کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

عوارض جرم گیری دندان؛ آیا جرم گیری ضرر دارد؟

07 آذر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

سال‌هاست که ما جرم‌گیری را به عنوان بهترین راه از بین بردن پلاک‌های دندان می‌شناسیم، اما تابه‌حال پیش آمده است که به عوارض جرم گیری دندان فکر کنید؟ به ‌نظر شما آیا این روش کاملا امن است؟ در این مقاله بررسی کرده‌ایم که آیا جرم گیری دندان ضرر دارد یا نه؛ برای اطلاعات بیشتر با ما تا انتهای این محتوا در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه باشید.

مضرات جرم گیری دندان را بشناسید

در پاسخ به سؤال جرم گیری دندان چیست باید بگوییم جرم‌گیری و روت پیلینگ از روش‌های متداول تمیز کردن دندان‌ها و از بین بردن پلاک‌های دندان و ریشه است. این روش‌های پریودنتال برای تمیزی و کاهش حجم پلاک از لثه و دندان انجام می‌شود. جرم‌گیری علاوه‌بر تمیزی سطح دندان، به پیشگیری از بیماری‌های لثه و جلوگیری از لق شدن دندان‌ها در وضعیت لثه‌های متورم، کمک می‌کند.

این روش درمان همیشه بی‌خطر نیست و ممکن است عوارضی هم داشته باشد. با جرم‌گیری عمیق امکان بروز انواع عفونت افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین خونریزی، تورم و در مراحل حاد تحلیل لثه یا آسیب‌های عصبی از عوارض جرم گیری دندان هستند که به‌ندرت بروز می‌کنند. خبر خوب اینکه بیشتر عوارض جرم‌گیری دندان پس از گذشت چند روز به طور کامل رفع خواهند شد؛ اما در شرایط نادر ممکن است که به درمان و مراقبت پزشکی نیاز وجود داشته باشد. در ادامه، مهم‌ترین عوارض جرم‌گیری دندان را بررسی می‌کنیم.

مضرات جرمگیری دندان

عکسی از جرمگیری دندان

1. عفونت کردن دندان ها

عفونت یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی جرم گیری دندان محسوب می‌شود. جرم‌گیری با نفوذ به لایه‌های عمیق‌تر لثه و دستکاری ریشه، راه را برای ورود باکتری‌های مضر به ریشه و جریان خون باز خواهد کرد. همچنین بافت لثه از خطر عفونت در امان نیست. گاهی امکان دارد پزشک از شما بخواهد قبل و بعد از جرم‌گیری دندان از آنتی بیوتیک استفاده کنید تا ریسک این عارضه جانبی را به صفر برسانید. اگر شرایط روبه‌رو را دارید به مصرف آنتی بیوتیک بیشتری نیاز دارید: مشکلات قلبی و ریسک ابتلا به عفونت قلبی یا اندوکاردیت، سیستم ایمنی ضعیف، سابقه جراحی‌های بزرگ و سنگین در چند ماه اخیر (تعویض مفصل یا تعویض دریچه قلب) و ابتلا به بیماری‌های خودایمنی.

2. مشاهده شکاف بین دندان ها

هرچند مشاهده شکاف بین دندان‌ها از عوارض جرم گیری دندان نیست، اما بسیاری از افراد اینطور می‌پندارند که بعد از جرم‌گیری دندان، شکافی را بین آن‌ها مشاهده کرده‌اند. آن‌ها این شکاف را مخرب و ناشی از تغییرات منفی در ساختار دندان می‌دانند، اما واقعاً اینطور است؟  آیا جرم گیری دندان را خراب می کند و بین آن‌ها شکاف می‌اندازد؟ جواب شما منفی است. خوشبختانه در این زمینه جرم‌گیری به دندان آسیب نمی‌رساند. باید اشاره کنیم که این عارضه اثر جانبی واقعی تلقی نمی‌شود و مشکل‌زا نیست.

واقعیت این است که دندان ما در حالت عادی، هرچند کم، اما با یکدیگر فاصله دارند. این فاصله در بسیاری از موارد با پلاک و جرم پر می‌شود و دندان‌ها پیوسته و چسبیده به هم به نظر می‌رسند. اما با جرم‌گیری این فضا خالی خواهد شد و مجددا بافت اولیه دندان خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل اینطور تلقی می‌شود که مشاهده شکاف بین دندان‌ها از عوارض جرم گیری دندان است.

