کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

درمان درد بعد از کشیدن دندان

27 تیر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی
بررسی علت و درمان درد بعد از کشیدن دندان به شما کمک می‌کند تا آسان‌تر با این مشکل کنار آمده و راه‌های درمان را به خوبی بشناسید. داشتن دندان‌هایی سالم با رعایت بهداشت دهان برای همه افراد از مهمترین موضوعات بشمار می‌آید. رفتن به دندانپزشکی و انجام اقدامات درمانی برای بعضی از افراد نگران کننده است. برخی از مراجعه کنندگان نیز از دردهای بعد از کشیدن دندان هراس دارند. اما به راستی علت این مشکل چیست؟ درد بعد از کشیدن دندان چقدر طول میکشد؟ با درد بعد از کشیدن دندان چه کنیم؟ برای دستیابی به پاسخ تمام این سوال‌ها در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی همراه باشید تا اطلاعات کاملی از این موضوع کسب کنید.

کشیدن دندان

اگر قرار است علت درد را ریشه‌یابی کنید و درمان آن را بشناسید باید به ماهیت این اتفاق نیز نگاهی بیندازید. یعنی اگر نحوه کشیدن و جدا شدن دندان با مهارت انجام شود، احتمالا درد کمتری شامل حالتان خواهد شد. البته باید در نظر داشته باشید که اگر دندانتان آسیب زیادی دیده یا دچار عفونت شده باشد به مراتب کار پزشک سخت‌تر و نیازمند یاری بیشتری از طرف شماست. عصب‌های دندان بسیار حساس هستند و انجام روش‌های درمانی مختلف مثل ترمیم دندان، ایمپلنت و یا حتی جرم گیری می‌تواند برای مدتی موجب ایجاد درد و احساس ناخوشایندی در افراد شود. اما یکی از رایج‌ترین این درد‌ها، درد پس از کشیدن دندان است که مدت ها ادامه پیدا می‌کند.

اگر درمان دندان آسیب‌دیده خود را به تاخیر بیندازید احتمالا درد بیشتری خواهید داشت. زیرا که عفونت به دیگر دندان‌ها انتقال پیدا کرده و ممکن است آسیب‌های بیشتری برایتان به همراه داشته باشد. این درد که تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر؛ التهاب، تورم، بیماری‌های لثه، شکستگی و... قرار می‌گیرد، گاهی مواقع برای بیمار اجتناب‌ناپذیر است و باید حتما از یک مسکن برای آرام کردن آن استفاده کند.

درد بعد از کشیدن دندان

درد بعد از کشیدن دندان

علت درد بعد از کشیدن دندان

توجه کنید که دانستن علت این درد به شما کمک می‌کند تا آسان تر راه حل درمان را پیدا کنید. اگر لثه و دندان شما در حالت طبیعی قرار داشته باشد به وضوح درد کمتری را احساس خواهید کرد. اما اگر دلایلی که در زیر به آن توجه شده برای دندان شما رخ داده باشد شما درد بیشتری را احساس خواهید کرد. این علل عبارتند از:

  • بروز سوراخ در سینوس
  • ایجاد عفونت در فک و استخوان
  • حفره خشک
  • آسیب دیدن لثه خارج از استخوان
  • باقی ماندن ریشه در دهان
  • وجود عفونت‌های مختلف در ریشه دندان مورد نظر

درد بعد از کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟

اگر دندان موردنظر در جایگاه حساسی قرار داشته باشد به مراتب درد آن بیشتر و طولانی‌تر خواهد بود. برای مثال درد بعد از کشیدن و جراحی دندان عقل یک امر کاملا طبیعی بوده و می‌تواند حتی هفته‌ها ادامه پیدا کند. اما در سایر موارد بین 3 الی 5 روز ماندگاری درد طبیعی بوده و کم کم آرام می‌شود. در برخی موارد قبل از کشیدن دندان، عفونت دندان بسیار زیاد باشد، التهابات لثه نیز بیشتر است. در چنین شرایطی درد دندان نیز تا یک هفته ماندگار خواهد شد. اگر زمان ماندگاری درد دندان شما از یک هفته بیشتر شد و با کاهش آن مواجه نبودید لازم است به دندانپزشکی مراجعه کرده و طبق نظر پزشک درمان را آغاز کنید.

