کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

پر کردن دندان در دوران بارداری

20 آذر ، 1400
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

نکات زیادی برای فکر کردن وجود دارد! یکی از زمینه‌های نگرانی بالقوه می‌تواند دندان‌های شما در دوران بارداری باشد به خصوص اگر نیاز به پر کردن دندان در دوران بارداری دارید. خطرات و عواقب ممکن است برای هر درمانی اعمال شود هنگام بررسی درمان پیچیده، همیشه به دنبال نظر دوم باشید در شرایط خاصی ممکن است نیاز به ارجاع به متخصص باشد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر مهدی ابوالقاسمی نگاهی به برخی از مشکلات رایج دندانی مرتبط با بارداری می اندازیم، و بررسی می کنیم که آیا می توانید با خیال راحت در طول بارداری خود به پر کردن دندان در دوران بارداری بپردازید یا خیر.

بررسی پر کردن دندان در دوران بارداری

چند چیز وجود دارد که می تواند سلامت دندان های شما را در دوران بارداری به خطر بیندازد به گزارش کانال سلامت بهتر، این موارد عبارتند از: مشکلات مربوط به لثه ها با تغییرات هورمونی، مانند التهاب لثه. استفراغ به دلیل تهوع صبحگاهی که می تواند به مینای دندان آسیب برساند. هوس های غذایی به ویژه غذاهای شیرین و شیرین که می توانند منجر به پوسیدگی شوند. در هنگام مسواک زدن دندان های عقبی عقب کشیدن. چه کاری می توان در مورد آن ها انجام داد؟ حفظ عادات بهداشتی دندان در دوران بارداری بسیار مهم است و به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دو بار در روز مسواک بزنید، با استفاده از مسواک نرم‌تر از حد معمول، لثه‌ها و دندان‌ها را بدون ایجاد خونریزی تمیز کنید. از مسواک زدن بلافاصله پس از استفراغ خودداری کنید تا خطر آسیب به مینای دندان و نفوذ اسیدهای معده به داخل دندان را نداشته باشید. اگر در کشیدن و پر کردن دندان در دوران بارداری آن مشکل دارید، می‌توانید از یک برس کوچک‌تر استفاده کنید.

آیا درمان دندان در دوران بارداری بی خطر است؟

در صورت امکان، انجام هر کاری قبل از بارداری ایده خوبی است، اما درمان دندان در دوران بارداری به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. کانال سلامت بهتر بیان می کند که روش های انتخابی اغلب تا بعد از سه ماهه اول به تعویق می افتد. اشعه ایکس می تواند برای بسیاری از مادران نگران کننده باشد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که تابش اشعه ایکس دندان بسیار کمتر از انواع دیگر است. اگر اشعه ایکس دندان ضروری باشد، دندانپزشک شما می تواند اقدامات احتیاطی را برای محافظت از کودک انجام دهد. به گفته انجمن دندانپزشکی، بی حس کننده های موضعی مورد استفاده برای پر کردن دندان در دوران بارداری نیز کم خطر در نظر گرفته می شوند. زنانی که در سه ماهه دوم بارداری ترمیم دندان و پر کردن دندان، کشیدن دندان یا حتی کانال ریشه دارند، در هنگام تولد با مشکلات بیشتری مواجه نمی شوند. سه ماهه دوم نیز ممکن است از نظر تهوع و دراز کشیدن روی صندلی از نظر فیزیکی راحت تر باشد.

تصویری از دندان

درمان دندان در دوران بارداری

آیا اشعه ایکس بی خطر است؟

یکی از رایج ترین نگرانی های افراد در مورد مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری، قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس است. با این حال، اشعه ایکس دندان مدرن از دوزهای بسیار کم تابش استفاده می کند و یک دوز واحد معمولاً آنقدر زیاد نیست که باعث ایجاد عوارض جانبی در رشد جنین شود. دندانپزشک شما همچنین با استفاده از پیش بند سربی و محافظ تیروئید مطمئن می شود که کودک شما در برابر اشعه محافظت می شود. اگرچه اشعه ایکس بی خطر است، دندانپزشک شما ممکن است همچنان توصیه کند که در سه ماهه اول بارداری از آن اجتناب کنید، اگر فقط معاینه معمولی دارید. اما اگر شما یک اورژانس دندانپزشکی یا درد شدید و غیر اختصاصی دارید، هنوز هم ممکن است به اشعه ایکس برای کمک به دندانپزشک شما برای برنامه ریزی موثر درمان شما نیاز باشد.

