کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

نحوه صحیح درمان خانگی عفونت دندان چگونه است؟

02 اسفند ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

عفونت دندان گاهی می‌تواند بسیار آزاردهنده و دردناک باشد. اما نگران نباشید! شما می‌توانید با روش‌های خانگی، درد، التهاب و مشکلات ناشی از عفونت دندان را تسکین دهید. در این مقاله شما را با درمان خانگی عفونت دندان آشنا کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بهترین راه برای درمان عفونت دندان: مراجعه به پزشک 

طبیعتا بهترین راه برای درمان قطعی عفونت دندان این است که به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک با تشخیص علت عفونت دندان، درمان ریشه عفونت و تجویز آنتی بیوتیک می‌تواند مشکل شما را حل کند. اگر به عفونت دندان مبتلا شدید و درد زیادی دارید، می‌توانید تا زمانی که به دندانپزشک برسید از روش‌های خانگی زیر برای بهبود التهاب و درد کمک بگیرید.

استفاده از دارو و چرک خشک کن  

استفاده از آنتی بیوتیک‌های بدون نسخه می‌تواند تا حدود زیادی علائم عفونت را کنترل کند و باعث بهبود علائم التهاب و درد شود. مسکن‌های ضد التهابی مانند ایبوپروفن و آنتی بیوتیک‌هایی نظیر آموکسی سیلین، پنی سیلین، سفالکسین، آزیترومایسین و کوآموکسی کلاو از مهم‌ترین آنتی بیوتیک‌هایی هستند که می‌توان برای مبارزه با عفونت دندان از آن‌ها استفاده کرد. 

میان این گزینه‌ها، آموکسی سیلین اولین انتخاب است؛ چون تاثیر زیاد و عوارض نسبتا کمتری دارد. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که اگر به پنی سیلین حساسیت ندارید، برای کنترل عفونت دندان، آموکسی سیلین 500 را به مدت 3 تا 7 روز و هر روز سه بار، مصرف کنید.

در صورتی که به پنی سیلین حساسیت دارید، آزیترومایسین گزینه بهترین برای شما خواهد بود. آزیترومایسین 500 را روز اول و برای ادامه از آزیترومایسین 250 استفاده کنید.

درمان خانگی عفونت دندان

استفاده از دارو و چرک خشک کن

 شست و شوی دهان با آب نمک؛ رایج ترین درمان خانگی عفونت دندان 

آب نمک می‌تواند یکی دیگر از سدهای دفاعی شما در برابر عفونت‌های باکتریایی باشد. با قرقره کردن آب نمک می‌توانید علاوه‌بر ضد عفونی کردن محیط دهان، بوی بد آن را هم از بین ببرید. جالب است بدانید که آب نمک، درمانی مناسب برای دندان‌درد هم محسوب می‌شود. پس اگر عفونت دندان باعث بروز درد در دهانتان شده است، تا زمان رسیدن به مطب دندانپزشکی، از آب نمک کمک بگیرید.

کمپرس آب سرد 

کمپرس سرد نمی‌تواند عفونت را کنترل کند، اما می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد. اگر در دوره بارداری هستید و باید آنتی بیوتیک را با ملاحظاتی خاص مصرف کنید، بهترین روش برای کنترل درد ناشی از عفونت این است که از کمپرس آب سرد کمک بگیرید. برای استفاده از کمپرس سرد، کافی است تکه‌های یخ را در حوله‌ای خشک قرار دهید. این کمپرس را حدود 15 دقیقه روی ناحیه نگه دارید و برای اثربخشی، آن را چندبار در روز تکرار کنید.

 استفاده از جوش شیرین؛ از درمان های خانگی قدرتمند عفونت دندان

جوش شیرین یکی از درمان‌های قدرتمند و تاثیرگذار برای کاهش التهاب و حساسیت دندان است. همچنین جوش شیرین می‌تواند التهاب لثه را کاهش دهد و به‌عنوان درمانی موقت برای عفونت دندان عمل کند. پس اگر دنبال درمان خانگی عفونت دندان و ورم صورت هستید، می‌توانید خمیر جوش شیرین را امتحان کنید.

برای استفاده از این ماده، کافی است دو قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کرده و از آن به‌عنوان دهانشویه استفاده کنید. 

