کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

آبسه دندان چیست

27 تیر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

آبسه دندان یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که برای فرد به وجود می‌آید. آبسه دندان عقل، آبسه دندان عصب کشی شده و آبسه دندان ایمپلنت شده از شایع ترین مشکلاتی است که بیماران به هنگام مراجعه به دندانپزشک از آن شکایت دارند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نه تنها زیبایی را از شما سلب کرده بلکه از داخل نیز خرابی‌های بسیاری به بار می‌آورد. خراب شدن ریشه دندان و انتقال عفونت می‌تواند بیماری‌های دندانی مختلفی برای شما ایجاد کند. آبسه دندان از چیست؟ با چه علائمی می‌توان مشکل را شناسایی کرد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر از این بیماری و آشنایی با بهترین دارو برای آبسه دندان در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی همراه باشید.

آبسه دندان از چیست؟

در واقع نوعی عفونت که داخل لثه یا دندان باعث تشکیل کیسه‌های کوچک چرکی می‌شود را آبسه می‌گویند. این عارضه به صورت یک جوش یا تورمی قرمز رنگ بوده که اگر درمان نشود، ممکن است به سایر قسمت‌های دهان و دندان نیز انتقال پیدا کند. عمدتا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از صرف غذا در زمان‌های طولانی باعث می‌شود باکتری‌ها در آن قسمت تجمع کرده و پوسیدگی سطح دندان را رقم زند.

از طرف دیگر با خرابی دندان نیز ممکن است باکتری‌ها و عفونت آن باعث تشکیل کیسه‌های کوچک چرکی شود. همه افراد ممکن است آبسه را تجربه کنند. اما مسئله مهم، نحوه برخورد با این عارضه است. اگر درمان به شیوه مناسب و به موقع انجام نشود ممکن است، عفونت ریشه دندان به قدری گسترس یابد که به از دست دادن دندان برسد. به همین علت هر زمان متوجه این اتفاق شدید برای درمان به یک مرکز دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کنید.

آبسه دندان چیست؟

تصویری از دندان آبسه کرده

علائم آبسه دندان

اگر این موارد را در لثه یا دندان خود مشاهده کردید باید سریعا برای درمان آبسه دندان اقدام کنید. این علائم عبارتند از:

  • درد در یک ناحیه خاص از دهان
  • عدم توانایی غذا خوردن
  • احساس درد پس از لمس کردن محل آبسه
  • افزایش شدید حساسیت دندان به گرما و سرما
  • بد طعم شدن مزه دهان
  • درد هنگام باز و بسته کردن فک و دهان
  • احساس تب
  • دردناک شدن غدد لنفاوی گلو
  • بروز جوش‌های متورم، بزرگ و قرمز
  • بوی بد دهان

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که درد آبسه به یکباره شروع می‌شود. با گذشت زمان بیشتر شده و لثه آسیب پذیرتر می‌شود. به همین علت اگر علائم گفته شده را هر زمان مشاهده کردید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید تا درد آبسه آغاز نشود.

آبسه دندان

عکسی از دندان آبسه کرده

علل آبسه دندان

در پاسخ به سوال «آبسه دندان چیست؟» باید بدانید که ساختار بیرونی دندان شما سفت و محکم است. اما ساختار داخلی آن از اعصاب، عروق خونی و بافت همبند تشکیل شده است. در هنگام بروز آبسه نیز این ساختار درونی است که دچار مشکل شده است. این ساختار عمدتا با بروز عفونت و مشکلات داخلی دچار آسیب می‌شود. به طور کلی دلیل آبسه دندان می تواند موارد زیر باشد:

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • عدم استفاده منظم از فلوراید و نخ دندان
  • بروز حفره عمیق و پوسیدگی دندان
  • استفاده از برخی داروها و ابتلا به بیماری‌ها
  • مصرف غذاهای قندی
  • بیماری لثه
  • مصرف غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد
  • شکستگی و ترک خوردگی دندان

