کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

علت و درمان پوسیدگی دندان در دوران شیردهی

27 تیر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

آشنایی با پوسیدگی دندان در دوران شیردهی و راه پیشگیری آن برای بانوان یک امر مهم است. خراب شدن دندان‌ها و بروز پوسیدگی‌ها در واقع یکی از معمول‌ترین اتفاقاتی است که برای مادران پس از زایمان به مرور زمان رخ می‌دهد. همه آنها به دنبال بررسی علت این مشکل هستند. از طرف دیگر می‌خواهند بدانند چطور می‌توان درمان را آغاز کرد. داشتن دندان‌هایی سالم و زیبا در همه سنین برای زنان یک موضوع ضروری است. توجه کنید که در قدم اول سلامت دندان‌های شما در اولویت قرار دارد. پس از آن می‌توانید با رفع نمودن این پوسیدگی‌ها به اصلاح طرح لبخند زیبای خود بپردازید. به همین منظور برای کسب اطلاعات بیشتر در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی همراه باشید.

آسیب پذیری دندان ها در دوران شیردهی

زمانی که پذیرفتید مادر شوید باید از خودتان و فرزند دلبندتان برای مدتی طولانی به خوبی مراقبت کنید. برخی از مادران با شروع دوران شیردهی دیگر خود را فراموش کرده و هیچ رسیدگی به سلامت خود ندارند. این یک راهکار غلط است که به مراتب دامن گیرتان خواهد شد. پوسیدگی دندان در دوران شیردهی در قدم اول با رعایت نکردن بهداشت دهان آغاز می‌شود. در قدم بعدی عدم مصرف مواد غذایی مناسب از قبیل کلسیم ها، ویتامین‌ها و... باعث این اتفاق خواهد شد.

داشتن ویتامین D کافی در بدن برای یک مادر امری مهم و حیاتی است. عدم مصرف یا کاهش استفاده از این ماده به مرور زمان نه تنها خراب شدن و پوسیدگی دندان را برایتان به همراه خواهد داشت بلکه سیستم ایمنی بدنتان را نیز ضعیف می‌کند. لازم است به سلامت خود اهمیت دهید تا بتوانید رشد و نمو فرزند خود را نیز به خوبی پیش ببرید.

پوسیدگی دندان در دوران شیردهی

پوسیدگی دندان در دوران شیردهی 

علت پوسیدگی دندان در دوران شیردهی

خراب شدن دندان در شیردهی ممکن است به دلایل مختلف برای یک مادر به وجود بیاید. این خرابی و پوسیدگی‌ها به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره شده است رخ می‌دهد. زنان باردار عموما در معرض بیماری‌های مختلف پریودنتالی هستند. این بیماری می‌تواند در قدم اول التهاب لثه را به وجود آورد و با پیشرفت آن مشکلات دیگری به بار آید. به طور کلی عوامل موثر در خراب شدن دندان در این دوران عبارت است از:

تغییرات هورمونی در دوره شیردهی

یکی از دلایل پوسیدگی در این دوران، تغییرات هورمونی است. بدن زنان شیرده پروژسترون زیادی تولید می‌کند و این موضوع باعث افزایش اسید در دهان می‌شود. این اسیدها به مرور زمان باعث خرابی و پوسیدگی دندان می‌شود. از جمله علائم این امر می‌توان به تورم، خونریزی، و قرمزی لثه اشاره کرد. این علائم باعث التهاب لثه‌ها شده و تحلیل این بافت را به همراه خواهد داشت. به همین منظور در صورت مشاهده این علائم باید به دکتر مراجعه نمایید تا از بیشتر شدن آن جلوگیری کنید.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

اگر به سلامت دندان‌های خود توجه نکنید به مرور زمان در دوران شیردهی متوجه پوسیدگی‌ها و خرابی‌هایی در دندان‌های خود خواهید شد. به همین منظور باید در روز از مسواک دو مرتبه استفاده کنید. نخ دندان بزنید و از دهانشویه استفاده کنید.

عدم داشتن رژیم غذایی مناسب

همه شما می‌دانید که نوزاد تازه متولد شده که در حال خوردن شیر مادر است از کلسیم مغز استخوان او تغذیه می‌کند. این اتفاق به مرور باعث می‌شود استخوان‌های مادر تحلیل رفته و پوسیدگی در دندان‌ها دیده شود. به همین جهت پزشک زنان و دندانپزشک برای مادر قرص کلسیم، ویتامین D تجویز می‌کنند. علاوه بر آن مادر باید از لبنیات، سویا، سبزیجات و ماهی به خوبی در رژیم غذایی خود استفاده کند. در این صورت می‌تواند از پوسیدگی دندان در دوران شیردهی جلوگیری کند.

