کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

ایمپلنت فوری چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

12 اردیبهشت ، 1403
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

یکی از سوالات مشترک میان کاربرانی که به هر دلیل یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند این است که ایمپلنت فوری چیست. با پیشرفت علم و تکنولوژی، جایگزین‌کردن دندان‌های ازدست‌رفته نیز طی پروسه‌ای کوتاه‌مدت و بی‌دردسر تحت عنوان ایمپلنت فوری دندان انجام می‌پذیرد. با این دستاورد بزرگ دیگر نیازی نیست افراد برای پرکردن جای خالی دندان‌ها روزها و ماه‌ها در صف انتظار کاشت دندان بنشینند. حالا اینکه ایمپلنت فوری چیست و چگونه اجرا می‌شود موضوعی است که تلاش می‌کنیم تا شرح مفصل آن را در ادامه این مطلب با شما به اشتراک بگذاریم.

ایمپلنت فوری چیست؟

این روزها تقریبا همه می‌دانیم ایمپلنت دندان چیست، اما ایمپلنت‌ها انواع گوناگونی دارند که بهتر است برای تصمیم‌گیری با تمام آنها آشنا باشیم. ایمپلنت فوری که به آن ایمپلنت یک روزه هم می‌گویند تکنیک جدیدی برای جایگزین‌کردن دندان‌های ازدست‌رفته در زمانی بسیار کوتاه است.

در این روش تمام مراحل کشیدن دندان و ایمپلنت فوری با هم در یک روز انجام می‌پذیرد. به عبارتی در ایمپلنت فوری دندانپزشک بعد از کشیدن دندان فیکسچر ایمپلنت را درون استخوان فک جایگذاری می‌کند و سپس روی آن را با روکشی مشابه با دندان طبیعی فرد می‌پوشاند. ناگفته نماند که این روکش کاملا موقت است و بیمار بعد از گذشت 3 الی 5 ماه جهت نصب روکش دائمی مجددا باید به دندانپزشک مراجعه کند.

ایمپلنت فوری چیست

ایمپلنت فوری چیست

مزایای ایمپلنت فوری دندان چیست؟

حالا که دانستید ایمپلنت فوری دندان چیست، احتمالا حدس می‌زنید که این مدل از انواع ایمپلنت دندان چه مزیت‌های برجسته‌ای برای افراد به همراه دارد. بهترین و درخشان‌ترین حسن این تکنیک نوظهور را می‌توان پروسه زمانی کوتاه‌مدت آن دانست.

به عبارتی با ورود این تکنیک درمانی به دنیای دندانپزشکی دیگر لازم نیست افراد برای 5 یا 6 ماه رنج جای خالی دندان‌ها را در دهان به دوش بکشند. البته که مزایای ایمپلنت فوری دندان به همین یک مورد هم ختم نمی‌شود. این روش محاسن دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • زمانی که فرد طی یک حادثه تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست می‌دهد، با ایمپلنت فوری می‌تواند ظاهر زیبا و اعتمادبه‌نفس درونی‌اش را در تمام موقعیت‌های اجتماعی حفظ کند.
  • پروتز موقت در ایمپلنت فوری مانع از ایجاد هرگونه فشار به ایمپلنت و جوش‌نخوردن آن می‌شود.
  • با از دست‌رفتن دندان‌ها احتمال حرکت و جابه‌جایی سایر دندان‌های مجاور بیشتر می‌شود. ایمپلنت فوری تکنیکی موثر برای جلوگیری از این جابه‌جایی و ثبات هر دندان در جای خود است.
  • ایمپلنت فوری دندان ضمن کمک به سلامت بیشتر لثه‌ها و حفظ استحکام استخوان فک مانع از تحلیل یا ریزش آن می‌شود.
  • ایمپلنت فوری دندان با روش‌های جراحی کم‌تهاجم‌تر صورت می‌گیرد. ضمن اینکه در این روش زمان بهبودی فرد کوتاه‌تر است.

عوارض ایمپلنت فوری چیست؟

عوارض ایمپلنت فوری چیست؟ کسانی که با این تکنیک درمانی آشنایی کافی ندارند، نگرانی زیادی از بابت عوارض و پیامدهای آن تجربه می‌کنند. در پاسخ به این گروه از افراد باید بگوییم عوارض ایمپلنت فوری دندان آنقدر زیاد نیست که شما را از انجام این روش منصرف کند.

