کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

چه مراقبت هایی بعد از ایمپلنت دندان باید انجام دهید؟

30 مهر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

ایمپلنت‌های دندانی لبخندی سالم و زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورند، اما پس از جراحی ایمپلنت باید از دندان‌های جدید خود مراقبت کنید تا در طولانی‌‌مدت سالم و قوی بمانند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چه مراقبت هایی بعد از ایمپلنت دندان باید انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.  

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان

مراقبت‌های بعد از جراحی ایمپلنت دندان بسیار مهم است؛ چراکه این مراقبت‌ها به بهبود سریع‌تر و کاهش عوارض ایمپلنت کمک شایانی می‌کنند. بیایید ببینیم بعد از ایمپلنت رعایت چه نکاتی ضروری است:

  • از داروهایی که دندانپزشک برای شما تجویز کرده است استفاده کنید. این داروها برای کاهش درد و التهاب مناسب‌اند.
  • برای کاهش خون‌ریزی، گاز استریل را روی محل جراحی قرار دهید و این کار را به‌مدت 20 دقیقه تکرار کنید.
  • یکی از مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان این است که از خوردن و نوشیدن مایعات داغ و خیلی سرد یا غذاهای سفت خودداری کنید. مصرف این نوشیدنی‌ها باعث تحریک محل جراحی می‌شود.
  • از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید که باعث حرکت ایمپلنت و افزایش احتمال عوارض می‌شود.
  • به‌هیچ‌وجه سیگار نکشید؛ سیگار کشیدن خطر عفونت و عوارض ایمپلنت را افزایش می‌دهد.
  • در روزهای اولیه پس از جراحی از غذاهای نرم و خنک مانند سوپ، پوره، ماست، یا تخم‌مرغ نرم پخته‌شده استفاده کنید. به‌تدریج و با بهبودی کامل به رژیم غذایی معمول خود بازمی‌گردید.
  • فراموش نکنید که در هفتۀ اول تا ششم بعد از عمل از فشار مستقیم به محل جراحی خودداری کنید.
  • بعد از جراحی ایمپلنت از مسواک نرم استفاده کنید تا زخم‌ها تحریک نشوند. همچنین در این مدت از شست‌وشوی دهان با محلول دهان‌شویه مخصوص غافل نشوید. این کار به جلوگیری از عفونت دندان کمک کند.

دندانپزشک دربارۀ مراقبت‌های خاص موردنیاز شما دستورالعمل‌های بیشتری را به شما آموزش می‌دهد، اما این نکات به تسریع روند بهبود شما کمک خواهند کرد:

  • به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن محل زخم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم غافل نشوید.
  • از جویدن مواد سفت خودداری کنید.

در صورت بروز هرگونه مشکل، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا در صورت نیاز فوراً به مطب بروید.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان

مراقبتهای بعد از جراحی ایمپلنت دندان 

مراقبت های 24 ساعت بعد از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی در اصلاح طرح لبخند محسوب می‌شود و به شما لبخند زیبایی هدیه می‌دهد. بعد از ایمپلنت دندان باید استراحت کافی داشته باشید. جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند خسته‌کننده باشد؛ بنابراین استراحت کافی برای بهبود مهم است. استراحت به بدن شما کمک می‌کند تا انرژی خود را صرف نقاهت کند. اگر در طول 24 ساعت اول پس از جراحی ایمپلنت دندان هریک از علائم زیر را تجربه کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید
  • تورم شدید
  • خونریزی شدید
  • تب
  • قرمزی یا چرک در محل جراحی

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌ های بعد از ایمپلنت دندان این است 8 ساعت بعد از ایمپلنت بخوابید؛ پس خواب کافی را فراموش نکنید.

مراقبت های هفته اول تا ششم بعد از ایمپلنت دندان

هفته اول تا ششم بعد از جراحی ایمپلنت بسیار حساس است. در این زمان بهتر است مراقب ایمپلنت دندان باشید تا آسیب نبیند. همچنین لازم است به یاد داشته باشید که به دلیل جراحت ناشی از عمل و خونریزی در حین آن، بدن شما ضعیف است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. رعایت نکات پایین و مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در این بازه زمانی به شما در کاهش درد و بهبود سریع‌تر کمک خواهند کرد:

