کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

نخ دندان چیست و چه فوایدی دارد

07 دی ، 1401
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

استفاده صحیح از نخ دندان به شما کمک می کند تا از پوسیدگی دندان های خود به خوبی جلوگیری نموده و سلامت آن را به خوبی تامین کنید. در این شرایط تهیه نمودن یک نخ مناسب که سبب بروز عارضه های مختلف برای دندان ها نشود اهمیت بسیار زیادی دارد.

نخ های دندان دارای تنوع بسیاری در بازار امروز می باشد که با کمی تحقیق می توانید بهترین گزینه را تهیه نمایید. به همین منظور در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه باشید تا اطلاعات کاملی از مزایا، معایب و نحوه استفاده این موضوع بدست آورید.

نخ دندان و فواید آننخ دندان و فواید آن

نخ دندان چیست؟

در حقیقت اگر بخواهیم از نخ دندان بیشتر بگوییم باید بدانید که جنس این کالای مصرفی از جنس نایلون یا تفلون است. هدف اصلی این محصول پاکسازی و برداشتن ریزه های غذایی از میان دندان ها، پلاک دندانی و از همه مهم تر رفع پوسیدگی سطحی میان دندان ها می باشد.

به همین دلیل است که اگر بخواهید به یقین بهداشت و سلامت دندان های خود را تضمین کنید باید از نخ های دندان به خوبی استفاده نمایید. البته که نحوه استفاده صحیح آن نیز خود شرط مهمی برای این اهداف می باشد.

گاهی مراجعه کنندگان از پزشکان در مورد بهترین راهکار برای تمیزی دندان ها سوال می کنند؛ به یقین بهترین راهکار برای شما می تواند استفاده از این نخ ها در کنار مسواک می باشد. اگر بخواهید به خوبی از تمیزی دندان های خود مطمئن شوید باید در نظر بگیرید که دندان های انتهایی نیز حتما به درستی نخ کشیده شود تا آلودگی ها و غذاهای باقی مانده نیز کاملا پاک شود.

نکته مهم و اساسی دیگری که باید در استفاده صحیح نخ دندان کشیدن کامپوزیت و ایمپلنت های خود توجه نمایید تمیز نمودن کامل بین دندان ها و خط لثه به جهت پاک نمودن تمامی پلاک ها و رفع ذرات غذایی در آن قسمت می باشد زیرا مسواک به خوبی نمی تواند این قسمت ها را تمیز نمایید.  

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

ترمیم پوسیدگی دندان

فواید نخ دندان

حال که می دانید که این محصول چه میزان می تواند به شما در تامین سلامت و بهداشت دندان هایتان به صورت ویژه ای مفید واقع شود بهتر است با مزایای آن نیز به خوبی آشنا شوید. در ذیل به مهم ترین های آن پرداخته شده است. همچون؛

  • استفاده صحیح از این نخ های دندانی سبب مراقبت پیشگیرانه می شود.
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری های دهانی و دندانی
  • از تشکیل شدن تارتار( لایه ای که مدت های طولانی بر روی دندان ها ایجاد می شود. ) به خوبی جلوگیری می کند.
  • سبب خارج شدن تکه های سر سخت غذایی از میان شکاف های عمیق دندان ها می شود.
  • سبب سفید شدن دندان ها و خط لبخند های شما می شود.
  • باعث کاهش پلاک بر روی دندان ها می شود.
  • سبب جلوگیری از بیماری لثه می شود.
  • باعث تمیز نمودن دندان و لثه می شود.
  • مناسب ترین گزینه برای تمیز نمودن دندان های مجاور است.
  • افراد زیر 12 سال نیز می توانند به خوبی از آن بهره مند شوند.
  • مصرف صحیح از نخ دندان به سلامت قلب کمک می کند.
  • از تجمع حفره های باکتری دار به خوبی جلوگیری می کند.
  • از بد بو شدن دهان به خوبی جلوگیری می کند.
  • سبب کنترل دیابت می شود.