ضمن اینکه انجام تخصصی و اصولی ایمپلنت فوری توسط متخصصی ماهر و باتجربه می‌تواند میزان بروز پیامدهای خطرناک این تکنیک را به حداقل برساند. بااین‌وجود بد نیست قبل از انتخاب این تکنیک برای جبران دندان‌های ازدست‌رفته نگاهی به عوارض احتمالی هم داشته باشید تا در جریان باشید که ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست:

  • در این روش احتمال شکستگی ایمپلنت به ویژه در کسانی که مبتلا به دندان قروچه هستند، بیش از سایر روش‌هاست.
  • همه بیماران نمی‌توانند کاندید مناسبی برای ایمپلنت فوری دندان باشند.
  • خطر بروز التهاب و عفونت دندان به دلیل همزمانی دو مرحله کشیدن و جایگذاری ایمپلنت در این تکنیک به ویژه برای کسانی که مبتلا به بیماری قلبی هستند، بیشتر است.
  • در صورت متصل نبودن ایمپلنت به استخوان فک، دندان مصنوعی ثبات لازم را نخواهد داشت.
  • دوام و ماندگاری ایمپلنت فوری در مقایسه با روش‌های سنتی کمتر است.
  • در مواردی ممکن است ایمپلنت هماهنگی و سازگاری کامل را با استخوان فک نداشته باشد. در این صورت فرآیند ایمپلنت فوری دندان با شکست مواجه خواهد شد.

ایمپلنت فوری برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از معایب بزرگ ایمپلنت فوری دندان محدودبودن مخاطبان این تکنیک درمانی است. به عبارتی این روش نمی‌تواند برای همه کسانی که می‌خواهند اقدام به کاشت دندان کنند، تکنیک درمانی مناسبی باشد. اگر می‌خواهید بدانید شرایط انجام ایمپلنت فوری چیست و چه کسانی کاندید مناسب این روش هستند، ادامه مطلب را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

  1. مخاطبان ایمپلنت فوری دندان باید از سلامت کامل لثه برخوردار باشند؛ موفقیت در پروسه ایمپلنت فوری بسیار به میزان سلامت لثه بستگی دارد. وجود هرگونه التهاب و عفونت در ناحیه دندان و لثه منجر به شکست این تکنیک درمانی می‌شود.
  2. کیفیت استخوان فک از دیگر پارامترهای موثر در انجام ایمپلنت فوری دندان است؛ اگر صاحب لثه‌های ضعیف هستید یا به هر دلیلی از مشکل تحلیل استخوان فک رنج می‌برید، ایمپلنت فوری نمی‌تواند تکنیک مناسبی برای شما باشد. مخاطبان این تکنیک درمانی باید در ناحیه کاشت دندان از تراکم استخوانی کافی برخوردار باشند.
  3. کسانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند و زمان کافی برای انجام جراحی‌های طولانی‌مدت ندارند، کاندید مناسبی برای انجام این تکنیک هستند.

ایمپلنت فوری برای چه کسانی مناسب است

ایمپلنت فوری برای چه کسانی مناسب است

ایمپلنت فوری برای چه کسانی مناسب نیست؟

با معرفی کاندیداهای مناسب ایمپلنت فوری، تکلیف کسانی که گزینه مناسبی برای این روش نیستند، کاملا معلوم می‌شود. بااین‌حال جهت آگاهی و اطمینان بیشتر مخاطبان این نوشتار در ادامه به ذکر فهرستی از افرادی می‌پردازیم که نمی‌توانند از خدمات ایمپلنت فوری بهره‌مند شوند.

  • کسانی که از بیماری پریودنتال یا بیماری لثه رنج می‌برند.
  • کسانی که سلامت عمومی ضعیف‌تری دارند و قادر به تحمل تکنیک‌های جراحی نیستند.
  • کسانی که اعتیاد به سیگار دارند.
  • کسانی که باردار هستند.
  • کسانی که دیابت دارند و برای درمان یا کنترل آن هنوز اقدام نکرده‌اند.
  • کسانی که سن زیر 18 سال دارند. در این گروه از افراد استخوان فک هنوز به استحکام لازم دست پیدا نکرده است.
  • کسانی که داروهای خاصی نظیر رقیق‌کننده‌های خون یا استروئیدها را مصرف می‌کنند.
  • کسانی که در حال سپری‌کردن دوره‌های پرتودرمانی در ناحیه گردن و صورت هستند. داشتن سابقه پرتودرمانی نیز مانع از انجام این روش می‌شود.

روش اجرای ایمپلنت فوری چیست؟

حالا که دانستید ایمپلنت فوری چیست، نوبت به تشریح مراحل ایمپلنت دندان آن می‌رسد. در شیوه انجام ایمپلنت فوری و معمولی نمی‌توان تفاوت چندانی پیدا کرد. شاید تنها نکته متمایزکننده این روش از سایر روش‌های کاشت دندان انجام فوری و سریع آن در یک روز یا یک جلسه باشد. به طور کلی مراحل انجام ایمپلنت فوری موارد زیر را شامل می‌شود.

