کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم؟

05 اسفند ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

کشیدن دندان عقل، به خصوص در جوانان، نوعی عمل رایج محسوب می‌شود. مراقبت‌های بعد از این عمل، از جمله انتخاب رژیم غذایی مناسب، نقشی حیاتی در تسریع روند بهبودی و کاهش عوارض جانبی آن دارد. در این راهنمای جامع، به شما خواهیم گفت که بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم و شما را در انتخاب بهترین غذاها و نوشیدنی‌ها پس از کشیدن دندان عقل کمک خواهیم کرد. پس اگر قصد کشیدن دندان عقل را دارید، تا انتهای این مقاله با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه شوید.

تا 3 ساعت بعد از کشیدن دندان عقل صبر کنید

اولین نکته‌ای که باید در مورد مصرف غذا بعد از کشیدن دندان عقل بدانید این است که تا 3 ساعت از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. اجازه دهید خون در محل زخم لخته شود و خطر خونریزی کاهش یابد. غذاهای نرم و جویدنی مانند آبگوشت، سوپ‌های میکس‌شده، اسموتی، پوره سیب‌زمینی و تخم‌مرغ همزده را در اولویت قرار دهید.

همچنین به دنبال غذاهایی با ارزش تغذیه‌ای بالا مانند پروتئین، ویتامین و فیبر باشید. غذاهایی را انتخاب کنید که به راحتی هضم می‌شوند و فشار اضافی بر سیستم گوارش شما وارد نمی‌کنند. موارد زیر از بهترین مواردی هستند که می‌توانید بعد از کشیدن دندان عقل مورد استفاده قرار دهید.

مایعات؛ بهترین خوراکی بعد از کشیدن دندان عقل

اینکه دندان عقل چیست و بعد از کشیدن آن مجازیم چه غذاهایی بخوریم، سوال رایجی است. مایعات اولین پاسخی است که می‌توانیم برای سوال «بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم» ارائه دهیم. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چند ساعت بعد از کشیدن دندان آب بخوریم؟ حدود سه ساعت پس از کشیدن دندان عقل می‌‌توانید مایعات را شروع کنید. گزینه‌های زیر بهترین انتخاب برای مصرف هستند:

1. آب گوشت و مرغ 

آب گوشت و مرغ، منبع خوبی از پروتئین و مواد مغذی هستند و به راحتی هضم می‌شوند. می‌توانید از آب گوشت و مرغ به عنوان اولین وعده غذایی بعد از کشیدن دندان عقل استفاده کنید.

2. اسموتی

اسموتی‌ها، نوشیدنی‌هایی خنک و مقوی هستند و می‌توانند گزینه‌ای عالی برای اولین وعده بعد از کشیدن دندان عقل و جبرانی برای آب و خون ازدست‌رفته شما باشند. می‌توانید از اسموتی‌های مختلف مانند اسموتی تمشک و آب پرتقال، اسموتی موز، اسموتی توت‌فرنگی و موز، اسموتی با ملون و شیر بادام و اسموتی با توت‌ها استفاده کنید.

نکات مهم در مصرف غذا پس از کشیدن دندان عقل

تصویری از اسموتی

3. بستنی موزی خانگی 

بستنی موزی خانگی، یک خوراکی خوشمزه و مغذی است که به راحتی هضم می‌شود و گزینه دیگری است که می‌توانید مورد استفاده قرار دهید. سرمای بستنی و اسموتی، درد دندان را تسکین خواهد داد و به فرآیند بهبود زخم ناشی از کشیدن دندان عقل کمک می‌کند.

غذاهای نرم

غذاهای نرم، دومین پاسخی است که برای سوال بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم، به شما ارائه می‌دهیم. حتی الامکان از خوراکی‌هایی استفاده کنید که به خوبی نرم و پوره شده باشند تا به دندان‌ها و لثه‌تان هیچ فشاری وارد نشود. گزینه‌های زیر از بهترین انواع غذاهای نرم است که می‌توانید در ساعات ابتدایی پس از کشیدن و جراحی دندان عقل مصرف کنید:

1. تخم ‌مرغ همزده 

تخم‌مرغ همزده، منبع خوبی از پروتئین و ویتامین است و به راحتی جویده می‌شود. به همین دلیل معمولاً در صدر لیست غذاهای نرم بعد از کشیدن دندان قرار می‌گیرد.

