کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

پاسخ به سوالات متداول درباره ایمپلنت دندان

09 مهر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

دندان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است. این عضو علاوه‌بر زیبایی نقش مهمی در جویدن و گفتار دارد و از دست دادن دندان مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد می‌کند. ایمپلنت دندان یکی از روش‌های جایگزین کردن دندان‌های ازدست‌رفته است. در این روش متخصص ایمپلنت با استفاده از پیچ‌های فلزی، دندان‌های مصنوعی را به استخوان فک متصل می‌کند.

ایمپلنت دندان، روشی بسیار مؤثر و دائمی است؛ بااین‌حال سؤالات و ابهامات بسیاری دربارۀ ایمپلنت وجود دارد. این‌بار تصمیم گرفته‌ایم به سوالات متداول ایمپلنت دندان پاسخ ‌دهیم تا شما به جواب برخی از مهم‌ترین سؤال‌های خود برسید. این مطلب برای افرادی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند بسیار مفید خواهد بود. 

ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالات متداول ایمپلنت دندان این است که ایمپلنت دندان چیست. ایمپلنت روشی است که در آن یک پیچ فلزی به نام ایمپلنت در استخوان فک قرار می‌گیرد، سپس یک دندان مصنوعی و دائمی روی این پیچ متصل می‌شود.

ایمپلنت از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟ 

معمولاً ایمپلنت دندان از سه جزء اصلی تشکیل می‌شود:

پیچ ایمپلنت: پیچ ایمپلنت یک قطعۀ فلزی است که در استخوان فک قرار می‌گیرد. این قطعه، نقش ریشه دندان مصنوعی را ایفا می‌کند.

اباتمنت: اباتمنت یک قطعۀ فلزی است که روی پیچ ایمپلنت قرار می‌گیرد و نقش اتصال پایۀ ایمپلنت و تاج را ایفا می‌کند.

تاج دندان: تاج دندان یک قطعه مصنوعی است که روی اباتمنت قرار می‌گیرد و نقش دندان طبیعی را ایفا می‌کند.

ایمپلنت از چه اجزایی تشکیل می‌شود

عکسی از اجزای تشکیل‌دهنده ایمپلنت

چرا باید ایمپلنت انجام بدهم؟

یکی از سوالات متداول ایمپلنت دندان است که اصلاً چرا باید دندان‌ها را ایمپلنت کنیم. ایمپلنت روشی مؤثر و دائمی برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است. این روش مزایای فراوانی نسبت به سایر روش‌های جایگزینی دندان مانند بریج و پروتز دندان دارد و باعث می‌شود پزشکان بسیاری آن را توصیه کنند.

ایمپلنت دندان فوری یعنی چه؟

ایمپلنت دندان فوری روشی است که در آن ایمپلنت و تاج دندان در یک جلسه گذاشته می‌شوند. این روش برای بیمارانی که دندان خود را به‌تازگی از دست داده‌اند مناسب است. دندانپزشک متخصص در این روش، ایمپلنت دندان را در استخوان فک قرار می‌دهد، سپس یک تاج دندان موقتی روی ایمپلنت می‌گذارد. تاج دندان موقتی به بیمار کمک می‌کند به طور طبیعی غذا بخورد و صحبت کند.

مزایای ایمپلنت چیست؟

یکی از سوالات رایج ایمپلنت دندان دربارۀ مزایای آن است. از مزایای ایمپلنت می‌توان به ماندگاری طولانی‌مدت، عملکردی مشابه با دندان‌های طبیعی، ظاهر طبیعی و ثبات و حمایت از فک اشاره کرد.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از سوالات متداول ایمپلنت دندان این است که آیا ایمپلنت عوارض دارد؟ ایمپلنت دندان مانند هر روش جراحی دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد، اما عموماً این عوارض خفیف و موقتی و به‌راحتی قابل‌درمان است. شایع‌ترین عوارض ایمپلنت دندان عبارت‌اند از: درد، التهاب، عفونت، خونریزی و حساسیت.

آیا بدن ایمپلنت دندان را پس می زند؟

به طور کلی، بدن ایمپلنت دندان را پس نمی‌زند. ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که یک فلز زیست‌سازگار محسوب می‌شود و به‌خوبی در استخوان فک جوش می‌خورد. بااین‌حال، در برخی موارد همچون داشتن آلرژی به تیتانیوم، عفونت، ضعیف بودن یا مشکلات مرتبط با استخوان فک و مراجعه به دندانپزشک کم‌تجربه ممکن است بدن ایمپلنت دندان را پس بزند.