1. مشاوره و معاینه قبل از جراحی

اولین گام از ایمپلنت فوری دندان به انجام مشاوره و معاینه اختصاص دارد. در این مرحله دندانپزشک ضمن گرفتن شرح‌حال و بررسی سابقه پزشکی هر بیمار با انجام آزمایشات مختلف مانند سی‌تی‌اسکن ارزیابی همه‌جانبه‌ای از وضعیت دهان و دندان انجام می‌دهد. این مرحله به منظور تشخیص و شناسایی کاندیداهای مناسب ایمپلنت فوری صورت می‌گیرد.

2. کشیدن دندان

پروسه انجام ایمپلنت فوری تنها بعد از کشیدن دندان قابلیت اجرا را دارد. بنابراین دنداپزشک بعد از انجام معاینات کامل و آزمایشات متعدد اقدام به کشیدن دندان می‌کند. در این مرحله هرگونه بافت یا استخوان آلوده‌ای نیز به همراه ریشه دندان از دهان خارج می‌شود.

3. انجام جراحی

این مرحله که به جایگذاری ایمپلنت در استخوان فک اختصاص دارد، بعد از بیهوشی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌پذیرد. دندانپزشک برای قراردادن ایمپلنت در فک می‌تواند از دو روش دستی (پانچ) یا دیجیتال استفاده کند. حالت جدیدتری از این روش نیز وجود دارد که با عنوان ایمپلنت فوری با لیزر شناخته می‌شود. در این تکنیک، لیزر به‌کاررفته در جراحی ضمن ایجاد آسیب کمتر به استخوان فک و جلوگیری از بروز التهاب و عفونت، روند بهبودی زخم‌ها را سرعت می‌بخشد.

4. جایگذاری پروتز موقت

آنچه قرار است جای خالی دندان را برای شما پر کند، پروتز، بریج یا تاج دندان نام دارد. با قراردادن ایمپلنت فوری در استخوان فک شرایط برای نصب‌کردن پروتز کاملا مهیاست. البته این را باید بدانید که این پروتز کاملا موقت است و بعد از چند هفته پروتزی دائمی جایگزین آن می‌شود.

5. قرار دادن پروتز دائمی

مراحل درمان ایمپلنت فوری دندان با قراردادن پروتز دائمی به اتمام می‌رسد. معمولا ساخت پروتز دائمی چیزی حدود 2 الی 3 هفته زمان می‌برد. در این فاصله بیماران باید با خوردن غذاهای نرم و رعایت سایر موارد بهداشتی شرایط را برای بارگذاری پروتز دائمی فراهم کنند.

روش اجرای ایمپلنت فوری چیست

مراحل اجرای ایمپلنت فوری دندان

مدت زمان کاشت ایمپلنت فوری

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، ایمپلنت فوری طی یک جلسه درمان صورت می‌گیرد. ازهمین‌رو به آن ایمپلنت یک روزه یا فوری می‌گویند. درعین‌حال باید این نکته را در نظر داشته باشید که پارامترهای متعددی می‌تواند زمان کاشت ایمپلنت فوری را تحت‌تاثیر قرار ‌دهد. این عوامل را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

تعداد ایمپلنت

با افزایش تعداد ایمپلنت‌ها زمان کاشت دندان طولانی‌تر خواهد بود. در حالت عادی قراردادن هر ایمپلنت چیزی حدود 3 دقیقه زمان می‌برد که با افزایش دندان‌ها این مدت زمان نیز بیشتر و طولانی‌تر می‌شود.

وضعیت سلامت بیمار

وضعیت سلامت لثه و تراکم استخوان فک از دیگر عوامل تاثیرگذار در زمان نهایی انجام ایمپلنت محسوب می‌شوند. در شرایطی که بیمار نیاز به ترمیم لثه یا پیوند استخوان فک داشته باشد، انجام کاشت دندان نیز طی پروسه طولانی‌تری صورت خواهد گرفت.

مراقبت ‌های بعد از ایمپلنت فوری چیست؟

هیچ می‌دانید مراقبت‌های بعد از ایمپلنت فوری چیست و چه نقشی در سلامت و ماندگاری بیشتر دندان دارد؟ اهمیت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان اگر بیشتر از رعایت بهداشت دندان‌های طبیعی نباشد، کمتر نیست. طبیعتا رعایت تمام نکات بهداشتی و مراقبتی بعد از ایمپلنت فوری ارزان، گامی موثر در پیشگیری از بروز عوارض و پیامدهای ناخوشایند این تکنیک درمانی است.

