کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

ترمیم دندان

ترمیم دندان به تکنیک‌های دندان پزشکی برای حل مشکلاتی ازجمله پوسیدگی دندان و شکستگی آن‌ها گفته می‌شود. ترمیم دندان شکسته عقب، ترمیم دندان پوسیده و ترمیم لثه بیشتر از زیبایی جنبه‌ درمانی دارد. به کلیه‌ی اقداماتی که در زمینه‌ی پرکردن دندان با مواد مناسب، عصب کشی دندان، کشیدن دندان عقل، روکش دندان و سایر موارد انجام می‌شود ترمیم دندان می‌گویند.  

روش‌های ترمیمی دندان تأثیری روی رفع نامرتبی‌های دندان ندارد اما می‌تواند به‌طور چشمگیری در رفع بوی بد دهان، جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان‌ها و از دست رفتن آن‌ها مؤثر عمل کند. در کلینیک دندان پزشکی دکتر ابوالقاسمی بهترین روش ترمیم دندان برای پوسیدگی و شکستگی دندان در تهران با قیمت مناسب انجام می‌شود.

درمان و ترمیم دندان آسیب دیده

درمان و ترمیم دندان آسیب دیده

ترمیم دندان چیست؟

دندان یکی از ارزشمندترین اجزای بدن است و تأثیر بالایی بر زیبایی ظاهری، لبخند فرد و نحوه‌ی صحبت کردن و غذا خوردن او دارد. متأسفانه در بسیاری از مواقع به دلایل گوناگون دندان‌ها دچار پوسیدگی و شکستگی می‌شوند و توجه نکردن به ترمیم و درمان دندان باعث از بین رفتن کامل آن‌ها خواهد شد.

ترمیم دندان شاخه‌ای از دندان پزشکی است که با روش‌های پر کردن دندان با مواد سفید و پر کردن دندان با مواد نقره ای پوسیدگی‌های آن را برطرف و از خراب شدن بیشتر دندان‌ها جلوگیری می‌کند. متخصص ترمیم دندان با بررسی شرایط دندان ها مشکلات موجود را شناسایی می‌کند و بهترین روش را برای ترمیم دندان جلو و ترمیم دندان شکسته عقب با بهترین کارایی ارائه می‌دهد.

انواع ترمیم دندان؛ از پر کردن دندان تا روکش دندان

ترمیم دندان براساس میزان پوسیدگی و شکستگی‌های موجود در دندان‌ها و همچنین محل قرارگیری آن‌ها به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. در ادامه، انواع روش های ترمیم دندان را برای شما بررسی می‌کنیم.

1. پرکردن دندان با مواد سفید؛ هم زیبایی و هم ترمیمی

یکی از نکات بسیار مهم در ترمیم و درمان دندان، رفع اشکالات موجود و جلوگیری از تخریب بیشتر دندان در کنار حفظ زیبایی ظاهری آن است. برای ترمیم دندان جلو فک بالا و پایین بیشتر از روش ترمیم یا پر کردن دندان با مواد سفید و کامپوزیت استفاده می‌شود. پر کردن دندان با مواد همرنگ به‌وسیله‌ی مواد کامپوزیت انجام می‌شود که حاوی مواد پلاستیکی، شیشه و رزین است.

باتوجه‌به اینکه پر کردن دندان با مواد کامپوزیت و سفید دوام کمتری نسبت‌به آمالگام یا مواد نقره‌ای یا مواد غیرهمرنگ با دندان دارد، برای دندان‌های انتهایی در فک بالا و پایین کاربرد کمتری دارد. از مواد همرنگ با دندان برای ترمیم دندان شکسته جلو استفاده می‌کنند که حداقل 5 سال ماندگاری دارد.

2. پرکردن دندان با آمالگام (مواد غیرهمرنگ)؛ ماندگاری بالا و دوام بیشتر

ترمیم و درمان دندان شکسته عقب فک بالا و پایین که به‌شدت در جویدن غذاهای سفت و محکم مؤثر است با مواد نقره‌ای به نام آمالگام انجام می‌شود. پر کردن دندان با آمالگام یا پر کردن دندان با مواد نقره ای ماندگاری بالایی دارد و در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان، از پوسیدگی دندانها برای مدت طولانی جلوگیری می‌کند. ترمیم دندان با این مواد تا 15 سال دوام دارد و اجرای آن نیز نسبت‌به کامپوزیت و مواد سفید سریع‌تر انجام می‌شود.

