کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

جراحی سینوس لیفت چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

30 دی ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

در این مقاله شما را با جراحی سینوس لیفت و مزایای آن آشنا خواهیم کرد. همچنین شما با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که این جراحی چگونه اجرا می‌شود و چه مزایا و معایبی دارد. اگر می‌خواهید بدانید سینوس لیفت چیست و برای چه کسانی مناسب است، تا انتهای این مقاله با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه شوید.

جراحی سینوس لیفت چیست؟

قبل از آنکه بگوییم جراحی سینوس لیفت چیست، باید ضرورت این جراحی را درک کنیم. بسیاری از افرادی که دندان‌های عقبی فک بالایی خود را از دست داده‌اند، به‌مرور استخوان‌هایشان در این قسمت تحلیل خواهد رفت. به همین دلیل، اگر قصد داشته باشند ایمپلنت دندان انجام دهند، با مشکل مواجه خواهند شد. سینوس لیفت به نوعی برای افزایش طول عمر ایمپلنت دندان انجام می‌شود.

هدف از جراحی سینوس لیفت، ایجاد استخوان کافی برای حمایت از کاشت ایمپلنت دندان است. اما سینوس فک بالا چیست؟ سینوس فک بالا فضایی پر از هوا است که در مجاورت بینی، درست در بخش بالایی دندان‌های پرمولر و مولر بالایی و زیر چشم قرار دارد. 

استخوان سینوس فک بالا را غشایی نازک پوشانده است؛ جراحان در عمل لیفت سینوس این فضا را بالا می‌کشند تا بستری برای کاشت استخوان و ایمپلنت‌های دندانی فراهم شود. 

معمولا عمل سینوس لیفت قبل یا همزمان با کاشت ایمپلنت اجرا می‌شود. بازه زمانی اجرای این عمل تا ترمیم دندان، بین 6 تا 12 ماه متغیر است؛ هر چند در بعضی از افراد می‌تواند طولانی‌تر باشد.

جراحی سینوس لیفت چیست

تصویری از سینوس لیفت

 مزایای جراحی سینوس لیفت

قبل از تصمیم‌گیری برای ایمپلنت دندان لازم است بدانید مزایای جراحی سینوس لیفت چیست و به چه منظور انجام می‌گیرد. از آنجا که جراحی‌ها، آسیب زیادی به بدن وارد می‌کنند، لازم است پیش از انجام هر کاری آگاهی لازم را کسب کنیم تا با خاطری آسوده‌تر در مسیر فرآیند درمانی قدم بگذاریم. مواردی که در ادامه می‌آوریم، مهمم‌ترین مزایای جراحی سینوس لیفت هستند.

بهبود ساختار استخوان

لیفت سینوس ارتفاع لازم استخوان را برای کاشت موفقیت‌آمیز ایمپلنت دندان فراهم می‌کند.

بهبود زیبایی ظاهری

ایمپلنت‌های دندانی با کمک یک پایه ایمن می‌توانند به بازیابی ظاهر و عملکرد دندان‌ها کمک کنند. این وضعیت به شما کمک می‌کند که با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید، غذا بخورید و لبخند بزنید.

 معایب جراحی سینوس لیفت

هر اقدام پزشکی، جراحی یا غیر جراحی، در کنار مزایا معایبی هم دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. معایب جراحی سینوس لیفت هم به همین منظور در ادامه آمده‌اند.

ریسک جراحی

جراحی سینوس لیفت مانند هر روش جراحی دیگر، خطرات عمومی مانند عفونت، خونریزی یا واکنش نامطلوب به بیهوشی را در پی دارد. عوارض سینوس لیفت ممکن است تا مدت‌ها ادامه داشته باشد و به مراقبت جدی نیازمند است.

نقاهت طولانی

گاهی در موارد شدید، ممکن است به چند ماه زمان نیاز باشد تا حفره دهان برای کاشت ایمپلنت آماده شود.

هزینه اضافی

جراحی سینوس لیفت هزینه بیشتری را به بیماران اضافه خواهد کرد؛ از آنجایی که کاشت هم به خودی خود هزینه‌بر است، این جراحی باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

 انواع جراحی سینوس لیفت

این جراحی به دو روش انجام می‌شود:

  • جراحی سینوس باز
  • جراحی سینوس بسته

جراحی سینوس لیفت باز

در روش سینوس لیفت باز، در صورت وجود مقداری استخوان، موادی برای بالاتر کشیدن غشای اضافه به سینوس پیوند می‌خورد. در این روش، پزشکان تا زمان بهبود کامل استخوان، عمل کاشت ایمپلنت را انجام نمی‌دهند. 