بهترین درمان آبسه دندان

زمانی که به دنبال درمان آبسه دندان هستید بهترین راه، مراجعه فوری به یک متخصص است و روال پزشکی کار را پیش ببرید و یا از درمان خانگی آبسه استفاده کنید. توجه کنید اگر آبسه و عفونت ایجاد شده زیاد باشد، درمان خانگی یک حرکت ریسک پذیر است. آیا آبسه دندان باعث مرگ می‌شود در پاسخ باید گفت اگر آبسه دندان درمان نشود عفونت به درستی و به طور کامل از بین نرود، ممکن است در کل بدن پخش شده و عوارض ناگواری را به بار آورد. اما به طور کلی درمان این مشکل با توجه به حجم مشکل به صورت ذیل انجام شود. متناسب با دندانی که درگیر آبسه شده است می‌توان درمان‌های مختلفی را در پیش گرفت برای مثال اگر دندان عقل شما دچار آبسه شده است احتمالا بهترین راهکار جراحی دندان عقل است. اما برخی دیگر از بهترین روش‌های درمانی آبسه دندان عبارتند از:

درمان آبسه دندان با عصب کشی

بهترین راه حل برای حفظ دندان شما عصب کشی است. در این روش دندانپزشک با استفاده از ابزار مخصوص حفره ای در دندان شما ایجاد کرده و آبسه را تخلیه می‌کند. با انجام این کار پالپ عفونی از داخل دندان تمیز شده و کانال‌های ریشه ای آن درمان می‌شود. در نهایت نیز سوراخ ایجاد شده را با مواد مخصوص پر می‌کند.

درمان آبسه با کشیدن دندان

اگر دندانپزشک هیچ راه حلی برای درمان آبسه شما پیدا نکند و وضعیت آن نیز بسیار حاد شده باشد در نهایت دندان مورد نظر را می‌کشد. در این شرایط عفونت را از ریشه از بین برده و مانع پخش آن به دیگر قسمت‌ها می‌شود.

درمان آبسه دندان با آنتی بیوتیک ها

ساده‌ترین راهی که دندانپزشک برای درمان استفاده می‌کند تجویز آنتی بیوتیک‌هاست. اما این روش تنها برای از بین بردن عفونت پخش شده در بدن موثر است و آبسه درمان نمی‌شود. در کنار آن باید از یک راه جانبی دیگر نیز استفاده کند.

درمان آبسه دندان با جراحی

یکی از مهمترین روش هایی که آبسه را می‌توان برای بیمار درمان کرد؛ جراحی است. این راه حل بیشتر برای تخلیه آبسه پریودنتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش تقریبا به پاره کردن آبسه اما به صورت اصولی می‌پردازند و مانع از پخش عفونت می‌شود. ریشه دندان و لثه شما نیز بدون انتشار آلودگی درمان می‌شود.

استفاده از داروی آبسه دندان

یک راه حل دیگر که می‌تواند در درمان شما تا حدودی موثر واقع شود، استفاده از داروهایی نظیر؛ آموکسی سیلین، مترونیدازول، پنی سیلین، استامینوفن است. این داروها عفونت را را درمان می‌کند اما آبسه ممکن است خالی نشود. به همین علت اگر از این روش استفاده کردید حتما برای جلسه معاینه به دندانپزشکی مراجعه کنید و مطمئن شوید آبسه کامل از بین رفته است.

درمان خانگی آبسه دندان

روش دیگری که برای درمان استفاده می‌شود استفاده از روش،های خانگی است. با دقت کامل شما می‌توانید دهان خود را با آب نمک، جوش شیرین، اسانس پونه شستشو دهید. می‌توانید مقداری خمیر سیر را آماده کرده و بر روی آن قرار دهید. فقط مراقب باشید عفونت بیشتر پخش نشود و به ماده مصرفی حساسیت نشان ندهید.

عوارض آبسه دندان

اگر این مشکل به سرعت درمان نشود، عوارض مختلفی ممکن است دامن گیرتان شود. از عوارض جدی این بیماری می‌توان به امکان پخش عفونت در بدن و تبدیل شدن آن به بیماری‌های مختلف مثل سپسیس، آنژین لودویگ، سلولیت، استئومیلیت، عفونت سینوسی، آبسه مغزی، قانقاریا اشاره کرد. به همین علت است که دندانپزشکان تاکید دارند عفونت در بدن پخش نشود و سریع از بین برود.

آبسه دندان؛ از علل تا درمان

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی سوال آبسه دندان چیست، علائم و راه های درمان آن پرداخته شود. شما می‌توانید برای رفع این مشکل به کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی مراجعه نموده تا ترمیم و درمان دندان خود را انجام دهید. همچنین در این مجموعه می‌توانید از خدمات دیگری نظیر اصلاح طرح لبخند، ارتودنسی، ایمپلنت، کامپوزیت ونیر، پروتز، ارتودنسی، جرمگیری، لیفت لثه و... نیز بهره‌مند شوید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66