کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

روکش زیر کونیا

روکش زیر کونیا (Zirconia Crowns) به عنوان روکش‌ بدون فلز شناخته می‌شود و نسبت به روکش‌ فلزی دندان مزایای بیشتری دارد؛ بنابراین استفاده از آن‌ها نسبت به روکش دندان فلزی متداول‌تر است. روکش زیرکونیا یا روکش بدون فلز علاوه‌بر جنبه‌ ترمیمی، جنبه‌ی زیبایی نیز دارد و در اصلاح طرح لبخند برای ترمیم دندان استفاده می‌شود. روکش زیرکونیوم به راحتی انجام می‌شود و در نتیجه سرعت‌عمل دندانپزشک برای درمان و ترمیم دندان‌ بیمار افزایش می‌یابد.

روکش بدون فلز علاوه‌بر زیبایی، از استحکام و دوام بالایی نیز برخوردار است و عموماً برای افراد حساس استفاده می‌شود. جنس مواد این نوع روکش‌ها از ماده زیرکونیوم است و هیچ ماده‌ فلزی‌ای در ساخت آن‌ها استفاده نمی‌شود. استفاده نکردن از هیچ نوع فلزی در ساخت روکش زیرکونیا باعث می‌شود که زیبایی این روکش غیرفلزی نسبت به سایر روکش‌ها نمود بیشتری پیدا کند. همچنین ایجاد شیار طبیعی دندان روی روکش زیرکونیوم از سایر روکش‌های دندان آسان‌تر است.

روکش زیرکونیا دندان چیست؟

در پاسخ به سؤال شما درباره‌ اینکه «روکش دندان زیرکونیوم چیست؟» باید بگوییم به روکش دندانی که در آن هیچ‌گونه فلزی استفاده نمی‌شود و مانند دندان طبیعی است، روکش زیرکونیا می‌گویند. قیمت این نوع از روکش‌ها گران است اما زیبایی خاصی را به دندان شما می‌بخشند و شیارهایی مشابه دندان واقعی شما دارند. به دلیل زیبایی ظاهری، روکش زیرکونیا دندان جلو از دندان‌های عقب متداول‌تر است؛ چراکه زیبایی دندان جلو برای بسیاری از افراد اهمیت دارد. به دلیل جنبه‌ زیبایی روکش زیرکونیوم، این روکش در علم دندانپزشکی زیبایی کاربرد دارد.

روکش زیر کونیا برای چه افرادی مناسب است؟

روکش دندان زیرکونیا برای بیمارانی که نسبت به سرما یا گرما حساسیت بسیاری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که روکش غیرفلزی دندان از ماده‌ خاصی تهیه می‌شود، به عنوان عایق دندان عمل و از انتقال حرارت جلوگیری می‌کند. این روش برای بیمارانی که به برخی از انواع روکش فلزی دندان آلرژی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه درمان دندان‌ها با استفاده از روکش زیر کونیا چگونه است؟

احتمالاً سؤال بسیاری از شما مخاطبان این است که «تراش دندان برای روکش زیرکونیا چگونه است؟» در صورتی که دندانپزشک روکش زیرکونیا سرامیکی را برای بیمار تجویز کند، ابتدا دندان‌های بیمار معاینه می‌شوند. اگر دندان‌ها ارتفاع کمی داشته باشند یا اطرافشان کوتاه باشد، برای گذاشتن روکش زیرکونیا 1/5 میلی‌متر فضای کافی ایجاد می‌شود و دندانپزشک زیبایی دندان‌های بیمار را به‌اندازه‌ مورد نیاز تراش می‌دهد. سپس سایز و اندازه‌ دندان‌های بیمار را می‌گیرد و از آن قالب تهیه می‌کند. این قالب برای ساخت روکش‌ها به لابراتوار اختصاصی ارسال و در آنجا از آن‌ها اسکن سه‌بعدی تهیه می‌شود.

اطلاعات به‌دست‌آمده از اسکن به‌وسیله‌ یک دستگاه روی ماشین تراش منتقل می‌شود و روی بلوک‌های مخصوص زیرکونیا قرار می‌گیرد. در تهیه و ساخت روکش‌ زیر کونیا به‌هیچ‌عنوان دست انسان دخالتی ندارد و این عملیات با دستگاه مکانیزه انجام می‌شود.

در پایان روکش زیرکونیا تمام سرامیک دندان متناسب با قالب دندان‌های بیمار تهیه و برای چسباندن روکش زیرکونیا به دندان، به مطب دندانپزشکی ارسال می‌شود. دندانپزشک نیز روکش غیرفلزی را با استفاده از پانسمان‌های مخصوص به دندان بیمار می‌چسباند.

