کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

پر کردن دندان با آمالگام

پرکردگی های غیر هم رنگ

پر کردن دندان هایی که دچار پوسیدگی شدید شده اند، ضروری است. زیرا دندانهای پوسیده به مرور خرابتر شده و پس از مدتی تنها از آنها یک ریشه باقی می‌ماند. همچنین باعث خراب شدن دندانهای کناری نیز می‌شوند. برای پر کردن این دندان ها می‌توان از ماده آمالگام استفاده کرد
این ماده غیرهمرنگ و تیره است که برای دندان های پشت کاربرد دارد. ماده غیرهمرنگ از جنس نقره و با نام «آمالگام» است که از نظر کارکرد به ماده پرکننده طلا شباهت زیادی دارد. زیرا مقاومت بالایی داشته و در برابر مواد خورنده استقامت می‌کند. در عین حال قیمت و هزینه آن نسبت به ماده پرکننده طلا کمتر است و دوام بالایی در مقابل انبساط و انقباض دارد. این امر از شکستگی دندان ترمیم شده جلوگیری می‌کند.

پر کردن دندان ها با آمالگام

قبل از اینکه دندان های بیمار ترمیم شوند، دندانپزشک ترمیمی دندانهای او را از نظر جنس، موقعیت، رنگ و وسعت بررسی می‌کند. در صورتی که دندان خراب در بین دندانهای آسیاب و تحتانی باشد، ماده پرکننده باید مقاومت و دوام بیشتری داشته باشد و زیبایی آن اهمیت زیادی ندارد زیرا از دید اطرافیان پنهان می‌ماند. بنابراین ماده غیرهمرنگ نقره ای بهترین گزینه برای این نوع دنداهاست.در گذشته پر مصرف ترین ماده ترمیم دندان، آمالگام بوده که از آمیختن جیوه با یک آلیاژ تشکیل شده و همچنین آلیاژهایی همچون نقره، مس و قلع تهیه می‌شود. این ماده نزدیک به ۲ قرن است که وارد عرصه دندانپزشکی شده و به دلیل مزایای فراوانی که دارد، از سوی بسیاری از متخصصین و دندانپزشکان زیبایی مهر تایید دریافت کرده است. تنها موردی که در رابطه با ماده آمالگام مورد بحث است، استفاده از عنصر جیوه در ساخت آن می باشد که گاهی از سوی مخالفین رد شده وآمالگام را برای بدن مضر دانسته اند. این در حالی است که ماده جیوه در دندان کاملا جامد می باشد و میزان تاثیر منفی آن بر سلامت بیماران به کلی مردود شده است.

ویژگی های ماده پرکننده آمالگام

  • این ماده غیرهمرنگ است و از آلیاژ تهیه می‌شود.
  • استقامت بالایی داشته و در صورت رعایت مراقبت های پس از درمان، تا ۱۵ سال دوام دارد.
  • این ماده پس از قرار گرفتن در دهان به تدریج رنگ آن تیره تر می‌شود.
  • در صورتی که پوسیدگی کوچک باشد، این ماده گاهی برای ترمیم سطوح نامرئی دندان‌های جلو استفاده می‌شود.

نحوه ترمیم دندان ها با استفاده از آمالگام

ابتدا دندانپزشک دندانهای بیمار را به دقت بررسی و در صورت نیاز از آنها عکسبرداری می‌کند. این کار به دندانپزشک زیبایی ترمیمی کمک می‌کند تا میزان پوسیدگی دندان که از دید پنهان مانده را مشخص شود و در نتیجه دندانپزشک بتواند آن را درمان کند.
سپس آمالگام با جیوه مایع ترکیب می‌شود. این کار باعث خاصیت شكل‌پذیری ماده پرکننده غیرهمرنگ شده که به راحتی درون حفره دندان قرار بگیرد و تمام فضای خالی را پر کند. ماده آمالگام زمانی که درون دندان جای گرفت، دندانپزشک با وسایل مخصوصی به آن شكل می‌دهد و شیارها و برجستگی‌هایی یك دندان طبیعی را روی آن ایجاد می‌کند. براق کردن دندان نیز در پایان صورت می‌گیرد که بواسطه قلم های بخصوصی انجام می‌شود. بیمار نیز باید پس از یک هفته درمان، مجدد به دندانپزشک مراجعه کند.

ویژگی پرکردگی های غیرهمرنگ

معایب

از آنجا که ماده آمالگام همرنگ دندان نیست و نقره ای و تیره است، قابل استفاده برای دندانهای قدامی نیست. مگر در مواردی که میزان پوسیدگی دندان کوچک باشد. در این صورت دندانپزشک نیز باید مهارت زیادی در کارگذاشتن آمالگام داشته باشد تا از دید پنهان بماند. همچنین در صورتی که میزان پوسیدگی بیش از حد است به طوری که کل ساختمان دندان تخریب شده باشد، آمالگام مناسب نخواهد بود. در این موارد باید دندان ها روکش شوند. برخی از افراد نیز به ماده آمالگام آلرژی دارند که در این صورت نمی توان از آن استفاده کرد. یکی دیگر از معایب این ماده، تغییرات دما در دهان است که موجب انقباض و انبساط مواد در طول زمان می شود و در نتیجه به یکپارچگی دندان آسیب وارد می کند.

مزایا

درمان و ترمیم دندان ها با این روش در زمان کوتاهی انجام می‌شود. همچنین ترمیم دندانهای پوسیده بوسیله آمالگام به راحتی انجام می‌شود و سختی زیادی ندارد. همین امر موجب می‌شود تا ترمیم بهتر صورت بگیرد. همچنین با این ماده می‌تواند از نظر شکل و ساختار دندانها را به صورت طبیعی بازسازی کرد. استحکام این ماده بسیار بالاست به طوری که در مقابل فشارهای ناشی از جویدن ساییده یا شکسته نمی شود و در نتیجه دوام آن نیز بیشتر است.

  
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66