کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

پیشگیری از پوسیدگی دندان

09 خرداد ، 1400
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

چه راه هایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد ؟

  از هنگامی که در کودکی دندان ها شروع به رشد می کنند، والدین باید مراقب دندان های فرزند خود بوده تا وقتی بزرگ شدند، مراقبت از دهان و دندان به عنوان امری ضروری برای آنها تعریف شده باشد. پوسیدگی دندان یکی از مشکلات رایج در این زمینه است، که چنانچه به موقع درمان نشود، ممکن است به طور کامل از بین برود. در این مقاله می خواهیم به راه هایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان بپردازیم.  

مرحله های پوسیدگی دندان

متخصصین دندانپزشکی می گویند که اگر بر روی دندان ها مواد غذایی باقی بمانند، از یک طرف تجزیه مواد روی دندان ها و از طرفی دیگر رشد باکتری ها باعث می شود تا شرایط برای پوسیدگی دندان ها نیز فراهم شود. این امر طی سه مرحله اتفاق می افتد :  
  • تشکیل شدن پلاک روی دندان :

اگر پس از هر بار غذا خوردن دندان دندان های خود را تمیز نکنید، مواد غذایی بر روی دندان های شما نشسته و با گذشت زمان جرم تشکیل می شود. جرم تشکیل شده همان پلاک غذایی است، که نه تنها شرایط را برای پوسیدگی دندان فراهم کرده، بلکه باعث زردی رنگ دندان می شود.  
  • پلاک ها باعث تولید اسید می شوند :

آیا می دانید که در دهان ما، هم باکتری های مضر و هم باکتری های مفید در حال رشد و تکثیر هستند. باکتری ها از قند موجود در پلاک ها استفاده می کنند. جنس دندان ها کلسیم است. هنگامی که روی دندان اسید تولید شود، تجزیه کلسیم آغاز می شود، که در نتیجه  به تدریج سبب پوسیده شدن دندان ها شده، که در ابتدا روی دندان یک حفره کوچک تشکیل می شود.   تصویری از یک کودک در دندانپزشکی 
  • پیشرفت پوسیدگی دندان :

اگر همین حفره کوچکی که روی دندان ایجاد شده ترمیم نشود، باعث پیشرفت پوسیدگی دندان ها شده، و پوسیدگی از مینای دندان به عاج دندان نیز سرایت خواهد کرد. باید اشاره کنیم که عاج دندان بسیار آسیب پذیر تر از مینای دندان بوده، زیرا استحکام کمتری دارد.  

از مهم ترین علائم پوسیدگی دندان ها :

گفتیم که پوسیدگی از مینای دندان شروع می شود که در ابتدا قابل مشاهده نیست، از این رو اگر علائم زیر برای دندان شما رخ داد، سریعا به دندانپزشک ترمیمی خود مراجعه کنید، تا وضعیت دندان های شما بررسی شود. این نوع از علائم کمک می کنند تا قبل از پیشروی پوسیدگی، زودتر درمان را شروع کنید :
  • دندان ها بسیار حساس می شوند، به این صورت که شما با خوردن و نوشیدن گرمی یا سردی، یا حتی با ورود هوا به داخل دهان، دندان های شما دچار درد شدیدی می شوند.
  • زمانی که غذا می جوید، این فشار دردناک خواهد بود.
  • روی دندان ها حفره ای کوچک مشاهده می شود.
  • روی دندان ها لکه های سیاه و قهوه ای، یا سیاه و سفید ایجاد می شود.
 

راه هایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان :

   دندانپزشکان توصیه می کنند که در مراقبت از دندان هایتان کوتاهی نکنید، زیرا اگر دندان پوسیده شود، هم ترمیم و درمان سخت خواهد شد و هم هزینه درمان به مراتب بیشتر می شود. 

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باید نکات زیر را رعایت کنید :

  . شما باید پس از هر دفعه خوردن غذا و یا تنقلات، دندان ها خود را حتما با مسواک و نخ دندان تمیز کنید. چنانچه در طول روز خوراکی های شیرین مصرف می کنید، بلافاصله دندان ها را مسواک بزنید. وجود قند در مواد غذایی مهمترین عامل پوسیدگی دندان است. . از خمیر دندانی استفاده کنید که حاوی فلوراید است، تا لایه ای محافظتی نیز روی دندان ها تشکیل شود. این نوع از خمیر دندان می تواند مینای دندان را تا چندین ساعت از پوسیدگی حفظ نماید.   تصویری از یک دندان کشیده شده

تمیز کردن مرتب دندان :

  ممکن است شما در معرض خطر پوسیدگی شدید دندان قرار داشته باشید، از این رو دندانپزشکتان ممکن است به شما توصیه کند تا از دهان شویه حاوی فلوراید به صورت مرتب استفاده کنید. می توانید از او بپرسید برای دهان شویه از چه مارکی استفاده کنید.  

استفاده از سیلانت دندان :

  برای تمام کودکان استفاده از سیلانت دندانی توصیه می شود. همچنین می توان گفت که این کار هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان بسیار مفید است. سیلانت یک پوشش پلاستیکی محافظ بوده که شکاف های دندانی و شیار هایی که باکتری ها و غذاها تجمع می کنند را پر می کند. این کار باعث می شود سطح جویدنی دندانهای عقبی پوشیده شده و حداقل ده سال عمر می کنند، قبل از آن که به انجام مجدد نیاز داشته باشند.  

مراجعه به دندانپزشکی به صورت منظم :

به صورت مرتب به دندانپزشکی خود مراجعه کنید، با معاینه مرتب دندان ها، جرم گیری و همچنین دیگر درمان ها می توانید به پیشگیری از پوسیده شدن دندان ها کمک کنید.  

محدود کردن تعداد میان وعده ها :

خوردن و نوشیدن، حتی به مقدار کم باعث می شود که دندان های شما حملات مداومی داشته باشند، مخصوصا هنگامی که غذاهای شیرین میل می کنید.   دندان های سالم با غذاهای سالم : می توان گفت که رژیم غذایی برای تمام جنبه های سلامتی بدن امری حیاتی است، مثل سلامت دهان. غذاهایی از جمله چیپس و کیک که زمان زیادی در دهان شما باقی می مانند، می توانند پوسیدگی دندان شما را تشدید کنند. برعکس، سبزی های تازه و میوه ها به این دلیل که به ترشح بزاق کمک می کنند باعث ترمیم مینای دندان می شود، بسیار گزینه مناسبی هستند.   شما می توانید جهت مشاوره به مطب بهترین دندانپزشک غرب جناب دکتر مهدی ابوالقاسمی مراجعه کرده و هرچه زودتر به رویای لبخند هالیوودی برسید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66