کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

درمان دندان قروچه ارتودنسی

26 تیر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

بسیاری از افراد از دندان قروچه در خواب رنج می‌برند و در هنگام خواب دندان‌های خود را به صورت غیرارادی بر روی هم می‌کشند. این امر در صورتی که به صورت مکرر اتفاق بیفتد دندان‌ها و فک فرد را دچار مشکل می‌کند. سایش دندان‌ها به صورت ارادی و غیر‌ارادی با علت‌های مختلف اتفاق می‌افتد. اگر می‌خواهید بدانید که درمان دندان قروچه با ارتودنسی ممکن است یا خیر در ادامه این مقاله با کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی همراه باشید تا اطلاعات کاملی از این بیماری، علائم، عوارض و درمان آن بدست آورید.

علت بروز دندان قروچه

همانطور که گفته شد سایش دندان‌ها زمانی که به علت‌های مختلف پیش بیاید دندان قروچه یا براکسیسم (Bruxism) نام دارد. ممکن است فرد متوجه انجام این رفتار غلط نباشد و مدام آن را تکرار کند. برخی مواقع بیماران این کار را در هنگام خواب شبانه انجام می‌دهند که به آن براکسیسم شبانه نیز گفته می‌شود. ممکن است بروز اضطراب، نگرانی و استرس در شرایط بحرانی باعث این اتفاق شود. برخی از افراد در چنین زمان‌هایی دندان‌های خود را محکم بر روی هم فشار داده تا از شدت عصبانیت خود بکاهند. در موارد دیگر نیز ممکن است اختلالات دارویی و عوارض جانبی بعضی از بیماری‌ها باعث براکسیسم شود. مثلا؛ بیماری‌هایی مثل هانتینگتون و پارکینسون با عارضه‌هایی نظیر دندان قروچه همراه هستند. علاوه بر این داروهای افسردگی در موارد نادر باعث بروز این مشکل می‌شوند.

در برخی مواقع پزشکان معتقدند در‌صورتی که دندان‌ها به صورت کامل و صحیح روی یکدیگر قرار نگیرند و یا دندان اضافی در دهان وجود داشته باشد، دندان قروچه اتفاق می‌افتد. در این صورت می‌توان با ارتودنسی دندان به درمان دندان قروچه و همین طور اصلاح طرح لبخند نیز پرداخت. درنتیجه دندان قروچه و ارتودنسی یک درمان چند وجهی هستند و یکدیگر را کامل می‌کنند. به طور کلی دلایل مختلفی وجود دارد که دندانپزشک در زمان شروع درمان به این نکات نیز برای بیمار اشاره کرده و به صورت اصولی کار را پیش خواهد برد. اگر خودتان نیز می‌دانید که چه موضوعی باعث انجام این رفتار غلط شده است باید برای درمان آن اقدام کنید. 

دندان قروچه یا براکسیسم

دندان قروچه

علائم دندان قروچه

اگر به دنبال بررسی این بیماری هستید باید از علائم شناسایی آن نیز مطلع شوید. اگر علائم ذیل را مشاهده کردید شما دچار بروکیسم شدید و به درمان نیاز دارید. از جمله؛

  • در عضلات فک بیمار انقباضات پشت هم و ریتم دار دیده شود.
  • بیمار در زمان باز و بسته کردن دهان دچار درد، ناراحتی، تنگی در عضلات فک و... شود.
  • فرد احساس تورم و درد به علت فشار دندان‌ها بر روی هم در لثه و دهان خود دارد. بعد از آن نیز دچار سردرد می‌شود.
  • افراد دیگر صدای کشیده شدن دندان‌هایتان بر روی هم را خواهند شنید.
  • در هنگام غذا خوردن بیمار دچار درد افزایشی می‌شود.
  • در کنار گوش‌ها زخم و جراحت به وجود خواهد آمد.
  • قفل شدن فک‌، حساس شدن آن از دیگر علامت‌های این بیماری است.