2. سیب ‌زمینی له شده 

سیب‌زمینی له‌شده، منبع خوبی از کربوهیدرات و فیبر است و هضم آسانی دارد. می‌توانید سیب‌زمینی را با کمی ماست پوره کنید و بخورید.

عکسی از سیب ‌زمینی له شده

3. انواع سوپ میکس شده 

سوپ‌های میکس‌شده، مانند سوپ مرغ، سوپ سبزیجات و سوپ عدس، منابع خوبی از مواد مغذی هستند و علاوه‌بر هضم ساده، میزان زیادی آب به بدن‌تان می‌رسانند. می‌توانید انواع سوپ را میکس و پس از کشیدن دندان عقل مصرف کنید.

4. موز له شده 

موز له‌شده، منبع خوبی از پتاسیم و فیبر است. این میوه خوش‌طعم برای افزایش قند بعد از کشیدن دندان عقل گزینه‌ای عالی است و به همین دلیل در این لیست جا خوش کرده است.

5. ماست یونانی 

ماست یونانی، منبع خوبی از پروتئین و کلسیم است و با خنک کردن دهان، به کاهش التهاب کمک خواهد کرد.

6. جو دوسر فوری

جو دوسر فوری می‌تواند یک گزینه مناسب برای بعد از کشیدن دندان عقل باشد. این خوراکی به راحتی بلعیده می‌شود و فشار زیادی به لثه و محل جراحی وارد نمی‌کند. همچنین منبع فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای بهبودی لازم هستند. علاوه‌بر آن به هضم غذا کمک و از یبوست جلوگیری می‌کند.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم

عکسی از دسر جودوسر

منابع پروتئین؛ منبعی مغذی برای بعد از کشیدن دندان عقل

منابع پروتئین بهترین گزینه برای رفع گرسنگی هستند. اگر با گذشت چند ساعت پس از کشیدن دندان احساس گرسنگی کردید، می‌توانید از منابع پروتئینی زیر کمک بگیرید:

1. پنیر 

پنیر سرشار از پروتئین است که به ترمیم بافت‌ها و بهبودی سریعتر زخم‌ها کمک می‌کند. همچنین منبعی غنی از ویتامین A و D است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت دندان منجر می‌شود. اگر قصد دارید بعد از کشیدن دندان عقل از انواع پنیر استفاده کنید، پنیرهای نرم مانند پنیر کاتیج، پنیر خامه‌ای و پنیر موزارلا را انتخاب و از مصرف پنیرهای سفت و رشته‌ای مانند پنیر پارمسان خودداری کنید.

پنیر را به قطعات کوچک تقسیم کنید و به آرامی بجوید. ضمنا از مصرف پنیرهای داغ خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث درد و خونریزی شود. یادتان باشد که بعد از خوردن پنیر، دهان خود را با آب ولرم بشویید.

2. گوشت مرغ و ماهی

مرغ و ماهی یکی دیگر از گزینه‌هایی است که به صورت مکرر در پاسخ به سوال بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم خواهید شنید. از آنجا که کشیدن دندان عقل خود می‌تواند علت عفونت دندان باشد، لازم است با تقویت سیستم ایمنی ار این اتفاق پیشگیری کنید. مرغ هم مانند پنیر سرشار از پروتئین است که به ترمیم بافت‌ها و بهبودی سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند. همچنین این خوراکی منبعی از آهن محسوب می‌شود و موجب جلوگیری از کم‌خونی خواهد شد. 

اگر گوشت مرغ انتخاب شماست، دقت کنید که آن را به صورت پخته و ریش‌ریش مصرف کنید. از مصرف مرغ سوخاری یا کبابی خودداری کنید. مرغ را به قطعات کوچک تقسیم کنید و به آرامی بجوید. ضمنا از مصرف مرغ داغ خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث درد و خونریزی شود.

3. لوبیا و عدس پخته

لوبیا و عدس پخته می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای بعد از کشیدن دندان عقل باشند. بافت لوبیا و عدس نرم است و به راحتی بلعیده می‌شوند. به همین دلیل فشار زیادی به لثه و محل جراحی وارد نخواهند کرد. همچنین منبع پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که برای بهبودی لازم است. در نهایت به هضم غذا کمک و از یبوست جلوگیری می‌کنند.

