کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

بعد از ارتودنسی دندان چه بخوریم؟

29 فروردین ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

بعد از ارتودنسی دندان چه بخوریم؟ خیلی‌ها به دنبال پاسخ این سوال هستند. در حقیقت برای آن که دندان های سالمی پس از ارتودنسی داشته باشید باید مراقبت های اصولی آن را نیز به خوبی پیاده سازی کنید. به همین دلیل مصرف غذای مناسب یکی از مهم ترین موارد پس از انجام ارتودنسی می باشد. پیشنهاد می شود قبل از انجام این کار ابتدا یک لیست کامل از غذاهایی که می توانید میل کنید آماده نمایید. در این صورت می توانید با آرامش خاطر پس از ارتودنسی تغذیه ای مناسب و البته مغذی داشته باشید. به همین منظور در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که بعد از ارتودنسی دندان چه بخوریم. با ما همراه باشید.

ortodensi1تاثیر ارتودنسی بر زیبایی دندان‌ها

غذا خوردن با دندان ارتودنسی

درست است که بریس های ارتودنسی استحکام بسیاری زیادی دارد و ثابت است، اما ممکن است دچار آسیب شده و بشکند. به همین دلیل در طول دوره درمان باید مراقب نوع تغذیه خود باشید. مصرف غذاهای محکم و بسیار سفت به شدت برای دندان های شما ضرر دارد. از طرف دیگر غذاهایی که دارای هیچ ارزش غذایی نیستند نیز مناسب بریس ها نمی باشند. زیرا در طول دوره درمان ابدا نباید گاز زدن های محکم و جویدن بیش از حد داشته باشید. تنها دلیل آن هم امکان جدا شدن وسایل ثابت شده از روی دندانتان می باشد. اگر این اتفاق برایتان بیافتد به این منظور است که دستگاه ثابت ارتودنسی شکسته شده و تمام نتیجه کار شما از بین رفته است. بدتر از آن، آسیب دیدن شدید مینای دندان است. در حقیقت شما قرار بود با ارتودنسی دندان، یک مشکل از دندان خود برطرف کنید اما با عدم مراقبت اصولی، مینای دندانتان نیز از بین رفت. در نهایت با آسیب و آزردگی دندان مواجه خواهید شد. 

غذاهای مناسب برای ارتودنسی

اگر می خواهید بدانید که بهتر است بعد از ارتودنسی دندان چه بخوریم؛ باید در نظر داشته باشید رعایت یک رژیم غذایی مناسب می تواند به حفظ سلامت دهان و دندان تحت درمان شما کمک شایانی نماید. به همین دلیل ابدا نباید غذاهای مغذی که سبب پیشرفت درمان می شود را از لیست خود حذف کنید. بلکه باید نحوه خوردن آن را تغییر دهید. برای مثال؛ میوه ای مثل سیب دارای مزیت های بسیاری است. نباید آن را گاز بزنید. بلکه به قطعات بسیار کوچکی تقسیم نموده و با دندان های عقبی میل نمایید. این راهکار باعث می شودسیم های نگهدارنده و متصل شده به براکت ها هیچ یک آسیب ندیده و دوره درمان به خوبی پشت سر گذاشته شود. در ذیل به معرفی غذاهایی که می توانید در این دوره مصرف کنید پرداخته شده است. همچون؛

  • میوه های نرم شامل؛ موز، پوره سیب، پرتقال، سیب قطعه قطعه شده، هندوانه، طالبی و ...
  • غذاهای مایع مثل: سوپ، آش های نرم و ...
  • لبنیات همچون: ماست، بستنی، پنیر، پودینگ و ...
  • نان هایی با برش کوچک، بیسکوییت نرم، مافین، کیک های ملایم و بدون چسبندگی
  • برش های کوچکی از مرغ و گوشت
  • انواع برنج ها و پاستا های آب دار
  • غذاهای دریایی با توجه به حذف خارهای آن مثل: ماهی سالمون، تُن و ...
  • شیرینی و تنقلاتی که به دندان شما نچسبد.
  • سبزیجات بخارپز شده، سیب زمینی پوره شده و نرم
  • غذاهای آماده شده با رشته مثل: ماکارونی، نودل و ...

ortodensi2غذاهای مناسب در زمان ارتودنسی

لازم است قبل از آن که به دنبال آماده سازی لیست غذاهای نرم برای ارتودنسی باشید باید به نوع درمان خود توجه کنید. اگر ارتودنسی متحرک انجام داده باشید تقریبا کمتر دچار مشکل خواهید شد. زیرا می توانید بریس ها از دهان خود جدا نموده و با رعایت بهداشت کامل آن را در جعبه مخصوص خود قرار دهید. اما ضروری ایست از موادی که باز هم دندان شما را تحت آسیب قرار می دهد کمتر مصرف کنید. برای مثال؛ مواد غذایی که بسیار چسبنده هستند نباید میل کنید. نوشیدنی های گازدار، انرژی زا ها، نوشابه های رژیمی و آب میوه تازه از دیگر موادی هستند که ممکن است باعث بروز مشکل برایتان بشوند. در صورتی که این مواد را مصرف کردید حتما مسواک زده و دهان خود را به خوبی تمیز کنید. بعد از آن بریس ها را مجدد داخل دهان قرار دهید.