آیا می توانم بیهوشی داشته باشم؟

اگر نیازمند پر کردن دندان در دوران بارداری هستید، هنوز هم می‌توان از بی‌حس کننده برای آرام کردن و بی‌حس کردن درد استفاده کرد. ضروری است که به دندانپزشک خود در مورد بارداری خود اطلاع دهید تا بتواند داروهای بیهوشی مناسب را انتخاب کند و سطوح مناسب را تعیین کند. در دوران بارداری باید از داروهای بیهوشی حاوی فلیپرسین خودداری کرد، زیرا این ماده شیمیایی رگ های خونی را منقبض می کند اگر در مورد نوع بی حس کننده ای که استفاده می کند سؤال یا نگرانی دارید، فقط از دندانپزشک خود بپرسید. دندانپزشک شما از کمترین غلظت بیهوشی ممکن برای نوع عمل استفاده می کند، اما همچنان به اندازه کافی برای کمک به احساس آرامش به شما کمک می کند. هنگامی که احساس راحتی می کنید، بدن و کودک شما تحت استرس کمتری قرار می گیرند.

آیا می توانم در دوران بارداری دندان بکشم؟

کشیدن دندان آخرین راه حل برای دندانپزشکان است که همیشه سعی می کنند در صورت امکان دندان شما را نجات دهند. اما اگر دندان شما در اثر پوسیدگی یا جراحت به شدت آسیب دیده است که قابل ترمیم نیست، می تواند سلامت دهان و دندان شما را به خطر بیندازد و باید برداشته شود. کشیدن را می توان در هر زمانی از بارداری انجام داد، اما دندانپزشک شما ممکن است سه ماهه دوم بارداری را به عنوان زمان ایده آل برای کشیدن و پر کردن دندان در دوران بارداری توصیه کند. این به شما کمک می کند در سه ماهه اول، زمانی که کودک شما در حال رشد است، از عکسبرداری با اشعه ایکس و همچنین ناراحتی ناشی از دراز کشیدن طولانی مدت به پشت در طول سه ماهه سوم جلوگیری کنید.

تصویری از مسواک زدن یک زن باردار

بهداشت دندان در دوران بارداری

آیا کانال ریشه بر بارداری تأثیر می گذارد؟

اگر پوسیدگی دندان به داخل دندان شما در جایی که انتهای عصب قرار دارد برسد، می تواند بسیار دردناک باشد. درمان ریشه و پر کردن دندان در دوران بارداری می تواند با برداشتن بافت عفونی و ترمیم دندان با روکش طبیعی، درد را متوقف کند، بنابراین دندان نیازی به کشیدن ندارد. اگر اورژانس دندانی دارید، در هر مرحله از بارداری می‌توان روت کانال انجام داد و نباید آن را به تعویق بیندازید. با این حال، از آن جایی که اشعه ایکس درگیر است، زمان ایده آل برای جراحی دندان در سه ماهه دوم بارداری است.

نتیجه

اگر از قبل از یک روال بهداشت دهان و دندان پیروی می کنید، به احتمال کمتری نیاز به اصلاح مشکلات دندانی در دوران بارداری خود دارید. علاوه بر مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن، باید سعی کنید از هوس های ناسالم خودداری کنید و مطمئن شوید که از معاینات منظم دندانپزشکی خود پیروی می کنید. همچنین باید از مسواک زدن بلافاصله پس از تهوع صبحگاهی خودداری کنید، زیرا این کار می تواند به سطح مینای دندان شما آسیب برساند. در عوض، دهان خود را با آب بشویید و پس از 30 دقیقه صبر کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66