کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

آیا آبسه دندان عصب کشی شده قابل درمان است؟

29 شهریور ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

درمان آبسه دندان عصب کشی شده برای افرادی که به تازگی دچار آن شده اند یک مسئله مهم است. برخی از مراجعه کنندگان هر التهاب و تورمی در دهان را آبسه می‌دانند. بعضی اوقات ممکن است تورم بعد از عصب‌کشی اتفاق بیفتد که مربوط به جراحی دندان است. در این شرایط فکر نکنید که دندان ترمیم شده‌تان دچار عفونت و آبسه شده‌است. به همین منظور برای آن که با علائم آبسه پس از عصب کشی دندان آشنا شوید و درمان آن را بدانید، در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی همراه باشید تا اطلاعات کاملی از این موضوع بدست آورید. 

آبسه و عفونت دندان عصب کشی شده

در حقیقت اگر چرک و عفونت در بافت لثه جمع شود آبسه به وجود می‌آید. عمدتا علت آبسه وجود یک دندان عفونی است. باکتری‌ها  میکروب‌ها باعث تشکیل عفونت می‌شوند. اگر درمان آن به موقع صورت نگیرد ممکن است بیماری‌‌های لثه را به همراه داشته باشد. در این صورت یا باید دندان را بکشید و یا آن را جراحی و ایمپلنت کنید. حال تصور کنید دندان خود را عصب‌کشی کرده اید و بعد از آن احساس درد دارید و با علائم آبسه مواجه شده‌اید. در این حالت اگر عفونت دندان عصب کشی شده کم باشد و ریشه دندان را درگیر نکند می‌توان با استفاده از دارو آن را درمان کرد.

علت آبسه دندان عصب کشی شده

حال که می‌دانید ممکن است دندانی که عصب‌کشی کرده‌اید دچار آبسه شود باید به دنبال دلیل آن باشید. در مرحله اول ممکن است نفوذ مواد ریز باقی مانده در عصب در زمان عصب‌‌کشی به ریشه دندان و داخل بافت دور دندان رسیده باشد. دلیل دیگر آن نیز وجود عفونت در استخوان و اطراف لثه‌ای است که دندان عصب‌کشی شده در آن قرار گرفته است.

اگر پزشک این عفونت‌ها را قبل درمان خارج نکرده باشد، ممکن است آسیب پذیری بالا رفته و بعد از عصب‌کشی، دندان دچار عفونت شود. زیرا که بعد از عصب کشی عفونت راهی برای خروج پیدا نمی‌کند و باعث درد و تورم دندان می‌شود. از طرف دیگر تاخیر در زمان ترمیم دندان، عدم درمان صحیح ریشه و.... ممکن است باعث این اتفاق باشد. در این شرایط دندانپزشک باید مجددا به درمان آبسه دندان عصب‌کشی شده بپردازد.

علائم آبسه دندان عصب کشی شده

اگر به تازگی دندان خود را عصب‌کشی کردید و با این علامت‌ها مواجه شدید، باید سریعا به یک مرکز دندانپزشکی معتبر مراجعه نمایید تا درمان را برایتان آغاز کند. علائم عفونت دندان عصب کشی شده شامل؛ درد، بی خوابی، تب، احساس مزه بد در دهان، بالا رفتن حساسیت به غذاهای گرم و سرد، تغییر رنگ دندان به تیرگی، تورم صورت، ترشح عفونت از دندان مورد نظر، تورم لثه ی نزدیک به همان دندان پوسیده و مشکل در بلعیدن غذا است. هر یک از این موارد را مشاهده کردید برای درمان آبسه دندان عصب کشی شده خود به پزشک مراجعه کنید تا از عوارض احتمالی و جبران ناپذیر بعدی کامل جلوگیری به عمل آورید.

آبسه دندان عصب کشی شده

معاینه دندان بعد از عصب کشی

عوارض عدم درمان آبسه دندان عصب کشی شده

اگر بعد از انجام عصب‌کشی دندانتان دچار آبسه شود و درمان را انجام ندهید عوارض مختلفی برای شما به وجود خواهد آمد. برخی از این علائم عبارتند از:

نفوذ عفونت به خون

اگر دندان خود را درمان نکنید و عفونت به خون وارد شود مشکلات بدتری به بار خواهد آمد. این عفونت می‌تواند بیمار را مبتلا به روماتیسم قلبی، مفصلی و... کند. به همین علت باید درمان خود را سریع آغاز کنید تا مشکلات بیشتری به وجود نیاید.

