کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم؟

07 بهمن ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم؟ احتمالا هر کسی که به سلامت دندان‌های خود اهمیت می‌دهد، حداقل یک بار این سوال را از خود پرسیده است. اگر این سوال، مسئله شما هم هست و نمی‌دانید که برای رعایت اصول بهداشت دندان خود، باید نخ دندان یا مسواک را اولویت قرار دهید، این مقاله مخصوص شماست. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با این اصول آشنا کنیم. با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه شوید.

نخ دندان یا مسواک؟ 

همه می‌دانیم که برای رعایت اصول بهداشت دهان و دندان، باید حداقل روزی دو بار مسواک بزنیم و یک بار نخ دندان بکشیم. اما اول کدام؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال، باید بگوییم که رعایت ترتیب این دو تکنیک پاکسازی دهان و دندان، به این معناست که تصمیم بگیرید به چه ترتیبی پلاک‌ها، ذرات غذا و مواد اضافی را از دندان‌هایتان پاک کنید. 

خوب است بدانید که بر اساس تحقیقات، بهترین کار این است که قبل از مسواک، نخ دندان بکشید. رعایت این ترتیب، کمک می‌کند تا پلاک روی سطوح دندان‌تان را موثرتر و بهتر پاک کنید. همچنین اولویت قرار دادن نخ دندان بر مسواک، به تقویت مینای دندان‌تان هم کمک می‌کند و آن را در برابر پوسیدگی مقاوم خواهد کرد.

اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم

نخ دندان یا مسواک

چرا باید اول نخ دندان بکشیم؟

از دوران کودکی هر بار که به دندانپزشکی رفته‌ایم، پزشک‌ توضیح داده است که نخ دندان چیست و چه فوایدی دارد. همه دندانپزشکان بر این مسئله تاکید دارند که برای حفظ بهداشت دهان و سالم نگه داشتن دندان‌ها باید حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید. اگر ابتدا مسواک بزنید و سپس نخ دندان بکشید، باکتری‌ها و مواد غذایی آزاد شده بعد از نخ دندان، تا زمان مسواک بعدی روی سطح دندان‌هایتان باقی خواهد ماند. این واقعیت به این معناست که نمی‌توانید 100 درصد دندان‌هایتان را تمیز و پاکسازی کنید. 

اما رعایت ترتیب ابتدا نخ، سپس مسواک گزینه بهتری خواهد بود. موارد زیر از مزایای استفاده از نخ دندان محسوب می‌شوند:

  1. حذف بیشتر پلاک‌ها: پلاک‌ها بین دندان گیر می‌کنند و نخ دندان کمک می‌کند تا آن‌ها را به سادگی از میان دندان‌ها حذف کنید. 
  2. کمک به روشن نگه داشتن دندان‌ها: استفاده از نخ دندان، به سفید کردن دندان‌ها کمک می‌کند و از تغییر رنگ آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. 
  3. حفظ سلامت لثه: برای جلوگیری از بروز بیماری و مشکلات لثه، لازم است که روزانه نخ دندان بکشید. خط لثه با کمک نخ دندان تمیز خواهد شد و این کار از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری خواهد کرد.

مزایای استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن 

از مزایای استفاده از نخ دندان قبل از مسواک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از بیماری‌های لثه

بیماری لثه یا پریودنتال، به عفونت‌های دهانی گفته می‌شود که بافت نرم و استخوان‌های نگهدارنده دندان را از بین می‌برند. بیماری لثه زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های زیادی روی دندان تجمع کنند. استفاده از نخ دندان، قبل از مسواک زدن کمک می‌کند تا از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنید.

جلوگیری از بیماری های لثه با نخ دندان

جلوگیری از بیماری‌های لثه

از بین بردن پلاک

حذف موثر پلاک میان لثه و دندان، یکی از دلایل مهمی است که ما را مجاب می‌کند در جواب سوال اول نخ دندان بکشیم یا مسواک، با قدرت نخ دندان را در اولویت قرار دهیم. پلاک معمولا در عرض 24 تا 36 ساعت روی دندان سفت می‌شود. اگر مرتب نخ دندان بکشید و سپس مسواک بزنید، پلاک سفت نخواهد شد.

