کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

بهترین زمان مسواک زدن چه ساعاتی از روز است؟

19 اسفند ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

مسواک زدن یکی از روتین‌های تمیز کردن محیط دهان و دندان است که در عین سادگی، بسیاری از افراد قواعد آن را به خوبی نمی‌دانند. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با یکی از مهم‌ترین مسائل، یعنی بهترین زمان مسواک زدن آشنا کنیم. به نظر شما چه زمانی باید مسواک زد و در چه زمانی مسواک زدن برای دندان‌ها مناسب نیست؟ برای اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مقاله با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه شوید.

چرا بلافاصله بعد از وعده ‌های غذایی مسواک نزنیم؟

اولین قاعده مهم در زمینه مسواک زدن این است که نباید آن را بلافاصله پس از غذا خوردن انجام دهید. تعجب کردید؟ دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد مسواک پس از غذا، حتی می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند. موارد زیر از مهم‌ترین دلایلی هستند که نشان می‌دهند مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا بیشتر از آنکه مفید باشد مضر است.

بهترین زمان مسواک زدن

بهترین زمان مسواک زدن

مینای دندان ضعیف می شود

بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها، به خصوص آنهایی که اسیدی هستند، می‌توانند مینای دندان را به طور موقت نرم کنند. مسواک زدن بلافاصله پس از غذا می‌تواند این مینای نرم شده را بساید و به آن آسیب برساند. بهترین زمان مسواک زدن در این شرایط این است که 20 تا 30 دقیقه بعد از غذا صبر کنید تا بزاق دهان شما اسید را خنثی کند و مینای دندان دوباره سفت شود.

حساسیت دندان افزایش خواهد یافت

مسواک زدن در زمانی که مینای دندان ضعیف است می‌تواند باعث حساسیت دندان شود. اگر دندان‌هایی حساس دارید، بهتر است از مسواک نرم و خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید.

لثه‌ها تحریک می شوند

مسواک زدن بلافاصله پس از غذا می‌تواند لثه‌ها را تحریک کند، به خصوص اگر مسواک را خیلی سفت روی لثه‌ها فشار دهید. التهاب لثه می‌تواند به بیماری لثه منجر شود.

تاثیر مسواک زدن کاهش پیدا می کند

مسواک زدن بلافاصله پس از غذا می‌تواند ذرات غذا و باکتری‌ها را به داخل لثه‌ها فشار دهد. در نتیجه ممکن است ریسک التهاب لثه افزایش پیدا کند. این کار همچنین یک علت پوسیدگی دندان به شمار می‌رود.

بهترین زمان برای مسواک زدن کی است؟

در کوتاه‌ترین جواب به این سوال می‌توانیم بگوییم که بهترین زمان برای مسواک زدن دو بار در روز، صبح‌ها بعد از صبحانه و شب‌ها قبل از خواب است. اگر می‌خواهید بعد از غذا مسواک بزنید، 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا اسید دهان خنثی شود. البته اگر می‌خواهید تاثیر درست مسواک زدن را ببینید، نخ دندان را فراموش نکنید. اینکه اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم هم مبحث مفصلی است که قبلا درباره آن صحبت کرده‌ایم.

 قبل از صبحانه مسواک بزنیم یا بعد از صبحانه 

بهترین زمان مسواک زدن در صبح هم می‌تواند قبل از صبحانه باشد و هم بعد از آن؛ مسواک زدن قبل یا بعد از صبحانه هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. بهترین کار این است که مزایا و معایب هر دو مورد را بررسی کنیم تا خودتان در این زمینه تصمیم بگیرید.

مزایا و معایب مسواک زدن قبل از صبحانه

جدول زیر مزایا و معایب مسواک زدن را قبل از وعده صبحانه نشان می‌دهد.

مزایا معایب
از مینای دندان در برابر اسید صبحانه محافظت می‌کند.
 
باکتری‌های دهان را به مدت طولانی‌تری در دهان نگه می‌دارد.
 
پلاک و ذرات غذا را از بین می‌برد.
 
ممکن است باعث بوی بد دهان شود.

 جدول مزایا و معایب مسواک زدن قبل از صبحانه

اینکه قبل از صبحانه مسواک بزنید یا بعد از آن کاملا به تصمیم شخصی شما بستگی دارد. حتی اگر بخواهید می‌توانید قبل و بعد از اولین وعده غذایی در روز دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

مزایا و معایب مسواک زدن بعد از صبحانه

در جدول قبل مزایا و معایب مسواک قبل از صبحانه را بیان کردیم. در این جدول خوبی‌ها و بدی‌های مسواک زدن دندان را بعد از صبحانه بررسی می‌کنیم

اگر صبحانه شما اسیدی باشد، ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود.ممکن است مینای دندان را که در اثر اسید صبحانه نرم شده است، بساید.

