کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

همه چیز درباره انواع لمینت دندان

30 دی ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

آیا می‌دانستید که لمینت دندان از مواد مختلف و در جنس‌های متفاوت ساخته می‌شوند؟ استفاده از روکش لمینت، یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین راه‌های زیبایی دندان‌ها به حساب می‌آید. این راه‌حل، گزینه اول بسیاری از افراد برای اصلاح طرح لبخند است. همچنین، می‌دانید که ماندگاری و قیمت آن‌ها به مواد اولیه و ترکیبات آن وابسته است؟ در این مقاله با شما از انواع لمینت دندان و معرفی بهترین جنس آن‌ها صحبت کرده‌ایم. اگر قصد دارید به زودی دندان‌هایتان را لمینت کنید، با ما تا انتهای این مقاله در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه باشید.

انواع لمینت از نظر جنس مواد سازنده

همانطور که احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید، لمینت‌ها در انواع مختلف و با مواد متفاوتی ساخته می‌شوند. به طور کلی، لمینت‌ها از نظر جنس، به دو دسته تقسیم می‌شوند. 

اگر بخواهیم انواع لمینت را از نظر جنس مواد سازنده، تقسیم کنیم، می‌توانیم دو نوع لمینت «سرامیکی» و «کامپوزیتی» را نام ببریم که از دو ماده اولیه پرسلن و کامپوزیت تولید می‌شوند. این یعنی باید بین لمینت‌های سرامیکی و کامپوزیتی، تفاوتی اساسی قائل شد.

لمینت‌های کامپوزیتی از رزین و پلیمر ساخته می‌شوند. این لمینت‌ها به خاطر قیمت مناسب و برش کم روی دندان، محبوبیت زیادی دارند.

همچنین، روکش‌های سرامیک که به پرسلین هم معروف است، از ترکیبات متعددی مانند زیرکونیا، فلدسپات و... ساخته می‌شوند. در ادامه انواع لمینت را از نظر جنس و ماده اولیه، بیشتر بررسی خواهیم کرد.

انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان

لمینت کامپوزیتی 

ونیرهای کامپوزیت از انواع لمینت دندان هستند که از رزین کامپوزیت تهیه می‌شوند. پزشکان برای چسباندن این روکش‌ها به دندان، نیاز چندانی به تراش ندارند و این مهم‌ترین تفاوت در کاربری لمینت‌های کامپوزیت با سایر انواع لمینت است. همین موضوع، کامپوزیت ونیر را به یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان بی دندانی تبدیل کرده است.

از طرفی این روکش‌ها در یک جلسه نصب می‌شوند و نیازی نیست که پزشک برای ساخت آن به لابراتوار سفارش بفرستد.

مزایای لمینت کامپوزیتی

  • بافتی صاف و مستعد تغییر رنگ دارند.
  • در صورت شکستگی به سادگی ترمیم می‌شود.
  • می‌توان آن را به سادگی نصب کرد.
  • نسبت به انواع لمینت سرامیکی، قیمت مناسب‌تری دارد.

معایب لمینت کامپوزیتی

  • نسبت به لمینت‌های سرامیکی، دوام کمتری دارد.
  • به مراقبت بیشتری نیاز دارد.
  • ظاهری مات دارد و روکش‌های سرامیکی از آن طبیعی‌تر هستند.

لمینت سرامیکی 

لمینت‌های سرامیکی، که به لمینت‌های پرسلین هم معروف هستند، نوعی روکش دندان با جنس سرامیک به حساب می‌آیند. این روکش‌ها ضخامت کمی دارند و در لابراتوار آماده می‌شوند. قطر لمینت‌های سرامیکی، چیزی در حدود نیم تا هشت دهم میلی‌متر است؛ بنابراین، به تراش چندانی نیاز ندارد.

