کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

روش صحیح مسواک زدن چیست؟

09 اسفند ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

رعایت بهداشت دهان و دندان، نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ سلامتی و افزایش طول عمر آن‌ها دارد. دندان‌های سالم، بهترین چیزی است که می‌توانید برای داشتن لبخندی زیبا داشته باشید. جالب است بدانید که اکثر افراد، طریقه صحیح مسواک زدن را بلد نیستند. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با روش صحیح مسواک زدن آشنا کنیم. برای آشنایی با بهترین و اصولی‌ترین روش مسواک زدن دندان، با ما تا انتهای این مقاله در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه شوید.

نحوه صحیح مسواک زدن

همه فکر می‌کنند که مسواک زدن از کارهایی است که به سادگی بلدند. اما مطالعات نشان داده است که عموم افراد درست مسواک نمی‌زنند. درست مسواک نزدن شاید بزرگترین علت پوسیدگی دندان باشد. بنابراین لازم است برای مسواک زدن به روش صحیح مراحل زیر را طی کنید:

1. از مسواک مناسب استفاده کنید

مسواک نرم برای بسیاری از افراد ایمن‌ترین انتخاب است. اگر بیش از حد مسواک را به دندان‌هایتان فشار می‌دهید، برس‌های متوسط یا سخت می‌توانند به لثه و مینای دندان آسیب برسانند. همچنین سر مسواک باید در اندازه‌ای باشد که به تمام دندان‌هایتان برسد. همچنین دسته مسواک‌تان باید حالتی ارگونومیک داشته باشد و به سادگی در دست‌هایتان قرار بگیرد.

روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن

2. مقدار کمی خمیر دندان را روی مسواک بریزید

به اندازه یک نخود از خمیر دندان را روی مسواک بریزید. میزان بیش از این مقدار، می‌تواند باعث ایجاد کف زیاد در دهان شود و شما را وادار کند که مسواک زدن را زودتر به پایان برسانید. همچنین خطر بلع فلوراید را افزایش می‌دهد و باعث ناراحتی معده خواهد شد.

3. دندان جلویی را با حرکات دایره‌ ای مسواک بزنید

از جلوی دندان شروع کنید. دندان‌هایتان را با حرکات دورانی مسواک بزنید. برای این کار باید برس مسواک را در زاویه 45 درجه با لثه روی دندان قرار دهید. دقت کنید که حرکات‌تان آرام و کوتاه باشد تا تمام پلاک‌های جمع‌شده روی دندان، پاک شوند. 

یادتان باشد که از مسواک زدن مستقیم روی دندان و استفاده از حرکات پهلو به پهلو، بپرهیزید. شستشوی سخت دندان و حرکات شدید، به مینا و لثه آسیب می‌زنند.

4. دندان‌های آسیاب را با ضربات کوتاه عقب و جلو تمیز کنید

برای مسواک زدن دندان‌های آسیاب باید از ضربات کوتاه و رو به عقب و جلو استفاده کنید. مسواک باید بر دندان آسیاب عمود باشد و کاملا روی دندان قرار بگیرد. حرکات مسواک باید کوتاه و به سمت خارج دندان باشند تا تمیز شوند. ابتدا از دندان‌های آسیاب پایین شروع کنید و سپس به دندان‌های جلو برسید.

5. قسمت های داخلی دندان را تمیز کنید

روش صحیح مسواک زدن سطح داخلی دندان این است که مسواک را به‌صورت عمودی خم کنید؛ به شکلی که سر برس مسواک به سمت لثه شما باشد. با کمک حرکات کوتاه به سمت بالا و پایین روی هر دندان، آن را تمیز کنید. مطمئن شوید که خط لثه کاملا از هر نوع پلاک پاک شده است.

6. سقف دهان و زبانتان را بشویید

در مرحله آخر مسواک زدن دندان، نوبت به تمیز کردن زبان و سقف دهان می‌رسد. نباید این قسمت را فراموش کنید. سعی کنید با حرکات آرام و به‌صورت عمودی، کار تمیز کردن این دو قسمت را به پایان برسانید.

نحوه صحیح مسواک زدن

نحوه صحیح مسواک زدن 

روش صحیح مسواک زدن با مسواک برقی 

مسواک برقی یکی از ابزارهای بسیار مفید برای از بین بردن پلاک دندان و تمیز کردن آن است. حرکات ضربه‌ای مسواک برقی کمک می‌کند تا به شکل موثرتری نسبت به مسواک دستی، پلاک‌های دندان را از بین ببرید. روش صحیح مسواک زدن با مسواک برقی هم درست مانند مسواک دستی است. درست مسواک زدن شما را از جرمگیری و عوارض جرم گیری دندان رها می‌کند.

در استفاده از مسواک برقی مانند مسواک دستی باید از قانون تقسیم‌بندی دهان و تمیز کاری مرحله به مرحله پیروی کنید. برای تمیز کردن دندان‌های جلویی زاویه مسواک را 45 درجه و برای تمیزکاری دندان آسیاب، آن را عمود بر دندان نگه دارید. در نهایت زبان و سقف دهان را تمیز کنید و تمام! کارتان به پایان می‌رسد.

