کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

ترمیم دندان بدون تاج چگونه می باشد؟

10 مرداد ، 1400
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

ترمیم دندان بدون تاج امکان پذیر است ؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید. در حوزه دندانپزشکی درمان و ترمیم دندان یکی از مهم ترین و البته تخصصی ترین فرایندهایی است که شما باید به یک دندانپزشک متبحر در این زمینه مراجعه کنید؛ چرا که پرداختن به ترمیم دندان به تجربه و تخصص دندانپزشک میتواند نتیجه ای مساعد داشته باشد. عمدتا زمانی شما به ترمیم دندان بدون تاج خود می اندیشید، که قصد دارید دندان طبیعی خود را به نحو احسن حفظ کنید و برای ترمیم تنها راه چاره مراجعه به فردی ماهر در این زمینه استو با تغییر رنگ دندان پوسیدگی آن به راحتی آشکار می شود که در این زمان، دندانپزشک به واسطه ابزار خاصی که در اختیار دارد، دندان مورد نظر را تراش می دهد که این تراش دادن، به خالی شدن دندان کمک میکند. با از بین رفتن ناحیه پوسیده با مواد مخصوص درون دندان خالی را پر میکنند. بسیار مشاهده شده است که به خاطر خرابی بیش از حد، دندان را به طور کامل خالی می کنند. ترمیم دندان در این شرایط به گونه ای است که تاج دندان را هم داخل دندان می گذارند. بدین ترتیب شما بعدا باید به ترمیم دندان بدون تاج اقدام کنید.

ترمیم دندان بدون تاج

ترمیم دندان بدون تاج

کارایی تاج دندان

کلاهک که بر روی دندان قرار دارد، تاج نامیده می شود که علاوه بر پوشاندن دندان می تواند قسمت پر شده دندان را نیز به خوبی پوشش دهد. حتی اندازه و شکل دندان را به حالت اولیه بر تاج میتواند برگرداند. در این شرایط شما ظاهر دندان را یک ظاهر منسجم و آراسته مشاهده می کنید. چنانچه تراش دندان به گونه ای باشد که لبه های آن باقی مانده باشد، شما از ترمیم دندان بدون تاج مجاز هستید که استفاده کنید. اما در حالتی که شدت پوسیدگی دندان بالا است، با وجود دیواره ای نازک نمی توان از این روش استفاده کرد. بدین سبب شما برای انجام ترمیم بدون تاج دندان باید به نوع پوسیدگی و شدت آن توجه کنید تا بتوانید به این روش به شکلی آسان و اثر بخش استفاده کنید. اصولا این نوع ترمیم زمانی استفاده می شود که شما قصد دارید، دندان شکسته خود را ترمیم کنید و یا به خاطر تغییر رنگ دندان به دلیل پوسیدگی ایجاد شده، آن را پوشش دهیید. حتی را برخی از افراد نیز برای پوشاندن ایمپلنت از این روش استفاده می کنند. چنانچه دندانی بزرگ باشد، شما برای پر کردن دندان از ترمیم بدون تاج دندان نمیتوانید غافل شوید.

انواع تاج دندان

تاج دندان دائمی

شما برای ترمیم دندان بدون تاج می توانید از تاج دائمی استفاده کنید که جنس این تاج ها از جنس فولاد ضد زنگ تولید شده است. به خاطر اهمیت بالای کار تاج دندان برای حفاظت از دندان پر شده، شما برای حفاظت دندان کودک خود بهتر است، از کاربرد تاج استیل ضد زنگ غافل نشوید تاچ این قدرت را دارد که بتواند پوست دندان را به خوبی از هر نوع پوسیدگی دور نگه دارد. برای کودکان که دندان شیری دارند صددرصد داشتن تاج یک مورد بسیار مهم و ضروری محسوب می شود؛ چراکه بعد از افتادن دندان شیری یکی از راههای مطمئن و به صرفه استفاده از تاچ استیل برای کودکان است.

تاج فلزی دندان

تاج فلزی همان گونه که از نام آن پیداست از آلیاژهای فلزی مانند طلا مورد استفاده قرار میگیرد که شما با استفاده از این تاج در مقابل انواع گاز گرفتن و جویدن و همچنین ساییدگی می توانید دندان خود را حفظ کنید و دوام قابل قبولی را انتظار داشته باشید. تراشیده شدن تاج های فلزی بسیار کم مشاهده شده است. متاسفانه احتمال شکستگی این مدل تاج بسیار بالاست ولی شما از رنگ های متفاوت تاج فلزی در هنگام ترمیم دندان بدون تاج میتوانید بهره ببرید.

تاج فلزی سرامیکی

مدل دیگر تاچ دندان نوع سرامیکی آن است که شما احتمالا کاربرد این تاج را بسیار مشاهده کرده اید، به این دلیل که از نظر ظاهری نمای بسیار ویژه ای دارد و اگر زیر تاج دندان مشاهده شود استفاده از تاج سرامیکی میتواند انتخاب مقرون به صرفه تری باشد. از نظر دوام و استقامت مانند تاج فلزی نمی تواند آنچنان که باید و شاید مطمئن باشد، اما از لحاظ رنگی تاج سرامیکی به رنگ دندان نزدیک تر است. به خاطر قیمت پایینی که دارد اصولا برای ترمیم دندان بدون تاج مورد استفاده قرار می گیرد.

تاج دندان موقت

تاج های موقت که در مقابل تاج های دائمی قرار دارند به دست دندانپزشک ساخته می شوند و همانگونه که شاید بدانید برای تولید تاج دائمی از لابراتور استفاده می شود و برای ساختن تاج موقت دندان که جنس فولاد ضد زنگ داشته باشد می توان از اکریلیک استفاده نمود. کاربرد این تاج نیز بسیار دیده می شود و در ترمیم دندان بدون تاج اصولا تاج موقت دندان به دلیل قیمت ارزان تری که دارد بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برای ترمیم دندان بدون تاج در ابتدا دندانپزشک اگر دندان شکسته شده باشد ریشه دندان مورد نظر را درمان میکند. البته به خاطر نازک شدن دیواره تاج دندان ممکن است کانال دندان نیز با شکستگی روبه رو شود که در این صورت، بعد از گذراندن مراحل عصب کشی از ترمیم بدون تاج استفاده می شود و بعد از آن وابسته به نوع دندان شما میتوانید از روکش دندان برای زیباسازی آن استفاده کنید.

ترمیم دندان

ترمیم دندان

کلام آخر

ما در این مقاله در مورد ترمیم دندان بدون تاج با شما صحبت کردیم. به این دلیل که تاچ از جمله قسمت های مهم دندان محسوب می شود و برای حفاظت از دندان نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. چنانچه لبه دندان وجود داشته باشد، میتوان از این روش استفاده نمود و برای ترمیم دندان شکسته و درمان تغییر رنگ دندان این روش یک روش بسیار اصولی شناخته می شود که در انواع تاج های دندان دائمی و موقت میتوان از تاج دندان استفاده کرد. اما تاج های فلزی و سرامیکی در گروه تاج های دائمی حرف های زیادی برای گفتن دارند. توصیه ما به شما این است که سعی کنید برای این نوع ترمیم از مواد، جنس و توانایی یک دندانپزشک خوب بهره ببرید تا در طولانی مدت بدون مشکل از تاج دندان خود استفاده و لذت ببرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66