کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان در چیست؟

21 مرداد ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

جرم‌گیری و بلیچینگ دندان دو روش مختلف در مراقبت و بهبود ظاهر دندان‌ها محسوب می‌شوند و هرکدام به نحوی برای زیباتر کردن دندان‌های شما کاربرد دارند. متأسفانه بسیاری از مردم این دو روش درمانی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ اما بلیچینگ و جرمگیری دو روش مجزا از هم هستند و هرکدام کاربرد مختلفی دارند. در این مقاله تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان را توضیح می‌دهیم تا دید بهتری نسبت به هردو روش درمانی پیدا کنید. اگر شما نیز دوست دارید با هردو روش دندانپزشکی زیبایی آشنا شوید، خواندن ادامه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

بلیچینگ دندان چیست؟

برای آنکه تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان را متوجه شوید، در ابتدا بلیچینگ را برای شما توضیح می‌دهیم. روش بلیچینگ دندان فرآیندی است که در آن با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص، رنگ و لکه‌های سطحی روی دندان‌ها را کاهش می‌دهند. در این روش‌ به صورت غیریکسان از اکسیدان‌ها برای از بین بردن لکه‌ها و رنگ‌های غیرطبیعی از روی سطح دندان‌ها استفاده می‌کنند.

بلیچینگ دندان اگر در شرایط مناسب و با استفاده از محصولات معتبر و توسط متخصصان انجام شود، معمولاً ایمن است. در نظر داشته باشید بلیچ دندان در صورت رعایت نکردن مواردی همچون حدود مصرف، تست حساسیت و ... می‌تواند شخص را دچار مشکلاتی کند بلیچینگ یا بلیچ می‌تواند به دو صورت درمان در مطب دندانپزشک و استفاده از کیت‌های بلیچینگ خانگی انجام شود.

بلیچینگ دندان

تصویری از دستگاه بلیچینگ دندان 

جرمگیری دندان چیست؟

حال که با بلیچ دندان آشنا شدید، برای دانستن تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان، برای شما روش جرمگیری را توضیح می‌دهیم. روش بروساژ یا جرم‌گیری دندان فرآیندی است که در آن پلاک، رنگ‌های باقی‌مانده از غذا و رسوبات معدنی که در طی سال‌ها روی سطح دندان‌ها تشکیل شده‌اند، از دندان‌ها و اطراف لثه‌ها تمیز می‌شوند. این فرآیند به حفظ بهداشت دهان، جلوگیری از بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌کند. معمولاً دندانپزشکان جرمگیری را انجام می‌دهند و از ابزارهای مخصوصی برای ساییدن و از بین بردن رسوبات استفاده می‌کنند.

در پاسخ به سؤال شما مبنی بر اینکه «آیا جرم گیری دندان را سفید میکند» باید بگوییم که در این روش فقط جرم‌ها از روی دندان برداشته می‌شوند که به بهداشت دهان و دندان کمک شایانی می‌کند. جرم‌گیری دندان یکی از مراحل اساسی در مراقبت از سلامت دهان و دندان‌ها است و به عنوان یک فرآیند پیشگیرانه و درمانی مهم در حفظ سلامت دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. جرم‌گیری دندان معمولاً در مطب دندانپزشک یا مراکز بهداشت دهان و دندان انجام می‌شود.

جرمگیری دندان

عکسی از جرم‌گیری دندان

انواع تفاوت‌ بلیچینگ با جرمگیری دندان

بلیچینگ و جرم‌گیری دندان هردو از اقدامات دندانپزشکی زیبایی به منظور اصلاح طرح لبخند هستند و دو روش متفاوت از یکدیگر شناخته می‌شوند. بسیاری از افراد گمان می‌کنند بلیچینگ و جرمگیری دو روش یکسان هستند؛ اما با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. در ادامه، تفاوت‌ بلیچینگ و جرم گیری دندان را بررسی می‌کنیم.

1. میزان سفید شدن دندان ها؛ تفاوت جرمگیری و بلیچینگ

فرق جرمگیری و بلیچینگ در میزان سفید شدن دندان‌ها است. در فرآیند بلیچینگ ممکن است بسته به متد درمان و موادی که استفاده می‌شود، میزان سفید شدن دندان‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. معمولاً در فرآیند بلیچینگ، میزان سفید شدن دندان چیزی حدود 2 تا 8 سطح رنگ است. در صورت استفاده از کیت‌های بلیچینگ خانگی که دندانپزشک شما آن را تجویز می‌کند، فرد می‌تواند به‌طور خودکار کنترل کند تا چه حدی دوست د ارد دندان‌هایش سفید شوند.