تهوع در دوران بارداری

زنان باردار در دوره حاملگی خود عمدتا دچار ویار و استفراغ می‌شوند. این اتفاق باعث برگشت اسید به درون دهان آنها می‌شود. همانطور که در بالاتر نیز گفتیم اسیدی شدن دندان‌ها به صورت مستقیم باعث خرابی آنها می‌شود.

دندان قروچه در زمان شیردهی

اگر مادر پس از زایمان به دلیل افزایش استرس و نگرانی نگهداری فرزند دچار دندان قروچه شود به مینای دندان او آسیب وارد خواهد شد. این آسیب‌ها به مرور زمان باعث نفوذ باکتری به درون دندان شده و پوسیدگی دندان در دوران شیردهی را به همراه خواهد داشت. ما در یک مقاله به طور کامل به علل و درمان دندان قروچه پرداخته ایم.

لق شدن دندان

در دوران بارداری زنان به دلیل افزایش پروژسترون و استروژن در بدنشان ممکن است لق شدن دندان را تجربه کنند. این اتفاق پس از زایمان از بین خواهد رفت در غیر این صورت باعث خرابی دندان در دوره شیردهی خواهد شد. به همین علت باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه نموده و مشکل را برطرف کنید.

خوردن شیرینی جات در دوران شیردهی

یکی دیگر از علت‌های پوسیدگی دندان در دوران شیردهی ریزه خواری است. بانوان در این دوران بیشتر احساس گرسنگی می‌کنند. تمایل مصرف زیاد آنها به شیرینی جات باعث تغذیه و تقویت باکتری‌های حاضر در دهان می‌شود. این باکتری‌ها باعث خرابی دندان می‌شوند. به همین دلیل باید مراقب مواد غذایی مصرفی خود باشید تا پوسیدگی رخ ندهد.

بهترین روش جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

بهترین روش جلوگیری از پوسیدگی دندان در دوران شیردهی

اگر شما نیز در این دوران دچار پوسیدگی و خرابی دندان‌های خود شدید باید ترمیم دندان را به سرعت انجام دهید تا عفونت ایجاد شده منتشر نشود. بسیاری از افراد در این شرایط به دنبال درمان خانگی دندان درد در دوران شیردهی هستند. ممکن است این سبک درمان‌ها به شیردهی شما و کیفیت آن آسیب بزند. در این شرایط بهتر است برای حفظ سلامت بدن خود و نوزادتان به یک دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید. اما برخی راهکارها برای شما امکان پیگیری از پوسیدگی دندان‌ها را فراهم می‌کند برخی از این راهکار‌ها عبارتند از:

  • در دوره بارداری و شیردهی در فواصل زمانی معین برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در طول روز بهداشت دهان خود را کامل رعایت کنید.
  • از داشتن یک رژیم غذایی مناسب بهره‌ مند شوید.
  • از نمک کمتری استفاده کنید. مصرف ویتامین دی و کلسیم ها را افزایش دهید.
  • سعی کنید هیدراته بمانید. در طول روز آب و مایعات مصرف کنید.
  • اگر دچار تهوع شدید سریعا بعد از آن مسواک نزنید. مینای دندان شما با اسید برگشته به داخل دهان آسیب پذیر است. دهان خود را بشویید و کمی آب قرقره کنید.
  • از دهانشویه‌هایی که دارای فلوراید است استفاده کنید.
  • نخ دندان زدن را در طول روز جدی بگیرید. اگر غذای در میان کانال های دندان شما باقی بماند با پوسیدگی دندان در دوران شیردهی مواجه خواهید شد.
  • فسفر مصرف کنید. ماهی‌ها و غذاهای مقوی می‌تواند به جذب کلسیم کمک کند.
  • در صورت مشاهده علائم پوسیدگی دندان سریعا به یک مجموعه معتبر مراجعه کنید تا از پیشرفت خرابی و پوسیدگی دندان خود به خوبی جلوگیری کنید.

شیردهی و پوسیدگی دندان

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی پوسیدگی دندان در دوران شیردهی و راه پیشگیری آن توجه شود. اگر در این دوران دچار پوسیدگی شدید می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی درمان خود را انجام دهید. در این مجموعه خدمات درمانی دیگر نظیر اصلاح طرح لبخند، ایمپلنت، پروتز، ارتودنسی، کامپوزیت ونیر، جرمگیری و لیفت لثه نیز ارائه می‌شود. شما می‌توانید همه روزه از طریق راه های ارتباطی با این مجموعه تماس برقرار کرده و درمان خود را آغاز نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66