کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

رابطه دندانپزشکی و بارداری

01 تیر ، 1397
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

رابطه دندانپزشکی و بارداری

عمده سوالاتى كه خانم هاى باردار در طول دوران باردارى خود اغلب از دندانپزشكان دارند عبارتند از:

-آيا استفاده از آمپول بى حسى در دوران باردارى براى مادر و كودك مضر مى باشد يا خير؟ در پاسخ به اين سوال مى توان گفت آدرنالين موجود در ليدوكائين ممكن است بعد از تزريق باعث افت فشار در خانم باردار شود لذا براى بيمارانى كه مشكل فشار و يا ناراحتى قلبى دارند استفاده نمى شود.بنابراين متخصص زنان زايمان براى اينكه در طول ارائه خدمات دندانپزشكى مادران باردار دچار افت فشار نشوند معمولا توصيه مى كنند كه از تزريق آمپول هاى حاوى آدرنالين اجتناب شود.

-آيا راديوگرافى دندانپزشكى براى مادران باردار مضر مى باشد؟

در مادران باردار با توجه به اينكه جنين در حال رشد و تكامل مى باشد هر نوع اشعه راديوگرافى براى آن مضر بوده و بايد اكيداً از اين كار پرهيز شود.

موضوعى كه بايد به آن توجه داشت اين است كه مادران باردارى كه دندان دردهاى شديد دارند و دكتر معالج آنها مجبور به عصب كشى مى باشد تا مرحله اى كار دندان خانم باردار را انجام مى دهد كه بشود بدون راديوگرافى كار را پيش ببرد كه درد بيمار ساكت شود سپس دندان بيمار را پانسمان كرده كافيست بقيه درمان را به بعد از زايمان موكول كند.

تأثيراتى كه دوران باردارى بر دهان و دندان دارند:

در دوران حاملگى با توجه به تغييرات هورمونى كه در مادر رخ مى دهد تغييراتى در لثه هاى مادر ايجاد مى شود كه در مجموع باعث تورم جزئى لثه ها شده و همين امر رعايت بهداشت دهان و دندان را مشكل مى كند.مادران بايد توجه داشته باشند كه در طول دوران باردارى لثه ها به مراقبت بيشترى نياز دارند تا مشكلات به حداقل برسد لذا توصيه مى شود دوبار جرم گيرى در طول باردارى به رعايت اين بهداشت كمك بسزايى خواهد كرد.

خانم ها بايد توجه داشته باشند قبل از اقدام به باردارى حتماً به وضعيت دندان هاى خود رسيدگى كنند تا در دوران باردارى با مشكلات دهان و دندان مواجه نشوند.

خوشبختانه با فرهنگ سازى كه اخيراً در اين زمينه در جامعه صورت گرفته مى توان مشاهده كرد كه تعداد خانم هايى كه تصميم به بچه دار شدن مى گيرند قبل از حامله شدن به دندانپزشك زیبایی خود مراجعه كرده و درمان هاى دندانى خود را انجام مى دهند درحال افزايش است تا در طى دوران باردارى مشكل دندانى نداشته باشند.لذا توصيه اغلب دندانپزشكان به خانم هاى باردار اين است كه بعد از انجام كليه خدمات دندانپزشكى حداقل دوبار براى چك كردن لثه ها در طى حاملگى به دندانپزشك خود مراجعه نموده تا درصورت نياز جرم گيرى هم برايشان انجام شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66