انواع روش های پر کردن و ترمیم دندان

انواع روش‌های پر کردن و ترمیم دندان

3. ترمیم دندان شکسته با کامپوزیت دندان

در ترمیم دندان شکسته، مخصوصاً ترمیم زیبایی دندان جلو، براساس موقعیت دندان در دهان و میزان شکستگی از روش های مختلفی استفاده می‌شود. برای ترمیم دندان شکسته یا شکستگی‌های جزئی و لب‌پرشده می‌توان از کامپوزیت دندان، که نوعی روکش است، استفاده کرد. برای شکستگی‌های بیشتر، دندان را با مواد همرنگ پر می‌کنند و در صورت لزوم روی آن روکش می‌کشند. معمولاً مناسب‌ترین و بهترین روش برای ترمیم دندان شکسته بعد از بررسی‌های دندان پزشک انتخاب می‌شود.

4. روکش دندان؛ یکی از راه های ترمیم دندان

یکی دیگر از روش های ترمیم و درمان دندان، روکش دندان است که بعد از پر شدن دندان‌ها انجام می‌شود. مواد پر کردن دندان برای پوسیدگی‌های جزئی کاربرد دارد اما در مواقعی که پوسیدگی دندان شما کلی و زیاد است، پر کردن دندان به‌تنهایی باعث استحکام آن نمی‌شود. بعد از ترمیم دندان پوسیده، دکتر دندان شما را روکش می‌کند. روکش دندان از جنس سرامیک و کامپوزیت است که قالب‌گیری آن در لابراتور انجام می‌شود و روی دندان پرشده قرار می‌گیرد.

5. عصب کشی دندان؛ مناسب برای دندان هایی با پوسیدگی بالا

روت کانال یا عصب کشی دندان یکی از روش های ترمیم دندان است و زمانی دندانپزشک اقدام به عصب کشی می‌کند که پوسیدگی و عفونت دندان به عصب رسیده باشد و فرد درد شدیدی را حس کند. معمولاً درد عصب کشی زیاد است، به مدت زمان بیشتری برای درمان و ترمیم دندان نیاز دارد و در چند مرحله انجام می‌شود. در روش عصب کشی دندان، با استفاده از ابزارهای مخصوص عصب دندان را از بین می‌برند و مانع درد شدید دندان می‌شوند. بعد از عصب کشی به‌دلیل پوسیدگی بیشتر بخش‌های دندان، پر کردن و روکش دندان نیز باید انجام شود.

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

6. باندینگ دندان؛ راهی برای ترمیم دندان های ترک‌ خورده

اگر دندان پوسیده دارید، دندان شما ترک خورده است، دچار شکستگی دندان شده‌اید یا بین دندان‌های شما شکاف و فاصله‌ای وجود دارد، ما به شما روش باندینگ دندان را پیشنهاد می‌کنیم. باندینگ دندان یک روش برای ترمیم دندان به شمار می‌آید که در آن با استفاده از مواد رزینی نواقص دندان رفع می‌شود. این روش درمانی کم‌هزینه است و در یک جلسه انجام می‌شود. همچنین در این روش به داروی بی‌حسی نیازی نیست.

7. بریج دندان یا پل دندان، روشی برای پر کردن فاصله بین دندان ها

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که بین دندان‌هایتان فاصله است، می‌توانید از روش بریج دندانی استفاده کنید. پل دندانی روشی در دندانپزشکی ترمیمی محسوب می‌شود که برای پر کردن فاصله بین دندان‌ها کاربرد دارد. اگر بین دندان‌های شما به‌دلیل تصادف یا پوسیدگی فاصله یا شکافی افتاده است، روش پل دندان یا بریج دندانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

8. کشیدن و جراحی دندان عقل؛ کاری دشوار و نیازمند تخصص بالا

هر انسان بالغی 4 دندان عقل دارد؛ در هر طرف فک بالا یک دندان و در هر طرف فک پایین یک دندان عقل رشد می‌کند. دندان عقل معمولاً بین سن 17 تا 28 سالگی رشد می‌کند و در صورتی که پوسیده نشود یا مشکلاتی را در دهان ایجاد نکند، بهتر است هیچ‌کدام از دندان‌های عقل خود را نکشید. دندان عقل در آخرین نقطه از فک قرار دارد و ممکن است ناهنجاری‌هایی در ریشه یا بخش رویی آن وجود داشته باشد؛ بنابراین کشیدن آن کمی با چالش روبه‌رو است. بسیاری از پزشکان قبل از کشیدن دندان عقل عکس‌برداری را تجویز می‌کنند.

