کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

درمان دندان درد در بارداری

11 اردیبهشت ، 1403
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

اگر در جست‌وجوی راه‌حلی برای درمان دندان درد در بارداری هستید، احتمالا این مطلب برایتان مفید خواهد بود. بارداری یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هر خانم به حساب می‌آید. در این دوره حساس و بغرنج خانم‌ها از نظر جسمی و روحی دچار تغییر و تحولی بنیادین می‌شوند. این تغییر و دگرگونی روحی و جسمی مشکلات متعددی را برای آن‌ها رقم می‌زند که دندان‌‌درد یکی از آن‌هاست. خوشبختانه دندان درد در بارداری عارضه‌ای درمان‌پذیر و حتی قابل کنترل و پیشگیری است. ازهمین‌رو می‌توان با رعایت مجموعه‌ای از نکات بهداشتی این چالش بزرگ را از سر راه زنان باردار برداشت.

دلایل دندان درد در دوران بارداری چیست؟

اگر قرار است برای این سوال که چگونه دندان درد در بارداری را درمان کنیم، پاسخی جامع و قانع‌کننده بیابیم، باید که ابتدا نگاهی به عوامل ایجادکننده این عارضه داشته باشیم. از پیامدهای مهم دوران بارداری که موجب پدیدآمدن کلکسیونی کامل از مشکلات جسمی و روحی می‌شود، به‌هم‌ریختن تعادل هورمونی است.

در این دوره میزان استروژن و پروژسترون تولیدشده در بدن مادر به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. مسلما تولید بیش‌ازاندازه این دو هورمون در بدن زنان، ضمن آسیب‌پذیرترکردن آن‌ها در برابر عوامل محیطی، موجب ظاهرشدن طیف وسیعی از مشکلات می‌شود. بروز هر یک از این مشکلات می‌تواند پارامتری موثر در پیداشدن سروکله دندان درد در بارداری باشد.

دلایل دندان درد در دوران بارداری چیست

علل دندان‌درد در دوران بارداری

کاهش کلسیم

رشد جنین با تکیه بر منابع کلسیم و ویتامین موجود در بدن مادر اتفاق می‌افتد. با افزایش رشد طبیعتا میزان جذب کلسیم از بدن مادر نیز بیشتر هم می‌شود. در این صورت هرگونه کمبود کلسیم نه تنها می‌تواند رشد جنین را مختل کند، بلکه موجب آسیب یا پوسیدگی بیشتر دندان‌ها هم شود.

تهوع صبحگاهی؛ دلیل اصلی دندان درد در بارداری

برجسته‌ترین علت پوسیدگی دندان و درد در دوران بارداری تهوع صبحگاهی است. این عارضه که غالبا در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد، سبب تماس بیشتر اسید معده با دندان‌ها و در نهایت تحلیل و تخریب مینای دندان می‌شود.

تغییرات رژیم غذایی

تغییر ذائقه مادر در دوران بارداری امری طبیعی و متداول است. در این دوره زنان میل بیشتری به دریافت خوراکی‌هایی با قند بالا دارند. بی‌تردید مصرف غذاهایی با قند و کربوهیدرات بالا می‌تواند عاملی موثر در پوسیدگی و دندان‌ درد در بارداری قلمداد شود.

بیماری لثه و تغییرات هورمونی

با ایجاد تغییرات هورمونی در بدن مادر بستر برای بروز هرگونه بیماری لثه فراهم می‌شود. آسیب و بیماری لثه با هر میزان شدت و درجه‌ای می‌تواند علت عفونت دندان، پوسیدگی و دردناک‌شدن آنها باشد.

تجمع پلاک؛ از علل رایج دندان درد در بارداری

عملکرد طبیعی بدن در مواجهه با پلاک دندان پاکسازی کامل آن‌هاست. در دوره بارداری بدن به دلیل تغییرات هورمونی قادر به پاکسازی کامل پلاک دندان نیست. نتیجه این پاکسازی ناقص تجمع بیش‌ازحد پلاکت‌ها و تبدیل‌شدن آن‌ها به جرم دندان یا تارتار است.

