کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

آشنایی با اسپری بی حسی دندانپزشکی

11 مهر ، 1400
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

برخی از دردهای وحشتناک هستند که افراد قادر به تحمل کردن آن ها نیستند، که معمولا این دردها در هنگام یک عمل جراحی یا در طی یک درمان رخ می دهند. معمولا یکی از این دردهای ناخوشایند، درد حین جراحی دندان و یا سایر درمان های دندان توسط دندان پزشک می باشد، که برای آنکه بیمار بتواند این دردها را تحمل کند، دکتر از اسپری بی حسی دندان پزشکی استفاده می کند. در این مقاله به معرفی اسپری بی حسی دندانپزشکی در کلینیک دکتر ابوالقاسمی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

اسپری بی حسی موضعی دندان پزشکی چیست؟

بی حسی موضعی در دندان پزشکی معمولا به معنای بی حس کردن یک قسمت از دهان (معمولا فک) در حین عمل جراحی دندان یا حتی سایر درمان ها می باشد، که به معنای بیهوشی بیمار نیست، و تنها کافی که آن بخش از بدن برای تحمل درد و حس نکردن درد ناشی از درمان، مجبور به تحمل نباشد و درمان برای او راحت پیش برود.

اسپری بی حسی دندانپزشکیاسپری بی حسی دندانپزشکی

همچنین لازم بدانید که استفاده از اسپری بی حسی دندان پزشکی اصلا خطری ندارد، و این نوع درمان کاملا بدون مشکل خواهد بود، البته لازم به ذکر که زمانی با هیچ خطری در این باره مواجه نمی شوید، که به یک پزشک متخصص مراجعه کرده باشید.

به همین ترتیب، را خیال آسوده در این که این اسپری ها نمی توانند به من آسیبی وارد کنند، وارد هر دندان پزشکی برای درمان و سایر عمل های جراحی دندان نشوید، زیرا ممکن سلامتی شما به خطر افتد. به این ترتیب این موضوع را حائز اهمیت قرار دهید، و به آن توجه کنید، زیرا که ممکن تنها به دلیل یک تصمیم اشتباه با مشکلات جدی مواجه شوید. به این صورت این موضوع را پشت گوش نیندازید.

اسپری بی حسی دندان پزشکی چگونه عمل می کند؟

اغلب افراد با این سوال مواجه هستند که اسپری های بی حسی برای دندان پزشکی چگونه به این راحتی قادر هستند تا درمان را برای ما کاهش دهند به گونه ای که در طول درمان متوجه هیچ چیز نشویم. در واقع کاری که اسپری بی حسی دندان انجام می دهد، این است که این اسپری اعصابی را که سیگنال درد را به مغز منتقل می کند، متوقف می کند، و در نتیجه در طول درمان هیچ دردی احساس نمی شود.

البته لازم به ذکر که اندکی حالت های سوزن سوزن و درد بسیار خفیف ممکن که احساس کنید، ولی این حالات اصلا برای شما دردناک نیست و مشکلی ایجاد نمی کند، تنها فشار اندکی را حس می کنید. نکته ای که در رابطه با اسپری بی حسی دندان پزشکی وجود دارد، این است که این اسپری تنها چند ساعت می تواند این بی حسی را نگه دارد و سپس کم کم از بین می رود، که ممکن بعد از بین رفتن تاثیرات اسپری، اندکی درد خفیف احساس کنید، که این درد باز هم طاقت فرسا نیست و با تجویز پزشک و مصرف داروهای مسکن از بین می رود. ممکن انواع آمپول هایی که برای بی حسی به کار برده می شود، زمان بیشتری دوام داشته باشند، ولی اسپری به این صورت نیست، و طی چند ساعت احساس به طور کامل باز خواهد گشت.