اگر دندان عقل شما رشد غیرطبیعی دارد، باید توسط دندان پزشک متخصص و باتجربه جراحی شود. باتوجه‌به اینکه دندان عقل به دندان‌های مجاور فشار زیادی وارد می‌کند و باعث پوسیدگی آن‌ها می‌شود، لازم است در زمان مناسب آن‌ها را بکشید.

جراحی و کشیدن دندان عقل

جراحی و کشیدن دندان عقل

انواع مواد ترمیم دندان؛ از طلا تا سرامیک

هنگامی که دندان شما می‌شکند، آسیب می‌بیند، دچار مشکل و پوسیدگی می‌شود یا ترک می‌خورد، از مواد مختلفی برای پر کردن دندان و ترمیم آن استفاده می‌شود. در ادامه، لیستی از بهترین مواد برای پر کردن دندان را برای شما آورده‌ایم.

  • ترمیم آمالگام (پر کردن دندان با مواد غیر همرنگ دندان یا مواد نقره‌ای)
  • ترمیم دندان با مواد سفید و همرنگ دندان
  • ترمیم با طلا
  • ترمیم با زیرکونیا
  • ترمیم دندان با سرامیک (پورسلین)
  • ترمیم دندان با رزین کامپوزیت

قیمت هرکدام از مواد ترمیم‌کننده دندان براساس کارایی و جنس آن متفاوت است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم براساس میزان بودجه‌ی خود از مواد همرنگ یا مواد غیرهمرنگ دندان استفاده کنید.

از مزایای ترمیم دندان چه می دانید؟

فواید ترمیم دندان بی‌شمار است و باعث احیای دوباره‌ی دندان‌های شما می‌شود. در ادامه‌ی این متن، مهم‌ترین مزایای ترمیم دندان را برای شما آورده‌ایم.

  • بهتر شدن قدرت تکلم
  • اتمام درد دندان
  • کاهش عفونت دهان و دندان
  • کاهش بوی بد دهان و دندان
  • افزایش اعتماد‌به‌نفس
  • جویدن راحت و آسان غذا و نوشیدن چای و مایعات
  • اصلاح رنگ و شکل دندان

بسیاری از افراد قبل از مراجعه به دندانپزشک دردهای شدیدی را تجربه می‌کنند که امانشان را بریده است. در برخی مواقع حتی مسکن نیز جواب‌گو نیست و دندان باید سریع‌تر ترمیم و درمان شود.

عوارض ترمیم دندان و خطرات آن چیست؟

مانند بسیاری از درمان‌ها، ترمیم دندان نیز عوارضی را به همراه دارد. ما به شما توصیه می‌کنیم قبل از مراجعه به دندانپزشک حتماً تحقیقات کاملی را انجام دهید تا پزشک متخصص و حاذقی را انتخاب کنید. همچنین محیط کاملاً بهداشتی و استفاده از لوازم استریلیزه و یک‌بارمصرف عوارض جانبی بعد از ترمیم دندان را که به‌دلیل آلودگی محیط است صفر می‌کند. حساسیت به گرمی و سردی مواد نوشیدنی، درد شبانه و خون‌ریزی ازجمله عوارض ترمیم دندان است که اگر طولانی‌مدت شود باید به دکتر مراجعه کنید.

مراقبت بعد از ترمیم دندان و نکات مهم آن

بعد از ترمیم دندان باید نکاتی را رعایت کنید تا نتیجه‌ی مطلوبی از درمان خود بگیرید. در ادامه‌ی این مطلب مهم‌ترین نکات و مراقبت‌هایی را که باید بعد از ترمیم دندان آن‌ها مدنظر بگیرید لیست کرده‌ایم.

  • تا چند ساعت بعد از ترمیم دندان حتماً مایعات بنوشید و از خوردن مواد غذایی سفت خودداری کنید.
  • اگر دندان‌های شما به مواد سفید حساسیت نشان داد سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • چند ساعت بعد از ترمیم دندان مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • اگر دندان خود را با مواد سفید پر می‌کنید، تا 2 روز مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی ازجمله پفک، قهوه و ... را مصرف نکنید.
  • اگر دندان خود را با مواد نقره‌ای یا آمالگام پر می‌کنید ممکن است در برخورد با مواد فلزی باعث ایجاد یک نوع برق گرفتگی اما به‌صورت کاملاً خفیف شود.

