کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

کامپوزیت ونیر دندانی چیست؟

04 مرداد ، 1400
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

کامپوزیت ونیر دندانی به طور معمول به نام های ونیر کامپوزیت، لمینت کامپوزیتی و یا کامپوزیت دندان نیز شناخته می شوند. می توان گفت به واسطه کامپوزیت های نانو، دوام و کیفیت مواد کامپوزیتی چند برابر شده، و استحکامی که این مواد دارند باعث شده تا برای رفع هر مشکل زیبایی دندان از این روش استفاده شود. دندانپزشک زیبایی از همین روش برای مشکلاتی مانند رفع شکستگی، لب پریدگی دندان، بلند کردن دندان، پر کردن دندان، سفید کردن دندان ها، بستن فاصله بین آنها استفاده می شود. ناگفته نماند که در این عمل نیازی به تراشیدن دندان ندارد.

ونیر کامپوزیت دندانی

ونیر کامپوزیت دندانی

مدت زمان و روش انجام کامپوزیت ونیر دندانی

مدت زمان این روش کوتاه و تنها در یک جلسه انجام می شود. هزینه پایین ترمیم و درمان کامپوزیت ونیر دندانی باعث شده تا این روش بین عموم مردم بسیار کاربردی و محبوب شود. این روش تماما در مطب متخصص دندانپزشکی زیبایی انجام شده و در این روش نیازی به قالبگیری و ارسال آن به لابراتوار دندانپزشکی نیست . لازم به ذکر است که این عمل به هنر و تجربه دندانپزشک وابستگی زیادی دارد. نحوه انجام این روش در اصل به این صورت است که دندانپزشک ترمیمی یک لایه نازک از مواد کامپوزیتی را بر روی سطح بیرونی دندان قرار داده، به آن شکل و فرم می دهد و سپس از نور مخصوصی استفاده کرده که باعث سفت و سخت شدن مواد کامپوزیتی می شود.

این روش بسیار محافظه کارانه است، به دلیل اینکه لایه کامپوزیتی قرار داده شده بر روی دندان بسیار نازک بوده و به تراشیدن دندان نیازی ندارد. در واقع باید اشاره کنیم که در موارد خاصی که سطح دندان ها عقب و جلو هستند، دندان ها نیاز به مرتب کردن خفیفی دارند، و مقدار کمی از سطح بیرون زنده نیاز به تراشیدن دارد.

استحکام و دوام کامپوزیت ونیر دندانی

در صورتی که در این روش از مواد درجه یک و درستی استفاده شود، می توان گفت یکی از با دوام ترین و مقاوم ترین روش های زیباسازی دندانی است. باید اشاره کنیم که این مواد پس از سفت شدن استحکام و دوام بالایی دارند. کامپوزیت ونیر دندانی اگر توسط متخصص دندانپزشک زیبایی با دقت و به درستی انجام شود به هیچ عنوان پوسیده و جدا نمی شود. اما اگر به هر دلیلی شکسته یا لب پر شود، امکان ترمیم آن وجود دارد.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

انتخاب رنگ در کامپوزیت ونیر دندانی

می توان گفت خیلی از افراد تمایل دارند به واسطه گسترده بودن رنگ در این روش جهت سفید کردن دندان ها، کامپوزیت را انتخاب کنند. اما ما توصیه می کنیم که بهتر است با توجه به اصلاح طرح لبخند این روش با تکیه بر معیارهایی مانند جنسیت افراد، سن، رنگ پوست چهره بیمار انجام شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66