  • رعایت کامل بهداشت دهان و دندان
  • مسواک‌زدن اصولی دندان‌های ایمپلنت‌ و استفاده منظم و روزانه از نخ دندان
  • استفاده مکرر از دهان‌شویه با مشورت و نظارت کامل دندانپزشک
  • پرهیز از انجام هرگونه فعالیت سنگین تا دو هفته بعد از درمان
  • مصرف منظم و دقیق داروهای تجویزشده از سوی دندانپزشک
  • مصرف فراوان مایعات و پرهیز از خوردن غذاهای سفت تا زمان نصب پروتز دائمی
  • استفاده از کمپرس سرد به منظور کاهش علائم آزاردهنده بعد از ایمپلنت مانند درد و تورم
  • انجام چکاپ منظم دندان‌ها هر 6 ماه یک‌بار

تفاوت ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری چیست؟

اگر تا انتهای این نوشتار همراه ما بوده‌اید، باید متوجه شده باشید که تفاوت میان ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری چیست؟ فاکتور زمان اصلی‌ترین عامل متمایزکننده این دو روش از یکدیگر است. به عبارتی طول دوره درمان ایمپلنت فوری در مقایسه با ایمپلنت معمولی کوتاه‌تر است. عموما دوره‌های درمان ایمپلنت معمولی چیزی حدود 5 الی 6 ماه زمان می‌برد. در مقابل درمان با ایمپلنت فوری طی پروسه‌ای حداکثر 1 ماهه صورت می‌گیرد.

دومین فرق ایمپلنت فوری با معمولی را می‌توان هزینه‌های انجام این دو روش دانست. در حالت کلی هزینه ایمپلنت فوری در مقایسه با ایمپلنت معمولی بیشتر است. البته ناگفته نماند که در هزینه‌های نهایی ایمپلنت فوری عواملی همچون تعداد ایمپلنت، تکنیک کاشت، طول عمر ایمپلنت دندان، میزان تجربه و مهارت دندانپزشک و محل انجام کاشت تاثیر به مراتب چشمگیری دارند.

آخرین عاملی که موجب ایجاد تفاوت میان ایمپلنت فوری و معمولی دندان می‌شود، جامعه هدف هر تکنیک درمانی است. همان‌طور که گفته شد تمام بیماران نمی‌توانند کاندید مناسبی برای ایمپلنت فوری باشند. این در حالی است که ایمپلنت معمولی قابلیت اجرا برای تمام افراد را دارد.

اگر نمی دانید ایمپلنت فوری چیست...

ایمپلنت فوری یکی از تکنیک‌های نسبتا جدید کاشت دندان برای جبران دندان‌های ازدست‌رفته است. کوتاه‌بودن دوره درمان را می‌توان بارزترین مزیتی دانست که بیماران را به انجام ایمپلنت فوری ترغیب می‌کند. این روش علی‌رغم تمام محاسن و مزایایی که دارد، با محدودیت اجرا همراه است. به عبارت دیگر تمام بیمارانی که قصد کاشت دندان دارند نمی‌توانند کاندید مناسبی برای انجام این تکنیک درمانی باشند. ما در این نوشتار سیر تا پیاز ایمپلنت فوری و چگونگی اجرای آن را برایتان شرح دادیم. اگر به هر دلیل، با عارضه بی‌دندانی یا دندان‌های معیوب دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید تمام خدمات مربوط به ایمپلنت دندان را در کلینیک دکتر ابوالقاسمی دریافت کنید. حالا که دانستید ایمپلنت فوری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، بد نیست نظرات و انتقادات خود را در این حوزه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. ایمپلنت فوری دندان چیست؟

ایمپلنت فوری دندان یک روش درمانی است که طی یک روز، دندان مصنوعی را به دندان اصلی ازدست‌رفته یا معیوب شما پیوند می‌دهد. این روش فوری انجام می‌شود، بنابراین شما برای ترمیم دندان نیازی به رفت‌وآمد مکرر به مطب پزشک نخواهید داشت.

2. چه افرادی می‌توانند از ایمپلنت فوری دندان استفاده کنند؟

افرادی که دندان اصلی را از دست داده یا دندان دائمی‌شان معیوب شده است، می‌توانند از ایمپلنت فوری دندان بهره‌مند شوند. همچنین، این روش برای افرادی که می‌خواهند به سرعت دندان جایگزین شده را به دست آورند و بدون انتظار مدت‌های طولانی برای درمان استفاده می‌شود. اما، برای برخی افراد با وضعیت‌های پزشکی خاص، مشاوره با دندانپزشک و ارزیابی دقیق لازم است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66