کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

روکش های تک دندانی

روکش های تک دندانی

روکش های دندانی زمانی استفاده می‎شوند که دندانها از نظر ساختمان و شکل سالم هستند اما رنگ آنها تغییر کرده و قابل ترمیم نیستند. همچنین در صورتی که دندان لب پر شده باشد و یا تنها قسمت کوچکی از آن شکسته باشد، روکش ها می‎توانند یک روش درمانی مناسب باشند.
حال تصور کنید تنها یکی از دندانهای شما آسیب دیده و سایر دندانها سالم هستند. در این صورت باید تنها همان دندان را ترمیم کرد. زیرا روکش کردن سایر دندانهای سالم به معنای تراش دندان و از بین رفتن مینای آنها است که کار منطقی به نظر نمی رسد. بنابراین بهتر است همان یک دندان تراش داده و سپس روکش شود.

مزایای روکش های فول سرام

عصب کشی دندان
برای عصب کشی ابتدا دندانپزشک دندان پوسیده را به طور کامل بررسی و از آن عکس تهیه می‎کند. این کار تنها در چند دقیقه صورت می‎گیرد. رادیوگرافی از دندان پوسیده به منظور مشخص شدن حدود ریشه و میزان پوسیدگی و وجود یا عدم وجود ضایعات دور ریشه انجام می‎شود. در مرحله بعد دندانپزشک، پوسیدگی دندان را برداشته و حفره دسترسی به عصب را ایجاد می‎کند. سپس با کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی، طول ریشه دندان را تعیین می‎کند. پاکسازی کانال دندان به کمک فایلهای دستی و یا روتاری صورت می‎گیرد. اگر قبل از روکش کردن دندان، این مرحله انجام نشود، چه بسا پس از مدتی درد دندان شروع شود و بیمار مجبور به در پیش گرفتن راه درمان دیگری باشد.

پرکردن دندان
در صورتی که دندان پوسیده باشد، پس از عصب کشی نوبت به پرکردگی می‎رسد. در این مرحله دندانپزشک با توجه به شرایط دندان عمل می‎کند. اگر دندان در قسمت انتهایی فک باشد، دندانپزشک از مواد پرکننده نقره ای (آمالگام) و اگر در بین دندانهای جلویی باشد از ماده پرکننده همرنگ دندان (کامپوزیت) استفاده می‎کند. البته با توجه به اینکه قرار است دندان روکش شود بنابراین بهتر است از ماده پرکننده نقره ای استفاده کرد. زیرا این ماده از استحکام بیشتری برخوردار است و رنگ آن نیز در پشت روکش پنهان می‎ماند. در صورتی که این مرحله انجام نشود، دندان پوسیده در زیر روکش پنهان می‎ماند که همین امر موجب گسترش میزان پوسیدگی در آن و در نهایت از بین رفتن دندان می‎شود.

روکش کردن دندان
روکش دندان برای پوشش کامل دندان آسیب دیده صورت می گیرد. روکش کردن دندان باعث افزایش استحکام دندان آسیب دیده و بهبود شکل ظاهری آن می‎شود. برای روکش کردن تک دندان نیز می‎توان انتخاب های زیادی داشت. در این صورت انواع روکش دندان چینی یا سرامیکی و زیرکونیوم متناسب با رنگ دندان طبیعی در اختیار بیمار قرار می‎گیرد. در صورت تمایل بیمار به روکش هایی از جنس طلا و آلیاژهای فلزی و آکریلیک نیز می‎تواند برای تک دندان استفاده شوند. انتخاب هر یک از این روکش ها برای تک تک دندانها با توجه به شرایط قرارگیری و وضعیت آنها صورت می‎گیرد. برای دندانهای انتهای فک بهتر است از آلیاژهای محکم فلزی یا طلا استفاده شود. دندانهای نیش در جلو دید قرار می‎گیرند بنابراین باید همرنگ دندان باشند. بهتر است برای دندانهای جلویی از روکش های سرامیکی و چینی استفاده شود.

درمان ریشه دندان
قبل از روکش کردن دندان باید ریشه آن به دقت بررسی شود. اگر به دلیل پوسیدگی بیش از حد، ریشه دندان آسیب دیده باید درمان شود. در این شرایط دندان نیازمند نوعی حمایت داخل ریشه‌ای است که به آن پست (Post) گفته می‌شود و میله‌ای فلزی که داخل کانال دندان قرار می‌گیرد و روکش را به دندان متصل می‎کند. در قسمت بالای میله هم قسمت تاج یا کلاهک (core) بازسازی و سپس به دندان چسبانده می‌شود.

مراحل ساخت روکش تک دندانی
قبل از ساخت روکش ابتدا دندان مورد نظر تراش داده می شود تا فضای کافی برای قرار گرفتن روکش فراهم شود. سپس از دندان تراش خورده قالب تهیه می شود. قالب به لابراتوار فرستاده تا روکش آن تهیه شود. با ساخت روکش، در جلسه بعد دندانپزشک آن را به وسیله چسب مخصوص بر روی دندان بیمار قرار می دهد.

 
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66