آیا ایمپلنت دندان گران است؟

هزینه ایمپلنت دندان بسته به عوامل مختلفی مانند نوع ایمپلنت، تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز، موقعیت دندان‌های از‌دست‌رفته، هزینه‌های دندانپزشکی در منطقۀ شما و سایر عوامل متفاوت است اما به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان بالاتر از سایر روش‌های جایگزینی دندان مانند بریج و پروتز است. 

ایمپلنت برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی ایمپلنت دندان برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند مناسب است. اگر نمی‌دانید گزینۀ مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید یا خیر باید به شما بگوییم افرادی که به سلامت دندان خود اهمیت می‌دهند، استخوان فک قوی و سالم دارند و همچنین به بهداشت دهان و دندان خود می‌رسند بهترین گزینه برای ایمپلنت دندان به حساب می‌آیند. 

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است

عکسی از ایمپلنت دندان قبل از قرار گرفتن تاج دندان

ایمپلنت برای چه افرادی مناسب نیست؟

یکی از سوالات متداول ایمپلنت دندان این است که چه کسانی نباید ایمپلنت انجام دهند. در ادامه، افرادی را که برای ایمپلنت مناسب نیستند برای شما لیست کرده‌ایم:

  • افراد زیر ۱۸ سال
  • افرادی که بیماری‌های مزمن کنترل‌نشده دارند.
  • افراد سیگاری 
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان خوبی ندارند.
  • افرادی با استخوان فک ضعیف یا ناقص 
  • افرادی که دندان‌های مجاور دندان‌های از‌دست‌رفته‌شان لق است.
  • افرادی که سابقه عفونت در دهان و دندان دارند.

ماندگاری ایمپلنت چقدر است؟ 

ماندگاری ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی مانند نوع ایمپلنت، مهارت دندانپزشک، رعایت بهداشت دهان و دندان و ... بستگی دارد. بر اساس مطالعات انجام‌شده، ماندگاری ایمپلنت دندان می‌تواند تا 25 سال یا بیشتر ادامه داشته باشد.

ایمپلنت دندان درد دارد؟

یکی از سوالات متداول ایمپلنت دندان این است که آیا ایمپلنت درد دارد؟ بهتر است بدانید که در حین انجام ایمپلنت از اسپری بی حسی دندانپزشکی استفاده می‌شود و بیمار هیچ دردی را احساس نمی‌کند، اما پس از بی‌حسی موضعی، ممکن است بیمار در محل جراحی احساس درد کند. این درد معمولاً خفیف است و با مسکن‌های معمولی کنترل می‌شود.

ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

مدت زمان ایمپلنت دندان به عوامل متعددی مانند نوع ایمپلنت، تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز، موقعیت دندان‌های ازدست‌رفته، شرایط استخوان فک و سایر عوامل بستگی دارد. به طور کلی مدت کل فرایند ایمپلنت دندان معمولاً بین 2 تا 6 ماه متغیر است.

ایمپلنت کامل چیست؟

ایمپلنت کامل یک نوع ایمپلنت دندانی است که برای جایگزینی تمام دندان‌های ازدست‌رفته در یک یا هردو فک انجام می‌شود. در این روش، تعداد پایه‌های ایمپلنت موردنیاز بسته به شرایط بیمار و میزان استخوان فک، بین 4 تا 10 عدد است. پس از قرار دادن پایه‌های ایمپلنت در استخوان فک، یک روکش کامل روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

چطور باید از ایمپلنت مراقبت کرد؟

برای مراقبت بهتر از ایمپلنت‌های خود موارد پایین را انجام دهید:

  • بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنید. 
  • دو بار در روز به‌مدت دو دقیقه مسواک بزنید.
  • روزانه از نخ دندان استفاده کنید.
  • از جویدن غذاهای سخت خودداری کنید.

پاسخ به 15 سوال رایج درباره ایمپلنت دندان

در این مطلب به مهم‌ترین و رایج‌ترین سوالات متداول بیماران دربارۀ ایمپلنت دندان پاسخ دادیم، اما در نظر داشته باشید مهم‌تر از همۀ این موارد انتخاب یک دندانپزشک متخصص و ماهر است. دکتر ابوالقاسمی معتقد است که لبخند، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چهرۀ هر انسان است. به قول این پزشک: «لبخند احساس اعتمادبه‌نفس و خوشبختی را در افراد ایجاد کند. ایمپلنت دندان نیز به افراد کمک می‌کند تا لبخندی زیبا و طبیعی داشته باشند و از زندگی خود لذت ببرند.» مقالۀ پیش‌رو را از مهم‌ترین سوالات متداول ایمپلنت دندان که در این سال‌ها از ما می‌پرسیدید به نگارش درآوردیم.

دکتر ابوالقاسمی با استفاده از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و مواد ایمپلنت، لبخندی زیبا و طبیعی را به شما هدیه می‌دهد؛ پس وقت را تلف نکنید و برای دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66