انواع لمینت‌های دندان، اکثرا از جنس سرامیک و زیرشاخه‌های آن ساخته می‌شوند. شیشه، آلومینا، فلدسپات، زیرکونیا، برلیانس و... از انواع لمینت سرامیکی هستند که به تفصیل در مقاله آشنایی با انواع لمینت سرامیکی درباره آنها توضیح داده‌ایم. اما در ادامه، هر کدام را به اختصار معرفی خواهیم کرد.

لمینت سرامیکی از انواع لمینت دندان

تصویری از لمینت سرامیکی

مزایای لمینت سرامیکی

  • طول عمر بالایی دارند و زیاد آسیب‌پذیر نیستند.
  • ظاهری طبیعی دارند و جنس براق آن‌ها، شبیه به دندا‌ن طبیعی است.
  • رنگ لمینت‌های سرامیکی ثابت است و به سختی تغییر می‌کند.
  • جنس ماده اولیه این روکش‌ها، با طبیعت و محیط‌زیست سازگار است.

معایب لمینت‌های سرامیکی

  • نصب آن‌ها طی چند مرحله انجام می‌شود و به حداقل 6 هفته زمان نیاز دارد.
  • درمان با لمینت سرامیکی، غیرقابل برگشت است و نمی‌توان بعد از نصب، آن‌ها را از دندان جدا کرد.
  • لمینت‌های سرامیکی ترمیم نمی‌شوند و در صورت آسیب، باید تعویض شوند.
  • نصب لمینت روی دندان، حساسیت آن را افزایش می‌دهد.

در ادامه با انواع لمینت سرامیکی دندان آشنا خواهید شد.

لمینت سرامیکی فلدسپات

لمینت‌های فلدسپات، نوعی ونیر سرامیکی هستند که از لایه‌های بسیار نازک سرامیک تهیه می‌شوند. دی اکسید سیلیکون یا همان کوارتز، ماده اولیه تشکیل‌دهنده لمینت‌های فلدسپات است. می‌توان از جهتی، فلدسپات را بهترین نوع لمینت دندان دانست.

زیبایی ظاهری، نازکی و ظرافت، قیمت مناسب و شفافیت بالا از مهم‌ترین مزایای لمینت‌های فلدسپات هستند.

لمینت سرامیکی فشرده

این نوع روکش‌های سرامیکی، همانطور که از نام‌شان پیداست، از سرامیک فشرده ساخته می‌شوند و دوام بالایی دارند. متخصصان در لابراتوار، با فشرده‌سازی پرسلین مذاب و ریخته‌گری، این نوع روکش را تهیه می‌کنند. این روش ساخت منجر به افزایش ضخامت لمینت‌های سرامیکی فشرده می‌‌شود. در نتیجه برای نصب به تراش بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد.

لمینت سرامیکی زیرکونیوم

لمینت‌های سرامیکی زیرکونیا از اکسید زیرکونیوم ساخته می‌شوند. این مواد اولیه، با بیولوژی بدن ما سازگار هستند و علاوه بر آن، بافتی طبیعی ایجاد می‌کنند. زیبایی ظاهری و نداشتن بوی بد، از مهم‌ترین مزایای روکش زیرکونیا محسوب می‌شوند. امروزه دو نوع لمینت سرامیکی زیرکونیا در دسترس است:

  • زیرکونیای شفاف
  • زیرکونیای جامد

 نوع شفاف، زیبایی ظاهری بیشتری دارد و برای اصلاح ظاهر دندان‌های جلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع جامد هم به خاطر مقاومت بالا، برای پوشش دندان‌های کرسی و آسیاب استفاده می‌شود.

لمینت دی سیلیکات لیتیوم

روکش‌های مبتنی بر دی سیلیکات لیتیوم، یکی دیگر از انواع پرکاربرد لمینت دندان است. این روکش‌ها مقاومت بالایی دارند و به سادگی خراب نمی‌شوند. عمده شهرت روکش‌های لیتیومی به همین دلیل است. اگر به دندان قروچه مبتلا هستید، بهتر است از انواع مدل لمینت دندان، این مدل را انتخاب کنید.

