کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان یا بروساژ دندان به مجموعه اقدامات دندان پزشکی به منظور اصلاح طرح لبخند گفته می‌شود که برای از بین بردن جرم دندان، پلاک و لک‌های ایجادشده روی دندان به‌کار می‌رود. این اقدامات برای جرمگیری دندان تأثیر بسیاری در جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد و بوی بد دهان را کاهش می‌دهد. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، مرتب نبودن دندان و تجمع باقی‌مانده‌ی مواد غذایی بین دندانها از مهم‌ترین دلایل تشکیل لایه‌های جرم و پلاک دندان محسوب می‌شوند.

علیرغم مزایای متعدد جرم گیری و بروساژ، بسیاری از افراد به دلیل ترس از اینکه نمی‌دانند «جرم گیری دندان درد دارد یا خیر» بروساژ را انجام نمی‌دهند. اصلاً نگران نباشید. جرمگیری دندان با بی‌حسی انجام می‌شود و شما هیچ‌گونه دردی را احساس نمی‌کنید. همچنبن هزینه جرم گیری دندان بسیار کمتر از سایر هزینه‌های دندانپزشکی است. 

جرم گیری یا بروساژ دندان

جرم گیری یا بروساژ دندان

جرمگیری یا بروساژ دندان چیست؟

احتمالاً سؤال بسیاری از شما مخاطبان این است که «بروساژ دندان چیه؟» بعد از مصرف مواد غذایی، باقی‌مانده‌های غذا در کنار بزاق، گرما و باکتری‌های دهان به لایه‌های میکروبی به نام پلاک دندان تبدیل می‌شوند. پلاک‌های دندان لایه‌های بی‌رنگ میکروب به شمار می‌آیند و با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان قابل رفع هستند.

اگر پلاک‌های دندان تا 48 ساعت از روی دندانها پاکسازی نشوند، به‌مرور به لایه‌‌ای بسیار چسبنده و رنگی تبدیل می‌شوند که با تغییر رنگ دندان‌ها، باعث بوی بد دهان خواهند شد. جرم گیری دندان به روش‌های دستی یا ابزاری گفته می‌شود که لایه‌های جرم دندان را از بین می‌برد.

اگر لایه‌های جرم‌ رسوب‌شده روی دندان با مسواک زدن از بین نروند، باید به متخصص زیبایی دندان مراجعه کنید تا عمل بروساژ را انجام دهد. با مسواک زدن پلاک‌های دندان جداسازی و پاک‌سازی می‌شوند اما جرم‌های عمیق به رنگ‌های زرد و قهوه‌ای نیاز به استفاده از ابزار و دستگاه دارند. خوشبختانه کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی ارائه‌دهنده‌ی خدمات بروساژ و جرم گیری دندانها با دستگاه پیشرفته در منطقه غرب تهران است.

علت جرم دندان چیست؟

بدون شک پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و با اطلاع از دلایل ایجاد جرم دندان می‌توان مانع از تشکیل آن‌ها شد. اگر به‌دنبال این سؤال هستید که «دلیل جرم گرفتن دندان چیست؟» باید به شما بگوییم که دلیل جرم گرفتن دندان مسواک نزدن به‌صورت مرتب و استفاده نکردن از نخ دندان است. مواد غذایی موجود در دهان بعد از ترکیب با بزاق دهان دچار پوسیدگی می‌شوند و لایه‌های میکروبی را به‌وجود می‌آورند. با مسواک زدن و شست‌وشوی دندان به صورت درست می‌توان مانع از تشکیل این لایه‌های زرد و قهوه‌ای‌رنگ چسبنده روی دندانها شد.

یکی دیگر از دلایل ایجاد جرم دندان، نامرتب بودن دندانهاست. افرادی که دندان‌های نامرتب دارند و باید ارتودنسی کنند، نمی‌توانند بین دندان‌هایشان را به‌درستی تمیز کنند؛ بنابراین این فضا به محیطی برای تجمع لایه‌های میکروبی پلاک دندان و تشکیل جرم‌های ضخیم و بد بو تبدیل می‌شود. ازجمله موارد دیگری که باعث تشکیل جرم دندان می‌شوند عبارت‌اند از:

  • مصرف زیاد چای و قهوه
  • کشیدن سیگار
  • کشیدن قلیان
  • مصرف مواد مخدر

با جرمگیری دندان می‌توانید از دندانهای خود دربرابر لایه‌های میکروبی خطرناک جلوگیری کنید و لبخند زیبایی را از خود به یادگار بگذارید.