 استفاده از اسانس وانیل

عصاره وانیل، یکی از داروهای خانگی اثرگذار در کنترل و بهبود درد دندان است. همچنین وانیل نوعی آنتی اکسیدان طبیعی محسوب می‌شود و می‌تواند تا حدود زیادی از التهاب کم کند. اگر دندان‌درد دارید، کمی عصاره وانیل را روی پنبه بریزید و روی دندان‌تان قرار دهید. عجیب است اما تاثیر این عصاره روی دندان‌درد و کاهش التهاب، قابل توجه خواهد بود.

درمان خانگی عفونت دندان با اسانس وانیل

 استفاده از اسانس وانیل

 استفاده از اسانس آویشن؛ محبوبترین درمان خانگی برای عفونت دندان

اسانس آویشن به خاطر خواص ضد باکتریایی، نوعی درمان خانگی محبوب برای عفونت دندان محسوب می‌شود. این درمان خانگی می‌توان به‌صورت موقت باعث تسکین دندان‌درد شود و به مبارزه با عفونت کمک کند. برای استفاده از آویشن به‌عنوان درمان خانگی عفونت دندان، کافی است آن را با روغنی حامل مانند روغن نارگیل یا زیتون ترکیب کنید و روی دندان‌تان بگذارید.

استفاده از اسانس میخک

استفاده از اسانس میخک روی دندان ملتهب و دردناک می‌تواند موضع دردناک را بی‌حس کند و درد را کاهش دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که ویژگی‌های آنتی بیوتیک اسانس میخک، علائم التهاب و عفونت دندان را کاهش می‌دهد و به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. 

البته اگر قصد دارید از روغن میخک به‌عنوان درمان خانگی عفونت دندان و ورم صورت استفاده کنید، باید مطمئن شوید که بدن‌تان هیچ واکنش آلرژیک خاصی به آن نشان نمی‌دهد؛ چون بعضی افراد در اثر استفاده از روغن میخک، دچار عوارض جانبی خواهند شد.

 استفاده از اسانس پونه کوهی یا اورگانو 

اسانس پونه کوهی یا اورگانو خواص ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی زیادی دارد. همین ویژگی باعث شده است که پونه کوهی گزینه‌ای عالی برای کاهش تورم و درد ناشی از آبسه و عفونت دندان بسیار مفید باشد. برای بهره‌گیری از پونه کوهی به‌عنوان راهی برای کاهش موقت عفونت دندان، آن را با روغن حامل (مانند روغن نارگیل، جوجوبا و...) ترکیب کنید و به لثه بمالید.

استفاده از سیر 

گاهی می‌توان از سبزیجات در درمان و کنترل باکتری‌های دهان استفاده کرد. اگر دندان‌دردتان خفیف است، می‌توانید سیر را به‌صورت پوره دربیاورید و مقداری نمک را برای بهبود طعم به آن اضافه کنید و روی دندان‌تان بمالید. 

مصرف چای شنبلیله 

در بیشتر موارد عفونت دندان باعث درد شدید آن خواهد شد. چای شنبلیله به‌طور طبیعی حاوی خواص متعددی است که از جمله آنها می‌‌توان به تسکین درد اشاره کرد. اگر شنبلیله در دسترس دارید، مقداری از آن را دم کنید و بنوشید تا متوجه تاثیر آن در دندان‌دردتان شوید.

استفاده از چای سیاه کیسه‌ای 

از دیگر راه‌های درمان خانگی عفونت دندان و درد ناشی از آن می‌توان به استفاده از چای سیاه کیسه‌ای اشاره کرد. حتی می‌توانید با این روش، درد ناشی از آبسه را هم جبران کنید. برای دستیابی به این هدف یک چای کیسه‌ای را خیس کنید و در محل دندان‌ دردناک‌تان بفشارید. همچنین می‌توانید چای کیسه‌ای را فریز کنید و روی دندان بگذارید تا به کاهش درد منجر شود.

درمان عفونت دندان با آب اکسیژنه 

 هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه یکی دیگر از درمان‌های مناسبی است که می‌توانید برای بهبود درد دندان ناشی از عفونت، از آن بهره ببرید. این محلول به سادگی در تمام داروخانه‌ها پیدا می‌شود. آب اکسیژنه می‌تواند مستقیما به عفونت دندان حمله کند و عوارض ناشی از آن را کاهش دهد.

