کشیدن و جراحی دندان عقل

رویش دندان عقل در بسیاری از افراد در سنین نوجوانی آغاز می‎شود. این دندان باعث تحت فشار دادن سایر دندانها شده و به مرور زمان دندانهای مجاور را نیز خراب می‎کند.

زمان رویش دندان عقل، درد شدیدی در ناحیه فک احساس می‎شود که همراه با سردرد و سرگیجه شدید است. دندانهای عقل موجب پر شدن فضای فک و کج و اریب شدن دندانهای مجاور می‎شود. در مواردی نیز دندانهای عقل به استخوان فک فشار وارد می‎کند

کشیدن و جراحی دندان عقل

زمانی که دندان عقل بطور کامل داخل استخوان فک باشد، هیچ علامت و نشانه ای از آن در دهان فرد مشاهده نمی شود. برای بررسی آن، دندانپزشک از روش رادیوتراپی یا پرتو درمانی استفاده می‎کند که مشکلات دیگری نیز مشخص می‎شوند. در صورتی که دندان عقل از روی لثه بیرون زده باشد، جراحی و کشیدن آن به راحتی انجام می‎شود. زمانی که قرار باشد بیمار، درمان ارتودنسی انجام دهد، کشیدن دندان عقل ضرورت می‎یابد. البته وجود آن مانع از کشیدن سایر دندانها شده و از این بابت یک مزیت محسوب می‎شود.برای بیرون کشیدن دندان عقل، گاهی به جراحی تجدید ساختار استخوان فک نیاز است. این امر زمانی ضرورت می‎یابد که دندان عقل در زیر لثه پنهان شده باشد. عمل جراحی به صورت سرپایی و تنها با تزریق دارویی بی‎حسی انجام می‎شود که ممکن است مقدار کمی خونریزی داشته باشد.

عوارض دندان عقل

آسیب به ریشه دندانهای مجاور

تورم بافت اطراف دندان به خاطر پلاک های ایجاد شده به همراه فشار، یکی دیگر از عوارض دندان عقل است که منجر به هل دادن دندان مجاور به سمت جلو و آسیب به ریشه دندان های مجاور می‎شود.

مشکلات مربوط به لثه

با رویش این دندانها بافت لثه دچار التهاب شدید می‎شود که عموما در فک پایین قابل مشاهده است. دندان عقل در قسمت انتهایی فک قرار می‎گیرد که تمیز کردن آن سخت و دشوار است. بنابراین باقیمانده مواد غذایی و باکتری ها در این حالت به سادگی در فضای بین عاج دندان عقل و لثه باقی می‎ماند و در نتیجه موجب التهاب لثه می‎شود.

پوسیدگی دندان

یکی دیگر از عوارض دندان عقل، پوسیدگی های دندان است. زیرا با رویش دندان عقل، تمیز کردن سطح بین دندان آسیب دیده و دندان مجاور جلویی مشکل است و همین امر موجب انباشته شدن پلاکهای دندان و به دنبال آن پوسیدگی در سطح دندان می‎شود.