کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان

22 اردیبهشت ، 1398
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

با فرارسیدن ماه مبارک، موضوع بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان مهم می شود. خصوصا که افراد روزه دار با مشکل بوی بد دهان و خشکی فضای دهان دست و پنجه نرم می کنند. برای مراقبت های دهانی و یا حتی بهبود مشکلات احتمالی ادامه مطلب از وبسایت دکتر مهدی ابوالقاسمی را مطالعه کنید.

پوسیدگی دندان در ماه رمضان

ماه رمضان علی رغم برکاتی که دارد، نیاز به مراقبت های فردی بهتری هم دارد. چرا که ساعت ها نخوردن و ننوشیدن، خلاف عادات دهانی ماست پس باید به طور دقیق تری به بهداشت دهان در ماه رمضان توجه کنیم. یکی از آسیب های احتمالی که این تغییر عادت می تواند ایجاد کند، پوسیدگی دندان است. مصرف شیرینی هایی مثل زولبیا و بامیه که در سفره های افطار ما مرسوم اند، به دندان می چسبند و پوسیدگی ایجاد می کنند. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به شما استفاده از مسواک بعد از هر وعده غذایی به علاوه نخ دندان کشیدن را پیشنهاد می دهیم؛ اما یکی از عواملی که باعث پوسیدگی دندان ها می شود و اغلب مراجعه کنندگان از آن غافل هستند موضوع خشکی دهانی است. باکتری ها در محیط های اسیدی خوب رشد می کنند. خشکی دهان باعث می شود اسیدهای روی دندان ها پاک نشوند و این اسیدها مستقیما روی مینای معدنی دندان قرار بگیرند و باعث ایجاد پوسیدگی دندان ها شوند.

بوی بد دهان

یکی دیگر از آسیب های خشکی دهانی ایجاد بوی بد دهان است. البته بوی بد دهان مشکلی کلی تر است که تنها دلیل آن خشک بودن فضای دهان نیست. تغذیه نامناسب، بیماری معده و امثال این هم می تواند باعث بروز بوی بد دهان شود.  

چه باید کرد؟

با این همه این عوارض و مشکلات اموری لاینحل و یا حاد نیستند و با کمی مراقبت قابل حل هستند؛ ما برای حفظ سلامتی و بهتر گذراندن این ماه به شما راه حل هایی ارائه می دهیم. استفاده از یک یا دوتای این راه حل ها برای داشتن روزی خوب کفایت می کند.

  1. استفاده لااقل دو بار از مسواک بعد از افطار و سحر و نخ کشیدن دندان ها.
  2. نوشیدن مایعات در طول افطار تا سحر؛ خصوصاً نوشیدن دو لیوان آب در وعده سحر برای جلوگیری از خشکی دهان.
  3. خوردن چای بدون شیرینی توصیه می شود. چای باکتری های دهانی و ترکیبات سولفوری را کاهش می دهد. و محیط دهان را هیدراته نگه می دارد.
  4. مصرف مواد غذایی که دارای ویتامین D هستند. مواد دارای این ویتامین، خواص ضد میکروبی دارند.
  5. مصرف پنیر. پنیر به خاطر سرشار بودن از فسفات و کلسیم در طول روز بزاق دهانی را تامین می کند.
  6. شستشو و چرخاندن آب در دهان که فضای دهان را مرطوب نگه می دارد.
  7. باکتری ها در محیط های اسیدی خوب رشد می کنند، شستن دندان ها با جوش شیرین و آب نمک نه تنها مشکلات احتمالی را رفع و رجوع خواهد کرد، بلکه میکروب های احتمالی در لوزه و گلو را هم از بین خواهد برد.
  8. تمیز کردن زبان با پشت مسواک هایی که به همین منظور طراحی شده اند.
  9. استفاده از میوه ها و سبزیجاتی که دارای فیبر هستند؛ مثلا خوردن یک عدد سیب در وعده سحری باعث می شود محیط دهان در طول روز مرطوب بماند.
  10. نوشیدن آب به همراه لیموی تازه و نمک راهکار عالی برای خوشبو نگه داشتن دهان و همچنین از بین بردن بوی بد سیر و پیاز است.

   
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66