کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

پر کردن دندان با مواد سفید

براساس تجربه‌ای که ما در این سال‌ها از مراجعان به کلینیک دندان پزشکی کسب کرده‌ایم، پرکردن و ترمیم دندان های پوسیده با استفاده از مواد سفید که همرنگ دندان است، طرفداران بیشتری از پر کردن دندان با مواد آمالگام یا نقره‌ای دارد. دلیل اقبال عمومی به پر کردن دندان با مواد سفید، همرنگ بودن این مواد دندانپزشکی با رنگ دندان‌هاست. اگر شما دندان خود را با مواد همرنگ دندان ترمیم کنید، به‌دلیل رنگ مشابه این مواد با دندان کسی متوجه ترمیم دندان نمی‌شود. این مزیت باعث محبوبیت مواد همرنگ یا مواد کامپوزیت برای افراد شده است.

پر کردن دندان با مواد همرنگ آن؛ راهی برای زیباتر کردن دندان های جلویی فک بالا

برای پرکردن دندان از مواد دندانپزشکی بسیاری استفاده می‌شود، اما پر کردن دندان جلو با مواد سفید از پر کردن دندان با آمالگام طرفداران بیشتری دارد. ماده رزین کامپوزیت دندان از پلاستیک و ذرات شیشه‌ای ریز تهیه میشود و میزان ماندگاری آن حداقل ۵ سال تخمین زده شده است. این میزان به مراقبت‌های بیمار و رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین مهارت دندانپزشک در ترمیم دندان بستگی دارد.

مواد کامپوزیت نسبت‌به آمالگام (مواد نقرهای) استحکام و مقاومت کمتری دارند که البته دندانپزشک برای از بین بردن این مشکل از باندینگ استفاده میکند. این کار باعث نگه داشتن رزین کامپوزیت روی دندان‌ها میشود. مواد سفید یکی از بهترین مواد پر کننده دندان به شمار می‌آید و در این سال‌ها طرفداران بسیاری داشته است.

ترمیم دندان با مواد سفید چگونه انجام می‌شود؟

برای ترمیم دندان با مواد سفید ابتدا دندانپزشک دندان‌های بیمار را به‌دقت بررسی و در صورت نیاز از آن‌ها عکس‌برداری می‌کند. این کار به دندانپزشک ترمیمی کمک می‌کند تا میزان پوسیدگی دندان را که از دید پنهان مانده است مشخص کند و درنتیجه بهتر بتواند آن را درمان کند.

دندانپزشک خوب مواد سفید برای پرکردن دندان و روکش کامپوزیت را به‌طور غیرمستقیم گرما می‌دهد تا میزان استحکام ماده کامپوزیتی افزایش پیدا کند. بعد از این مرحله، ماده رزین کامپوزیت دندان در کنار مواد دیگری مثل گلاس اینومر استفاده میشود تا ترمیم دندان بهتر انجام شود. سپس دندانپزشک مواد پر کردن دندان سفید یا همان کامپوزیت را درون حفره دندان قرار میدهد تا کلیه‌ی فضای خالی را پر کند. ماده آمالگام زمانی که درون دندان قرار میگیرد، دندانپزشک با وسایل مخصوصی به آن شكل می‌دهد و شیارها و برجستگی‌های یك دندان طبیعی را روی آن ایجاد می‌کند. براق کردن دندان نیز در پایان صورت می‌گیرد که به‌واسطه‌ی قلم‌های به‌خصوصی انجام می‌شود. بیمار نیز باید بعد از یک هفته درمان مجدد به دندانپزشک مراجعه کند.

مزایای استفاده از ماده همرنگ دندان چیست؟

اگر هنور نمی‌دانید که پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید کدام بهتر است، ما در ادامه انواع مزایای استفاده از ماده همرنگ دندان را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • ترمیم و بازسازی دندان ها تنها در یک جلسه
  • مطابقت با دندان‌های طبیعی و نامشخص بودن ترمیم
  • اتصال به دندانها به‌طور مستقیم و درنتیجه استحکام بالا

درنظر داشته باشید قیمت پر کردن دندان با مواد سفید از پر کردن دندان با مواد نقره‌ای بیشتر درمی‌آید و به زیبایی دندان‌های جلویی شما کمک شایانی می‌کند.