لمینت متحرک دندان

لمینت‌های متحرک دندان یا اسنپ اسمایل‌ها، نوعی روکش موقت هستند که معمولا پزشکان در بازه‌ای کوتاه و برای جبران عیوب ظاهری دندان تجویز می‌کنند. این روکش‌ها از جنس رزین ساخته می‌شود و نصب آن‌ها در یک جلسه انجام خواهد شد.

همچنین شما می‌توانید به سادگی این روکش‌ها را از دندان خارج کنید یا روی دندان بگذارید. 

انواع برندهای لمینت

لابراتوارهای زیادی در دنیا به تولید روکش‌های سرامیکی دندان مشغول هستند. افزایش تقاضا در زمینه روکش دندان، تولیدکنندگان را به فکر انداخته تا فناوری‌های پیشرفته و نوآوری در تولید را به کار گیرند. به همین دلیل، کافی است جستجویی کوتاه در اینترنت انجام بدهید تا با طیف وسیعی از برندهای تولیدکننده روکش دندان روبه‌رو شوید. لیست زیر، بخشی از معروف‌ترین انواع برند لمینت دندان در جهان است.

انواع برندهای لمینت

لمینت دندان

لمینت سرامیکی ایمکس

لیتیوم دی سیلیکات، ماده اولیه‌ای است که لمینت سرامیکی ایمکس را می‌سازد. لمینت‌های سرامیکی ایمکس به دوام بالا و مقاومت معروف هستند. نکته مهم دیگری که می‌‌توان درباره این نوع از لمینت‌های سرامیکی مطرح کرد، این است که استفاده از این روکش‌ها به تراش دندان نیاز ندارد.

لمینت‌های سرامیکی می‌توانند بسیار نازک تراشیده شوند و به همین دلیل، چسباندن آن‌ها روی دندان، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اگر نگران تراش دندان هستید، این مدل از انواع لمینت دندان، مناسب شما است.

لمینت سرامیکی ایمپرس

لمینت‌های ایمپرس، از معروف‌ترین برندهای روکش محسوب می‌شود که امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این لمینت‌ها دو لایه دارند: لایه اولیه آن‌ها از سرامیک فشرده و لایه دوم آن‌ها از شیشه ساخته می‌شود. این لمینت‌ها مانند لمینت ایمکس کیفیت زیادی دارد و بسیار نازک است. البته می‌توان مقاومت لمینت ایمکس را از ایمپرس بالاتر دانست. مزایای لمینت ایمکس نسبت به ایمپرس این است که می‌توان آن را برای اصلاح رنگ دندان، مورد استفاده قرار داد.

لمینت مک

لمینت‌های مک جزو گران‌ترین روکش‌های دندان در دنیا محسوب می‌شوند. این روکش‌ها دوام بالا و ظاهری بسیار شبیه به دندان طبیعی دارند. تعداد لمینت‌های مک محدود است و در دسترس همه دندانپزشکان دنیا قرار ندارد، به همین دلیل کمتر از آن استفاده می‌شود.

لمینت سرک

این لمینت‌ها به سهولت نصب معروف هستند. پزشکان می‌توانند در یک جلسه این لمینت را در کلینیک خود و توسط پرینترهای سه‌بعدی بسازند و به سادگی روی دندان مراجعین نصب کنند. لمینت‌های سرک به خاطر همین ویژگی خود، قیمت بالایی هم دارند و به همین دلیل، کمتر استفاده می‌شوند.

لمینت سرامیکی برلیانس

روکش‌های برلیانس از دیگر انواع لمینت دندان محسوب می‌شود که به خاطر ظاهر طبیعی و زیبای خود، شهرت زیادی پیدا کرده است. جالب است بدانید که این لمینت‌ها علی‌رغم نازکی زیاد، بسیار مقاوم هستند و به سادگی آسیب نمی‌بینند. 

این روکش‌ها از کریستال‌های نانولوسایت ساخته می‌شوند. لمینت‌هایی از این جنس بدون نیاز به تراش، روی دندان قابل نصب هستند.

