کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

روکش های فول سرام و هزینه سرامیک دندان

26 مهر ، 1400
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

یکی از خدماتی که در دندان پزشکی ها انجام میشود روکش دندان است که علاوه بر زیبایی باعث ترمیم و محافظت دندان نیز میشود که اگر شما قصد دارید این کاررا انجام دهید بهتر است اول هدف خودتان را بدانید تا مشخص شود چه نوع روکشی برای شما مناسب تر است؟! شاید برای خیلی ها این سوال ایجاد شود که اصلا روکش دندان چیست؟ توضیح دقیقی که میشود برای ان داد این است که کلاهکی شبیه به تاج دندان است که بر روی دندان قرار گرفته و کل دندان توسط آن پوشانده می شود، روکش های دندان انواع مختلفی دارند که یکی از آنها روکش های فول سرام است‌.

روکش دندانی

روکش دندانی

انواع روکش دندان

روکش فلزی

یکی از روکش هایی که برای دندان استفاده می شود روکش فلزی است که میتواند از فلزات گرانبها، طلا و یا از استیل ساخته شود که از نظر استحکام طلا بسیار خوب است اما به دلیل قیمت زیاد شاید برای خیلی ها به صرفه نباشد، ارزان ترین نوع این روکش دندان مدل استیل آن است که از مقاومت خوبی برخوردار است اما چون ظاهر زیبایی ندارد شاید برای افراد زیاد مورد پسند نباشد این نوع روکش بیشتر برای مدت موقت و یا دندان های شیری‌ کودکان استفاده میشود.

روکش سرامیکی

از نظر زیبایی و شباهت به دندان های طبیعی باید بگوییم روکش طبیعی گزینه مناسب تری است چون رنگ آن سفید می باشد و به علت نیمه شفاف بودن شبیه مینای دندان است و برای استفاده در دندان های جلویی که کاملا مشخص هستند بسیار مناسب است، این نوع روکش استحکام خوبی دارد و نیز به راحتی تغییر رنگ نمیدهد اما این را در نظر داشته باشید که استحکام آن نسبت به روکش فلزی‌ کمی کمتر است، روکش های فول سرام از روکش های فول سرامیکی هستند.

روکش دندان سرامیکی

سرامیکی فلزی

این نوع روکش در واقع ترکیبی از فلز و سرامیک است که متشکل از یک قاب فلزی با روکش سرامیکی است ، این نوع روکش هم زیبایی دارد و هم استحکام اما از نظر زیبایی به روکش سرامیکی‌ نمیرسد ولی مزیت آن نشکن بودنش در برابر روکش سرامیکی است. شما میتوانید با نظر پزشک خود یکی از این روکش ها را استفاده کنید.

 معرفی روکش های فول سرام

روکش های فول سرام در واقع همان روکش های فول سرامیکی هستند که  استحکام بسیار بالایی دارند و به راحتی رنگ‌ آنها تغییر نمی کند و از نظر زیبایی  بسیار فوق العاده و طبیعی هستند و که از دندان های طبیعی شما قابل تشخیص نیستند و شما میتوانید هم برای زیبایی و هم برای ترمیم دندان خود از آن استفاده کنید و از مزیت های این روکش میتوان به سازگاری آن با لثه و خوب فیکس شدن آن اشاره کرد، این نوع روکش به دو دسته تقسیم میشود:

  • روکش های فول سرام پرسلاین: اولین نوع روکش فول سرام ، مدل پرسلاین آن است که از نظر زیبایی بسیار عالی اما از نظر استحکام کمی ضعیف است و بهتر است بیشتر برای زیبایی استفاده شود تا ترمیم ! این نوع بسیار قدیمی است و حدود صد سال پیش ساخته شده است.
  • روکش مدرن: این نوع روکش با نام روکش سرامیکی مدرن نیز شناخته میشود که استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به مدا پرسلاین دارد، پس اگر تنها زیبایی برای شما ملاک نیست بهتر است از این نوع استفاده کنید.

روکش های فول سرام در واقع از نظر تغییر دادن رنگ چیزی شبیه به لمینت دندان هستند که زیبایی را به لبخند شما هدیه میدهند و باعث اعتماد به نفس بیشتر شما برای صحبت در جمع میشوند. نکته قابل توجه در مورد این روکش ها این می باشد که برای استفاده از آنها نیازی به فرم زیری نمی باشد، اگر قصد روکش دندان را دارید روکش نام برده گزینه بسیار مناسبی برای شما می باشد.

مزایا و معایب روکش های فول سرام

  • از معایب این نوع روکش میتوانیم به محدودیت استفاده از آن اشاره کنیم مثلا اگر دندان های شما دارای فرورفتگی و برجستگی هستند این نوع روکش برای شما گزینه مناسبی نمی باشد و از نظر استحکام نیز نسبت به روکش های فلزی دوام کمتری دارند و ممکن است بر اثر ضربه و...دچار شکستگی شوند، پس بهتر است اگر اولویت شما زیبایی و دندان هایی سفید و طبیعی است از این روش استفاده کنید.
  • از مزایای این روکش میتوان به صرفه جویی در وقت اشاره کرد چون این روش تنها در یک جلسه قابل انجام است و وقت شما را نمی گیرد و از دیگر مزیت های آن میتوان به زیبایی و طبیعی بودن آن اشاره کرد که بسیار نزدیک به دندان های شما می باشد، یکی دیگر از مزیت های روکش های فول سرام تغییر رنگ ندادن آنها است و نیز چون فلزی در آنها استفاده نشده است لبه های دندان شما تیره نمیشود و این روکش ها با لثه های شما سازگاری بالایی دارند و به خوبی روی دندان های شما قرار می گیرند.

در واقع میتوان گفت مزایای این روکش از معایب آن بیشتر است پس می تواند گزینه مناسبی باشد و شما میتوانید با خیالی راحت به دندانپزشکی رفته و برای دندان های خود از این نوع روکش استفاده کنید.

روکش فول سرام دندان

روکش فول سرام دندان

سخن پایانی

خیلی از افراد به دلیل داشتن دندان های بدرنگ ترجیح می دهند در جمع زیاد صحبت نکنند و یا کمتر لبخند بزنند اما باید به این افراد بگوییم که نگران نباشند چون میتوانند با استفاده از روکش های فول سرام زیبایی را به دندان های خود هدیه بدهند و با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حاضر شوند. اگر شما هم جز این دسته افراد هستید که دندان هایتان دچار شکستگی و پریدگی شده است میتوانید با استفاده از این روکش دندان های خود را ترمیم‌ کنید به گونه ای که افراد به راحتی نتوانند تشخیص دهند که دندان های شما ترمیم شده است! قبل از انجام هر گونه روکش حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید تا روکش مناسب را انتخاب کنید و نیز به دکتر خود بگویید که قصد زیبایی دارید یا ترمیم؟چون این مورد در انتخاب روکش دندان شما بسیار تاثیر گذار است، در انتخاب روکش مقدار هزینه ای که نیز قرار است صرف کنید تاثیر بسزایی دارد. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید و کاربردی واقع شده باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66