کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

6 درمان خانگی و دارویی برای آبسه دندان

28 تیر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

آشنایی با درمان فوری آبسه دندان با روش های خانگی و دارویی به شما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به خوبی آن را پشت سر بگذارید. برای همه ما ممکن است التهاب لثه و دندان به وجود بیاید. در این صورت احتمالا آبسه دندان ایجاد می‌شود. آبسه عموما بسیار دردناک و خطرناک است. اگرچه توصیه می‌شود در صورت بروز آبسه به یک پزشک مراجعه کنید اما گاهی برخی درمان‌های خانگی می‌تواند تا حد زیادی التهاب و درد آبسه را کاهش دهد. به‌ همین‌ منظور در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی همراه باشید تا اطلاعات کاملی از این مدل درمان بدست آورید و برای خود پیاده‌سازی کنید.

آبسه دندان و دلایل تشکیل آن

قبل از آن که به بررسی درمان فوری آبسه دندان بپردازیم، بهتر است بدانید این بیماری چیست و چگونه ظاهر می‌شود. در واقع زمانی که دندان شما به دلایل مختلف دچار التهاب شود، عفونت به آبسه تبدیل می‌شود. آبسه‌ که در زیر دندان تشکیل می شود با درد بسیار زیادی همراه بوده و بوی نامطبوعی دارد. داخل آبسه نیز چرک زرد رنگی بوده که از نشانه‌های قطعی عفونت است.

عمدتا آبسه از انتشار باکتری‌ها و حفره‌های خراب دندانی تشکیل می‌شوند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز یکی دیگر از دلایلی است که آبسه را تشکیل می‌دهد. پوسیدگی دندان، افزایش مصرف مواد قندی، کربوهیدرات‌ها، استفاده از غذاهای مضر، رسیدگی نکردن به دندان‌ها و... ممکن است آبسه به وجود آورده و به بافت لثه و اعصاب دندان شما آسیب وارد کند. اگر درمان این مشکل به سرعت انجام نشود، ممکن است به تمام دندان‌ها انتقال پیدا کرده و با گسترش التهاب در استخوان فک باعث عوارض بسیار زیادی شود. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم در صورت ابتلا سریعا درمان را آغاز کنید.

آبسه دندان

عکسی از آبسه دندان

علائم آبسه دندان

اگر درد بسیار زیادی را در دندان‌ها و دهان خود احساس کردید و در هنگام خوردن غذا دچار مشکل شدید، احتمال دارد دچار آبسه شده باشید. این اتفاق با تورم گونه و لثه، ایجاد غدد متورم در گردن، سردرد شدید، افزایش درد در ناحیه صورت و گردن، درجه حرارت بالا، خارج شدن چرک و... نیز همراه است. در صورت مشاهده چنین علائمی، باید سریعا درمان فوری آبسه دندان با روش‌های خانگی و دارویی را آغاز کرده و از انتشار این عفونت جلوگیری کنید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌شود در اسرع وقت برای ترمیم دندان آسیب‌دیده خود به دندانپزشک مراجعه کنید و درمان را در پیش بگیرید.

درمان خانگی آبسه دندان

برخی افراد قبل از مراجعه به دندان پزشکی، ترجیح می‌دهند این مشکل را در خانه درمان کنند. در قدم اول باید به این نکته مهم توجه کنید که درمان خانگی آبسه اصولی نیست و ممکن است درد را افزایش دهد. علاوه بر این اگر عفونت زیاد باشد احتمال برگشت پذیر بودن درد و انتشار آبسه به دیگر دندان‌ها وجود دارد. در این شرایط باید حتما طبق صلاح‌دید دندانپزشک درمان شما انجام شود. روش‌ های درمان فوری آبسه دندان به صورت زیر است:

استفاده از جوش شیرین

 برای درمان فوری آبسه دندان با روش های خانگی و دارویی بهترین روش استفاده از جوش شیرین است که اکثر در خانه‌ها پیدا می‌شود. از مزایای استفاده از این ماده می توان به درمان پلاک دندان و کاهش باکتری‌های داخل دهان اشاره کرد. کافی است نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را با نصف لیوان آب نمک پر کرده و 5 دقیقه داخل دهان خود بچرخانید. با انجام این روش تا دو بار در روز متوجه تغییرات مثبت درمان خواهید شد.