پاکسازی کامل دندان

وقتی قبل از مسواک زدن، نخ دندان می‌کشید، تمام زوایای دندان‌تان را از باقی‌مانده مواد غذایی، باکتری‌ها و پلاک پاک خواهید کرد. این زوایا معمولا با مسواک زدن پاک نمی‌شوند و اگر بعد از مسواک این کار را انجام دهید، بخشی از آن‌ها روی دندان‌هایتان باقی خواهد ماند. به همین دلیل بسیار مهم است که حتما قبل از مسواک، نخ دندان بکشید.

 آیا استفاده از مسواک بین دندانی راه حل مناسبی برای تمیز کردن دندان ها است؟

نخ دندان، روش قدیمی و سنتی پاکسازی فضای بین دندانی محسوب می‌شود. البته در سال‌های اخیر مسواک‌هایی مخصوص تحت عنوان مسواک بین دندانی هم به بازار عرضه شده‌اند که تبلیغات زیادی حول آن‌ها شکل گرفته است.

بسیاری افراد بیان می‌کنند که مسواک بین دندانی از نخ دندان موثرتر است؛ اما واقعیت چنین نیست. استفاده اصولی از نخ دندان، به مراتب از مسواک بین دندانی موثرتر خواهد بود. به همین دلیل عموم دندانپزشکان توصیه می‌کنند که برای مراقبت صحیح از دندان‌ها، از نخ دندان، مسواک و دهانشویه کمک بگیرید. این سه مرحله، بهترین ترکیب در تمیز کردن و مراقبت از دندان محسوب می‌شود.

 مراحل تمیز کردن دندان 

حالا که متوجه شدید اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم، بد نیست با مراحل تمیز کردن دندان و روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، آشنا شوید. برای تمیز کردن دندان باید مراحل زیر را دنبال کنید:

کشیدن نخ دندان

همانطور که بارها در این مقاله اشاره کردیم، برای تمیز کردن دندان، ابتدا نخ دندان بکشید. حدود سی تا چهل سانتی متر از نخ را جدا کنید و میان انگشتان‌تان قرار دهید. لابه‌لای هر دندان را با دقت و حوصله نخ بکشید و مطمئن شوید که چیزی بین دندان‌ها نمانده باشد. 

مسواک زدن 

بعد از آنکه نخ دندان کشیدید، با ملایمت و آرامش مسواک بزنید. این کار را با تقسیم‌بندی دهان جلو ببرید و در هر مرحله بخشی از دندان را برس بکشید. به‌صورت استاندارد، هر بار مسواک زدن باید دو دقیقه طول بکشد. مطمئن شوید هیچ پلاکی روی سطح دندان‌ها باقی نمانده است و هر دندان را به‌خوبی تمیز کرده‌اید.

استفاده از دهان شویه

استفاده از دهانشویه ضرورت ندارد اما می‌توانید برای بهره‌گیری بیشتر از مزایای بهداشت دهان، از دهانشویه کمک بگیرید. دهانشویه‌ها دهان‌تان را خوشبو و محیط را ضدعفونی می‌کنند. البته در شرایط خاصی هم ممکن است پزشک استفاده از دهانشویه را توصیه کند. 

برای استفاده از دهانشویه کافیست میزان مناسبی از آن را که روی بسته درج شده است، در دهان بریزید و خوب غرغره کنید. البته باید مراقب باشید که دهانشویه وارد محیط گلو یا معده نشود. بعد از حدود سی ثانیه، آن را بیرون بریزید.

استفاده از دهانشویه و جلوگیری از  مراحل تمیز کردن دندان

استفاده از دهانشویه

نکات مهم برای رعایت بهداشت دهان و دندان 

بعد از پاسخ به سوال اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم، بد نیست با نکات تکمیلی رعایت بهداشت دهان و دندان آشنا شوید. علاوه‌بر موارد بالا، برای رعایت بهداشت دهان و دندان، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

در روز حداقل دو بار مسواک بزنید 

بهترین و اصولی‌ترین روش برای تمیز نگه داشتن دندان این است که حداقل روزانه دوبار مسواک بزنید. شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها بعد از بیداری، بهترین زمان برای تمیز کردن دندان‌ها و مسواک زدن محسوب می‌شوند. مهم این است که اجازه ندهید پلاک و باقی‌مانده مواد غذایی، بیشتر از چند ساعت در دهان‌تان باقی بماند تا برای لثه و بهداشت دندان‌ها مشکلی ایجاد کند.