  • بهداشت دهان خود را حفظ کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، به‌ویژه در اطراف ایمپلنت‌ها، برای جلوگیری از تجمع پلاک، جرم و عفونت ضروری است.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید. سیگار کشیدن جریان خون را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود بدن شما زمان بیشتری برای بهبودی نیاز داشته باشد و خطر عفونت را افزایش می‌دهد.
  • از پروتز موقت خود مراقبت کنید. بعد از هر وعدۀ غذایی پروتز را تمیز کنید و در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

اگر هنوز برای ایمپلنت دندان شک دارید و نمی‌دانید ایمپلنت دندان چیست و آیا برای شما کاربرد دارد یا خیر؛ حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آنتی‌بیوتیک ها و قرص هایی که باید بعد از ایمپلنت مصرف شوند

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروها بعد از عمل ایمپلنت دندان در صورتی که دندانپزشک شما تجویز کند الزامی است. این داروها برای پیشگیری از عفونت و کمک به تسریع درمان تجویز می‌شوند. تعیین نوع و زمان مصرف دقیق این داروها به‌عهدۀ دندانپزشک است و بسته به شرایط شما، تعداد ایمپلنت‌ها و عمل جراحی ممکن است متغیر باشد. داروهای ضدالتهاب و مسکن برای کاهش التهاب و درد در روزهای اولیه پس از عمل جراحی و همچنین آنتی‌بیوتیک‌های خاصی برای پیشگیری از عفونت تجویز می‌شوند.

نوع و دز دقیق داروها و زمان مصرف آن‌ها را پزشک شما تعیین می‌کند. برای اطمینان از مصرف درست داروها و جلوگیری از عوارض ناخوشایند، حتماً به‌دقت به توصیه‌ها و نسخۀ دندانپزشک خود پای‌بند باشید. توجه داشته باشید که به‌هیچ‌وجه داروها را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید؛ چراکه مصرف نادرست داروها به‌جای کمک به بهبودی شما را با مشکلات جدیدی روبه‌رو می‌کند. همچنین اگر هرگونه علائم عفونت، تورم یا درد شدید داشتید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مصرف برخی داروها پس از ایمپلنت دندان

رژیم غذایی بعد از ایمپلنت

یکی از مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان این است که به رژیم غذایی خود پس از جراحی اهمیت دهید. در پایین چند نکتۀ اساسی برای رژیم غذایی پس از ایمپلنت آورده شده است:

  • مصرف غذاهای نرم و خنک: در دورۀ اول پس از جراحی، بهتر است از غذاهای نرم و خنک مثل پوره‌ها، سوپ‌ها و ماست استفاده کنید. این نوع غذاها به روند بهبود شما کمک می‌کنند.
  • اجتناب از غذاهای جویدنی و سفت: از خوردن خرما یا مغزهای سخت اجتناب کنید؛ چراکه این نوع غذاها به ایمپلنت‌ها آسیب می‌رسانند.
  • مصرف مکمل‌های تقویتی: مصرف مکمل‌هایی که حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین D هستند به بهبود زخم ایمپلنت و استحکام استخوان‌های فک کمک می‌کنند، اما قبل از مصرف هرگونه مکمل با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین: پروتئین‌ها ساختار استخوان‌ها را تقویت می‌کنند. از منابع خوب پروتئین می‌توان ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات را نام برد.
  • مصرف موادی که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند: موادی مانند میوه‌ها و سبزیجات باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و به بهبود ناحیۀ جراحی کمک می‌کنند.
  • استفاده از آب به میزان کافی: مصرف آب به حفظ رطوبت دهان کمک و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. این مسئله در روند درمان شما مهم است.
  • اجتناب از موادی که ممکن است عفونت ایجاد کنند: از خوردن خوراکی‌هایی مانند شکلات، مواد قندی و الکل بپرهیزید تا از عفونت جلوگیری کنید.

پس از کاشت ایمپلنت بسیار مهم است که از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید تا روند ترمیم زخم سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود. برای مثال در 24 ساعت اول پس از جراحی از مصرف غذاهای جامد و نوشیدنی‌های داغ خودداری کنید و به‌جای آن مایعات خنک بنوشید. در روزهای بعدی نیز غذاهای نرم و ملایمی مانند پورۀ سیب‌زمینی، ماست، سوپ، پورۀ سبزیجات، تخم‌مرغ پخته، نان تست، پاستا، برنج و ... بخورید.

از خوردن غذاهای ترد، سفت یا چسبناک خودداری کنید؛ چراکه به ایمپلنت فشار وارد می‌کنند و باعث درد و تورم می‌شوند. همچنین لازم است از جویدن با سمتی که ایمپلنت شده خودداری کنید تا زمانی که دندانپزشک شما اجازه دهد.  از نکات دیگری که برای مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان مهم است عبارت‌اند از:

  • به آرامی غذا بخورید و بجوید.
  • به‌طور مرتب با آب‌نمک غرغره کنید.