لمینت لومینیرز

لمینت‌های لومینیرز هم مانند روکش‌های برلیانس، از روکش‌های فوق نازک محسوب می‌شوند. این لمینت‌ها حدود سه دهم میلی‌متر ضخامت دارند و به تراش نیز نیاز نخواهند داشت. شباهت لومینیرزها به مینای دندان و عدم نیاز به تراش برای نصب، باعث ایجاد مزیتی بسیار مهم در لمینت لومینیرز شده است. نصب این روکش‌ها، برگشت‌پذیر است؛ این یعنی بعد از نصب، می‌توان آن را از دندان جدا کرد.

لمینت پرسرا

لمینت‌های پرسرا، از انواع لمینت سرامیکی هستند که به شکل دولایه طراحی می‌شوند. لایه اولیه این لمینت فلدسپات و لایه دوم، آلومینیوم اکسید است. همین ساختار به افزایش استحکام این لمینت کمک زیادی می‌کند. البته باید در نظر بگیرید که این نوع لمینت، ضخامت بالایی دارد و طبعا به تراش بیشتری نیاز خواهد داشت.

لمینت دوراتین

دوراتین از دیگر انواع لمینت دندان است که مانند برلیانس و لومینیرز، به تراش نیاز ندارد. این دندان‌ها نازک و زیبا هستند و می توانند ظاهر دندان را بهبود دهند.

لمینت داوینچی

لمینت‌های داوینچی از پرسلین فشرده ساخته می‌شوند و از پرمصرف‌ترین روکش‌های سرامیکی دندان در ایران هستند. این ونیرها ظاهر طبیعی، ماندگاری مناسب و همچنین قیمتی مقرون به‌‌صرفه دارند.

انواع رنگ لمینت دندان

انتخاب رنگ یکی از اصلی‌رتین مراحل لمینت دندان است. تنوع رنگ در انواع لمینت بسیار زیاد است. به همین دلیل به سادگی می‌توانید رنگ موردنظرتان را که با رنگ پوست و دندان‌تان مطابقت داشته باشد، پیدا کنید. در حالت کلی 44 سایه رنگ در دسترس قرار دارد. پزشک هنگام انتخاب انواع رنگ لمینت دندان، این سایه‌ها را به شما نشان خواهد داد تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

این رنگ‌ها در 4 گروه، از A تا D تقسیم می‌شوند. هر گروه، طیف و سایه‌ای از رنگ قهوه‌ای و قرمز تا زرد، خاکستری و خاکستری مایل به قرمز دارد.

لمینت کامپوزیتی بهتر است یا سرامیکی؟

انتخاب میان لمینت‌های کامپوزیتی و سرامیکی، یکی از چالش‌های همیشگی مراجعین کلینیک‌های دندانپزشکی محسوب می‌شود. شناخت درست انواع لمینت دندان، معایب و مزایای آن‌ها بهترین راه برای انتخاب بین روکش‌ها است. به همین دلیل ما تلاش کردیم تا در این مقاله، شما را با مزایا و عوارض لمینت دندان سرامیکی و کامپوزیتی آشنا کنیم. شما باید در نهایت با توجه به اولویت‌ها، شرایط و همچنین مشورت با پزشک، بهترین نوع را انتخاب کنید. در حالت کلی، فاکتورهای زیر در انتخاب میان روکش کامپوزیت و سرامیک، تاثیرگذار هستند.

لمینت کامپوزیتی بهتر است یا سرامیکی

عکسی از لمینت کامپوزیتی

هزینه کلی

هزینه کلی، یکی از موارد تعیین‌کننده در انتخاب میان روکش کامپوزیت و سرامیک محسوب می‌شود. در این فاکتور، روکش‌های کامپوزیت امتیاز بالاتری را کسب می‌کنند. این روکش‌ها نسبت به انواع لمینت‌های پرسلین، هزینه‌ای اقتصادی‌تر و منطقی‌تر دارند و انتخاب آن‌ها برای افرادی که محدودیت بودجه دارند، منطقی‌تر خواهد بود.