مصرف چای شنبلیله

یک روش بسیار موثر دیگر استفاده از چای شنبلیله است. این گیاه با خواص ضد باکتریایی که دارد برای بهبود زخم و کاهش التهاب بسیار موثر است. کافی است تنها یک قاشق از آن را با آب گرم مخلوط کرده و اجازه دهید دم بکشد. سپس مقداری از آن را روی پنبه ریخته و بعد از خنک شدن، روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. باید این کار را 3 بار در روز تکرار کنید تا بهترین نتیجه شامل حالتان شود.

شستن دهان با آب ولرم و نمک

یک روش آسان و بی ضرر که برای درمان دندان بسیار پیشنهاد می‌شود استفاده از آب نمک است. این ماده هم به تمیز شدن دهان و دندان شما کمک می‌کند و هم تا حد بسیار زیادی تورم و التهاب را کاهش می‌دهد. برای درمان آبسه نیز این روش موثر واقع شده است.

استفاده از سیر

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید آبسه دندان خود را سریع درمان کنید استفاده از سیر است. این ماده جادویی که در طب سنتی استفاده بسیار زیادی دارد، برای درمان عفونت‌های دندانی نیز موثر واقع می‌شود. اگر استفاده از این ماده اصولی باشد، به راحتی می‌توانید میزان باکتری‌های داخل دهان را کاهش داده و آبسه خود را درمان کنید. کافی است مقداری سیر را له کرده تا حالت خمیری پیدا کند. سپس آن را بر روی دندان مورد نظر قرار دهید. با تکرار این کار در طول روز به مرور زمان متوجه درمان شدن آبسه خود می‌شوید. روغن کنجد، نارگیل، زیتون و ... نیز در این سبک از درمان موثر خواهند بود.

استفاده از کمپرس سرد

کمپرس آب سرد را باید یک روش جادویی دانست. این کمپرس‌ها که به افزایش جریان خون با کاهش درد می‌پردازد، اگر چند بار در طول روز استفاده شود، اثرات آبسه دندان را کاهش می‌دهد.

استعمال روغن‌های گیاهی

اسانس روغن‌های گیاهی یا عصاره این محصولات از گذشته تا به امروز یکی از راه‌های درمان فوری آبسه دندان با روش های‌ خانگی و دارویی به حساب می‌آید. شما می‌توانید هر یک از این روغن‌ها را از عطاری‌ها تهیه کرده و طبق دستور کار آن بر روی آبسه خود قرار دهید. خاصیت آنتی باکتریال، ضدعفونی‌کنندگی این روغن‌ها می تواند درمان مناسبی را برایتان رقم بزنند.

داروی آبسه دندان

برخی از افراد علاوه بر روش‌های خانگی که پیاده سازی می‌کنند ممکن است به دنبال مصرف یک داروی مناسب نیز باشند تا درمان به نحو احسن برای آنها انجام شود. در این مرحله باید مراقب باشید تا اگر حساسیت به دارویی دارید یا در حال مصرف مورد دیگری هستید، با هم تداخل پیدا نکنند. به طور کلی اگر به دنبال دارو برای درمان آبسه دندان هستید، آنتی بیوتیک‌هایی همچون پنی سیلین، مترونیدازول، آزیترومایسین، آموکسی سیلین و سفوکسیتین را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما توجه داشته باشید که داروی مناسب شما و میزان دوز مصرفی تنها باید توسط پزشک برایتان تعیین شود. 

درمان فوری آبسه دندان با روش های خانگی

تصویری از دندان آبسه کرده

آیا آبسه دندان، درمان خانگی دارد؟

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی درمان فوری آبسه دندان با روش های خانگی و دارویی پرداخته شود. اکنون شما می‌دانید که این روش‌ها در چه زمان و چگونه مناسب شما خواهند بود. به یاد داشته باشید که درمان برخی از دردها بهتر است توسط پزشک متخصص و کارآزموده انجام شود تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود. در چنین شرایطی شما نیز می‌توانید برای ترمیم و درمان دندان آسیب دیده خود به کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی مراجعه کنید. همچنین در این مجموعه خدمات دیگری مثل اصلاح طرح لبخند، ایمپلنت، پروتز، کامپوزیت ونیر، جرمگیری، لیفت لثه، ارتودنسی و... نیز برای مراجعه کنندگان انجام می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66