دلایل ایجاد جرم بر روی دندان

دلایل ایجاد جرم روی دندان

مزایای جرم گیری دندان؛ از رفع بوی بد دهان تا جلوگیری از پوسیدگی دندان

بروساژ و جرم گیری دندان یکی از خدمات دندانپزشکی زیبایی است فقط برای حفظ زیبایی ظاهری دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند مناسب نیست و مزایای متعددی را به همراه دارد. در ادامه، درباره‌ی برخی از مزایای جرم گیری دندان با شما صحبت می‌کنیم.

جلوگیری از پوسیدگی دندان؛ یکی از مزایای بروساژ

لایه‌های ضخیم و حتی نازک جرم که حاوی میکروب‌های خطرناک هستند، به‌مرور منجر‌به پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. برخی از این جرم‌ها به لثه نفوذ می‌کنند و از این طریق ریشه دندانها را از بین می‌برند. با جرمگیری دندان می‌توان طول عمر دندانها را تا حد زیادی افزایش داد و مانع از پوسیدگی آن‌ها شد.

رفع بوی بد دهان؛ یکی از فواید جرم گیری دندان

جرم‌های تشکیل‌شده روی دندان لایه‌هایی از مواد غذایی هستند که دچار پوسیدگی شده‌اند؛ به همین دلیل بوی بسیار بد و زننده‌ای دارند. افرادی که جرم دندان دارند، با مشکل بوی بد دهان نیز مواجه می‌شوند که با جرمگیری و بروساژ قابل‌رفع شدن است.

تغییر رنگ دندان با بروساژ و جرم گیری

آیا جرم گیری دندان را سفید میکند؟ بله! در مراحل جرم گیری دندان بعد از جداسازی لایه‌های جرم، بسیاری از لک‌هایی که منجر به تغییر رنگ دندان شده‌اند نیز برطرف می‌شوند. سفید شدن دندان با جرم گیری و براق و صیقلی شدن آن‌ها، یکی از مزایا و فواید بی‌شمار جرم‌گیری دندان محسوب می‌شود.

مزایای جرم گیری یا بروساژ دندان

مزایای جرم گیری دندان

عوارض جرم گیری دندان؛ از خونریزی تا عفونت

می‌دانیم که سؤال بسیاری از شما مخاطبان این است: «آیا جرمگیری دندان ضرر دارد؟» براساس ضخامت لایه‌های جرم روی دندان، تخصص دندانپزشک و سیستم ایمنی بدن فرد عوارض جرم گیری دندان متفاوت خواهد بود. در ادامه، مهم‌ترین عوارض بروساژ و معایب جرم گیری دندان را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • خونریزی بعد از جرمگیری‌های عمیق و لثه‌ای
  • حساس شدن دندان‌ها به مواد غذایی شیرین، ترش، گرم و سرد برای مدت کوتاه
  • احساس دردهای کم و جزئی

همچنین در صورتی که جرم گیری دندان به صورت غیراصولی و غیراستاندارد یا در محیط‌هایی با سطح بهداشت پایین انجام شود، امکان ایجاد عفونت در دندان وجود دارد و جزو ضررهای جرم گیری دندان محسوب می‌شود. هزینه جرم گیری دندان بالا نیست؛ به همین دلیل دندان‌های جذاب و زیبای خود را به دست هر پزشکی نسپارید.

عوارض جرم گیری دندان

احساس درد؛ یکی از عوارض جرم گیری دندان

انواع روش های جرم گیری دندان

بعد از بررسی دندان‌ها و تصویربرداری برای مشخص شدن شرایط ریشه ها و لثه، در مرحله مشاوره و معاینه مناسب‌ترین روش برای از بین بردن جرم و لکه گیری دندان مشخص می‌شود. در حالت کلی، انواع روش های جرم گیری دندان در کلینیک دندان پزشکی زیبایی دکتر ابوالقاسمی به‌صورت زیر است.

