیرا قطعات کمتری برای شکستن و خرد شدن وجود دارد.
  4. ایمپلنت اینترالاک: ایمپلنت اینترالاک یکی از بهترین برندهای ایمپلنت آمریکایی محسوب می‌شود. کاهش طول دوره درمان، از مهم‌ترین مزایای این برند است. تنوع در محصولات و قیمت مناسب باعث جذابیت این برند در بازار شده باشد.

ایمپلنت فرانسوی

برندهای فرانسوی ایمپلنت از دیگر برندهای معروف در زمینه تولید پروتزهای دندانی محسوب می‌شوند. موارد زیر از معروف‌ترین انواع ایمپلنت فرانسوی هستند.

 انواع ایمپلنت دندان فرانسوی

  1. ایمپلنت گلوبال دی: شرکت گلوبال دی فرانسه در سال 2012 تاسیس شده است. این شرکت 6 گونه ایمپلنت تولید می‌کند و محصولات آن در بیش از 32 کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. ایمپلنت آی.دی.آی: IDI یکی از تولیدکنندگان ایمپلنت در فرانسه است که از سال 1987 در این حوزه فعالیت می‌کند. این مجموعه، 12 ایمپلنت در سطح استخوان و بافت با شکل‌های مخروطی و مستقیم ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که ایمپلنت‌های آی.دی.آی یکی از پرمصرف‌ترین ایمپلنت‌های فرانسوی در ایران است.
  3. ایمپلنت تی.بی.آر: شرکت TBR در طول 31 سال گذشته سیستم‌های پیشرفته ایمپلنت دندانی را معرفی کرده است. این شرکت مستقر در فرانسه تمرکز خود را روی ارائه راه‌حل‌های نوآورانه و موثر با استفاده از بالاترین کیفیت مواد و جدیدترین تحقیقات قرار داده است. TBR با استفاده از تکنولوژی زیرکونیا، سیستمی موسوم به Z1 را در سال 2000 ثبت کرد. این فناوری می‌تواند هر دو عنصر زیرکونیا و تیتانیوم را باهم ترکیب ‌کند.
  4. ایمپلنت یوروتکنیکا: این برند از فناوری مدرنی برای ساخت ایمپلنت استفاده می‌کند که سه عملکرد اصلی کاشت یعنی قالب‌گیری، پروتز موقت و بهبودی را ساده‌تر کرده‌اند. یوروتکنیکا همچنین از طریق کاهش مداخلات روی بافت‌های نرم فرآیند نصب و دوران نقاهت کوتاه‌تری دارد.

ایمپلنت تی.بی.آر فرانسوی از انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت تی.بی.آر

بهترین مارک ایمپلنت دندان چیست؟

حتما در ضمن فرآیند انتخاب انواع برند ایمپلنت بارها این پرسش را در ذهن مرور کرده‌اید که بهترین برند ایمپلنت دندان چیست. طبیعتا با جستجو در منابع مختلف به اسامی مختلفی برخورد خواهید کرد و جواب مشخصی نخواهید گرفت.

اما به طور کلی و با تجمیع نظرات متخصصان، عموم دندانپزشک‌ها اشترومن سوئیس را بهترین برند ایمپلنت دنیا می‌دانند. این برند یکی از قدیمی‌ و در عین حال معتبرترین برندهای تولید ایمپلنت در جهان است که تقریبا در تمام کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مورد اعتماد تمام دندان پزشکان است.

انواع ایمپلنت دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

در این مطلب به بررسی انواع ایمپلنت دندان پرداختیم و آنها را از 5 جهت مورد بررسی قرار دادیم. ایمپلنت دندان با اینکه فرآیندی هزینه‌بر است و فورا قابل اجرا نیست، دشوار به نظر می‌رسد. اما ار فرد کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان باشد، می‌تواند از برندهای خوبی که آسان نصب می‌شوند و قیمت مناسبی هم دارد، استفاده کند. در نهایت، شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی، برترین خدمات را در زمینه درمان بی‌دندانی و اجرای ایمپلنت دندان دریافت کنید. برای رزرو نوبت یا مشاوره با کارشناسان ما در مرکز تماس، در ارتباط باشید.

سوالات متداول

1. چند نوع ایمپلنت دندانی وجود دارد؟ 

ایمپلنت دندانی از چندین نوع مختلفی تشکیل شده است، اما دو نوع اصلی آن عبارتند از: ایمپلنت تک پارچه و ایمپلنت زیر لثه. ایمپلنت تک پارچه درون استخوان قرار می‌گیرد و معمولا در بیشتر موارد استفاده می‌شود. ایمپلنت زیر لثه نیز روی استخوان، اما زیر لثه‌ها قرار می‌گیرد و برای مواردی که استخوان کافی برای پذیرش ایمپلنت تک پارچه وجود ندارد، کاربردی‌ است.

2. چه عواملی باید در انتخاب ایمپلنت دندانی در نظر گرفته شود؟

در انتخاب ایمپلنت دندان، عواملی مانند سلامت عمومی فرد، تراکم استخوان، سابقه درمانی، وجود فضای دندانی خالی، تمایل و توان مالی فرد مهم هستند. همچنین لازم است که ایمپلنت توسط یک پزشک متخصص و با تجربه نصب شود تا از عوارض و مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66