کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

همه چیز درباره استفاده از خلال دندان

25 تیر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

استفاده از خلال دندان به عنوان یک روش برای تمیز کردن فضای میان دندان‌ها از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما در این میان برخی افراد با بی توجهی کامل از نحوه استفاده اصولی از خلال دندان از این محصول استفاده می‌کنند و به دندان‌ها و لثه خود آسیب می‌زنند. اگر خلال دندان با روش اصولی مورد استفاده قرار نگیرد، احتمال دارد به لثه‌های شما آسیب زیادی وارد کند. داشتن دندان‌هایی سالم با رعایت بهداشت دهان امکان‌پذیر است. این‌که در طول روز از یک روش صحیح برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنید به شما کمک می‌کند تا لبخند زیباتری داشته باشید. به همین علت برای آن که بدانید آیا استفاده خلال دندان کار درستی است یا راه‌حل دیگری وجود دارد، در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی همراه باشید تا اطلاعات کاملی کسب کنید.

خلال دندان و کاربرد آن

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها بهترین کار تمیز کردن دندان پس از هر وعده غذایی است این کار نیاز به مراجعه به دندانپزشک و جرم گیری دندان را کاهش می‌دهد. خلال دندان یک وسیله است که حتی بر سرمیز برخی رستوران ها هم قرار دارد. خلال می‌تواند مانده‌های غذایی که میان دندان‌های شما گیر کرده‌است را جدا کند؛ اما آسیب‌های زیادی نیز برای دندان و لثه شما به همراه خواهد داشت. معمولی‌ترین آسیبی که خلال به دندان وارد می‌کند ضعیف شدن لثه‌هاست. از طرف دیگر ممکن است بیماری‌های مختلفی را برای دندان شما به بار آورد. اما این ابزار کاربردهای مختلفی نیز دارد. برای مثال؛ استفاده آسان، کم هزینه، امکان کنترل نحوه کارکرد و... از جمله مواردی است که باعث شده افراد زیادی از آن استفاده کنند.

 استفاده از خلال دندان با توجه به انواع مختلف آن، می‌تواند تا قسمتی به بهداشت دهان و دندان شما کمک کند. اما در طولانی مدت مصرف زیاد این محصول باعث بروز آسیب می‌شود. از انواع خلال ها می‌توان به؛ خلال دندان پلاستیکی، خلال دندان بامبو اشاره کرد. خرید خلال دندان پلاستیکی می‌تواند مقرون به صرفه باشد چراکه چند بار مصرف و قابل شستشو هستند. از این رو برای بسیاری از افراد یک روش مقرون به صرفه است. خلال دندان چوب بامبو نیز با توجه به جنس تشکیل‌دهنده مزیت‌های خاص خود را دارد و طرح‌های چوبی نیز به راحتی تغییر سایز می‌دهند. هر یک از این روش‌ها با توجه به نحوه کارکرد شما با آن دارای ماندگاری متفاوتی هستند.

خلال دندان

استفاده از خلال دندان

عوارض استفاده از خلال برای دندان

رعایت بهداشت دندان‌ها از بروز پوسیدگی جلوگیری می‌کند و نیاز شما به دنداپزشک را کاهش می‌دهد. در‌صورتی که پوسیدگی به ریشه‌ی دندان‌های شما برسد نیاز به مراجعه یه بک متخصص عصب کشی خواهید داشت. به همین ممظور استفاده از نخ دندان، مسواک و خلال دندان از سوی برخی پزشکان پیشنهاد می‌شود. برای آن‌که دقیق‌تر بدانید استفاده از خلال دندان کار درستی است یا نه باید روش دیگری جایگزین شود، بهتر است به عوارض آن نگاهی بیندازید. عوارض آن عبارت است از:

ایجاد بوی بد دهان

اگر غذا در میان دندان شما گیر کند و با خلال جای آن نهفته تر شود باعث بوی بد در دهان می‌شوید. توجه کنید که استفاده نادرست از خلال تنها باعث این اتفاق است. به همین دلیل بهتر است از نخ دندان استفاده کنید تا غذا ماندگار نشده و از بوی بد دهان نجات پیدا کنید.