جرم گیری دندان با ابزارهای دستی؛ دقت پایین و کارآیی کم

جرمگیری با ابزارهای دستی برای از بین بردن جرم دندان در لایه‌های جرمی نازک کاربرد دارد. در این روش، دندانپزشک با لمس و مشاهده‌ی دقیق سطح دندان پلاک‌ها را شناسایی و با ابزار آن‌ها را از دندان جدا می‌کند. این روش دقت بالایی ندارد و برای از بین بردن جرم‌های ضخیم و قهوه‌ای تیره کاربرد ندارد.

جرم گیری دندان با دستگاه اولتراسونیک؛ دقیق و کارآمد

در روش جرم گیری دندان با دستگاه اولتراسونیک، از ابزارهایی با سرهای فلزی استفاده می‌شود که روی سطح پلاک و تارتار و جرم‌ها قرار می‌گیرد و با لرزش آن‌ها را جدا می‌کند. برای تمیز کردن جرم‌ها و جلوگیری از داغ شدن سر فلزی ابزار اولتراسونیک، همزمان با بروساژ روی دندان‌ها آب‌پاشی می‌شود. دستگاه جرم گیری دندان در این روش نوک بسیار ظریفی دارند و تمام شیارهای جزئی را نیز تمیز می‌کنند؛ بنابراین نتیجه‌ی بهتری نسبت‌به جرم گیری با ابزار دستی دارند.

جرم گیری دندان با دستگاه اولتراسونیک

جرم گیری دندان با دستگاه اولتراسونیک

جرم گیری دندان با لیزر؛ بهتربن روش جرم گیری دندان

جرم گیری دندان با لیزر، یکی از بهترین و دقیق‌ترین روش جرم گیری دندان به حساب می‌آید. در این روش بعد از قرار گرفتن ژل سفید کننده دندان یا بلیچینگ، اشعه‌های آبی لیزر روی دندان تابیده و جرم‌ها پاکسازی می‌شوند.

جرم گیری یا بروساژ دندان با لیزر

جرم گیری با لیزر؛ بهترین روش بروساژ دندان

مراحل جرم گیری دندان توسط بهترین متخصص زیبایی دندان

براساس روش پیشنهادی دندانپزشک برای از بین بردن جرم دندان، مراحل کار متفاوت است. باتوجه‌به اینکه در اغلب مواقع جرم گیری عمیق دندان با اولتراسونیک قابل رفع است، مراحل انجام آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • در جلسه‌ی مشاوره و معاینه در برخی مواقع از دندان‌ها تصویربرداری می‌شود.
  • در صورت وجود عفونت در لثه‌ها، کورتاژ لثه قبل از جرمگیری و حذف پلاک دندان انجام می‌شود. درنظر داشته باشید کورتاژ لثه با لیزر و در چند جلسه انجام می‌شود.
  • به کمک دستگاه اولتراسونیک تمام جرم‌های روی دندان بین شیارها، زیر و بین لثه‌ها از بین می‌رود.
  • در صورت وجود لایه‌های جرم عمیق در لثه‌ها، در این مرحله از روت پلنینگ استفاده می‌شود. جرم‌های ایجادشده روی ریشه پاکسازی می‌شود و شرایط را برای اتصال مجدد لثه به آن فراهم می‌کند. در این مرحله از بی‌حسی استفاده می‌شود؛ چراکه فرد احساس درد می‌کند.
  • لایه‌های خمیری از مواد بروساژ روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و با برس‌های مخصوص و انجام حرکات چرخشی سطح دندان تمیز می‌شود. در این مرحله کلیه‌ی لک‌های روی دندان از بین می‌روند.

درنهایت، به کمک فشار هوا و سدیم بی‌کربنات سطح دندان کاملاً صیقل داده و براق و سفید می‌شود. قبل و بعد جرم گیری دندان تغییرات اساسی و محسوسی قابل‌مشاهده است و نحوه جرم گیری دندان نیز روی این تغییر تأثیر می‌گذارد.