مسلما با افزایش جرم دندان احتمال بروز پوسیدگی دندان و به دنبال آن درد دندان در بارداری بیشتر می‌شود و نیاز به جرمگیری دندان است؛ اما باید عوارض جرمگیری دندان را نیز در این دوران ویژه جدی گرفت.

درمان دندانپزشکی درد دندان در بارداری

همان‌طور که در ابتدای این نوشتار گفته شد، دندان درد در بارداری عارضه‌ای درمان‌پذیر محسوب می‌شود. بااین‌وجود نگرانی مادر برای سلامت جنین مانع از این می‌شود که برای درمان دندان‌درد در این دوره اقدام کند. از آنجایی که تجربه هرگونه درد دندان در بارداری می‌تواند فرآیند زایمان را تحت‌تاثیر قرار دهد، توصیه می‌شود با ظاهرشدن اولین نشانه‌های این عارضه سریعا برای دریافت درمان‌های تخصصی به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراجعه به دندانپزشک

اولین قدم در درمان فوری دندان درد در بارداری مراجعه به دندان‌پزشک است. در این مرحله دندان‌پزشک برای کشف علت اصلی دندان درد و اتخاذ بهترین راهکار درمانی از معاینات فیزیکی و آزمایشات بالینی نظیر عکس‌برداری با اشعه ایکس کمک می‌گیرد. از آنجایی که زمان زایمان و ماه بارداری پارامتری تاثیرگذار در انتخاب روش درمانی محسوب می‌شود، احتمالا دندانپزشک انجام برخی از راهکارهای درمانی را به سه ماهه دوم بارداری موکول می‌کند.

درمان دندانپزشکی درد دندان در بارداری

تصویری از مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری

جرمگیری دندان

یکی از روش‌های درمان دندان درد در دوره بارداری که حکم یک تیر و دو نشان دارد، جرمگیری دندان است. با انجام این تکنیک نه تنها از بروز هرگونه آسیب و التهاب به لثه جلوگیری می‌کنید، بلکه می‌توانید بدون هیچ عارضه و خطری از شر پلاک دندان رهایی پیدا کنید.

انجام درمان های جدی‌تر

آیا تابه‌حال چیزی از تومورهای حاملگی به گوشتان خورده است؟ معمولا با تغییرات هورمونی در بدن مادر، ضایعه‌هایی روی لثه شکل می‌گیرد که آن را با عنوان تومور حاملگی می‌شناسند. این تومورها که عاملی مزاحم برای غذاخوردن به حساب می‌آیند با هر بار تماس با مواد غذایی و خوراکی‌ها تحریک می‌شوند.

تومورهای حاملگی و بیماری پریودنتال که اصطلاحی علمی برای التهاب و عفونت شدید لثه است، دو موقعیت حساس برای دریافت درمان‌های جدی‌تر دندان‌‌درد قلمداد می‌شوند. درمان تومورها با برداشتن این ضایعات و درمان پریودنتال با کشیدن یا ایمپلنت دندان در سه ماهه دوم یا سوم انجام می‌پذیرد.

درمان خانگی برای درمان دندان درد در دوران حاملگی

اگر زمان زایمان یا ماه بارداری موقعیت مناسبی برای دریافت خدمات تخصصی نباشد، درمان‌های خانگی می‌تواند بهترین گزینه برای تسکین دندان‌درد در این دوره باشد. خوشبختانه راهکارهای متعددی برای درمان سنتی دندان درد در بارداری وجود دارد که ما در ادامه مفیدترین آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

استفاده از سیر

سیر در طب سنتی یک آنتی‌بیوک طبیعی و بسیار قوی و کارآمد شناخته می‌شود. جویدن یا قراردادن تکه‌های سیر روی دندان می‌تواند زنان باردار را تا حد زیادی از دندان درد و خطر وجود باکتری در دندان نجات دهد.