روش صحیح مسواک زدن دندان کامپوزیت

تقریبا همه می‌دانیم که کامپوزیت دندان چیست و دندان‌های کامپوزیت چقدر حساس هستند. رعایت بهداشت دندان در دندان‌های کامپوزیت، موجب افزایش عمر کامپوزیت‌ها و سفید ماندن آن‌ها خواهد شد. روش صحیح مسواک زدن دندان کامپوزیت مانند دندان‌های عادی است و تفاوت چندانی ندارد. صرفا شما باید حتما از نخ دندان و مسواک مخصوص استفاده کنید. مسواک با برس‌های گرد به همراه خمیر دندان‌های غیرساینده، بهترین انتخاب برای تمیز کردن دندان‌های کامپوزیت‌شده است. 

 روش صحیح مسواک زدن در ارتودنسی

ارتودنسی شرایط ویژه‌ای است که دندان‌ها در آن به مراقبت اصولی‌تری نیاز دارند تا در نهایت دچار پوسیدگی نشوند. استفاده از مسواک مخصوص، مهم‌ترین اصل در روش صحیح مسواک زدن در ارتودنسی محسوب می‌شود. حتما با مشورت پزشک، مسواک مخصوص بخرید و بعد از صرف وعده‌های غذایی و طبق اصول، این کار را انجام دهید. 

علاوه‌بر آن، باید فضای خالی بین سیم‌های ارتودنسی و دندان را هم به خوبی و با کمک مسواک، تمیز کنید. برای این کار با زاویه 45 درجه، مسواک را در دست بگیرید و این فضا را با حرکات چرخشی تمیز کنید. 

مسواک معمولی بهتر است یا مسواک برقی؟ 

مسواک‌های برقی در دقیقه بین 300 تا هزار چرخش یا پالس دارند. این آمار، رقم قابل توجهی محسوب می‌شود و می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش پلاکت‌های دندان داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از مسواک‌های برقی برای از بین بردن پلاک دندان، بین 11 تا 30 درصد از مسواک دستی موثرتر عمل می‌کند. ضمن اینکه استفاده از این مسواک برای افراد دارای محدودیت حرکتی، گزینه بهتری خواهد بود. پس به طور کلی جواب این سوال، مثبت است.

مسواک معمولی بهتر است یا مسواک برقی

مسواک معمولی بهتر است یا مسواک برقی

چند بار در روز مسواک بزنیم؟

براساس توصیه انجمن دندان‌‌پزشکان آمریکا، بهتر است روزانه حداقل دوبار دندان‌هایتان را با کمک خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. البته بیشتر از این میزان به خود شما بستگی دارد. اگر غذایی چسبناک یا رنگی خوردید، بهتر است دندان‌هایتان را بعد یک ساعت مسواک بزنید. شب قبل از خواب و صبح بعد از بیدار شدن، بهترین زمان برای مسواک زدن است.

 چگونه بعد از کشیدن نخ دندان مسواک بزنیم؟

کشیدن نخ دندان هم به اندازه مسواک زدن مهم است و کمک می‌کند تا باقی مانده مواد غذایی را از میان دندان‌ها پاک کنید. نخ دندان، پلاک بین لثه و دندان را از بین می‌برد و بخش مهمی از پروسه پیشگیری از پوسیدگی‌های پریودنتال محسوب می‌شود. البته، قبلا در مطلبی در این‌باره که اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم صحبت کرده بودیم. اما به طور کلی برای کشیدن نخ دندان، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. حدود 40 سانتی متر از نخ دندان را جدا کنید و دور انگشتان میانی دستان‌تان بپیچید.
  2. برای هدایت نخ دندان از انگشت شست کمک بگیرید.
  3. به آرامی نخ دندان را با استفاده از حرکات زیگزاگ بین دندان‌ها هدایت کنید. مواظب باشید که نخ بین دندان‌ها گیر نکند.
  4. نخ دندان را دور هر دندان به شکل C در بیاورید.
  5. نخ را روی سطح دندان و زیر خط لثه به سمت بالا و پایین حرکت دهید. پشت دندان‌ها را فراموش نکنید.

به این روش، می‌توانید با بهترین کیفیت نخ دندان بکشید و از تمیزی کامل دندان‌ها و فضای بین دندانی خود مطمئن شوید. چراکه استفاده نکردن از نخ دندان علت بوی بد دهان است و باعث فساد مواد غذایی بین دندان‌ها خواهد شد.

 نکات مهمی که برای مسواک زدن باید در نظر گرفت 

علاوه‌بر رعایت اصول صحیح مسواک زدن، باید به نکات مهمی توجه کنید. اصول زیر کمک می‌کند تا از دندان‌هایتان بهتر مراقبت کنید.

