کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

بررسی انواع روش های اصلاح طرح لبخند

04 شهریور ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

اصلاح طرح لبخند، به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که با هدف زیباتر کردن طرح لبخند انجام می‌شوند. گاهی ممکن است دندان‌هایتان سالم باشند، اما از فرم آن‌ها یا رنگشان رضایت نداشته باشید. در این مواقع می‌توانید با بررسی انواع طرح لبخند و انجام یکی از روش‌های زیبایی دندانپزشکی، دندان‌های خود را به همان شکلی که می‌خواهید تغییر دهید. در این مقاله قرار است به بررسی انواع روش های اصلاح طرح لبخند بپردازیم تا دید بهتری نسبت به این روش زیبایی داشته باشید. با خواندن این مقاله اطلاعات دقیقی از انواع روش‌های طرح لبخند به دست می‌آورید.

1. بلیچینگ دندان

یکی از روش های اصلاح طرح لبخند که نسبت‌به سایر روش‌ها آسان‌تر و ارزان‌تر محسوب می‌شود، بلیچینگ دندان است. بلیچینگ دندان با هدف سفیدتر کردن و از بین‌ بردن لکه‌های دندانی انجام می‌شود. در بلیچینگ، دندانپزشک زیبایی از ژل سفیدکننده حاوی هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید با غلظت‌های بالا روی دندان بیمار استفاده می‌کند و باعث حذف لکه‌ها و تیرگی‌ها از روی دندان‌ها می‌شود. از مزایای بلیچینگ دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن‌تر شدن دندان‌ها
  • از بین رفتن لکه‌ها و تیرگی‌ها
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • زیباتر شدن دندان‌ها
  • مقرون‌به‌صرفه بودن
  • سریع و بی‌خطر

بلیچینگ به دو صورت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ انجام می‌شود. در هردو روش، بلافاصله می‌توانید نتایج درمان را مشاهده کنید. روش آفیس بلیچینگ تحت نظر دندانپزشک انجام می‌شود و غلظت مواد سفیدکننده در آن بیشتر است.

بلیچینگ دندان برای چه کسانی مناسب است؟

معمولاً انجام بلیچینگ دندان به افرادی که شرایط پایین را دارند توصیه می‌شود:

  • افرادی که سیگار می‌کشند.
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند.
  • افرادی که بیش‌ازحد از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی مثل قهوه، نوشابه، پفک و... استفاده می‌کنند.
  • افرادی که قبل از 8 سالگی تحت درمان آنتی‌بیوتیکی با تتراسایکلین یا داکسی‌سایکلین قرار گرفته‌اند.
  • افراد مسن که دندان‌هایشان به دلیل ضعیف شدن لایه خارجی، زرد به نظر می‌رسد.

اگر تنها مشکل دندان‌هایتان، زردی و تیرگی آن‌ها است، بلیچینگ دندان روشی مقرون‌به‌صرفه و مؤثر برای حل این مشکل است. دندانپزشک لایه‌ای از ژل سفیدکننده را روی دندان‌هایتان قرار می‌دهد و بعد با نور خاصی به آن می‌تابد. بلیچینگ دندان تنها در عرض یک ساعت انجام می‌شود و نتایج آن را بلافاصله می‌بینید.  

اصلاح طرح لبخند با بیلیچینگ دندان

عکسی از بیلیچینگ دندان 

2. لمینت دندان

روکش لمینت دندان یکی دیگر از روش های اصلاح طرح لبخند به شمار می‌آید و نواقص دندان از جمله شکستگی، لب‌پرشدگی، فاصله زیاد و تغییر رنگ با نصب یک روکش از جنس سرامیک پرسلن رفع می‌شوند. روکش‌های لمینتی مخصوص دندان‌های فرد ساخته می‌شوند و استحکام بالایی دارند. 

