کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

13 درمان حساسیت دندان به سرما و گرما

07 اسفند ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

حساسیت دندان، که گاهی با نام دندان درد عاجی هم شناخته می‌شود، نوعی درد یا ناراحتی در دندان است که در پاسخ به محرک‌های خاص مانند سرما، گرما، شیرینی، ترشی یا لمس به وجود می‌آید. اگر شما هم به درد حساسیت دندان دچار هستید، این مقاله مخصوص شماست. در این نوشته تلاش کردیم تا شما را با انواع درمان حساسیت دندان در خانه آشنا کنیم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تا انتهای این مقاله در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه باشید.

چگونه حساسیت دندان را از بین ببریم؟

حساسیت دندان می‌تواند به دلایل مختلفی مانند از بین رفتن مینای دندان، تحلیل رفتن لثه، دندان‌قروچه و مصرف غذاهای خاصی مانند نوشیدنی‌های اسیدی و شیرین ایجاد شود. اگر علائمی مانند درد ناگهانی و تیز در دندان در پاسخ به محرک‌های خاص مانند سرما، احساس گزگز یا سوزن‌سوزن شدن در دندان و درد هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن داشتید، باید به حساسیت دندان شک کنید. 

اگر دکتر این مشکل را در شما تشخیص داد، می‌توانید با چند روش ساده آن را کنترل کنید یا از عوارض آن بکاهید. روش‌های زیر در درمان حساسیت درمان موثر هستند.

سیر؛ مرهم حساسیت دندان

سیر به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی، می‌تواند به طور موقت به تسکین علائم حساسیت دندان کمک کند. شما می‌توانید با روش‌های زیر برای درمان حساسیت دندان به سرما و گرما از سیر کمک بگیرید:

  • جویدن سیر: یک حبه سیر را له کنید و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه در دهان خود بجوید. سپس دهان خود را با آب بشویید.
  • استفاده از خمیر سیر: یک حبه سیر را له کنید و آن را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیر شود. خمیر را روی دندان‌های حساس خود بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. سپس دهان خود را با آب بشویید.
  • استفاده از چای سیر: یک حبه سیر را در یک فنجان آب داغ دم کنید. بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. سپس چای را صاف کنید و دهان خود را با آن بشویید.

چگونه حساسیت دندان را از بین ببریم

درمان حساسیت دندان با سیر 

درمان حساسیت دندان با غرغره کردن آب نمک 

آب نمک هم یکی از مواد طبیعی است که می‌تواند خواصی ضد التهابی داشته باشد. اگر به درد حساسیت دندان مبتلا شدید، از غرغره آب نمک برای تسکین موقت کمک بگیرید. برای درمان حساسیت دندان‌ها با آب نمک از روش زیر بهره ببرید:

  1. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید.
  2. محلول را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید.
  3. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

استفاده از زردچوبه 

زردچوبه یکی از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند طبیعی است و خواص بی‌نظیری دارد. این ادویه به دلیل وجود ماده‌ای به نام کورکومین، خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند به طور موقت به تسکین علائم حساسیت دندان کمک کند. شما می‌توانید به روش‌های زیر از زردچوبه برای تسکین درد ناشی از حساسیت دندان عمل کنید.

  • تهیه خمیر زردچوبه
  1. یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیر شود.
  2. خمیر را روی دندان‌های حساس خود بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند.
  3. سپس دهان خود را با آب بشویید.
  • دهانشویه زردچوبه
  1. نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان آب گرم حل کنید.
  2. محلول را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید.
  3. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.
  • جویدن زردچوبه
  1. یک تکه کوچک زردچوبه را به مدت 5 تا 10 دقیقه در دهان خود بجوید.
  2. در نهایت دهان‌تان را با آب بشویید.

استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت 

خمیر دندان ضد حساسیت برای کمک به کاهش درد و ناراحتی ناشی از حساسیت دندان طراحی شده است. این نوع خمیر دندان کار با مسدود کردن کانال‌های عاجی، لوله‌های کوچکی که از مینای دندان به عاج می‌روند، به کاهش میزان حساسیت آن‌ها کمک می‌کند. عاج لایه زیرین مینای دندان و حاوی پایانه‌های عصبی است که در صورت تحریک می‌توانند ایجاد درد کنند.

خمیر دندان‌های ضد حساسیت حاوی مواد مختلفی مانند نیترات پتاسیم، فلوراید و آرژنین است. این مواد هر کدام به روشی خاص از بروز درد جلوگیری می‌کند. به همین دلیل می‌توان استفاده منظم از خمیر دندان ضد حساسیت را بهترین درمان حساسیت دندان دانست.

استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت

درمان حساسیت دندان با خمیردندان ضد حساسیت

اصلاح روش مسواک زدن 

مسواک زدن صحیح یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید برای کاهش حساسیت دندان انجام دهید. نخ دندان کشیدن نیز به تسکین درد حساسیت دندان کمک می‌کند. اگر نمی‌دانید اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم، اطلاعات خود را در این‌باره تقویت کنید و سپس، نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا با اصلاح روش تمیزکاری دندان، درد ناشی از حساسیت را به شکل قابل توجهی کاهش دهید:

  • از مسواک نرم استفاده کنید. مسواک‌های سخت می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند و حساسیت دندان را تشدید کنند.
  • به آرامی مسواک بزنید. فشار بیش از حد هنگام مسواک زدن می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند و حساسیت دندان را افزایش دهد.
  • مسواک زدن را تا دو دقیقه ادامه دهید. این بازه زمانی برای تمیز کردن تمام سطوح زمان ضروری است.

استفاده از مسواک با برس نرم برای درمان حساسیت دندان

همانطور که اشاره کردیم، مسواک با برس نرم می‌تواند به بهبود حساسیت دندان کمک کند. از مزایای استفاده از مسواک با برس نرم برای دندان‌های حساس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش سایش مینای دندان: برس نرم مینای دندان را کمتر از برس سفت ساییده و از بین می‌برد. مینای دندان لایه بیرونی دندان است که از آن در برابر گرما، سرما و اسید محافظت می‌کند. از بین رفتن مینای دندان می‌تواند باعث حساسیت دندان شود.
  • کاهش تحریک لثه‌ها: برس نرم لثه‌ها را کمتر از برس سفت تحریک می‌کند. لثه‌های تحریک‌شده می‌توانند باعث عقب‌نشینی لثه شوند که می‌تواند ریشه دندان را در معرض دید قرار دهد و منجر به حساسیت دندان شود.
  • حذف پلاک: برس نرم می‌تواند پلاک را به طور مؤثر از روی دندان‌ها پاک کند. پلاک لایه‌ای چسبنده از باکتری است که می‌تواند باعث التهاب لثه و پوسیدگی دندان شود. پوسیدگی می‌تواند باعث حساسیت دندان شود و سپس شما را برای یافتن علت پوسیدگی دندان به دردسر بیندازد.

مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از مسواک با برس نرم می‌تواند به طور قابل توجهی حساسیت دندان را کاهش دهد. در یک مطالعه، افرادی که به مدت 12 هفته از مسواک با برس نرم استفاده کردند، در مقایسه با افرادی که از مسواک با برس سفت استفاده کرده بودند، کاهش حساسیت قابل توجهی در دندان‌هایشان مشاهده کردند.

استفاده از ژل حاوی فلوراید 

ژل‌های حاوی فلوراید نوعی درمان موضعی هستند که می‌توانند برای کمک به درمان حساسیت دندان استفاده شوند. فلوراید با تقویت مینای دندان و مسدود کردن کانال‌های عاجی این مزیت را ارائه می‌دهد. برای استفاده از ژل حاوی فلوراید:

  1. دهان خود را با آب بشویید.
  2. مقدار کمی از ژل را روی مسواک نرم قرار دهید.
  3. به آرامی دندان‌های خود را به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.
  4. در نهایت آبکشی کنید.

درمان حساسیت دندان با فلوراید 

فلوراید نوعی ماده معدنی طبیعی است که با تقویت مینا، می‌تواند نوعی درمان خانگی برای حساس شدن دندان باشد. فلوراید به روش‌های مختلفی می‌تواند به کاهش حساسیت دندان کمک کند:

  • خمیردندان حاوی فلوراید: اکثر خمیردندان‌ها حاوی فلوراید هستند که به تقویت مینای دندان و کاهش حساسیت دندان کمک می‌کند.
  • دهانشویه حاوی فلوراید: دهانشویه‌های حاوی فلوراید می‌توانند به شستشوی فلوراید در سراسر دهان و رسیدن به مناطقی که مسواک به آن‌ها نمی‌رسد، کمک کنند.
  • ژل حاوی فلوراید: ژل‌های حاوی فلوراید غلظت بالاتری از محلول فلوراید دارند و می‌توانند برای درمان حساسیت شدید دندان استفاده شوند.
  • فلوراید تراپی: فلوراید تراپی یک روش درمانی حرفه‌ای است که توسط دندانپزشک انجام می‌شود. در این روش، دندانپزشک یک محلول یا ژل حاوی فلوراید را روی دندان‌ها اعمال می‌کند.

درمان حساسیت دندان با فلوراید

درمان حساسیت دندان با فلوراید

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن نوعی محلول ضدعفونی‌کننده است که برای درمان عفونت‌های دهان و دندان استفاده می‌شود. همچنین در دندانپزشکی از این ماده به عنوان یکی از روش های سفید کردن دندان‌ کمک می‌گیرند. هرچند بسیاری از افراد استفاده از پراکسید هیدروژن را به‌عنوان یکی از گزینه‌های درمان حساسیت دندان پیشنهاد می‌دهند، اما با این ‌حال مطالعات کمی در زمینه تاثیرگذاری این ماده روی دندان وجود دارد. چند مورد از مطالعات محدود نشان داده‌اند که استفاده از محلول پراکسید هیدروژن می‌تواند به طور موقت حساسیت دندان را تا 3 درصد کاهش دهد. با این حال، این اثر معمولا کوتاه مدت است و پس از چند روز از بین می‌رود.

کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی 

نوشیدنی‌های اسیدی می‌توانند مینای دندان را فرسوده کنند و منجر به حساسیت دندان شوند. اگر دندان‌های حساس دارید، بهتر است برای جلوگیری از بازگشت درد، از مصرف این نوشیدنی‌ها خودداری کنید. آبمیوه‌ها، نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و مشروبات الکلی از مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانند حساسیت دندان را تشدید کنند و درد آن را افزایش دهند.

استفاده از روغن نارگیل و درمان حساسیت دندان

تحقیقات نشان می‌دهند که روغن نارگیل می‌تواند به کاهش حساسیت دندان کمک کند. روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که می‌تواند به باکتری‌های دهان که باعث پوسیدگی دندان و التهاب لثه می‌شوند، آسیب بزند. همچنین، روغن نارگیل می‌تواند به عنوان یک لایه محافظ روی دندان‌ها قرار بگیرد و از آنها در برابر اسید و گرما و سرما محافظت کند. روش استفاده از روغن نارگیل برای کاهش حساسیت دندان به شرح زیر است:

  1. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان خود بریزید.
  2. به مدت 15 تا 20 دقیقه آن را در دهان خود بچرخانید.
  3. روغن را بیرون بریزید و دندان‌های خود را مسواک بزنید.

استفاده از روغن کنجد

در مورد اثر روغن کنجد بر حساسیت دندان، تحقیقات محدود و بعضا متناقضی وجود دارد. بعضی مطالعات نشان می‌دهند که روغن کنجد ممکن است در کاهش حساسیت دندان موثر باشد، در حالی که دسته‌ای دیگر این موضوع را تایید نمی‌کنند. متخصصان معتقدند که روغن کنجد احتمالا به دلایل زیر روی حساسیت دندان اثر مثبت دارد:

  • آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها: روغن کنجد سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی مانند ویتامین E است که می‌توانند به سلامت دهان و دندان کمک کنند.
  • لایه محافظ: روغن کنجد می‌تواند به عنوان یک لایه محافظ روی دندان‌ها عمل کرده و از آنها در برابر اسید، گرما و سرما محافظت کند.
  • کاهش التهاب: روغن کنجد ممکن است به کاهش التهاب لثه‌ها کمک کند که می‌تواند در کاهش حساسیت دندان نقش داشته باشد.

اگر می‌خواهید از روغن کنجد برای درمان حساسیت دندان در خانه استفاده کنید، به روش زیر عمل کنید:

  1. یک قاشق غذاخوری روغن کنجد را در دهان خود بریزید.
  2. به مدت 15 تا 20 دقیقه آن را در دهان خود بچرخانید.
  3. روغن را بیرون بریزید و دندان‌های خود را مسواک بزنید.

درمان حساسیت دندان با روغن کنجد

درمان حساسیت دندان با روغن کنجد

روغن میخک و نقش آن در درمان حساسیت دندان

می‌توان روغن میخک را نوعی درمان طب سنتی برای حساسیت دندان‌ها دانست. میخک حاوی اوژنول است که ضد درد و ضد التهاب طبیعی محسوب می‌شود. اوژنول با مسدود کردن کانال‌های عاجی می‌تواند به کاهش حساسیت دندان کمک کند. برای استفاده از روغن میخک در کاهش درد ناشی از حساسیت دندان، به روش زیر عمل کنید:

  1. یک قطره روغن میخک را روی یک پنبه بمالید.
  2. پنبه را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی دندان یا لثه آسیب دیده قرار دهید.
  3. می‌توانید از یک توپ پنبه‌ای آغشته به روغن میخک به عنوان جایگزین استفاده کنید.

درمان حساسیت دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بهترین روش‌های درمان حساسیت دندان در خانه آشنا کنیم. البته باید توجه داشته باشید که در صورت مشاهده هر نوع درد پایدار در دندان، به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان قطعی و نهایی حساسیت دندان با پزشک است و هر نوع درمان خانگی باید با مشورت او انجام شود. شما می‌توانید برای دریافت وقت و مشاوره درمان یا ترمیم دندان با ما در کلینیک دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. چرا دندان‌های برخی افراد به گرما و سرما حساسیت دارند؟

حساسیت دندان به گرما و سرما به دلیل نقص در لایه‌های حفاظتی دندان‌ها، مانند لایه‌ی انامل، زیر مینایی و اسنادیوس، رخ می‌دهد. این لایه‌ها می‌توانند به دلیل خوردگی، ترک‌ یا کاهش ضخامت، ضعیف و از جایگاه طبیعی خود منحرف شوند. این باعث می‌شود که سطح داخلی دندان‌ها حساسیت بیشتر نسبت به تغییرات دما داشته باشد.

2. چگونه می‌توان حساسیت دندان به گرما و سرما را درمان کرد؟

برای درمان حساسیت دندان به گرما و سرما، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد: استفاده از محصولات حاوی فلوراید، استفاده از محافظ دندان، اصلاح روش‌های مسواک زدن، غرغره کردن آب نمک، مراجعه به دندان‌پزشک و....

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66