درمان درد بعد از کشیدن دندان

اکنون که می‌دانید درد پس از کشیدن و جراحی دندان چه عللی دارد و تا چه مدت زمانی ماندگار است باید به نحوه درمان آن نیز توجه کنید. بهترین مسکن برای درد بعد از کشیدن دندان دیکلوفناک، ایبروپروفن، کدامل و استامینفون است. لازم است بعد از کشیدن دندان نیز مراقبت های ضروری را رعایت کنید تا درد دندان به طور کامل از میان برود. از جمله این مراقبت‌ها، رعایت بهداشت دهان است چرا که پس از کشیدن دندان یک حفره در لثه ایجاد می‌شود که نباید اجازه دهید غذا در آن جمع شود در غیر این صورت لثه دچار عفونت جدی شده و درد نیز افزایش می‌یابد.

 در برخی شرایط ممکن است مصرف برخی داروها باعث بروز عوارض مختلف شود یا تداخل دارویی برای بیمار داشته باشد. در چنین مواقعی می‌توانید از ترکیب‌های خانگی برای آرام کردن درد دندان پس از کشیدن استفاده کنید. برای مثال؛ ترکیب زنجبیل با آب و پودر فلفل قرمز می‌تواند گزینه موثری باشد. این ترکیب را باید بر روی جای دندان کشیده شده قرار دهید تا درد شما آرام گیرد. از طرف دیگر استفاده از چای کیسه ای سرد، کمپرس یخ و ... نیز به بیماران پیشنهاد می‌شود.

درمان درد بعد از کشیدن دندان

درمان درد بعد از کشیدن دندان

مراقبت های مهم پس از کشیدن دندان

حال که می‌دانید علت و درمان درد بعد از کشیدن دندان چیست بهتر است با رعایت مراقبت‌های مهم بعد از این اتفاق مانع از بروز مشکل شوید. این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • اگر خونریزی داشتید از یک گاز استریل تمیز استفاده کنید تا خون سریع‌تر در محل مورد نظر لخته شود.
  • در دوره نقاهت از انجام دادن ورزش‌های سنگین که باعث ایجاد فشار هستند دوری کنید.
  • برای جلوگیری از درد بعد کشیدن دندان حتما آب هم‌دما با محیط بنوشید.
  • اگر داروی خاصی استفاده می‌کنید قبل انجام کار به پزشک خود اطلاع دهید. دندانپزشک قبل از کشیدن دندان باید از مصرف دارو‌های رقیق کننده خون توسط شما مطلع شود.
  • بهداشت دهان و دندان خود را در زمان نقاهت به صورت جدی رعایت کنید.
  • اگر تورم یا التهاب دارید می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • ترجیحا در این زمان از غذاهای نرم و سوپ مانند استفاده کنید.
  • دهان خود را تا سپری شدن 24 ساعت بعد از کشیدن دندان با فشار زیاد آب نشویید.
  • از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی خیلی گرم یا خیلی سرد استفاده نکنید.
  • شما تا پایان دوره نقاهت مجاز به استفاده از مشروبات الکلی و استعمال دخانیات نیستید. زیرا این عمل باعث افزایش عفونت و خونریزی می‌شود.
  • برای شستشوی دهان خود هرگز از دهانشویه های الکلی استفاده نکنید.
  • هیچ نوشیدنی را با نی استفاده نکنید. زیرا کشیدن با مکش باعث از بین رفته لخته خون می‌شود. سیگار کشیدن نیز به همین علت در این دوره قدغن است.
  • گوش درد بعد از کشیدن دندان تا حدی می‌تواند از عوارض این اتفاق باشد و با مصرف مسکن از بین خواهد رفت، اما اگر شدت آن بیشتر شد حتما به دکتر مراجعه کنید.

علت و درمان درد بعد از کشیدن دندان

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی علت و درمان درد بعد از کشیدن دندان پرداخته شود. اکنون شما می‌دانید که این مشکل به چه علت به وجود آمده و چطور باشد درمان شود. برای ترمیم و درمان دندان خود می‌توانید همه روزه از طریق راه های ارتباطی با کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی ارتباط برقرار نموده و برای رفع مشکل خود اقدام کنید. در این مجموعه می‌توانید از خدمات دیگری نظیر؛ اصلاح طرح لبخند، ایمپلنت، ارتودنسی، کامپوزیت ونیر، پروتز، جرمگیری، لیفت لثه و ... نیز به خوبی بهره مند شوید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66