برای سفید شدن دندان از روش جرمگیری استفاده نکنید؛ چراکه جرم‌گیری دندان معمولاً منجر به بهبود رنگ دندان‌ها به طور مستقیم نمی‌شود. اصلی‌ترین هدف جرمگیری پاکسازی دندان‌ها و اطراف لثه‌ است. در نتیجه، جرم‌گیری دندان تأثیر مستقیمی روی رنگ دندان‌ها ندارد و میزان سفیدی دندان‌ها پس از انجام جرم‌گیری تغییر آنچنانی نخواهد داشت. بااین‌حال، با از بین بردن پلاک و رسوبات معدنی از روی دندان‌ها، جرم‌گیری می‌تواند دندان‌ها را از لکه‌ها و تیرگی‌های سطحی پاک کند و به دندان‌ها احساس تمیزی و سفیدی بیشتری بدهد. این فرآیند معمولاً به بهبود بهداشت دهان و جلوگیری از بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان‌ها نیز کمک می‌کند. معمولاً دلایل جرم گرفتن دندان ها بسیار زیاد است که در مقاله جداگانه‌ای آن را بررسی کرده‌ایم.

2. متفاوت بودن نحوه انجام جرمگیری و بلیچینگ دندان

دومین فرق جرمگیری با بلیچینگ در نحوه انجام این روش‌های دندانپزشکی زیبایی است. بلیچینگ معمولاً با استفاده از مواد شیمیایی اکسیدانی انجام می‌شود. اکسیدان‌ها به سطح دندان‌ها نفوذ می‌کنند، لکه‌ها و رنگ‌های غیرطبیعی را از بین می‌برند و رنگ دندان را روشن می‌کنند. نحوه انجام جرم‌گیری دندان با استفاده از ابزارهای مخصوصی است که برای ساییدن و از بین بردن پلاک و رسوبات ایجادشده روی دندان استفاده می‌شوند.

3. هدف درمان؛ مهم ترین فرق بین جرم گیری با بلیچینگ

یکی از مهم‌ترین انواع تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان، هدف اصلی هردو روش درمانی است. هدف اصلی از بلیچینگ دندان، بهبود رنگ دندان و کاهش لکه‌ها و رنگ‌های غیرطبیعی است اما هدف اصلی جرم‌گیری دندان، پاکسازی پلاک، رسوبات معدنی و سایر ذرات مختلفی است که روی دندان‌ها و اطراف لثه‌ها تشکیل شده است.

4. متفاوت بودن هزینه جرم گیری و بلیچینگ دندان

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان، قیمت آن‌ها است. دلیل اصلی جرم‌گیری، حفظ سلامت و رفع رسوبات ایجادشده روی دندان‌ها است. در این روش، دندان‌ها در یک جلسه و در مطب سوهان کشیده، ساییده و جرم‌گیری می‌‌شوند. در بلیچینگ هدف اصلی سفید کردن دندان‌ها است. در نظر داشته باشید به دلیل تفاوت در نحوه انجام کار برای بلیچ دندان، تعداد جلسات بلیچینگ بیشتر است. همچنین کیفیت و برند مواد دندانپزشکی در بلیچینگ هزینه‌های آن را متغیر می‌کند.

در صورتی که به تشخیص پزشک و خواست بیمار جلسات بلیچینگ در منزل انجام شود، بیمار باید قالب مخصوص و مواد بلیچینگ را بخرد که هزینه جداگانه‌ای دربردارد. موارد دیگری همچون اعتبار و میزان تجربه دندانپزشک، تجهیزات مورد استفاده، محدوده جغرافیایی مطب، بیمه‌ی بیمار و... نیز بر هزینه بلیچینگ دندان و جرم گیری تأثیرگذارند. در حالت کلی، هزینه جرم گیری دندان کمتر از قیمت بلیچینگ می‌شود.

مقایسه بلیچینگ و جرم گیری دندان از نظر دوام و ماندگاری  

میزان ماندگاری بلیچینگ یا جرم گیری دندان بسته به عوامل مختلفی همچون ساختار دندان، ژنتیک فرد، تخصص دندانپزشک، عوامل محیطی، روش انجام، مراقبت‌های پس از انجام کار و موارد دیگر بستگی دارد. در هر صورت، جرمگیری و بلیچ دو روش درمانی موقت در دندانپزشکی زیبایی محسوب می‌شوند و دائمی نیستند. معمولاً پس از گذشت یک سال افراد باید مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنند تا جرمگیری یا بلیچینگ برای آن‌ها انجام شود.

دلایل زرد شدن دندان ها چیست؟

یکی از دلایل مهمی که جرمگیری و بلیچینگ دندان برای افراد تجویز می‌شود، زرد شدن دندان‌ها است. معمولاً بسیاری از کارهایی که برای زیباتر شدن و بهبود ظاهر دندان‌ها انجام می‌شوند، به دلیل زرد شدن و تغییر رنگ دندان‌ها است. زرد شدن دندان دلایل متعددی دارد که در ادامه عمده‌ترین دلایل آن را برای شما بررسی می‌کنیم.