خریدن مسواک مناسب 

همانطور که اشاره کردیم، خرید مسواک مناسب از مهم‌ترین اصول و بنیادی‌ترین کارهایی است که باید قبل از مسواک زدن، انجام دهید. مسواکی با برس نرم، بهترین انتخاب برای عموم افراد است. اگر به هر دلیلی به خرید مسواک با برس نرم تمایل ندارید، بهتر است از برس متوسط استفاده کنید.

همچنین سر مسواک باید در اندازه‌ای باشد که به سادگی در دهان جا بگیرد و به دندان‌های انتهایی برسد. دسته مسواک هم باید حالتی ارگونومیک داشته باشد و به سادگی در دستان‌تان قرار بگیرد.

عوض کردن مسواک هر سه ماه یکبار 

نکته مهم دیگر اینکه به علت استعداد تجمع میکروب در برس مسواک، باید هر چند وقت یک‌بار آن را تعویض کنید. حداقل هر سه ماه یک‌بار مسواک‌تان را عوض کنید و این کار را جدی بگیرید. عدم تعویض به موقع مسواک، می‌تواند به دندان‌ها و سلامت دهان آسیب بزند.

 استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید 

هرچند استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید برای کودکان زیر دو سال ممنوع است؛ اما به خاطر داشته باشید که استفاده از این محصول در بزرگسالی اهمیت زیادی دارد. مسواک زدن با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید از روش های سفید کردن دندان است و به شکل موثری از بروز پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کنند و سهم بالایی در حفظ سلامت محیط دهان و دندان دارند. به همین دلیل، لازم است که حتما از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

عجله نکردن هنگام مسواک زدن 

عجله نکنید! عجله هنگام مسواک می‌تواند منجر به ضربات تهاجمی و حرکات تند شود. این حرکات به دندان و لثه شما آسیب خواهند زد. به همین دلیل لازم است که حتما مسواک زدن دندان را با آرامش و بدون عجله انجام دهید. 

 استفاده از خمیر دندان

هرچند هدف نهایی مسواک زدن دندان، حذف مواد غذایی باقی‌مانده میان آن‌ها است اما باید از شوینده‌ای مناسب کمک بگیرید تا باکتری‌های فعال روی سطح دندان هم از بین بروند. بدون استفاده از خمیر دندان، احساس طراوت و تازگی، از بین رفتن بوی بد دهان و حذف باکتری‌ها امکان‌پذیر نیست و بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نخواهد شد. 

 مدت زمان مسواک زدن

شما باید حداقل دو دقیقه زمان را به مسواک زدن اختصاص دهید. این مدت زمان کمک می‌کند تا پلاک‌ها به خوبی از روی سطح دندان پاک شوند و سطح دهان تمیز شود.

 مسواک زدن زبان

بسیاری افراد مسواک زدن زبان را فراموش می‌کنند. این نکته بسیار مهم است و در بهداشت دهان و دندان و تازگی نفس تاثیر می‌گذارد. در نظر داشته باشید که تکه‌های مواد غذایی می‌توانند به سادگی در بین زبان و دندان گیر کنند و منشا فعالیت‌های باکتریایی در دهان شوند. به همین دلیل، هنگام مسواک زدن حتما سطح زبان و سقف دهان را به خوبی تمیز کنید و بشویید.

خدمات درمان دندان در کلینیک دکتر ابوالقاسمی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آشنا کنیم. مسواک زدن یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای حفظ سلامت دهان و دندان است. بنابراین بدیهی است که وقتی می‌توانیم با درست مسواک زدن از مراجعه به دندانپزشک در امان باشیم، بهداشت دهان را جدید بگیریم و سهل‌انگاری نکنیم. شما می‌توانید برای دریافت خدمات مربوط به جرم گیری دندان و ترمیم و درمان به کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی مراجعه کنید. برای رزرو وقت و نوبت مشاوره، با کارشناسان ما در مرکز تماس کلینیک، ارتباط بگیرید.

سوالات متداول

1. چگونه مسواک بزنیم؟

برای مسواک زدن به روش صحیح، ابتدا مسواک را با آب بشویید و سپس مقدار کمی خمیر دندان روی آن قرار دهید. سپس مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به دندان‌ها قرار داده و با حرکات نرم و دورانی، دندان‌های خود را تمیز کنید. برای کسب بهترین نتیجه، حداقل دو دقیقه را به مسواک زدن اختصاص دهید و توجه داشته باشید که حتما از دندان‌های جلویی تا دندان‌های عقبی و از داخل تا خارج دندان‌ها را تمیز کنید.

2. چگونه مسواک را نگهداری کنیم؟

برای نگهداری مسواک بهتر است آن را در یک محیط خشک و تازه نگه دارید. پس از استفاده، مسواک را با آب شستشو دهید و خشک کنید. همچنین مسواک را درون یک هولدر یا قاب مسواک قرار داده تا با دیگر مواد و آلودگی‌ها تماس نداشته باشد. همچنین بهتر است مسواک را به‌طور منظم (مثلا هر سه ماه یکبار) تعویض کنید تا از ایجاد باکتری‌ها و رشد میکرو ارگانیسم‌ها جلوگیری شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66