آسیب به لثه ها و خونریزی آن

خلال‌ها عمدتا تیز هستند و امکان آسیب رسیدن به لثه را در هنگام استفاده بالا می‌برند. آسیب به لثه باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. استفاده مداوم از خلال باعث می‌شود این مشکلات بیشتر شده و دندان را به سمت نابودی پیش ببرد.

افزایش بیماری های دندانی

اگر دچار حفره‌های دندانی هستید که غذا در آن گیر می‌کند؛ ابدا استفاده از خلال دندان را در روتین بهداشتی خود قرار ندهید. زیرا مقدار بیشتری غذا در آنجا پنهان شده که شما امکان خارج کردن آن را ندارید. در جریان باشید که استفاده مداوم خلال دندان بر روی حفره‌های بزرگ به مرور زمان دندان را خراب‌تر و مشکل را حادتر می‌کند.

استفاده از خلال دندان

استفاده از خلال دندان

افزایش پوسیدگی دندان ها

یکی دیگر از دلایلی که می‌گوییم استفاده از خلال کار درستی نیست، افزایش پوسیدگی دندان‌ها است. لازم است بدانید که استفاده غیر‌صحیح از خلال دندان باعث این اتفاق می‌شود. البته که جنس مواد تشکیل‌دهنده آن نیز بی اثر نیست. برای مثال؛ خلال دندان‌های پلاستیکی برای دندان مضر هستند. این مدل احتمال ابتلا به پوسیدگی را بیشتر می‌کنند.

عدم تمیز شدن کامل دندان

شاید بتوان گفت یکی‌دیگر از دلایل اصلی که پیشنهاد می‌شود از خلال دندان استفاده نکنید، تمیز نشدن دندان هایتان است. در واقع اگر از یک مسواک مناسب و نخ دندان اصولی استفاده کنید دیگر نیازی به خلال دندان ندارید. از طرف دیگر مسواک و نخ دندان هیچ آسیبی برای دندانتان نداشته و مطمئن می‌شوید کامل تمیز شده است. اگر در موقعیتی هستید که امکان استفاده از مسواک و نخ دندان را ندارید، می‌توانید بسیار آهسته از یک خلال دندان مناسب استفاده کنید. اما این در‌صورتی است که حتی به آب هم دسترسی نداشته باشید. اگر آب در نزدیکی شماست، دهان خود را با آب شستشو دهید و در سریعترین زمان ممکن از یک مسواک استاندارد و نخ دندان استفاده کنید. در این صورت ایمنی و بهداشت دهان و دندان خود را کامل رعایت می‌کنید.

شکستگی دندان

یکی دیگر از دلایلی که پیشنهاد نمی‌شود استفاده از خلال دندان در روتین مراقبتی بهداشت شما قرار گیرد، احتمال شکستگی دندان است. با استفاده مکرر از خلال دندان ممکن است مینای دندان شما تحت تاثیر قرار گرفته و بشکند. اگر دندان خود را ترمیم کرده‌اید نیز به هیچ عنوان از خلال استفاده نکنید. زیرا احتمال شکستگی این دندان‌ها بسیار بالا خواهد بود.

از خلال دندان استفاده کنیم یا نه؟

در این مقاله سعی شد به طور کامل بررسی شود که آیا استفاده از خلال دندان کار درستی است یا نه بهتر است راه حل دیگری مورد توجه قرار گیرد. استفاده از این ابزار در واقع به نفع شما نیست و در دراز مدت می‌تواند آسیب های بسیاری برایتان به همراه داشته باشد. کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی نیز مفتخر است با ارائه بهترین خدمات به ترمیم و درمان دندان شما بپردازد. توجه کنید که در این مجموعه خدمات دیگری نظیر اصلاح طرح لبخند، پروتز، ارتودنسی، کامپوزیت ونیر، اصلاح طرح لبخند، ایمپلنت، جرمگیری، لیفت لثه و ... برای مراجعه کنندگان ارائه می‌شود که باعث افزایش سلامتی و زیبایی دندان های آنها می‌باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66