از نخ دندان استفاده کنید 

باز هم تاکید می‌کنیم که برای تکمیل بهداشت دهان، از نخ دندان کمک بگیرید. نخ دندان یا مسواک کمک می‌کنند تا مطمئن شوید هیچ ماده غذایی یا پلاکی بین دندان‌ها باقی نمانده است و همه‌چیز را به خوبی تمیز کرده‌اید. 

 آب نمک غرغره کنید 

اگر دندان حساسی دارید یا اخیرا به عفونت مبتلا شده‌اید، حتما آب نمک غرغره کنید. غرغره کردن آب نمک درست مانند استفاده از دهانشویه، روشی تکمیلی برای پاکسازی محیط دهان است و کمک می‌کند تا از بروز هر گونه عفونت در لثه پیشگیری کنید.

از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

خمیر دندان حاوی فلوراید، بهترین پاک‌کننده برای دهان محسوب می‌شود. فلوراید با تقویت سد دفاعی دندان‌ها، از پوسیدگی آن جلوگیری می‌کند و با پاکسازی محیط دهان از هر نوع باکتری، یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از بروز عفونت در لثه خواهد بود.

 زبان را مسواک بزنید 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مسواک زدن دندان کافی است و زبان یا سقف دهان را به حال خود باقی می‌گذارند. این اشتباه منجر به بوی بد دهان و افزایش فعالیت باکتریایی محیط آن خواهد شد. روی زبان ما حفره‌هایی وجود دارد که گاهی غذا را گیر می‌اندازند. به همین دلیل لازم است که برای تکمیل پاکسازی محیط دهان، حتما زبان و سقف دهان را هم به‌خوبی مسواک بزنید.

 از خلال دندان استفاده نکنید 

خلال دندان یکی از روش‌های سنتی در پاکسازی دندان محسوب می‌شود. اگر شما هم عادت دارید که پس از غذا دندان‌تان را خلال کنید، توصیه می‌کنیم که این عادت را کنار بگذارید. خلال دندان می‌تواند منجر به شکستگی دندان‌ها، آسیب به لثه و حتی گاهی تشدید وخامت اوضاع شود. بهترین کار برای تمیز کردن فضای میان دندان‌ها این است که از نخ دندان کمک بگیرید.

ترتیب درست مسواک و نخ دندان

در این مقاله تلاش کردیم به این سوال جواب دهیم که اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که مراقبت اصولی از دندان‌ها، مهم‌ترین رمز ماندگاری و افزایش سلامت آن‌ها محسوب می‌شود. همچنین معاینات منظم و چکاپ دندان، می‌تواند به درمان زود هنگام مشکلات پریودنتال و دهان ختم شود. به همین دلیل باید معاینات دوره‌ای را هم در لیست اصول مراقبت از دندان، قرار دهید. شما می‌توانید برای ترمیم و درمان و جرمگیری دندان با کارشناسان ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. با چه ترتیبی باید مسواک و استفاده از نخ دندان را انجام داد؟

ترتیب مناسب برای بهداشت دهان شامل مسواک زدن بعد از استفاده از نخ دندان است. از نخ دندان برای پاکسازی مواد غذایی در فضاهای بین دندان‌ها استفاده کنید. این ترتیب به کاربران کمک می‌کند تا هر دو روش بهداشت دهان را به صورت کامل اجرا کنند.

2. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را باید چند بار در روز انجام داد؟

برای حفظ بهداشت دهان، توصیه می‌شود روزانه دو بار با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را در میانه روز یا قبل از خواب انجام دهید. این کارها به از بین بردن باکتری‌ها و پیشگیری از تشکیل لک روی دندان کمک می‌کنند

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66