3. کامپوزیت دندان

باندینگ دندان یا ونیر کامپوزیت دندان یکی از روش‌های مهم و پرمخاطب در دندانپزشکی زیبایی و برای اصلاح طرح لبخند است. در این روش، دندانپزشک مواد خمیرمانند کامپوزیت را به صورت لایه‌به‌لایه روی دندان قرار و به آن‌ها فرم می‌دهد. کامپوزیت دندان می‌تواند نواقص جزئی مثل ترک‌خوردگی، تغییر رنگ و زردی دندان‌ها را رفع کند. این روش، کاملاً بی‌خطر و بدون درد است. با کامپوزیت دندان همچنین می‌توان اندازه و فرم دندان‌ها را تغییر داد.  

4. پر کردن دندان با مواد سفید

یکی از مواردی که طرح لبخند را زشت می‌کند، وجود پرکردگی‌های قدیمی با مواد آمالگام است. مواد آمالگام، موادی فلزی سیاه‌رنگ هستند که از آن‌ها برای پرکردن دندان‌ها استفاده می‌شود. رنگ سیاه این مواد، با رنگ دندان فرد شدیداً تضاد دارد و باعث زشت شدن لبخند می‌شود. امروزه می‌توان با استفاده از مواد همرنگ دندان از جنس کامپوزیت، دندان‌های عصب‌کشی‌شده را به طبیعی‌ترین شکل ممکن پر کرد. پر کردن دندان با مواد سفید یا مواد کامپوزیتی، به خصوص برای دندان‌های جلویی، به کار برده می‌شود. 

5. ایمپلنت دندان

بی‌دندانی، بدترین اتفاقی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود آن را تجربه کند. کاشت ایمپلنت دندان، روش استاندارد برای پرکردن جای خالی دندان‌های ازدست‌رفته است. از مزایای این روش می‌توان به موارد پایین اشاره کرد:

  • بهبود تکلم و جلوگیری از تغییر لحن 
  • جلوگیری از تحلیل استخوان
  • راحتی در غذا خوردن و نداشتن استرس برای جدا شدن دندان هنگام جویدن غذا
  • رسیدگی راحت 
  • دوام و استحکام بالا 
  • جلوگیری از تغییر فرم صورت و افتادگی گونه‌ها
  • جلوگیری از جابه‌جایی دیگر دندان‌ها

در کاشت ایمپلنت، پیچ ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد و از تحلیل رفتن آن جلوگیری می‌کند. پس از نصب روکش و تاج نهایی، این پروتز ظاهری کاملاً شبیه به دندان‌های طبیعی دارد.

اصلاح طرح لبخند با ایمپلنت دندان

تصویری از ایمپلنت دندان 

6. ارتودنسی دندان

ارتودنسی یکی از روش های اصلاح طرح لبخند است و برای افرادی با دندان‌های به‌شدت کج و نامرتب انجام می‌شود. در روش ارتودنسی دندان به کمک براکت و سیم، متخصص ارتودنسی دندان‌ها را مرتب و منظم می‌کند. ارتودنسی درمانی نسبتاً طولانی است، اما نتایج رضایت‌بخشی به همراه دارد. در حین پروسه درمان، باید منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا سلامت دندان‌ها بررسی شود. 

7. جراحی لثه

برای افرادی که طرح لبخند لثه‌ای دارند، یکی از روش های اصلاح طرح لبخند جراحی لثه است. جراحی لیفت لثه با حذف بافت اضافی لثه‌ها شکل لبخند را تصحیح می‌کند. لیفت لثه بین اندازه دندان و لثه تعادل ایجاد و خط لثه را متقارن و زیباتر از قبل می‌کند. جراحی لیفت لثه معمولاً برای افرادی که در پایین نام می‌بریم استفاده می‌شود.

  • افراد مبتلا به بیماری‌های لثه‌ای
  • افرادی که لب بالایی‌شان کوتاه‌تر از حد نرمال است.
  • افرادی که اندازه دندان‌هایشان کوچک‌تر از حد معمول است.
  • افرادی که به طور ژنتیکی مستعد داشتن بافت لثه بیشتری هستند.
  • افرادی که درگیر عقب‌رفتگی لثه هستند.