ماندگاری

همانطور که احتمالا تا الان متوجه شده‌اید، ماندگاری لمینت‌های سرامیکی از روکش‌های کامپوزیتی بیشتر است. این روکش‌ها حدودا دو برابر روکش‌های کامپوزیتی عمر می‌کنند. البته باید به این نکته هم توجه کنید که روکش‌های کامپوزیت در صورت آسیب دیدن، قابل ترمیم هستند اما روکش‌های سرامیکی باید به طور کلی تعویض شوند و نمی‌‌توان آن‌ها را ترمیم کرد.

ظاهر

زیبایی ظاهری روکش‌های سرامیکی با روکش‌های کامپوزیت قابل مقایسه نیست. روکش‌های سرامیکی ظاهری طبیعی‌تر دارند و نسبت به انواع کامپوزیت، به ظاهر طبیعی دندان نزدیک‌تر هستند.

سهولت در نصب

روکش‌های کامپوزیتی به راحتی نصب معروف هستند. این روکش‌ها به تراش زیادی نیاز ندارند و طی یک جلسه نصب می‌شوند. اما روکش‌های سرامیکی در گذشته به خاطر نیاز به ساخت در لابراتوار و تراش زیاد، پروسه‌ای سخت و طولانی داشته‌اند. البته امروزه بسیاری از انواع روکش‌های سرامیکی قطر کمی دارند و بدون تراش نصب خواهند شد. همچنین، فناوری‌های جدید، این امکان را برای پزشکان ایجاد کرده است که طی دو جلسه، نصب انواع لمینت سرامیکی را به اتمام برسانند. به همین دلیل، در این زمینه می‌توان هر دو نوع سرامیک و کامپوزیت را برابر دانست.

بهترین کشورهای تولیدکننده لمینت دندان

 اکثر برندهای برتر تولید‌کننده لمینت دندان در آمریکا پایه‌گذاری شده‌اند. بخش دیگر این برندها به کشورهای اروپایی مانند آلمان، لیختن اشتاین، اسلوونی، فرانسه و سوئیس اختصاص دارد. در این میان نمی‌‌توان از پیشرفت تولیدکنندگان دیگری مانند کره جنوبی و ترکیه هم غافل شد.

دریافت خدمات انواع لمینت دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

شما می‌توانید برای دریافت خدمات مربوط به انواع روکش سرامیکی و لمینت دندان مطابق با به‌روزترین استانداردهای جهان به کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی مراجعه کنید. ما آماده ارائه بهترین خدمات با کیفیت بالا به مراجعین محترم هستیم. برای رزرو نوبت و یا مشاوره تلفنی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. لمینت دندان چه مزایا و معایبی دارد؟

لمینت دندان به عنوان یک روش زیبایی مزایا و معایب خاص خود را دارد. از مزایای آن می‌توان به اصلاح رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها اشاره کرد که باعث بهبود ظاهر لبخند و اعتماد‌به‌نفس فرد می‌شود. همچنین، فرآیند نسبتا سریع و کم درد هم از مزایای لمینت دندان است. از معایب این روش، هزینه بالا و نیاز به حذف یک قسمت از ساختار طبیعی دندان برای نصب لمینت است که گاهی افراد را از استفاده از این روش منصرف می‌کند.

2. آیا لمینت دندان ماندگاری بلندمدت دارد؟

ماندگاری لمینت دندان به عوامل مختلفی از جمله نوع مواد استفاده‌شده، مهارت دندانپزشک و نحوه مراقبت فرد از دندان‌های خود بستگی دارد. با مراقبت صحیح و مرتب، لمینت دندان می‌تواند 10 تا 20 سال یا بیشتر هم ماندگاری داشته باشد. با این حال، برخی عوامل مانند اعمال فشار یا ضربه، نگهداری نادرست از دندان‌ها یا تغییرات زیاد در وزن می‌توانند در مدت ماندگاری آن‌ها موثر باشند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66