مزایای روکش زیر کونیا؛ از زیبایی منحصربه‌فرد تا رنگ‌بندی فراوان

روکش دندان زیر کونیا مزایا و ویژگی‌های بسیاری دارد و افراد بی‌شماری ترجیح می‌دهند از روکش زیرکونیا دندان جلو استفاده کنند. در ادامه، انواع مزایای روکش زیر کونیا را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • درخشندگی و زیبایی فوق‌العاده
  • ایجاد نشدن التهاب در ناحیه‌ لثه به دلیل نبودن فلز در ساختار این نوع روکش
  • استحکام بسیار بالا نسبت به روکش سرامیکی یا روکش معمولی (روکش PFM)
  • افزایش دقت دندانپزشک در زمان استفاده از روکش زیرکونیوم
  • ساخته شدن روکش دندان بدون دخالت دست
  • داشتن ساختار بسیار شفاف و عبور نور از آن و در نتیجه شباهت فراوان با دندان‌ طبیعی
  • فیتنس عالی روکش روی دندان‌ بیمار
  • حذف و ناپدید شدن سیاهی لبه‌ لثه
  • خاصیت ترمیمی در کنار دندانپزشکی زیبایی

یکی دیگر از مزایای مهم روکش زیر کونیا که بسیاری از افراد آن را به سایر روکش‌های‌ دندان ترجیح می‌دهند، رنگ‌بندی روکش دندان زیرکونیا است. بیمار می‌تواند به‌راحتی متناسب با رنگ دندان خود یکی از روکش‌های b1، a1 وa2  را انتخاب کند.

معایب روکش دندان زیرکونیا چیست؟

روکش دندان زیرکونیا در کنار مزایای بسیاری که دارد، معایبی نیز دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. در ادامه‌ این متن مهم‌ترین معایب روکش زیرکونیا را بررسی می‌کنیم تا انتخاب درست‌تری داشته باشید.

  • بالا بودن قیمت و هزینه‌ روکش زیرکونیا نسبت به درمان‌های مشابه (روکش سرامیکی دندان یا روکش pfm)
  • سایش دندان در صورت گلیزه نشدن

درنهایت با توجه به معایب اندک روکش دندان زیر کونیا یا غیرفلزی نسبت به سایر روکش‌ها، ما به شما توصیه می‌کنیم که از روکش زیرکونیا استفاده کنید.

انواع روکش زیر کونیا؛ از روکش خیلی شفاف تا روکش زیرکونیا جامد

در حال حاضر دو نوع روکش زیر کونیا برای دندان‌ها ساخته می‌شود؛ روکش زیر کونیا خیلی شفاف و روکش زیر کونیا جامد. در ادامه، بیشتر درباره‌ این دو نوع روکش برای شما صحبت می‌کنیم.

  • روکش زیرکونیا خیلی شفاف: روکش‌های شفاف کاملاً مطابق با دندان‌های طبیعی هستند؛ به همین دلیل از روکش زیر کونیا خیلی شفاف در دندان‌ جلو استفاده می‌شود. در کنار جنبه‌ زیبایی روکش زیرکونیا خیلی شفاف، این نوع روکش‌ها استحکام بسیار بالایی نیز دارند.
  • روکش زیرکونیا جامد: اگر به دنبال روکش دندانی هستید که در کنار زیبایی مقاومت بالایی داشته باشد، از روکش‌ زیرکونیا جامد استفاده کنید. درنظر داشته باشید که رنگ روکش دندان زیر کونیا جامد اندکی از دندان معمولی تیره‌تر است و برای دندان‌های عقب که نیاز به مقاومت بالاتری در جویدن دارند گزینه‌ ایده‌آلی است.

پیشنهاد ما به شما این است که برای دندان‌های جلو به دلیل ظاهر زیبا و طبیعی از روکش دندان زیرکونیا خیلی شفاف استفاده کنید و برای دندان‌های عقب که نیاز به روکشی با مقاومت بالاتر دارند، روکش زیرکونیوم جامد را انتخاب کنید.

عمر روکش زیرکونیا چقدر است؟

در نظر داشته باشید کلیه کارهای مرتبط با دندانپزشکی از جمله روکش دندان نیازمند رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن، استفاده از فلوراید و کشیدن نخ دندان به صورت مرتب است. معمولاً روکش زیرکونیوم تا 10 سال عمر دارد، اما اگر از آن‌ها به‌درستی مراقب شود تا سال‌ها بدون هیچ‌گونه عوارضی در دهان ماندگار هستند. همچنین اگر بهداشت را رعایت نکنید، عمر این روکش‌ها بسیار کوتاه می‌شود و مجبورید دوباره هزینه و دندان خود را مجدداً روکش کنید.

مراقبت بعد از روکش دندان زیرکونیوم

بعد از روکش کردن باید یک‌سری مراقبت‌هایی انجام شود تا طول عمر روکش دندان زیرکونیا افزایش پیدا کند. در ادامه، انواع مراقبتها بعد از روکش زیر کونیم را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مسواک زدن به طور مرتب و بعد از هر وعده غذایی
  • استفاده از نخ دندان و فلوراید
  • مراجعه به دندانپزشک به طور مرتب برای معاینه کردن دندان روکش‌شده
  • ممنوع بودن غذا خوردن بعد از روکش دندان و جویدن غذا تا 24 ساعت
  • مصرف داروها به صورت مرتب

مراقبت از روکش دندان کار دشواری نیست، اما باید کلیه نکات بهداشتی را رعایت کنید تا روکش دندان تا سال‌ها سالم بماند.