اگر استخوان موجود نباشد، مواد به همراه ایمپلنت همزمان کاشته می‌شوند.

جراحی سینوس لیفت بسته

 در جراحی بسته، سینوس با ضربه ملایم در عمل کاشت ایمپلنت لیفت خواهد شد. در این روش درمانی مواد پیوندی از طریق همان محل آماده‌سازی ایمپلنت همزمان در سینوس قرار می‌گیرند.

 جراحی سینوس لیفت چگونه انجام می شود؟

شاید دوست داشته باشید بدانید که مراحل عمل سینوس لیفت چیست و این جراحی چطور انجام می‌شود. قبل از جراحی، باید پروسه خاصی را بگذرانید تا اولا پزشک مطمئن شود کاندیدای مناسبی برای عمل سینوس لیفت هستید و ثانیا نوع پیوند استخوان را تعیین کنند.

رایج‌ترین استخوان‌هایی که برای لیفت مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • استخوان آلوژنیک که از فردی دیگر برای اهدا گرفته می‌شود.
  • استخوان اتوژن یا استخوان خود بیمار که از سایر نواحی بدن یا دهان گرفته خواهد شد.
  • زنوگرافت یا استخوان موجودات دیگر، در این مورد معمولا از استخوان گاو استفاده می‌شود.

بعد از تعیین نوع استخوان و قبل از جراحی، پزشک با کمک اشعه ایکس فک و سینوس‌های متقاضی را به دقت مطالعه می‌کند تا طرح درمان برنامه‌ریزی شود. در روز جراحی، مراحل زیر دنبال خواهد شد:

  1. جراح بافت لثه را برش می‌دهد.
  2. بافت کاملا بلند خواهد شد تا استخوان فک فوقانی نمایان شود.
  3. دندانپزشک به اندازه دایره‌ای کوچک، استخوان را برش می‌دهد.
  4. جراح قطعه استخوانی را وارد فضای حفره سینوس می‌کند و سوراخ با پیوند استخوان پر می‌شود.
  5. در نهایت برش بسته خواهد شد و پس از اتمام جراحی دوران نقاهت آغاز می‌شود.

جراحی سینوس لیفت چیست

قبل و بعد از جراحی سینوس لیفت

مراقبت های بعد از جراحی سینوس لیفت

  • دوران نقاهت سینوس لیفت حدودا بین 6 تا 12 ماه طول می‌کشد. بسته به نوع استخوان انتخابی، ممکن است یک یا دو محل جراحت داشته باشید؛ جراحت محل پیوند و جراحت محلی که استخوان را از آن برداشته‌اند. به همین دلیل لازم است که دقت بیشتری در مراقبت از محل جراحی به عمل بیاورید.
  • تا یک ماه بعد از جراحی، از قرارگیری در معرض موقعیت‌هایی که موجب عطسه می‌شود، جلوگیری کنید. عطسه می‌تواند دوره نقاهت را افزایش دهد. اگر عطسه می‌کنید، حتما تلاش کنید تا از طریق دهان این کار را انجام دهید تا فشار باد از بینی خارج نشود.
  • پرواز با هواپیما و تحت فشار می‌تواند فشار بر سینوس را افزایش دهد و به همین دلیل، ممنوع است. 
  • به خودتان فشار نیاورید؛ بلند کردن اجسام سنگین، نواختن سازهای بادی یا هر فعالیتی که باعث خروج باد از بینی شود، خودداری کنید.
  • تا سپری شدن زمان بهبودی، سیگار نکشید. 
  • ممکن است پزشک به شما داروهای ضداحتقان تجویز کند. این داروها به کاهش فشار در سینوس‌ها کمک می‌کند. همچنین داروهای آنتی بیوتیک را تا انتهای دوره درمان ادامه دهید.
  • تمیز نگه داشتن دهان برای کاهش میزان عفونت ضروری است. لازم است روز بعد از جراحی آب نمک غرغره کنید. برای این کار یک دوم قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید. لازم است که کل محلول را طی پنج دقیقه مورد استفاده قرار دهید. این کار را تا 5 روز ادامه دهید.
  • به مدت 48 ساعت از مسواک زدن ناحیه بخیه خودداری کنید. بسیار آرام مسواک بزنید تا به ناحیه برش آسیبی وارد نشود.