برای استفاده از خواص آب اکسیژنه و کاهش درد ناشی از عفونت، مقداری مساوی از آن را با آب مخلوط کرده و به مدت سی ثانیه در دها‌ن‌تان غرغره کنید. فقط بسیار مراقب باشید که آن را قورت ندهید.

درمان عفونت دندان با آب اکسیژنه

درمان عفونت دندان با آب اکسیژنه  

درمان عفونت دندان با استفاده نشاسته 

می‌توانید با کمک نشاسته هم عفونت دندان را کنترل کنید. برای استفاده از این ترکیب خانگی کافی است 2 قاشق چای‌خوری نشاسته آسیاب‌شده را با نصف لیوان آب و کمی شکر ترکیب کنید. محلول به‌دست‌آمده را بر دستمال بمالید و آن را روی دندان‌تان بگذارید. حدود یک ربع ترکیب نشاسته را روی دندان نگه دارید و در صورت لزوم آن را تکرار کنید.

 استفاده از زردچوبه

برای کاهش درد دندان و التهاب آن، می‌توانید زردچوبه بو داده و آسیاب شده را روی دندان‌تان بگذارید. برای این کار کافی است یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را به همراه 12 قاشق چای‌خوری نمک و 12 قاشق چای‌خوری روغن ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را دوبار در روز روی لثه و دندان‌تان بگذارید تا التهاب را کاهش دهد.

درمان خانگی عفونت دندان در بارداری

قبل از هر چیزی باید اشاره کنیم که هر نوع عفونت در دهان و لثه در دوره بارداری باید سریعا مورد رسیدگی قرار بگیرد و درمان شود. سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای اقدامات درمانی دندان مانند درمان ریشه و... محسوب می‌شود. گاهی مشکل از عصب دندان است که باید خیلی سریع با عصب کشی درمان شود.

قبل از هر چیزی باید بدانید که مصرف خودسرانه دارو در صورت عفونت دندان اکیدا ممنوع است. هر آنتی بیوتیک و دارو را صرفا با صلاحدید پزشک و مشورت او مصرف کنید و برای کنترل درد بهتر است تا زمان رسیدن به کلینیک دندان‌پزشکی، از روش‌های کم‌خطر و طبیعی کمک بگیرید. استفاده از آب نمک گرم، نوشیدن آب فراوان و رعایت منظم بهداشت دهان و دندان از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای کنترل عفونت یا تسکین آن انجام دهید.

درمان خانگی عفونت دندان؛ تسکین موقت تا دندانپزشکی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را درمان خانگی عفونت دندان آشنا کنیم. عفونت دندان معضلی جدی است و به رسیدگی در اسرع وقت نیاز دارد. در انتها لازم است یادآور شویم که درمان عفونت دندان در خانه، بیشتر جنبه تسکین موقت دارد و همه تکنیک‌های این مقاله صرفا برای این با شما به اشتراک گذاشته شده‌اند تا بتوانید در فاصله زمانی نوبت دندانپزشکی‌تان تسکین پیدا کنید. شما می‌توانید برای ترمیم و درمان بیماری‌های پریودنتال با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. آیا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان خانگی موثری برای عفونت دندان است؟

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت دندان در خانه توصیه نمی‌شود. چرا که آنتی‌بیوتیک‌ها تنها عفونت را کنترل می‌کنند و علائم درد و تورم را کاهش می‌دهند، اما درمانی برای ریشه‌یابی عفونت ایجاد نمی‌کنند. همچنین، استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی شود.

2. آیا کارهایی مانند استفاده از آب نمک برای درمان عفونت دندان مفید هستند؟

بله، برخی از کارهای خانگی می‌توانند در کاهش علائم عفونت دندان کمک‌کننده باشند. مثلا، آب نمک ممکن است به تسکین درد و التیام عفونت کمک کنند. اما باید توجه داشت که این روش‌ها تنها برای مدت کوتاهی تسکین می‌دهند و درمان موثری برای ریشه‌یابی عفونت نمی‌باشند. در صورت وجود علائم شدید یا عفونت مزمن، توصیه می‌شود که به دندانپزشک مراجعه کرده تا درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66