هدف استفاده از اسپری بی حسی دندان پزشکی

یکی از مهم ترین آیتم هایی که معمولا برای اکثر کارها در دندان پزشکی به کار برده می شود، اسپری بی حسی دندان پزشکی است، که این اسپری برای اهداف خاصی مورد استفاده واقع می شود، که شامل موارد ذکر شده در زیر می باشد:

دلایل استفاده از اسپری بی حسی دنداندلایل استفاده از اسپری بی حسی دندان

درمان درد دندان

اکثرا شرایطی که بیمار از درد رنج می برد، دندان پزشک برای او اسپری بی حسی تجویز می کند، که اندکی از دردهای او بکاهد، ولی همانطور که ذکر شد، این شرایط بعد از ساعاتی که اثر اسپری از بین می رود، کاملا به حالت قبل باز می گردد.

پیشگیری از بروز درد دندان در عین جراحی و بعد از آن

این نوع اسپری نیز همانطور که از نام آن پیداست، در صورتی که قرار عمل جراحی به روی دندان و لثه شما انجام شود، توسط دندان پزشک تجویز می شود. که معمولا در زمان پر کردن دندان و کشیدن دندان استفاده می شود. همچنین یکی دیگر از دلایل استفاده از اسپری بی حسی، برای بیوپسی می باشد، که منظور از بیوپسی نمونه برداری از بافت برای معاینه دقیق تر می باشد.

عوارض اسپری بی حسی دندان پزشکی

مطمئما هر چیزی که انجام می شود، عوارض بعد از خودش را دارد، استفاده از اسپری بی حسی دندان پزشکی نیز قطعا ضررهایی را اعمال می کند، ولی نکته مهم اینجاست که این عوارض به هیچ عنوان سلامتی شما را به خطر نمی اندازند. عوارض ناشی از اسپری بی حسی دندان شامل موارد ذکر شده در زیر است:

  • مقداری ناراحتی در هنگام استفاده از اسپری در برخی از افراد در صورتی که اصلا دردی ندارد
  • احساس سوزش و اندکی درد و حس عجیب و غریب بعد از بین رفتن اثر داروی بی حسی
  • اندکی سرگیجه، تاری دید و سردرد

همانطور که خودتان مشاهده کردید، مواردی که ذکر شد، کاملا طبیعی است، و اصلا برای سلامتی شما خطرناک نیست. همچنین اصلا نیازی به نگرانی نمی باشد. البته بهتر اگر به داروی خاصی آلرژی دارید، قبل از استفاده از اسپری آن را با دکتر خود مطرح کنید، که مشکلی ایجاد نشود. به این ترتیب با مراجعه به یک دندان پزشک متخصص با خیال آسوده خودتان را به دست دکتر دندان پزشک بسپارید.

از آنجایی که دندان ها یکی از آیتم های مهم در سلامتی و هم در زیبایی افراد به حساب می آیند، و مینای دندان خود قادر به ترمیم و درمان دندان آسیب دیده نیست، باید بتوانید به دندان پزشک متخصصی مراجعه کنید، که هم سلامتی و هم زیبایی دندان های شما را بعد از جراحی و درمان به صورت 100 درصد تضمین کند، تا به عوارض جدی دچار نشوید.

مزایا و عوارض اسپری بی حسی دندانمزایا و عوارض اسپری بی حسی دندان

نتیجه گیری

معمولا افراد دوست دارند که در هنگام انجام درمان های دندان پزشکی با بیهوشی مواجه شوند، تا اصلا هیچ گونه دردی را متوجه نشوند، ولی نکته اینجاست که چنین چیزی برای درمان های دندان پزشکی امکان پذیر نیست.

ولی با این وجود پزشک متخصص با استفاده از اسپری بی حسی دندان پزشکی کاری می کند که شما در حین درمان یا جراحی هایی مانند عصب کشی دندان، با دردهای طاقت فرسا مواجه نشوید. به این صورت ب خیال راحت برای درمان دندان های خود به یک دندان پزشکی معتبر مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66