عوارض جرمگیری دندان

شکاف بین دندان‌ها از عوارض جرمگیری

3. درد لثه

درد و التهاب لثه در ساعات اولیه پس از جرم گیری مانند بلیچینگ دندان مسئله‌ای کاملاً عادی تلقی می‌شود و چیز خاصی نیست. شما می‌توانید با صلاح‌دید پزشک و مشورت با او و در صورتی که درد داشتید، از مسکن استفاده کنید. معمولا درد لثه پس از جرم‌گیری دندان در ساعات اولیه پس از اتمام کار، از بین خواهد رفت. اگر دردتان بیشتر از چند روز طول کشید یا به مرور بدتر شد، حتما با پزشک مشورت کنید.

4. حساسیت دندان ها

بعضی از افراد در روزهای ابتدایی پس از جرم‌گیری، در دندان‌هایشان احساس حساسیتی شدید می‌کنند. این حساسیت باعث می‌شود تا دندان نسبت به سرما و گرما واکنش بدی نشان دهد و مانند عصب کشی درد شدید را تجربه کنید. این عارضه مخصوصاً برای کسانی که دندان‌های حساسی دارند یکی از بدترین معایب جرم گیری دندان محسوب می‌شود. 

گاهی جرم‌گیری با حذف پلاک از روی لثه و مینای دندان باعث می‌شود تا ریشه دندان در معرض هوا قرار بگیرد. این عارضه باعث احساس حساسیت در دندان خواهد شد. اگر دندان حساسی ندارید، می‌توانید امیدوار باشید که با گذشت چند روز از جرم‌گیری، احساس درد و حساسیت از بین می‌رود. اگر دندان‌ حساس دارید، حتماً در روزهای پس از جرمگیری از خمیردندان‌های ضدحساسیت کمک بگیرید تا احساس ناخوشایند واکنش به گرما و سرما تا حدودی کاهش پیدا کند یا کنترل شود.

5. تورم و التهاب لثه

تورم  و التهاب لثه یکی دیگر از عوارض رایج جرم گیری دندان است که می‌تواند تا چند روز هم ادامه داشته باشد. علت این درد و تورم را باید در حجم پلاک‌های انباشته‌شده در خط لثه دانست. زمانی که پزشک برای از بین بردن این حجم انباشته‌شدۀ پلاک اقدام می‌کند، امکان دارد که درد و حساسیت داشته باشید.

هر چقدر که حجم پلاک و جرم بیشتر باشد، بعد از جرمگیری احساس ناخوشایند بیشتری خواهید داشت. حتی گاهی ممکن است حین جرمگیری لثه شما زخم شود. در واقع التهاب لثه نه به دلیل جرم‌گیری، که به خاطر وجود پلاک ایجاد شده است. بروز درد و التهاب در لثه بعد از جرم گیری مسئله‌ای کاملاً عادی است. البته میزان و شدت احساس ناخوشایند شما تا حد بسیاری به مهارت پزشک بستگی دارد. اگر پزشک این کار را با ملایمت و حوصله انجام دهد، چندان احساس درد نخواهید داشت. 

عوارض جرمگیری دندان

عکسی از تورم و التهاب لثه 

6. خونریزی لثه

از آنجایی که جرم گیری دندان، لثه‌ها را عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌دهد، خونریزی لثه حین یا چند روز بعد از جرم گیری طبیعی است. لثه هنگام این کار تحریک می‌شود و به همین دلیل احتمال دارد تا چند روز اول بعد از جرم‌گیری هنگام مسواک زدن متوجه خونریزی خفیف شوید. 

نباید خونریزی لثه در ابعاد محدود را نگران‌کننده و از مضرات جرم گیری دانست؛ بلکه این عارضه طبیعی است و خودبه‌خود برطرف خواهد شد. اگر احساس کردید این عارضه بعد از چند روز همچنان برطرف نشده یا حتی بدتر شده است، حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

انتخاب بهترین دندانپزشک برای جرم گیری دندان

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با عوارض جرم گیری دندان آشنا و بررسی کنیم آیا این روش برای دندان‌ها ضرر دارد یا نه. همانطور که احتمالاً تا الان متوجه شده‌اید، مضرات جرم گیری در صورتی نمود پیدا می‌کند که دندانپزشک صبر و حوصله یا مهارت کافی را نداشته باشد. بهترین راهکار این است پزشک حاذق و باتجربه‌ای را انتخاب کنید تا عوارض جرمگیری شامل حال شما نشود. شما می‌توانید برای دریافت خدمات دندانپزشکی از جمله جرم گیری و بروساژ، با همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66