لیفت لثه معمولاً در طول یک جلسه انجام می‌شود و دندانپزشک پس از معاینه، خط جدید لثه را علامت‌گذاری می‌کند. در صورت رضایت شما از خط لثه جدید، بی‌حسی تزریق می‌شود و بافت لثه اضافی از قسمت خط با لیزر بریده می‌شود. عمل لیفت لثه با لیزر انجام می‌شود و به بخیه نیازی ندارد. درد و ناراحتی بعد از عمل لیفت لثه، بسیار خفیف است و بعد از 24 ساعت خود‌به‌خود رفع می‌شود. پس از گذشت یک هفته لثه‌ها کاملاً بهبود پیدا می‌کنند. 

8. جراحی فک و صورت 

گاهی اوقات اصلاح طرح لبخند با درمان جلوزدگی فک انجام می‌شود. وقتی فک بالا یا پایین با یکدیگر در یک‌راستا نباشند، این مشکل را نمی‌توان با ارتودنسی یا روکش لمینت دندان درمان کرد. در این مواقع باید جراحی فک انجام و فک جابه‌جا شود. پس از جراحی، جلوزدگی فک درمان و طرح لبخند اصلاح می‌شود. 

نکات مهم در اصلاح طرح لبخند چیست؟

در بررسی انواع روش های اصلاح طرح لبخند، موارد و نکات پایین اهمیت دارند:

  • تناسب طول و عرض دندان‌ها
  • تناسب رنگ دندان با رنگ پوست
  • تناسب شکل دندان با فرم صورت 
  • خط لبخند
  • سن و جنسیت فرد 

انواع روش های اصلاح طرح لبخند برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از سؤالات مهمی که درباره بررسی انواع طرح لبخند وجود دارد، این است که آیا انجام این عمل محدودیت دارد؟ آیا همه افراد می‌توانند این عمل را انجام دهند؟ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای اصلاح طرح لبخند این است که این روش محدودیت خاصی ندارد. همه افراد می‌توانند با روش‌های اصلاح طرح لبخند، به زیباتر شدن لبخندشان کمک کنند.

اصلاح طرح لبخند روش‌های گوناگونی دارد که برای افراد مختلف با شرایط متفاوت انجام می‌شود. تنوع روش‌های اصلاح طرح لبخند باعث می‌شود تا استفاده از این روش محدودیتی نداشته باشد. کافی است یک دندانپزشک باسابقه در زمینه طراحی لبخند پیدا کنید و درباره بررسی انواع طرح لبخند با او مشورت کنید. دندانپزشک بهترین و مناسب‌ترین روش برای اصلاح طرح لبخند را با در نظر گرفتن شرایط‌ شما انتخاب می‌کند. 

انواع روش های طرح لبخند برای زیباتر شدن خنده شما

در این مقاله به بررسی انواع روش های اصلاح طرح لبخند و مزایا و معایب هرکدام پرداختیم. بلیچینگ، ارتودنسی، لمینت، کامپوزیت، ایمپلنت و لیفت لثه جزو پرمتقاضی‌ترین روش‌های اصلاح طرح لبخند محسوب می‌شوند. اصلاح طرح لبخند یکی از بهترین روش‌های زیبایی و ترمیمی در حوزه دندانپزشکی است و تغییر چشم‌گیری در چهره فرد ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد. اگر قصد انجام عمل طراحی لبخند را دارید، در کلینیک دکتر ابوالقاسمی می‌توانید این عمل را با خیالی راحت انجام دهید.  

سؤالات متداول 

1. هزینه اصلاح طرح لبخند در سال ۱۴۰۲ چند است؟ 

با توجه به نوع اصلاح لبخندی که با مشورت پزشک انتخاب می‌کنید، هزینه متفاوتی برای اصلاح لبخند برایتان در نظر گرفته می‌شود. 

2. مهم‌ ترین عوارض بعد از اصلاح طرح لبخند چیست؟ 

اگر دکتر مناسبی برای اصلاح طرح لبخند انتخاب نکنید، ممکن است دچار عفونت دندان و لثه شوید. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66