چه افرادی باید جراحی سینوس لیفت انجام دهند

شرایط کاندیدای مناسب سینوس لیفت باز چیست؟ معمولا زمانی نیاز به لیفت سینوس احساس می‌شود که فرد قصد جایگزینی دندان ازدست‌رفته را با ایمپلنت داشته باشد. اگر مدت‌زمانی طولانی از پروتز یا بریج دندان استفاده کرده باشید یا دندان ازدست‌رفته‌ای دارید که درمان ترمیمی طی نکرده است، ممکن است به سینوس لیفت نیاز پیدا کنید.

سایر دلایل نیاز به لیفت سینوس عبارتند از:

  • وقتی سینوس فک بالا به فک بالایی نزدیک باشد، خطر نفوذ ایمپلنت افزایش می‌یابد. به همین دلیل ممکن است پزشک این روش جراحی را توصیه کند تا مطمئن شود که ایمپلنت در جای خود محکم است.
  • بیماری‌های پریودنتال از دیگر شرایطی هستند که افراد را کاندیدای لیفت سینوس خواهند کرد. این وضعیت باعث تحلیل استخوان در فک می‌شود و به رسیدگی نیاز دارد.
  • در صورت عدم درمان پوسیدگی دندان، احتمال گسترش و نفوذ آن به استخوان افزایش می‌یابد. به این ترتیب استخوان برای ایمپلنت نامناسب خواهد شد و پزشک ناچار است برای بهبود این وضعیت، جراحی سینوس لیفت را توصیه کند.

 تفاوت لیفت سینوس و پیوند استخوان چیست؟ 

در گام آخر، بد نیست به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت بین پیوند استخوان و سینوس لیفت دندان چیست. در واقع پیوند استخوان و سینوس لیفت، یک هدف واحد را دنبال می‌کنند. هر دو روش به منظور حمایت از بافت استخوانی برای پشتیبانی از ایمپلنت انجام می‌شوند. در هر دو روش هم از بافت استخوانی برای پر کردن فضای خالی یا تقویت فضای مورد نظر استفاده می‌شود، اما تفاوت سینوس لیفت و پیوند استخوان این است که اولی برای فک بالا و دومی برای فک پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

خدمات ایمپلنت و جراحی لیفت سینوس در کلینیک دکتر ابوالقاسمی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با جراحی سینوس لیفت، عوارض و مراقبت‌های بعد از آن آشنا کنیم. شما می‌توانید برای دریافت خدمات دندانپزشکی و اصلاح طرح لبخند، همچنین دریافت ایمپلنت‌ دندان، با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی ارتباط بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا خدمات دندانپزشکی را با بهترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. برای دریافت مشاوره یا رزرو نوبت، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. جراحی سینوس لیفت چیست؟

جراحی سینوس لیفت به منظور افزایش حجم و بهبود شکل سینوس (فضای پر بین استخوان فک و بینی) انجام می‌شود. در این جراحی، مواد پیوند استخوان به سینوس اضافه می‌شود. این روش معمولا برای افرادی که به علل مختلفی مثل کاشت ایمپلنت دندان در فک بالا به استحکام بیشتری نیاز دارند، توصیه می‌شود. جراحی سینوس لیفت حتی شکل چهره را بهبود می‌دهد و یک ظاهر جوان‌تر و طبیعی تر ایجاد می‌کند.

2. بهبود پس از جراحی سینوس لیفت چه مدت طول می‌کشد؟

زمان بهبود پس از جراحی سینوس لیفت به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله شدت جراحی، مهارت جراح، وضعیت سلامت عمومی بیمار و رعایت دقیق توصیه‌های پساجراحی. اغلب افراد یک تا دو هفته پس از جراحی توانایی برگشت به فعالیت‌های روزمره خود را به دست می‌آورند، اما بهبود نهایی و دیده شدن نتایج نهایی ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه به طول بینجامد. به هر حال، باید توجه داشت که هر بدنی به شکل متفاوتی به جراحی و بهبودی واکنش نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66