در طول دوره درمان ارتودنسی چه غذایی نخوریم؟

این که هفته اول بعد از انجام ارتودنسی و در طول انجام مراقبت های لازم چه غذایی نخوریم نیز بسیار مهم است.

علاوه بر آن که مراجعه کنندگان همیشه به دنبال پاسخ این سوال هستند که بعد از ارتودنسی دندان چه بخوریم لازم است بدانند که منع مصرف تعدادی از مواد غذایی نیز بسیار اثر گذار است. در ذیل به معرفی غذاهایی پرداخته شده که نباید در زمان ارتودنسی علی الخصوص روز اول آن ها را مصرف نمایید. این موارد عبارتند از:

  • آجیل و خشکبار: در صورت تمایل حتما پوست آن را جدا نموده و به قطعات کوچک تری تبدیل کنید.
  • یخ در طول درمان یک عامل آسیب زا اصلی است.
  • چیپس، پفک، تنقلات خشک و چسبنده
  • بلال، ذرت بو داده، پاپ کورن و ...
  • پیتزاها و ساندویچ های خشک و برشته
  • کلوچه و شیرینی های سفت

برخی از این مواد اگر چسبنده نباشند می توانید به قطعات کوچک تری تقسیم نموده و از آن با دندان های عقبی استفاده کنید. به طور کلی باید سعی کنید از گاز زدن و جویدن های محکم به خوبی جلوگیری نمایید.

ortodensi3غذاهایی مضر برای ارتودنسی

عوارض عدم رعایت رژیم غذایی بعد از ارتدونسی

اگر رعایت نکنید که بعد از ارتودنسی دندان چه بخوریم به مراتب ممکن است آسیب ها و عوارض مختلفی دامن گیرتان شود. ساده ترین عارضه؛ عدم دریافت نتیجه مطول از پایان کار دندان شماست. در حالت های شدیدتر ممکن است دندان خود را از دست بدهید و با ایجاد پوسیدگی و یا شکستگی آن به درمان جانبی دیگری هم نیاز پیدا کنید. آسیب دیدن دستگاه ارتودنسی علاوه بر آن که هزینه شما را بیشتر می کند با درد و خونریزی نیز همراه خواهد بود. به همین دلیل لازم است به درستی در طول دوره درمان به مواد غذایی مناسب توجه ویژه ای داشته باشید تا از بروز این عوارض به خوبی جلوگیری نمایید.

چند نکته مهم

حال که می دانید باید بعد از ارتودنسی دندان چه بخوریم بهتر است با دانستن چند مورد مهم بیشتر از دندان های خود محافظت کنید. از جمله؛

  • بهتر است در روزهای ابتدایی از شیک ها و اسموتی های مقوی استفاده کنید. سرد بودن این مواد باعث تسکین بیشتر التهاب لثه شما خواهد شد.
  • پیشنهاد می شود پس از یک هفته اول غذاهای جامد و نرم مقوی مصرف کنید.
  • از نوشیدن روزانه آب کافی، شیر و نوشیدنی های مقوی در طول دوره درمان غافل نشوید.
  • از گاز گرفتن ناخن و پوست اطراف آن به شدت پرهیز کنید.
  • جویدن مداد، خودکار و ... باعث آسیب های جبران ناپذیر برای دندان ارتودنسی شده شما خواهد شد.
  • ابدا گره یا درب پلاستیکی چیزی را با دندان خود باز نکنید.
  • آهسته تر غذا میل کنید تا فشاری بعد از ارتودنسی دندان برایتان ایجاد نشود.
  • با دندان های جلویی خود غذا نخورید.
  • بایدها و نبایدهای ارتودنسی را علاوه بر مواردی که در این قسمت ذکر شد از پزشک معالج خود به خوبی سوال کنید. در این صورت می توانید مانع از بروز آسیب به آن ها بشوید.

ارتودنسی در کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی این موضوع که بعد از ارتودنسی دندان چه بخوریم پرداخته شود. اکنون شما می دانید که اگر غذایی مناسب دندان هایتان نباشد ممکن است چه آسیب هایی دامن گیرتان شود. به همین منظور توجه به این نکات گفته شده بسیار مهم است. کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی نیز مفتخر است برای ارائه بهترین روش ها عملکرد ارتودنسی را برای شما انجام داده و سبب رضایت خاطر کاملی بشود. همچنین این مجموعه خدمات دیگری نظیر؛ اصلاح طرح لبخند، ایمپلنت، پروتز، جرمگیری، لیفت لثه، کامپوزیت ونیر، ترمیم و درندان، عصب کشی و ... را نیز برای مراجعه کنندگان ارائه می دهد. شما می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه برای دریافت خدمات بهتر مشاوره های لازم را دریافت نمایید. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66