عفونت ارگان های دیگر بدن

علاوه بر آسیب دندان ممکن است عفونت در خون پخش شده و به دیگر ارگان‌های بدن نیز انتقال داده شود. در این شرایط ممکن است در صورت بالا گرفتن عفونت، کارکرد آن عضو با اختلال مواجه شده و درمان سخت‌تر شود.

نیاز به کشیدن دندان

اگر برای درمان آبسه دندان دیر اقدام کنید ممکن است راه حل دیگری جز کشیدن دندانی که عصب‌کشی کرده‌اید وجود نداشته باشد. توجه کنید که در صورت ابتلا به آبسه دندان بعد از عصب کشی سریع برای درمان اقدام کنید تا دندان خود را از دست نداده و بیماری های لثه به وجود نیاید.

آیا آبسه دندان عصب کشی شده قابل درمان است؟

حال که می‌دانید چطور ممکن است بعد از عصب‌کشی، دندان شما دچار آبسه شود باید درمان آن را از سر گرفته و مانع از عوارض احتمالی این اتفاق شوید. با توجه به آن که شدت مشکل به وجود آمده چقدر باشد دو روش برای درمان آن وجود دارد. درمان مجدد ریشه و کشیدن دندان عفونی از جمله این درمان‌ها است. راه حل اول که دندانپزشک برای بیمار پیاده‌سازی می‌کند، درمان ریشه به صورت مجدد است. این اتفاق با توجه به استحکام تاج و مقدار ترمیم انجام می‌شود. اگر مشکل غیر قابل درمان باشد و ریشه را نتوان مداوا کرد پزشک به کشیدن دندان عفونی می‌پردازد.

آبسه و عفونت دندان عصب کشی شده

آبسه و عفونت دندان عصب کشی شده 

مراقبت های مهم بعد از درمان آبسه دندان عصب کشی شده

اگر مجدد مجبور شدید دندان عصب‌کشی شده را درمان کنید باید دوره نقاهت را به درستی سپری کنید. در این شرایط باید چند نکته مهم را به خوبی رعایت کنید تا بهترین نتیجه شامل حالتان شود. این اقدامات عبارتند از:

  • بهداشت دهان و دندان خود را به درستی کنترل کنید.
  • روزی دو مرتبه مسواک بزنید.
  • از نخ دندان و فلوراید برای شستشوی دهان و دندان خود استفاده کنید.
  • روزانه حتما از آب و مایعات کافی بهره مند شوید.
  • اگر بعد از درمان درد داشتید از مسکن‌های مجاز استفاده کنید.
  • در دوره نقاهت غذاهای بسیار محکم و سفت نخورید.
  • مراقب باشید فشار زیادی به دندان و لثه درمان شده وارد نشود.
  • از مصرف غذاهای خیلی داغ و سرد پرهیز کنید.
  • برای آن که عفونت کامل از بین برود آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • غذاها و خوراکی‌های قندی برای شدت گرفتن عفونت شما مناسب نیست. در دوره نقاهت از این موارد استفاده نکنید.
  • برای ترمیم به موقع دندان خود در زمان تعیین شده به دندانپزشکی مراجعه کنید تا مجدد دچار این مشکل نشوید.

مراقبت از دندان عصب کشی شده

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی درمان آبسه دندان عصب کشی شده پرداخته شود. اکنون شما می‌دانید این اتفاق چگونه امکان پذیر بوده و چه راه حلی دارد. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی درمان دندان خود را انجام داده و از رضایت خاطر کاملی بهره مند شوید. همچنین به یاد داشته باشید که در این مجموعه برای مراجعه کنندگان خدمات پروتز، ایمپلنت، اصلاح طرح لبخند، ارتودنسی، جرمگیری، لیفت لثه و ... نیز ارائه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره همه روزه می‌توانید با کارشناسان ما تماس برقرار نموده و زمان درمان خود را تنظیم نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66