درمان خانگی برای درمان دندان درد در دوران حاملگی

استفاده از سیر برای درمان دندان‌درد در دوران حاملگی

تاثیر مصرف شیر برای دندان درد در بارداری

شیر منبع غنی از کلسیم و ویتامین K است. چنانچه در دوران بارداری با مشکل کمبود کلسیم مواجه شدید، شیر بهترین ماده برای جبران این کاستی خواهد بود. ویتامین K موجود در شیر به کاهش خطر خونریزی لثه و کلسیم نهفته در آن به استحکام بیشتر دندان‌ها کمک می‌کند.

پیاز

از دیگر روش‌های خانگی که برای درمان درد دندان در بارداری می‌توانید روی آن حساب کنید، جویدن پیاز است. یک تکه پیاز خام را به مدت 3 دقیقه در دهان بجوید تا علائم و نشانه‌های درد دندان تسکین پیدا کند. اگر قادر به جویدن پیاز نیستید، گذاشتن آن روی دندان‌ هم می‌تواند اثری مشابه برای درمان این عارضه داشته باشد.

آلوئه ورا

اگر می‌خواهید خطر دندان درد را در بارداری کاهش دهید، از معجزات گیاه آلوئه‌ورا غافل نشوید. این گیاه به دلیل خواص ضدقارچ و ضدباکتریایی معجونی شفابخش برای تسکین دندان‌درد و کاهش تورم و التهاب لثه است. مقداری از عصاره این گیاه را روی لثه‌ها ماساژ دهید تا شاهد آرام‌شدن درد دندان خود باشید.

خوردن انار؛ درمان خوشمزه دندان درد در بارداری

در رژیم غذایی دوران بارداری جایی هم برای آب‌ انار بدون قند خالی بگذارید. این نوشیدنی دلچسب خواص آنتی‌باکتریال بسیار زیادی دارد؛ ازهمین‌رو می‌تواند ماده‌ای معجزه‌آسا برای بهبود بیماری لثه و پیشگیری از تجمع پلاک‌ها در دندان شود.

درمان خانگی برای درمان دندان درد در دوران حاملگی

درمان دندان‌درد در دوران بارداری با خوردن انار

کمپرس یخ

برای کاهش التهابی که منجر به دندان درد می‌شود،کمپرس یخ گزینه درمانی مناسبی خواهد بود. اگر گرفتار دندان درد یا خونریزی لثه شدید، قراردادن کمپرس یخ روی دندان به مدت 20 دقیقه را امتحان کنید.

کمپرس گرم

در کنار کمپرس یخ، کمپرس گرم نیز روشی موثر برای مقابله با دندان درد در بارداری است. این روش با افزایش فرآیند گردش خون در بدن اسباب تسکین درد دندان و مشکلات مرتبط با این حوزه را فراهم می‌کند.

برگ اسفناج

هیچ می‌دانید که می‌توانید در خانه با کمک اسفناج ژلی کاملا طبیعی را برای تسکین دندان درد تهیه کنید. کافی است مقداری برگ خام اسفناج را له کنید تا بافتی خمیری‌شکل به خود بگیرد. سپس آن را روی ناحیه آسیب‌دیده دندان قرار دهید.

میخک؛ درمان دندان درد در بارداری

قطره میخک برای دندان درد در بارداری حکم معجزه را دارد. دلیل این اثرگذاری بالا هم وجود اوژنول در میخک است که آن را به یک ضدعفونی‌کننده طبیعی تبدیل کرده است. ریختن مقدار کمی از قطره میخک سبب استریل‌کردن زخم دهان و تسکین درد دندان می‌شود.

درمان دندان درد در بارداری با میخک

درمان دندان‌درد در بارداری با میخک

داروهای مناسب برای کاهش دندان درد در دوران بارداری

برای دندان درد در بارداری چه دارویی بخوریم؟ این را می‌توان یکی از پرتکرارترین سوالات میان بانوان بارداری دانست که درد و عفونت شدید دندان آن‌ها را حسابی کلافه و پریشان کرده است. زمانی که شدت درد دندان در زنان بیشتر شود و راهکارهای خانگی اثربخشی مطلوبی در تسکین این عارضه نداشته باشند، مصرف دارو می‌تواند گزینه‌ای هوشمندانه تلقی شود.