فواید نخ دندانفواید نخ دندان

نخ دندان مومی یا پلاستیکی؟

حال که با مزایا و فواید این نخ های دندانی به خوبی آشنا شدید بهتر است از انواع آن نیز بیشتر بدانید. نخ دندان ها در دو حالت مومی و دسته دار وجود دارند. مدل مومی که یک نخ به صورت نایلونی است و روکش مومی آن را احاطه کرده است به شما امکان حرکت دادن نخ میان دندان ها را می دهد. قیمت مناسبی داشته و برای شروع می تواند یک انتخاب خوب به حساب بیاید.

مدل دسته دار از یک قطعه پلاستیکی که یک نخ به آن متصل است ساخته شده است. اما در انتخاب نوع نخ های دندان خود باید به موارد مختلفی توجه کنید. برای مثال؛ اگر بین دندان هایتان فاصله بسیار زیادی وجود دارد نخ دندان های ضخیم می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

اما اگر دندان های به شدت بهم چسبیده ای دارید باید از نخ های دندان نازک استفاده کنید. اگر دندان هایی متراکم دارید استفاده از نخ های دندانی مومی شکل بهترین گزینه برای شما هستند. به طور کلی در انتخاب این که نخ شما مومی باشد یا پلاستیکی باید به تجربه مصرف خود نگاهی بیندازید و ببینید با کدام یک می توانید بهترین عملکرد را پیاده سازی کنید.

مضرات نخ دندان

در عین حال که نخ های دندان مزایای بسیار زیادی دارند، بهتر است بدانید که اگر به درستی استفاده نشوند ممکن است سبب آسیب دیدن دندان های شما شده و عوارض مختلفی را برایتان به بار آورد. ممکن است در هنگام مصرف با فشار بسیار زیادی اقدام به تمیز کردن دندان خود نمایید و نخ پاره شده و یا لثه شما را خونی کند.

اگر جنس نخ دندان مناسب نباشد ممکن است سبب بروز حساسیت برای لثه های شما شده و آسیب بسیاری به آن وارد کند. به طور کلی باید با نحوه صحیح استفاده از آن نیز به خوبی آشنا شوید تا از بروز عارضه های این چنینی به خوبی جلوگیری کنید.

مزایا و مضرات استفاده از نخ دندانمزایا و مضرات استفاده از نخ دندان

نحوه استفاده از نخ دندان

برای آن که بتوانید از تمام مزایای گفته شده به خوبی بهره مند شوید باید از نخ های دندانی تان به درستی استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که در استفاده صحیح باید کمی از نخ را خارج نموده و دور دسته نگهدارنده بپیچانید.

پس از آن نخ را بین تمام دندان ها فرو برده و آن را کنار هر دندان بالا و پایین ببرید. سپس نخ دندان مصرف شده را جدا نموده و دسته نگهدارنده را با آب داغ به خوبی شستشو دهید. اگر از مدل های یک بار مصرف استفاده کنید نیز می توانید آن را دور بیندازید.

 استفاده صحیح می تواند به شما در روند سلامت دندان هایتان کمک بسیاری نماید. به یاد داشته باشید که برای دریافت بهترین نتیجه کافی است حداقل یک بار در روز دندان هایتان را نخ بکشید. این که زمان استفاده از نخ دندان قبل یا بعد مسواک باشد به شما بستگی دارد. اما پیشنهاد می شود قبل از استفاده از مسواک دندان خود را نخ بکشید.

ترمیم و درمان دندان در کلینیک دندان پزشکی دکتر ابوالقاسمی

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی نخ دندان و فواید آن پرداخته شود. اکنون شما می توانید با دانستن این مطالب به درستی از یک نخ مناسب برای دندان استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که می توانید ترمیم و درمان دندان های خود را در کلینیک دندان پزشکی دکتر ابوالقاسمی با بهره مندی از جدیدترین متد روز دنیا انجام دهید. از دیگر مزایایی که در این مجموعه می توانید به خوبی از آن استفاده نمایید باید به پروتز دندانی، لیفت لثه، کامپوزیت ونیر، ایمپلنت، جرمگیری دندان، ارتودنسی و ... اشاره نمود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66