بعد از ایمپلنت از مصرف چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

یکی از سوالات متداول ایمپلنت دندان این است که بعد از جراحی از مصرف چه غذاهایی پرهیز کنیم. از خوردن غذاهایی که به ایمپلنت فشار وارد می‌کنند یا باعث درد و تورم می‌شوند اجتناب کنید. غذاهایی مثل آجیل، دانه‌ها و مغزها، چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، آبنبات، گوشت خام یا نیمه‌پخته، کراکر و غذاهای تند به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شوند.

سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت دندان

یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان این است که سیگار نکشید. سیگار، مواد شیمیایی و ترکیباتی دارد که در روند عمل جراحی، ترمیم زخم‌ها و موفقیت ایمپلنت دندان اخلال ایجاد می‌کند. در نتیجه توصیه می‌شود که بعد از ایمپلنت دندان از سیگار کشیدن خودداری کنید. دلایلی که نشان می‌دهند چرا بعد از عمل ایمپلنت دندان نباید سیگار بکشید عبارت‌اند از:

  • کاهش اکسیژن: سیگار کشیدن باعث انسداد عروق خونی می‌شود و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها را کاهش می‌دهد؛ موضوعی که ممکن است در بهبود زخم‌ها و ترمیم ایمپلنت اختلال ایجاد کند.
  • افزایش خطر عفونت: سیگار کشیدن به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند و باعث می‌شود بدن به‌راحتی در برابر عفونت‌ها مقابله نکند.
  • احتمال تکرار عمل جراحی: اگر بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان سیگار بکشید، ممکن است بدن نتواند ایمپلنت را بپذیرد، ترمیم در محل زخم‌ها اتفاق نیفتد و لثۀ شما ایمپلنت را پس بزند. در این صورت به عمل جراحی مجدد برای تعویض ایمپلنت نیاز پیدا می‌کنید.

بهترین اقدام پس از ایمپلنت این است که از سیگار کشیدن دوری کنید. اگر برای ترک سیگار  به کمک نیاز دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا راه‌های مختلفی را برای ترک سیگار به شما پیشنهاد دهد.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را جدی بگیرید

هدف اصلی ما در این مقاله دادن اطلاعات کافی به شما برای داشتن دوران نقاهتی آسان‌تر و آموزش مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان بود. بدون شک هر عمل جراحی سختی‌های خاص خود را دارد، اما در صورتی که پروتکل‌های پزشکی را به‌درستی رعایت کنید، درصد قابل‌توجهی از سختی بعد از ایمپلنت را برای خود آسان می‌کنید و به‌راحتی این دوران را پشت‌سر می‌گذارید. 

دندان‌های سالم و زیبا تأثیر فراوانی بر اعتمادبه‌نفس و کیفیت زندگی افراد دارند. اگر شما هم به دنبال دندان‌هایی سالم هستید، باید به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنید. دکتر ابوالقاسمی با سال‌ها دانش و تجربۀ کافی در زمینۀ ایمپلنت دندان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ارائۀ خدماتی باکیفیت در مطب خود به بیماران است. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت ملاقات، با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

سؤالات متداول:

1. چه مراقبت هایی بعد از ایمپلنت دندان باید انجام دهیم؟

برخی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان عبارت‌اند از:

  • به‌هیچ‌وجه سیگار نکشید.
  • از خوردن و نوشیدن مایعات داغ و خیلی سرد یا غذاهای سفت خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید که باعث حرکت ایمپلنت و افزایش احتمال عوارض می‌شود.
  • در هفتۀ اول تا ششم بعد از عمل از فشار مستقیم به محل جراحی خودداری کنید.
  • بعد از جراحی ایمپلنت از مسواک نرم استفاده کنید تا زخم‌ها تحریک نشوند. همچنین در این مدت از شست‌وشوی دهان با محلول دهان‌شویه مخصوص غافل نشوید.

2. مصرف چه غذاهایی بعد از ایمپلنت دندان ممنوع است؟

از خوردن غذاهایی که به ایمپلنت فشار وارد می‌کنند یا باعث درد و تورم می‌شوند اجتناب کنید. غذاهایی مثل آجیل، دانه‌ها و مغزها، چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، آبنبات، گوشت خام یا نیمه‌پخته، کراکر و غذاهای تند به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شوند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66