معایب استفاده از ماده همرنگ با دندان چیست؟

هر جراحی دندانپزشکی علاوه‌بر مزایای آن، معایبی نیز دارد. هزینه درمان و ترمیم دندان پوسیده با استفاده از رزین کامپوزیت نسبت‌به مواد پرکننده آمالگام بیشتر است. اگرچه دندانپزشکان و متخصصان میزان استقامت و استحکام این مواد را تأیید کرده‌اند، اما مشخص نیست که مواد پرکننده‌ی سفید زیر فشار جویدن به‌انداز‌ه‌ی مواد پرکننده آمالگام در طولانی‌مدت از استقامت بالایی برخوردارند یا خیر.

ممکن است ماده کامپوزیت دندان در حین قرار داده شدن، آب برود و در نتیجه میان دندان و ماده پرکننده حباب ایجاد شود. این امر باعث میشود تماس میان دندان و ماده کامپوزیت کمتر شود و احتمال گسترش پوسیدگی نیز افزایش یابد. این مشکل با مهارت دندانپزشک از بین میرود. اگر دندانپزشک با آرامش و دقت کار کند، کامپوزیت به سطح دندان چسبیده میشود. اگر براساس نظر دندانپزشک دندان‌ بیمار به روکش نیاز داشته باشد، این کار باید در جلسات بعدی انجام شود.

ماده همرنگ دندان موقتی؛ مناسب برای درمان اضطراری

در کنار کامپوزیت گاهی دندانپزشک از مواد پرکننده موقتی همرنگ دندان نیز استفاده میکند. این ماده نیاز به جلسات بیشتری دارد و زمانی استفاده میشود که دندانپزشک قصد داشته باشد برای ترمیم دندان، یک دوره زمانی مشخص صبر کند. همچنین اگر میزان پوسیدگی و حفره دندان عمیق باشد و یا بیمار به درمان اضطراری نیاز داشته باشد، دندانپزشک از این روش استفاده میکند.

یکی از مواد ترمیمی موقتی برای پر کردن دندان، گلاس اینومور از آکرلیک و نوع خاصی از ماده شیشه است که برای پر کردن در زیر خط لثه و پر کردن دندان در کودکان کاربرد دارد. در این روش از هندپیس استفاده می‌شود. گلاس اینومور فلوئورید از دندان دربرابر پوسیدگی محافظت می‌کند. این ماده نسبت‌به رزین کامپوزیت ضعیف‌تر است و مقابل عوامل فرسایشی و شکستگی آسیب‌پذیر دندان مقاومت بالایی ندارد.

از مراقبت بعد از پر کردن دندان چه می دانید؟

احتمالاً سؤال بسیاری از شما مخاطبان این است که «چند ساعت بعد از پر کردن دندان باید غذا خورد؟» بسیاری از مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های دندانپزشکی از پزشکان می‌پرسند که «بعد از پر کردن دندان په بخوریم؟» ما در ادامه‌ی این مطلب به شما می‌گوییم که چه مراقبت هایی بعد از ترمیم و پر کردن دندان انجام دهید.

  • تا دو روز بعد از پر کردن دندان سیگار و قلیان نکشید.
  • از خوردن مواد غذایی رنگی یا نوشیدنی‌هایی ازجمله قهوه و چای جداً خودداری کنید.
  • سعی کنید از غذاهای ملائم یا سوپ استفاده کنید که به دندان شما فشار وارد نشود.
  • با همان دندانی که پر کرده‌اید غذا را نجوید.
  • مسواک زدن بعد از پر کردن دندان و کشیدن نخ دندان به شرطی که با فشار زیادی همراه نباشد مانعی ندارد.
  • در صورتی که پزشک برای شما قرص تجوز کرده است، حتماً آن‌ها را سر ساعت میل کنید.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که عاشق یخ خوردنید، تا دو روز بعد از پر کردن دندان دست نگه دارید و یخ نخورید. مواد پرکننده دندان نیاز به زمان دارند تا کالاً مستحکم شوند. اگر شما یخ بخورید سرمای یخ به بافت دندان وارد می‌شود و احساس درد می‌کنید.