  • مصرف مواد رنگی: مصرف موادی مانند قهوه، چای، نیکوتین، سیگار، قلیان و سایر مواد رنگی می‌تواند به تغییر رنگ دندان‌ها به زرد یا قهوه‌ای منجر شود.
  • سن افراد: با بالا رفتن سن، لایه مینرال دندان‌ها نازک‌تر و لایه‌ی زیرین که به طور طبیعی زردی دارد، آشکارتر می‌شود؛ بنابراین افزایش سن به‌خودی‌خود یکی از دلایلی است که تغییر رنگ دندان‌ها را به همراه دارد.
  • ژنتیک: یکی دیگر از عوامل تغییر رنگ دندان‌ها ژنتیک است. عوامل ژنتیکی می‌توانند تأثیراتی در رنگ دندان‌ها داشته باشند. برخی افراد به طور طبیعی دندان‌های زردتری دارند و برخی دیگر نیز به دلیل ژنتیک، مستعد تغییر رنگ دندان‌ها هستند.
  • بیماری‌ها و داروها: برخی از بیماری‌ها و داروها هستند که می‌توانند به طور غیرمستقیم باعث ایجاد تغییر رنگ در دندان‌ها شوند.
  • خوردگی: پوسیدگی دندان‌ها می‌تواند باعث ضعیف شدن ساختار دندان و سپس تغییر رنگ آن‌ها شود.
  • مراقبت نامناسب از دهان و دندان: نقص در بهداشت دهان و تمیز نکردن منظم دندان باعث ایجاد لایه‌های رسوبی روی دندان‌ها می‌شود و رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد.
  • مصرف مواد شیمیایی: مصرف موادی مانند اسید میوه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند باعث تخریب لایه‌های مینرالی دندان و زرد شدن آن‌ها شود.
  • صدمه‌ها و آسیب رساندن به دندان: آسیب‌ و ضربه‌ به دندان‌ می‌تواند باعث تغییر رنگ و خوردگی آن‌ها شود.
  • استفاده از لایه‌بردارها: استفاده مداوم از خمیردندان‌های لایه‌بردار، استفاده از پودرهای سفیدکننده و لایه‌بردار و ... همه و همه باعث ضعیف شدن و از بین بردن مینای دندان و زردی آن‌ها می‌شود.

با توجه به موارد گفته شده در بالا، حالا دیگر می‌دانید که دلایل زرد شدن رنگ دندان‌ها چیست. با توجه به این دلایل راه‌هایی همچون بلیچینگ و جرم‌گیری کمک می‌کنند تا زیبایی و سلامت به دندان‌های شما بازگردند. سفید شدن دندانهای زرد در یک روز با روش جرمگیری و بلیچینگ امکان‌پذیر است.

بلیچینگ یا جرمگیری؛ همه چیز بستگی به شما دارد

در این مقاله برای شما توضیح دادیم که تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان در چیست. بلیچینگ دندان برای بهبود و روشن کردن رنگ دندان‌ها، کاهش لکه‌ها و رنگ‌های غیرطبیعی به کار می‌رود. جرم‌گیری دندان نیز برای پاکسازی پلاک و رسوبات معدنی از روی دندان‌ها و لثه‌ها استفاده می‌شود. هردو روش می‌توانند بهبود ظاهر دندان‌ها و بهداشت دهان را برای افراد به ارمغان بیاورند، اما با توجه به نیازها و وضعیت دندان‌ها، ممکن است یکی از این روش‌ها مناسب‌تر باشد.

ما به شما توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری، با دندانپزشک یا پزشک بهداشت دهان و دندان مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید تا بهترین روش را برای زیبایی و سلامت دندان‌ها به شما پیشنهاد کنند.

سؤالات متداول:

1. تفاوت بروساژ و بلیچینگ در چیست؟

تفاوت بلیچینگ و جرمگیری دندان در میزان سفید شدن دندان‌ها، متفاوت بودن هزینه جرم گیری و بلیچینگ دندان، هدف درمان و نحوه انجام هرکدام از این روش‌ها است.

2. برای سفید شدن دندان از جرمگیری استفاده کنیم یا بلیچینگ؟

جرمگیری دندان فقط به پاکسازی جرم‌ها از روی پلاک دندان می‌پردازد و برای بهداشت دهان و دندان روش مناسبی است، اما سفید کردن دندان‌ها با استفاده از روش بلیچینگ نه‌تنها آسیبی به دندان‌ها نمی‌زند، بلکه با از بین بردن لکه‌های دندان به تمیزی و درخشان شدن دندان‌های شما کمک شایانی می‌کند. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66