در صورتی که پزشک برای شما چرک‌خشک‌کن یا مسکن تجویز کند، حتماً آن را سر موقع مصرف کنید. بسیاری از افراد داروها را در زمان‌های مقررشده نمی‌خورند که باعث ایجاد درد یا عفونت در دندان‌ها می‌شود. همچنین درنظر داشته باشید که اگر پزشک برای شما دارویی تجویز نکرد، خودسرانه داروی مسکن مصرف نکنید.

ترمیم دندان شکسته

انواع مواد ترمیم دندان

آیا ترمیم دندان درد دارد؟

در پاسخ به سؤال «آیا ترمیم دندان درد دارد؟» باید بگوییم که ترمیم دندان مانند بسیاری از جراحی‌های دندانپزشکی درد دارد اما معمولاً پزشکان برای شما دارو تجویز می‌کنند تا درد کمتری را حس کنید. درهرصورت درنظر داشته باشید که هر جراحی و درمانی درد دارد و هیچ عملی بدون درد نیست، فقط میزان آن بسته‌به تحمل فرد و نوع جراحی دندان متفاوت است.

آیا قیمت ترمیم دندان در کلیه‌ کلینیک های دندانپزشکی یکسان است؟

نرخ ترمیم دندان به مواد پرکردن دندان، اندازه‌ی ناحیه‌ی پرشده، تخصص دندانپزشک و نوع خدمات ارائه‌شده برای ترمیم و درمان بستگی دارد. برخی اقدامات ترمیم دندان نیاز به عکس‌برداری دارند و درنهایت باید عصب‌کشی و روکش دندان انجام شود که نسبت‌به درمان پوسیدگی ساده دندان با پر کردن جزئی تفاوت بسیاری دارند و قیمت ترمیم دندان شکسته را متفاوت می‌کند. در نظر داشته باشید هزینه ترمیم دندان شکسته جلو با هزینه ترمیم دندان شکسته عقب فرقی ندارد. پس از بررسی شرایط دندان در جلسه‌ی معاینه و مشاوره، هزینه ترمیم دندان شکسته توسط دندان پزشک اعلام می‌شود.

ترمیم دندان؛ راهی برای کاهش درد و جلوگیری از عفونت دهان و دندان

درمان و ترمیم دندان علاوه‌بر اتمام درد از بیماری‌ها و حساسیت‌های دهان و دندان جلوگیری می‌کند؛ بنابراین باید در محیط‌های بهداشتی و زیرنظر بهترین متخصص دندانپزشکی در تهران انجام شود. کلینیک دندان پزشکی دکتر ابوالقاسمی از نام‌های شناخته‌شده در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات درمان و ترمیم دندان شکسته، پوسیده، جراحی و کشیدن دندان عقل است. در مطب دکتر ابوالقاسمی کلیه خدمات مرتبط با دندان از زیبایی تا ترمیمی انجام می‌شود و شما نیاز ندارید برای انجام یک‌سری از درمان‌ها به دکتر دیگری مراجعه کنید.

 این مجموعه با بهترین مواد و متریال ترمیم دندان را در کوتاه‌ترین زمان با قیمت مناسب در محیطی مدرن با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با کلینیک تخصصی دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید.

سوالات متداول با ترمیم دندان

ترمیم دندان به کلیه اقداماتی گفته می‌شود که برای جلوگیری پوسیدگی دندان و ترمیم آسیب‌های جدی دندان انجام می‌شود.

ترمیم دندان شامل موارد روبه‌رو می‌شود: پر کردن دندان با مواد سفید و مواد نقره‌ای، عصب‌ کشی دندان، روکش دندان، باندینگ دندان، بریج دندان، کشیدن دندان و ترمیم دندان شکسته شده.

هزینه ترمیم دندان براساس دندانپزشک، نوع مواد دندانپزشکی به‌کاررفته، نوع ترمیم و پارامترهای دیگر متغیر است. کلینیک‌هایی که با قیمت ارزان کار دندانپزشکی انجام می‌دهند، از مواد باکیفیت استفاده نمی‌کنند.

ترمیم دندان مانند سایر عمل‌ها و جراحی‌های دندانپزشکی درد دارد و پزشک معالج بعد از ترمیم دندان برای کاهش درد مسکن و دارو تجویز می‌کند.

ترمیم دندان با 6 ماده انجام می‌شود: ترمیم دندان با مواد سفید، ترمیم دندان با مواد آمالگام، ترمیم دندان با طلا، ترمیم دندان با زیرکونیا، ترمیم دندان با سرامیک و ترمیم دندان با رزین کامپوزیت. بهترین ماده برای ترمیم دندان، پر کردن دندان با مواد همرنگ و پر کردن دندان با مواد غیر همرنگ دندان است.

6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66