عوارض دندان قروچه

اگر علائم براکسیسم در فرد مشاهده شود و برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد احتمال بروز عوارض آن نیز بالا می‌رود. این عارضه‌ها عبارتند از:

  • برآمدگی استخوان فک
  • ورم گونه‌های فرد و ایجاد عادت گاز گرفتن آن
  • پوسیدگی مینای دندان
  • بروز اختلالات خواب مثل؛ خروپف
  • ایجاد تاثیر منفی در شنوایی
  • شکسته شدن و لق شدن دندان‌ها
  • بهم خوردگی و جابجایی دندان‌ها
  • درد در ناحیه فک و سر درد
  • سایش دندان‌ها و از بین رفتن آنها

درمان دندان قروچه به کمک ارتودنسی

حال که می‌دانید این بیماری به چه علت در زمان‌های مختلف ممکن است اتفاق بیفتد، باید برای درمان آن اقدام کنید. همانطور که پیش‌تر گفته شد در قدم اول باید استرس خود را کم کرده و از محیط‌های تنش‌زا دور باشید. بعد از آن باید به یک مجموعه معتبر دندانپزشکی مراجعه نموده و درمان خود را آغاز کنید. دندانپزشک پس از معاینه ممکن است راه‌های بسیاری را برای شما پیشنهاد دهد. مثلا محافظ مخصوص دندان شما را قالب گیری کرده و در محل مناسب خود قرار دهد. این محافظ‌ها که در داروخانه‌ها تحت عنوان نایت گارد نیز شناخته می‌شوند قابلیت درمان این مشکل را داشته و رفتار غلط را به طور کلی از ذهنتان پاک می‌کند.

در موارد دیگر دکتر متخصص ممکن است از شل کننده‌های عضلانی برای درمان استفاده کند. در این صورت از خطر ساییدگی دندان نیز نجات پیدا خواهید کرد. بهترین راه‌حل درمان دندان قروچه با ارتودنسی است. انجام یک ارتودنسی اصولی می‌تواند معضلات این بیماری را برای شما به حداقل برساند. ارتودنسی انواع مختلفی دارد. ارتودنسی متحرک، نامرئی و ثابت از جمله روش‌هایی است که می‌تواند به درمان براکسیسم پرداخته و مشکلات فک شما را برطرف کند. اگر از این روش برای درمان مشکل خود استفاده کنید با یک تیر چند نشان زده اید. نه تنها براکسیسم دندانی را درمان کرده اید بلکه، به ردیف شدن دندان‌ها، رفع مشکلات فک، زیباسازی دهان و دندان خود نیز کمک می‌کنید.

نایت گارد و درمان دندان قروچه

تصویری از محافظ دندان و برای جلوگیری از دندان قروچه

دهزینه درمان دندان قروچه با ارتودنسی

هر اقدام درمانی با هزینه‌های مختلفی مواجه است. برای درمان براکسیسم نیز دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش یا کاهش هزینه‌های کار شما شود. مثلا نایت گارد در داروخانه‌ها به صورت آماده وجود دارد اما اگر دندانپزشک با توجه به قالب دهان شما این قالب‌ها را بسازد شامل هزینه جانبی است. از طرف دیگر تعداد جلساتی که در طول دوره درمان برای ارتودنسی سپری می‌کنید می‌تواند با هزینه‌های خاص خود مواجه باشد. دقت کنید که با مراجعه به یک مرکز دندانپزشکی معتبر و کارآزموده از کیفیت درمان به خوبی بهره مند شوید.

به طور کلی علاوه بر موارد فوق، دستمزد پزشک، استفاده از وسایل و ابزار‌های جانبی، موقعیت جغرافیایی مطب و... همگی باعث نوسان قیمت کارتان خواهد شد. توجه کنید که قبل هرگونه اقدام برای درمان دندان قروچه می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما تماس برقرار کرده و مشاوره‌های لازم را برای درمان دریافت کنید.

از علل تا درمان دندان قرچه

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی راه های درمان دندان قروچه و کمک گرفتن از ارتودنسی برای حل این مشکل پرداخته شود. اکنون شما می‌دانید که این مشکل چگونه ایجاد شده و چطور باید درمان شود. برای درمان آن می‌توانید به انجام ارتودنسی در کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی مراجعه نمایید. این مجموعه مفتخر است ارائه خدمات دندانپزشکی و زیبایی نظیر اصلاح طرح لبخند، ایمپلنت، ترمیم و درمان دندان، پروتز، جرمگیری، لیفت لثه و ... را با بهترین کیفیت برای مراجعه کنندگان و همراهان خود ارائه دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66