تفاوت آمالگام سفید و سیاه در چیست؟

اگر سؤال شما این است که «پرکردن دندان با مواد سفید بهتره یا سیاه؟» باید به شما بگوییم که بین این دو تفاوت چندانی وجود ندارد. مواد پرکننده سفید با دندان همرنگ هستند و بسیاری از افراد به‌دلیل زیبایی آن ترجیح می‌دهند دندانشان را با مواد سفید یا کامپوزیت پر کنند. مواد نقره‌ای استحکام بیشتری دارند و بسیاری از دندانپزشکان برای دندان‌های عقب مواد آمالگام را توصیه می‌کنند.

 مواد همرنگ دندان علاوه‌بر جنبه‌ی ترمیمی، جنبه‌ی زیبایی نیز دارد اما مواد آمالگام مستحکم‌تر هستند. در حالت کلی اگر در آمالگام سفید از مواد باکیفیت استفاده شود، استحکام آن نیز مانند آمالگام نقره‌ای بالاتر می‌رود و تا سال‌ها زیبایی خود را دارد.

قیمت پرکردن دندان با مواد سفید چقدر است؟

هزینه پرکردن دندان با مواد سفید در کلینیک‌های دندانپزشکی باتوجه‌به مهارت پزشک، مواد دندانپزشکی مورداستفاده و تخصص دندانپزشک متغیر خواهد بود. در کلینیک دکتر ابوالقاسمی پر کردن دندان با مواد مرغوب و باکیفیت سفید و نقره‌ای انجام می‌شود و قیمت آمالگام سفید باتوجه‌به کیفیت مواد مورداستفاده کاملاً منصفافه است.

 بهترین مواد پر کننده دندان در مطب دکتر ابوالقاسمی

استفاده از مواد سفید برای پر کردن دندان سال‌ها است که طرفداران بسیاری در بین مردم دارد و پزشکان برای زیبایی دندان‌های جلو آن را توصیه می‌کنند. در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی علاوه‌بر پر کردن دندان با مواد غیرهمرنگ، از آمالگام سفید با کیفیت بالا نیز استفاده می‌شود. پرکردن دندان جلو با مواد سفید موردتأیید پزشکان است و اگر از مواد دندانپزشکی مرغوبی استفاده شود،  تا سال‌ها لبخند زیبایی را بر لبان شما می‌نشاند. برای گرفتن نوبت یا مشاوره برای خدمات دندانپزشکی با کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید.

سوالات متداول با پر کردن دندان با مواد سفید

ازجمله مزایای پر کردن با مواد همرنگ دندان می‌توان به ترمیم و بازسازی دندان‌ها در یک جلسه و مطابقت مواد دندانپزشکی با رنگ دندان‌ها اشاره کرد. مواد سفید به دندان‌ها می‌چسبد و استحکام بالایی دارد.

دندانپزشکان هردو گزینه (پر کردن دندان با مواد آمالگام و پر کردن دندان با مواد سفید) را توصیه می‌کنند، اما پر کردن با مواد آمالگام به‌دلیل استحکام بیشتر برای دندان‌های عقب و آسیاب پیشنهاد می‌شود. پر کردن دندان جلو با مواد سفید به زیبایی دندان‌های جلویی و طرح لبخند جذاب کمک شایانی می‌کند.

قیمت پر کردن دندان با مواد سفید متغیر است و بسته‌به کیفیت مواد دندانپزشکی و تجربه‌ی پزشک متفاوت محاسبه می‌شود
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66