منابع چربی سالم؛ ضروری و بی خطر برای بعد از کشیدن دندان عقل

چربی‌های سالم برای حفظ سلامتی ضروری هستند و برای بسیاری از افراد بخشی مهم از رژیم غذایی محسوب می‌شوند. بعد از کشیدن دندان عقل از چربی‌های زیر استفاده کنید:

1. ماهی قزل آلا و سالمون

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی قزل آلا و سالمون به کاهش درد و التهاب لثه کمک می‌کنند و به همین دلیل این دو ماهی می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مصرف در این شرایط باشند. البته مصرف ماهی می‌تواند علت بوی بد دهان هم باشد، اما نگران نباشید. بعد از کشیدن دندان، دهان خودبخود بوی بدی خواهد داشت؛ پس برای بو ناراحت نباشید. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گوشت ماهی قزل آلا و سالمون، به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت کمک می‌کنند و این موضع مهم‌تر از بوی دهان است.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم

عکسی از ماهی سالمون

2. آووکادو

آووکادو منبعی غنی از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای بهبودی پس از کشیدن دندان عقل لازم است. همچنین این میوه به هضم غذا کمک و از یبوست جلوگیری می‌کند. 

3. کره آجیل و دانه‌ها

روغن دانه‌های آجیل در گروه چربی‌های مفید برای بدن قرار می‌گیرد. بنابراین اشکالی ندارد که مغزیجات را خرد کنید یا بدون آنکه به محل کشیدن دندان عقل آسیبی بزند، آن‌ها را بجوید. گزینه بهتر این است که تا رسیدن به مرحله بهبود اولیه، از کره دانه‌های آجیل استفاده کنید.

نکات مهم در مصرف غذا پس از کشیدن دندان عقل

 تا اینجا متوجه شدید که بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم. در انتهای این مقاله بد نیست که نکاتی مهم در زمینه مصرف غذا بعد از کشیدن دندان عقل یا جراحی دندان را با شما به اشتراک بگذاریم:

  • از خوردن غذاهای سفت، چسبنده، تند و اسیدی مانند آجیل، سیب، هویج، مرکبات، سس گوجه فرنگی و غذاهای تند خودداری کنید. 
  • غذا را به قطعات کوچک تقسیم کنید و به آرامی بجوید.
  • از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید؛ زیرا می‌توانند روند بهبودی را مختل کنند.
  • برای جلوگیری از عفونت دهان خود را به طور مرتب با آب نمک بشویید.
  • در صورت مشاهده هرگونه علائم غیر عادی، مانند خونریزی، درد شدید یا تورم، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • در صورت نیاز، برای درمان درد بعد از کشیدن دندان، از مسکن‌های تجویزشده توسط دندانپزشک خود استفاده کنید.
  • از کمپرس یخ برای کاهش تورم و درد استفاده کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید و از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.

دریافت بهترین برنامه مراقبت از دهان و دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

در این مقاله تلاش کردیم تا به شما بگوییم که بهتر است بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم و اطلاعاتی را در زمینه غذاهای مفید پس از هر گونه جراحی دهان با شما به اشتراک بگذاریم. شما می‌توانید برای دریافت خدمات درمانی در زمینه جراحی، کشیدن و ترمیم دندان با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی در ارتباط باشید. برای رزرو نوبت با کارشناسان ما در واحد تماس ارتباط بگیرید.

سوالات متداول

1. کدام غذاها برای بعد از کشیدن دندان عقل مناسب هستند؟

پس از کشیدن دندان عقل، ممکن است دهان شما حساسیت و التهاب داشته باشد. بنابراین، غذاهای نرم و خنک مانند موز، پوره میوه، پوره لبو و سوپ می‌توانند مناسب باشند. همچنین، مصرف غذاهای نرم و لطیف مانند پنیر نرم، تخم مرغ آب‌پز و ماست نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند؛ زیرا این غذاها فشار روی دندان‌ها را کمتر می‌کنند.

2. آیا باید از غذاهای سرد یا گرم بعد از کشیدن دندان عقل استفاده کرد؟

این بستگی به ترجیحات شخصی و وضعیت احتمالی شخص دارد. برخی افراد پس از کشیدن دندان عقل ترجیح می‌دهند از غذاهای سرد مانند موز یا بستنی استفاده کنند تا التهاب را کاهش دهد، در حالی که برخی دیگر ممکن است از غذاهای گرم مانند سوپ یا غذاهای پخته استفاده کنند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند. مهمترین نکته این است که غذاها نرم و جویدن‌شان آسان باشد و محل کشیدن دندان را بیش از حد تحریک نکند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66