آیا جرم گیری به دندان آسیب میزند؟

به دلیل ارزش بسیار بالای دندان‌ها، کاملاً طبیعی است که نگرانی‌هایی در افراد برای انجام جرمگیری وجود داشته باشد. سؤال بسیاری از شما این است که «آیا جرم گیری دندان به مینای دندان آسیب میزند؟» درنظر داشته باشید جرم گیری و بروساژ دندان فقط لایه‌های پلاک دندان، تارتار و جرم‌های رسوب‌شده را از بین می‌برد و هیچ آسیبی به دندان نمی‌زند و باعث لقی دندان و خراب شدن آن نخواهد شد. برای انجام جرم گیری حتماً به پزشک متخصص و متعهد مراجعه کنید تا با انجام درست جرم گیری از پوسیدگی دندان و خرابی آن‌ها جلوگیری کند.

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری در چیست؟

اگر به‌دنبال جواب این سؤال هستید که بدانید فرق بلیچینگ و جرم گیری در چیست، باید به شما بگوییم که باهم کاملاً متفاوت هستند. بروساژ باعث از بین بردن جرم‌های دندان می‌شود و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کاربرد دارد. بلیچینگ به عمل سفید کردن دندان با استفاده از ژل‌ها و مواد دندانپزشکی گفته می‌شود. بلیچینگ کار زیبایی به‌شمار می‌آید و و درنهایت دندان‌ها را سفید و روشن می‌کند.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

در پاسخ به سؤال پرتکرار شما مبنی‌بر اینکه «آیا جرم گیری دندان درد دارد» باید بگوییم اینکه جرم گیری دندان درد دارد یا خیر تا حد زیادی به وضعیت دندان ها و ضخامت جرم ها و همچنین مهارت دندان پزشک بستگی دارد. اغلب افراد در حین جرم گیری دندان با درد بسیار کمی مواجه می‌شوند که گذراست؛ به همین دلیل این اقدامات بدون نیاز به بی‌حسی صورت می‌گیرد. جرم گیری عمیق و ریشه‌ای ممکن است با درد بیشتری همراه باشد.

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

مانند بسیاری از کارهای دندانپزشکی حتماً لازم است مراقبت بعد از جرم گیری دندان انجام شود. در ادامه، مهم‌ترین مراقبتهای بعد از جرم گیری دندان را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • بین 6 تا 12 ماه بعد از جرم گیری به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر پزشک برای شما دارویی تجویز کرده است، حتماً آن را سر موقع میل کنید.
  • ممکن است دندان‌های شما تا دوماه بعد از جرم گیری دندان به مواد غذایی سرد و گرم حساسیت داشته باشد.
  • تا 2 روز بعد از بروساژ دندان مواد خوراکی و نوشیدنی‌های رنگی ازجمله پفک، چای و قهوه ننوشید.

به شما توصیه می‌کنیم تا حدود 3 ساعت بعد از جرم گیری دندان و جرمگیری از خوردن هرگونه مواد غذایی و نوشیدنی جداً خودداری کنید. دندان‌های شما تحت‌تأثیر بی‌حسی هستند و احتمال گاز گرفتن دهان وجود دارد.

مراحل جرم گیری یا بروساژ دندان

جرمگیری دندان؛ اقدامی برای اصلاح طرح لبخند

جرم گیری دندان چند وقت یکبار نیاز است؟

اگر برای شما نیز این سؤال به‌وجود آمده است که «جرم گیری دندان هر چند وقت بکیار باید انجام شود» باید بدانید که بازه‌ی زمانی مشخصی نمی‌توان برای آن پیش‌بینی کرد. باتوجه‌به میزان رعایت مراقبت های قبل و بعد جرم گیری دندان و اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان، تعداد دفعات موردنیاز برای هر شخص متفاوت است. در حالت کلی، پیشنهاد می‌شود که هر سال یک مرتبه برای انجام بروساژ به دندانپزشکی مراجعه کنید. بعد از بررسی وضعیت دندان‌ها و معاینه‌ی آن، در صورت نیاز دندان‌پزشک بروساژ دندان را به شما پیشنهاد می‌دهد.