مزایامعایب
باکتری‌های دهان که در طول شب تجمع یافته‌اند را از بین می‌برد. ممکن است مینای دندان را که در اثر اسید صبحانه نرم شده است، بساید.
باعث می‌شود نفس تازه‌تری داشته باشید. اگر صبحانه شما اسیدی باشد، ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود.
مزه غذا را بهتر حس می‌کنید.

جدول مزایا و معایب مسواک زدن بعد از صبحانه 

در نهایت باید مجددا بگوییم که بهترین زمان برای مسواک زدن به عادت‌ها و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر بخواهید می‌توانید قبل و بعد از هر وعده غذایی دندان‌ها را مسواک کنید.

 آیا باید بعد از هر بار خوردن مواد غذایی مسواک بزنیم؟

اگر بخواهیم به سوال‌تان کوتاه جواب دهیم، باید بگوییم خیر. مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی، نه‌تنها به سلامت دندان کمک نمی‌کند، بلکه به آن آسیب خواهد زد. دو دلیل اصلی برای مضر بودن مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا خوردن وجود دارد:

  1. اسید معده

بعد از صرف غذا، اسید معده به دهان شما می‌آید. این اسید برای هضم غذا ضروری است، اما می‌تواند مینای دندان را هم نرم کند. مینا لایه بیرونی دندان و عامل طبیعی پیشگیری از پوسیدگی دندان است. مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا، زمانی که مینای دندان هنوز نرم است، می‌تواند مینای دندان را بسابد و به دندان‌ها آسیب برساند. این مسئله می‌تواند منجر به حساسیت، پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی شود.

  1. ذرات غذا

ذرات غذا می‌توانند میان دندان‌ها و لثه‌ها گیر کنند. مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا خوردن می‌تواند این ذرات را به داخل لثه‌ها فشار دهد و باعث التهاب لثه شود. التهاب لثه می‌تواند منجر به خونریزی لثه، درد لثه و سایر مشکلات لثه‌ای شود.

 بعد از خوردن مواد غذایی به جای مسواک زدن چکار کنیم؟

اگر به تمیزی دندان بعد از غذا حساس هستید و عادت دارید بعد از غذا مسواک بزنید، بهتر است از گزینه‌های زیر به جای مسواک کمک بگیرید:

  • دهان خود را با آب بشویید. شستشوی دهان با آب می‌تواند ذرات غذا را از بین دندان‌ها و لثه‌ها خارج کند و به خنثی کردن اسید معده کمک کند.
  • نخ دندان بکشید. نخ دندان می‌تواند ذرات غذا و پلاک را از بین دندان‌هایی که مسواک به آنها دسترسی ندارد، خارج کند.
  • از آدامس بدون قند استفاده کنید. جویدن آدامس بدون قند می‌تواند بزاق را تحریک کند. بزاق به خنثی کردن اسید معده و شستشوی ذرات غذا از دهان کمک می‌کند.
  • از خلال دندان برای بیرون آوردن ذرات باقی‌مانده غذا استفاده کنید.

 بهترین زمان مسواک زدن در روتین روزانه

پس با این حساب بهترین زمان مسواک زدن چه زمانی است؟ اصلا مسواک زدن در شب بهتر است یا صبح؟ بیایید با چند سوال به این جواب برسیم. آیا در طول روز زیاد میان وعده می‌خورید؟ در این صورت، مسواک زدن بعد از هر میان وعده ممکن است زیاده‌روی باشد، اما می‌توانید به‌جای آن بعد از هر وعده، دهان‌تان را بشویید.

آیا مشکلات خاصی در زمینه دندان دارید؟ برای دریافت مشاوره شخصی با توجه به نیازهای بهداشت دهان و دندان خود با دندانپزشک مشورت کنید.

در نهایت، مهم‌ترین نکته این است که دو بار در روز به مدت حداقل 2 دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. شما می‌توانید هم صبح‌ها دهان‌تان را مسواک بزنید و هم شب. اصلا بهتر است که در طول شبانه روز دو بار، یک بار صبح و یک بار شب، مسواک بزنید. البته بهتر است موارد زیر را درنظر بگیرید:

صبح: بعد از بیدار شدن یا قبل از صبحانه، 60-30 یا دقیقه بعد از آن، بسته به حساسیت دندان‌هایتان مسواک بزنید.

شب: قبل از خواب مسواک بزنید تا باقی مانده مواد غذایی و باکتری‌ها را از بین ببرید و خوابی راحت داشته باشید.