ناگفته پیداست که مصرف خودسرانه مسکن قوی دندان درد بدون تجویز پزشک اثرات سوء و ناخوشایندی برای مادر و جنین به همراه خواهد داشت. از بهترین داروهای مفید در درمان درد دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسکن‌هایی نظیر ایبوپروفن و استامینوفن
  • پمادهای بی‌حس‌کننده موضعی حاوی بنزوکائین
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مانند پنی‌سیلین و سفالوسپورین

راه ‌های پیشگیری از دندان درد در بارداری

اگر می‌خواهید دوران بارداری را بدون تجربه هرگونه چالش و بحران مرتبط با حوزه سلامت دهان و دندان سپری کنید، بهتر است به رعایت نکات بهداشتی کاملا پایبند باشید. طبیعتا رعایت این اصول و نکات بهداشتی علاوه بر تضمین سلامت مادر و جنین به پیشگیری از بروز هر نوع آسیب دندان هم کمک می‌کند.

  • مسواک‌زدن منظم و روزانه با روش صحیح مسواک زدن (بعد از هر بار مصرف غذاهای شور و شیرین یا تهوع صبحگاهی مسواک‌زدن الزامی خواهد بود)
  • غرغره دهان‌شویه ضدالتهابی لثه به منظور کاهش خطر التهاب و بیماری لثه
  • استفاده روزانه از نخ دندان
  • اتخاذ رژیم غذایی سالم و مغذی (مصرف‌نکردن خوراکی‌های قندی و اسیدی و مصرف کامل میوه و سبزیجات)
  • داشتن چکاپ منظم و دوره‌ای دندان‌ها
  • پرهیز از مصرف دخانیات در دوره بارداری

دندان درد در بارداری را چگونه درمان کنیم؟

در دوره بارداری به دلیل تغییرات هورمونی بدن، مشکلات متعددی سر راه یک مادر سبز می‌شود که دندان درد شایع‌ترین و کم‌خطرترین آن‌هاست. برای درمان این عارضه روش‌های تخصصی و کلینیکی درمان و ترمیم دندان هوشمندانه‌ترین گزینه به حساب می‌آیند. بااین‌وجود اگر ماه بارداری اجازه انجام این گروه از روش‌ها را از افراد سلب کند، راهکارهای خانگی می‌توانند به عنوان جایگزینی مناسب برای بهبود این عارضه مورد استفاده قرار گیرند. ما تلاش کردیم گلچینی کامل از بهترین روش‌های درمان دندان درد در بارداری را در اختیار مخاطبان این نوشتار قرار دهیم. شما نیز اگر تجربه‌ای مشابه با این موضوع دارید، می‌توانید با اشتراک‌گذاری آن به غنای بیشتر این مطلب کمک کنید.

سوالات متداول

1. آیا دندان درد در دوران بارداری متداول است؟

بله، دندان درد در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش فشار بر روی دندان‌ها و لثه‌ها اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، مصرف غذاهای شیرین و افزایش ترشح اسید معده نیز می‌تواند عوارض دندانی را تشدید کند.

2. چه روش‌هایی برای درمان دندان درد در دوران بارداری وجود دارد؟

درمان دندان درد در دوران بارداری باید به‌گونه‌ای باشد که برای جنین ایمن باشد. بنابراین، استفاده از داروهای ضد درد غیرضروری معمولا توصیه نمی‌شود. به جای آن، روش‌هایی مانند استفاده از سردی بر روی ناحیه درد، استفاده از آب آبگرم با نمک برای آب‌کشی دهان، استفاده از نخ‌دندان برای تمیزی و مراجعه به دندانپزشک برای درمان‌های معمولی مثل پر کردن یا ریشه‌کشی با توجه به نیازهای خاص بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر لازم باشد، دندانپزشک می‌تواند داروهایی را تجویز کند که برای بارداری ایمن هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66