جرم گیری دندان به روش سنتی؛ آیا کارآیی دارد؟

جرم گیری دندان به روش سنتی به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جایگزین بروساژ در دندانپزشکی شود. برخی‌ از روش‌ها برای جرم گیری دندان در طب سنتی یا خانگی وجود دارد که با جوش شیرین، آب لیمو، میخک، آب برنج، سیب و پوست موز انجام می‌شود و کارآمد نیست. همچنین جرم گیری طبیعی دندان با زردچوبه نیز پیشنهاد نمی‌شود. ما به شما توصیه می‌کنیم برای بروساژ دندان به پزشک متخصص زیبایی مراجعه کنید.

قیمت جرم گیری (بروساژ) دندان

بروساژ دندان؛ راهی برای زیبایی لبخند شما

قیمت جرمگیری دندان؛ بررسی هزینه جرم گیری دندان 

قیمت جرم گیری دندان به ضخامت جرم‌ها و وضعیت دندان‌ها بستگی دارد. هرچه لایه‌های جرم دندان ضخامت بیشتری داشته باشند، به همان اندازه نرخ جرم گیری دندان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه‌براین، در صورت نیاز به کورتاژ لثه و تصویربرداری نیز هزینه جرم گیری دندان تغییر می‌کند. لازم به ذکر است که نوع بیمه درمانی فرد متقاضی نیز از دیگر عوامل مهم در تعیین هزینه بروساژ دندان و جرم گیری به شمار می‌آید. در جلسه مشاوره و معاینه، میزان قیمت جرم گیری به‌طور دقیق مشخص می‌شود.

انجام جرمگیری دندان و بروساژ در کلینیک زیبایی دکتر ابوالقاسمی

تخصص دندانپزشک و به‌روز و پیشرفته بودن تجهیزات دندانپزشکی ارتباط مستقیمی با کاهش مضرات جرم گیری دندان و میزان درد آن دارد. مطب دکتر ابوالقاسمی، یکی از بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران است و در زمینه جرمگیری و بروساژ نیز فعالیت می‌کند.

اگر به‌دنبال دندانپزشک خوب در پونک می‌گردید، کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر ابوالقاسمی در محیطی کاملاً بهداشتی و براساس استانداردهای روز دنیا انواع خدمات دندان‌پزشکی از جمله جرمگیری را با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. برای دریافت نوبت، اطلاع از هزینه جرم گیری دندان و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


سوالات متداول با جرم گیری دندان

لایه‌ای از مواد غذایی روی دندان ها می‌نشیند که با مسواک زدن نیز از بین نمی‌رود. در جرم گیری یا بروساژ دندان باکتری‌ها و جرم دندان روی ریشه تمیز می‌شود و خطر پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.  

جلوگیری از پوسیدگی دندان، رفع بوی بد دهان و سفید شدن دندان از مزایای بروساژ دندان به‌شمار می‌آید. مانند بسیاری از جراحی‌های دندانپزشکی، جرمگیری دندان علاوه‌بر فوایدی که دارد، مضراتی نیز دارد. خون‌ریزی بعد از بروساژ کردن و حساسیت به مواد غذایی سرد و گرم برخی از مهم‌ترین مضرات جرمگیری دندان به‌شمار می‌آیند.

بله؛ جرمگیری را همه می‌توانند انجام دهند. اگر شما ایمپلنت کرده‌اید یا از کامپوزیت دندان استفاده می‌کنید، باز هم می‌توانید جرم‌ها و پلاک‌ها را از روی لثه بردارید تا دچار عفونت دندان نشوید.

قبل و بعد جرم گیری دندان حتماً باید به‌طور مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. بعد از جرم گیری دندان از خوردن غذاهای حاوی رنگ و نوشیدن چای و قهوه خودداری کنید. همچنین تا 3 روز بعد از بروساژ سیگار و قلیان نکشید غذاهای تند نخورید.

6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66