فراموش نکنید که اصلی‌ترین علت بوی بد دهان مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان است. بنابراین، یک بار در روز نخ دندان بکشید و برای تمیز کردن حرفه‌ای و راهنمایی‌های شخصی به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

 بهترین زمان مسواک زدن برای کودکان 

آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان بهترین روش محافظت از آنها در برابر مراجعه مدام به دندانپزشک در نوجوانی و بزرگسالی است. بهترین زمان مسواک زدن کودکان به سن و توانایی آن‌ها بستگی دارد. بیایید بررسی کنیم که بهترین زمان مسواک زدن کودکان در هر دوره سنی چطور است:

نوزادان و نوپایان

از زمانی که اولین دندان ظاهر می‌شود، باید دو بار در روز، صبح و شب، با یک مسواک نرم و خمیر دندان مخصوص کودکان که حاوی فلوراید است، دندان‌های کودک را مسواک بزنید. در این سن، به دلیل نبود مهارت کافی، والدین عمل مسواک زدن را انجام دهند. می‌توانید از یک مسواک انگشتی برای تمیز کردن لثه‌ها و دندان‌های تازه درآمده استفاده کنید.

کودکان 2 تا 3 ساله

در این سن، می‌توانید به تدریج به کودک خود اجازه دهید تا مسواک زدن را امتحان کند. همچنان باید بر مسواک زدن آنها نظارت داشته باشید و در صورت نیاز کمک کنید. استفاده از خمیر دندان به اندازه یک نخود کافی است.

کودکان 4 تا 6 ساله

در این سن، اکثر کودکان می‌توانند به طور مستقل مسواک بزنند. اما همچنان باید نظارت داشته باشید و مطمئن شوید که به طور صحیح مسواک می‌زنند. می‌توانید از یک مسواک با برس بزرگتر و دسته کوتاه‌تر استفاده کنید تا برای کودک راحت‌تر باشد.

 بهترین زمان مسواک زدن برای کودکان

بهترین زمان مسواک زدن برای کودکان   

 مدت زمان مسواک زدن باید چقدر باشد؟

مدت‌زمان ایده آل برای مسواک زدن دو دقیقه است. این زمان به شما فرصت می‌دهد تا تمام سطوح دندان‌های خود را به طور کامل تمیز کنید. در نظر داشته باشید که مسواک زدن بیش از حد لازم ضروری نیست و می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. علاوه بر مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یک بار در روز  برای تمیز کردن بین دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آن ضروری است.

در نهایت به طور کلی، بهترین روش برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها، دو بار مسواک زدن در روز به مدت دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید، استفاده از نخ دندان یک بار در روز و مراجعه منظم به دندانپزشک است.

بهترین زمان مسواک زدن را از پزشکتان بپرسید

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بهترین زمان مسواک زدن آشنا کنیم. فراموش نکنید که معاینات منظم دهان و دندان، در کنار مسواک زدن مرتب و اصولی، از ضروریات مراقبت از دندان محسوب می‌شود. مسواک نزدن علاوه بر بوی بد دهان و آزار و اذیت خود و اطرافیان‌تان، باعث پوسیدگی دندان، ایجاد جرم و زرد شدن دندان‌ها می‌شود. مشکلاتی که لازم است برای رفع هر کدام، مقدار زیادی پول بپردازید؛ مثلا ترمیم و درمان، جرم گیری و بلیچنیگ دندان. پس بهتر است با یک مسواک ساده، از تمام این مسائل پیشگیری کنید. شما می‌توانید برای دریافت وقت ویزیت و معاینات دوره‌ای دهان، با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. زمان بهترین زمان برای مسواک زدن کی است؟

بهترین زمان برای مسواک زدن دو بار در روز است؛ یک بار صبح پس از صبحانه و یک بار شب قبل از خواب. مسواک زدن پس از صبحانه به حذف باکتری‌ها و ذرات غذایی باقیمانده در دهان کمک و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین، مسواک زدن قبل از خواب به تمیز کردن دهان از ذرات غذایی و باکتری‌هایی که در طول روز جمع شده‌اند، کمک می‌کند و از بوی بد دهان و افزایش باکتری‌ها در دهان جلوگیری می‌کند.

2. آیا مسواک زدن در زمان‌های دیگر هم مفید است؟

بله، مسواک زدن در زمان‌های دیگر هم می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، ممکن است پس از وعده‌های غذایی اصلی نیز انجام شود تا از بوی بد دهان و رسوبات غذایی جلوگیری شود. همچنین، در صورتی که بعد از مصرف غذا و خوراکی‌های شیرین، ترش و یا اسیدی انجام شود، می‌تواند از آسیب به دندان‌ها به دلیل افزایش اسید در دهان جلوگیری کند. اما به طور کلی، دو بار مسواک زدن در روز بهترین و موثرترین زمان برای حفظ بهداشت دهان و دندان است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66