فرق روکش زیرکونیا با سرامیک در چیست؟

روکش زیرکونیا و روکش سرامیکی هردو زیبا هستند، اما روکش سرامیکی دندان در زیبایی و طبیعی بودن حرف اول را می‌زند. از نظر استحکام و مقاومت، پیشنهاد ما به شما روکش دندان زیرکونیا است، چراکه به دلیل ضخامت کمتر طول عمر بیشتری دارد. میزان گزارش‌هایی که از شکستگی و آسیب روکش سرامیکی دندان به ما شده است بسیار بیشتر از روکش زیرکونیا است. توصیه‌ ما به شما نیز استفاده از روکش دندان زیرکونیا خواهد بود.

تفاوت روکش زیرکونیا و روکش معمولی

روکش معمولی (روکش PFM) ترکیبی از فلز و سرامیک است. درصورتی که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، تا حدود 30 سال ماندگاری دارد و دچار آسیب یا شکستگی نمی‌شوند. در روکش PFM فلز وجود دارد و ممکن است برخی افراد واکنش‌های آلرژیک به این نوع روکش داشته باشند، به همین دلیل روکش پی اف ام به همه توصیه نمی‌شود. از نظر زیبایی روکش زیرکونیا حرف اول را می‌زند اما از نظر استحکام و مقاومت هیچ روکشی مانند روکش  PFM دندان قوی و ماندگار نیست.

هزینه روکش زیرکونیا؛ گران قیمت اما زیبا

قیمت روکش زیرکونیا به دلیل زیبایی و طبیعی بودن گران‌تر از سایر روکش‌های دندان است. قیمت روکش زیرکونیا در دندانپزشکی زیبایی تهران ممکن است با سایر شهرها متفاوت باشد، اما کیفیت مواد دندانپزشکی به‌کاررفته در آن بسیار مرغوب است. در مطب دکتر ابوالقاسمی کلیه امور مربوط به روکش دندان زیرکونیا با قیمت منصفانه انجام می‌شود.

انجام روکش دندان زیرکونیا در مطب دکتر ابوالقاسمی

روکش دندان زیرکونیا سال‌ها است که در ایران طرفداران بسیاری دارد و افراد بی‌شماری در مراجعه به دندانپزشکی تمایل دارند از روکش زیرکونیا استفاده کنند. یکی از مزایای مهم روکش دندان زیرکونیا این است که هیچ‌گونه حساسیتی را برای شما ایجاد نمی‌کند و ماندگاری نسبتاً بالایی دارد.

بسیاری از مراجعه‌کنندگان به دندانپزشکی به دنبال مطبی می‌گردند که در آن کلیه اقدامات دندانپزشکی با قیمت منصفانه‌ای انجام شود. در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی می‌توانید صفر تا صد کارهای مربوط به دندان را انجام دهید و نیازی نیست برای انجام برخی از درمان‌های دندانی به سایر کلینیک‌ها مراجعه کنید. برای اطلاع از قیمت‌های مطب دندانپزشکی زیبایی دکتر ابوالقاسمی و گرفتن نوبت با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول با روکش زیرکونیا

روکش زیر کونیا یکی از انواع روکش‌های دندان محسوب می‌شود که در آن از هیچ فلزی استفاده نمی‌شود و برای افرادی که نسبت به فلز حساسیت دارند مناسب است. معمولاً روکش زیرکونیا دندان جلو متداول‌تر است؛ چراکه علاوه‌بر جنبه‌ ترمیمی، جنبه‌ زیبایی نیز دارد.

از جمله مزایای روکش زیر کونیا دندان می‌توان به درخشندگی و زیبایی، حساسیت ایجاد نکردن در دندان و لثه، استحکام بالا نسبت به‌ سایر روکش‌ها، ساخته شدن روکش بدون دخالت دست، شباهت بسیار با دندان طبیعی و داشتن خاصیت ترمیمی در کنار زیبایی اشاره کرد. همچنین قیمت بسیار بالا و سایش دندان در صورت گلیزه نشدن دو عیب بزرگ روکش دندان زیرکونیا محسوب می‌‌شود.

روکش زیر کونیا مقاومت و استحکام بالاتری نسبت به روکش سرامیکی دارد و به‌مرور زمان دچار شکستگی یا ترک‌‌خوردگی نمی‌شود.

در روکش معمولی از فلز استفاده می‌شود و استحکام بسیار بالایی دارد، اما روکش زیرکونیوم یک روکش غیرفلزی به شمار می‌آید و زیبایی چشم‌گیری دارد. از نظر زیبایی روکش زیرکونیا مناسب است اما روکش PFM یا روکش معمولی ماندگاری بسیار بالاتری دارد.

قیمت روکش زیرکونیا مانند سایر موارد دندانپزشکی مشخص نیست و هزینه روکش زیرکونیا با توجه به دندان و کیفیت مواد دندانپزشکی متغیر است.

6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66